Geld & Recht alle pijlers

verdenking diefstal

30-05-2010 16:58 78 berichten
Normaal ben ik meer een meelezer dan een actieve forummer (hartstikke knap trouwens dat jullie allemaal zo trouw zijn).

Maar nu heb ik toch een dillema te pakken waar ik in mijn bekenden/vrienden/familie-kring niet zoveel over wil praten.

Ik verdenk iemand van diefstal. Weet dat deze persoon niet veel geld te besteden heeft en vind het ook echt best een aardig persoon. Ik sta verder niet dichtbij haar, maar ken haar oppervlakkig. Nu is er iets gepikt, geld, een paar duizend euro.

Mijn verdenking is gebaseerd op haar rondgeneus vorige week op een plek waar ze niets te zoeken heeft en waar dus nu een diefstal heeft plaatsgevonden.

Ik wil dit eigenlijk wel melden. Begrip voor mensen die het moeilijk hebben, heb ik heel veel, maar diefstal kan gewoon niet.

Wat vinden jullie ?
Alle reacties Link kopieren
Of je steelt geld om een brood te kunnen kopen...?
Je weet toch!
Of mijn fiets voor de 11de keer!
Je weet toch!
Of je nu geld steelt of een brood of een veiligheidsspeld, het is en blijft diefstal en diefstal ik een strafbaar feit. Het is van iemand geweest en daar horen andere mensen met hun poten vanaf te blijven.

Ik zou het melden. Verdenken is iets anders dan beschuldigen. Laten zij dan maar een onderzoek gaan starten je je kunt zelf natuurlijk gewoon anoniem blijven.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Ik noem dat klikken.
Je weet toch!
Het is geen klikken. Je kan gewoon de politie de waarheid vertellen, wat je hebt gezien. Je zegt daarmee niks verkeerd. Je zegt wat je hebt gezien. Je zegt daarmee nog niet dat zij de dader is.
Als je honger hebt mag je mij een brood vragen en dan krijg je er 1 (of 2), maar bij mij inbreken en het dan zelf wegnemen vind ik echt niet ok.

Klikken doe je op de basisschool, klikken heeft niks te maken met een diefstal van een paar duizend euro
quote:muchacha schreef op 30 mei 2010 @ 18:14:

Ik noem dat klikken.Je kunt het ook medeplichtig noemen, je weet van de diefstal maar je zegt niets.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Met jou winnen we ook de oorlog niet...
Je weet toch!
Als dat de oorlog is tegen de mensen die vinden data stelen niet kan, nee dan win je de oorlog niet met mij.
En als het nou echt oorlog is en je sterft van de honger, wat doe jij dan?
Je weet toch!
Maar het is geen oorlog en niemand hoeft in Nederland te sterven van de honger! Als je in Nederland geen geld hebt voor eten dan kun je eten krijgen.
Is het oorlog dan, Muchacha?

Ik vind dat je niet hoort te stelen. Of het nu van een bedrijf of privé persoon is. En ik vind dat als jij er financieel zo slecht voor staat, je dan maar naar een andere oplossing moet gaan zoeken, dan gaan jatten van mensen die er keihard voor werken. Het gaat hier niet om een euro voor een brood!
Ik sta er financieel helemaal niet slecht voor.
Je weet toch!
Dat was ook hypothetisch bedoeld. :-)

Of bedoel je dat jij spullen steelt ondanks dat je er financieel niet slecht voor staat?
Nee, alleen als ze van een vrachtwagen zijn afgevallen..
Je weet toch!
quote:muchacha schreef op 30 mei 2010 @ 19:03:

Nee, alleen als ze van een vrachtwagen zijn afgevallen..Als het is gejat dus.
Ben benieuwd hoe Muchacha zou reageren als van haar/hem en paar duizen euri`s gestolen waren en de verdenking uitgaat naar een bepaald persoon. Ga je dan ook niet naar de 'popo' toe om aangifte te doen? Een erg denigrerende benaming overigens voor de ordehandhaving.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien....
quote:Gebakkie schreef op 30 mei 2010 @ 19:06:

[...]

Als het is gejat dus.Hypothetisch!
Je weet toch!
Zo. Er worden duizenden euro's gestolen maar sommigen presteren het om principieel te discussieren over klikken, brood dat je mag stelen als je honger hebt, niet houden van de politie?

It must be Sunday.

Missmarple, je moet zelf overwegen wat voor jou het zwaarst weegt, het risico dat je een onschuldig persoon de justitiële mallemolen in gooit, of het feit dat je mogelijk een misdaad kunt oplossen.
Ja, JohnnyCake, je hebt gelijk. Ik ben eruit, ik ga hier melding van doen. Gewoon wat ik gezien heb, meer niet. Heb ook besloten niets te vertellen over haar financiele situatie, want dat heb ik ook weer uit de 2e hand. Dat moet dan ook maar onderzocht worden. Missmarples weten nu eenmaal niet alles..
quote:muchacha schreef op 30 mei 2010 @ 18:37:

En als het nou echt oorlog is en je sterft van de honger, wat doe jij dan?

Geen idee, als het echt oorlog is sterft waarschijnlijk heel Nederland van de honger, dus waar steel je dan.

Ik hoop dat ik in tijden van ellende het goede doe, maar meer kan ik er nu niet over zeggen.
En MissMarple? Hoe reageerde de politie?
Schrijven alles zwijgzaam op en knikken en bedankt en poef, klaar !
quote:missmarple schreef op 01 juni 2010 @ 19:35:

Schrijven alles zwijgzaam op en knikken en bedankt en poef, klaar !

Verdwijnt in een la OF ze nemen contact op met de vermeende dader en roepen even luchtig dat mevrouw Marple, wooanachtig op adres xxx te xxx met telefoonnummer xxx een verklaring heeft afgelegd.......

Staan er binnen no-time wat gezellige familieleden bij je op de stoep om je in persoon te bedanken. In plaats van een bosje bloemen nemen ze een machette voor je mee

Viva la vida
een agent gaat echt niet doorgeven wie die verklaring heeft afgelegd hoor. Alleen dat iemand je gezien heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven