Geld & Recht alle pijlers

Erfenis wordt maar niet verdeeld

28-05-2010 13:42 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ruim 2 jaar geleden overleed een kinderloze tante van mij. Zij was een zus van mijn moeder die ook overleden is. Er zijn nu nog 1 oom en 3 tantes over. Maar er zijn ook 17 neven en nichten van eerder overleden tantes. In de eerste instantie heeft mijn oom alleen de overlevende zussen en hemzelf het geld toebedeeld. Dus alles in vieren gedeeld. Dit wisten wij helemaal niet, tot ik het van een tante van ons hoorde.

Maar mijn oom, die alles voor haar regelde ed. is blijkbaar door een notaris op de vingers getikt want ook wij, neven en nichten van overleden zussen van mijn tante hebben, naast de dus al eerder genoemde broer en 3 zussen van haar, recht op een evenredig deel van de erfenis.

Van de notaris hebben wij allemaal een brief gehad waarin stond dat wij dus erfgenamen zijn. Mijn oom wordt in de brief geneomd als degene die de erfenisverdeling moet afhandelen. Daar hebben we ook allemaal voor moeten tekenen, en bovendien hebben we de erfenis allemaal aanvaard, zoals dat heet.

Maar inmiddels is het dus 2010 en we hebben nog niks.

Volgens de notaris, die het bedrag niet mag prijsgeven (?) is het geld wel vrijgegeven.

Mijn oom is per telefoon niet te bereiken, hij reist sinds bijna 2 jaar de wereld rond, (!) ja ja. En ook brieven van ons "bereiken" hem niet.

Weet iemand hoe wij dit zonder tussenkomst van een advocaat kunnen oplossen?
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Tante hoeft niks te regelen in het testament voor neven en nichten want die zijn standaard erfgenaam. Stel, er zijn 3 broers. Broer 1 heeft 2 kinderen. Als 1 van de broers overlijdt zijn de andere 2broers gewoon erfgenaam (allebei voor de helft). Als broer 1 nou is overleden dan kriigt de andere broer de helft en de 2 kinderen van broer 1 krijgen beide een vierde deel.
Tja, des te langer jullie wachten met het inschakelen van een advocaat, des te minder er straks nog te verwachten is. Tijd om eieren voor je geld te kiezen denk ik en gezamenlijk een procedure tegen je oom te starten.
Als oom in Nederland nog eigendommen en rekeningen heeft lijkt het me wel lonen om er achteraan te gaan samen met een advocaat. Dan kun je tenminste om een gegeven moment beslag gaan leggen op deze spullen. Of beslag op zijn uitkering al zal dit met die bedragen niet veel opschieten. Als dit niet zo is lijkt het me vrij kansloos. Ik zou echt naar een advocaat gaan. Niet om die meteen een procedure te laten starten maar gewoon eens de mogelijkheden doorspreken.
quote:nostradame schreef op 30 mei 2010 @ 10:56:

[...]

Dat sluit elkaar natuurlijk niet uit. Je kunt prima beseffen dat er belangrijker dingen zijn in het leven dan geld, maar toch voor je rechten opkomen. Die oom hoeft daar niet mee weg te komen toch? Kom op zeg, of laat jij je financieel benadelen omdat er toch belangriker dingen in het leven zijn?Ja.
quote:Broedkippetje schreef op 30 mei 2010 @ 10:33:

[...]

Heh?

Die snap ik niet.

Iedereen werkt toch mee, behalve die oom?

En waarom zou je je recht moeten laten lopen, ook al weet je dat geld niet het belangrijkst is het leven?

Moet je dan, zonder enig verzet, die oom hier zo maar mee weg laten komen? Hij heeft zowel wettelijk als moreel geen recht op al dat geld en is dat -als het waar is wat TO beschrijft- van zijn familie aan het stelen.

Daar mag je toch wel tegen in verweer gaan, ook al weet je prima dat geld maar geld is?

Je zegt het zelf al. 'behalve die oom', dus werkt niet iedereen mee.

Er hoeft nl. maar eentje dwars te gaan liggen bij de afhandeling van een erfenis en de boel kan simpelweg niet verdeeld worden zolang er geen overeenstemming is.
quote:emmenn schreef op 30 mei 2010 @ 09:47:

Je zegt; praat me niet over geld.

Eerder geef je aan dat het je wel om het geld gaat, omdat je het goed kunt gebruiken.

Prima hoor, maar maak er dan daarna niet een sentimenteel verhaal van.

Je wilt geld zien, punt. En als je geld wilt zien schakel dan een advocaat in.

Wat ik wel vreemd vind is dat als die familieband zo hecht is en tantes als moeders zijn, deze tante niets in het testament geregeld heeft voor de neven en nichten.Eens.
quote:sweetfirefly schreef op 28 mei 2010 @ 15:38:

Dank voor jullie reacties.

De notaris weet het bedrag wel. Na het overlijden van iemand moet er de nabestaanden de erfenis samen afwikkelen, normaliter wordt er 1 persoon aangewezen die volmacht krijgt.

De bank blokkeert namelijk alle rekeningen. Degene met de volmacht kan er dan wel bij om kosten als de begrafenis ed te kunnen doen en eventuele schulden af te betalen (in het geval van mijn tante waren er geen schulden, ook geen eigen huis, maar wel een groot bedrag op de bank.)

Het volgende is (zover wij weten) gebeurt: mijn oom is met de overlijdensakte naar de bank gegaan. De begrafenis met alles daaromheen is door hem geregeld. Omdat er geen testament was, wilde hij het geld dus tussen hem en zijn zussen verdelen. Nou zijn mijn tantes allemaal ver in de 80 dus die waren niet zo met de details bezig, die waren gewoon nog heel verdrietig.

De notaris heeft blijkbaar de plicht om na te gaan of er niet nog meer erfgenamen zijn en toen kwam hij er dus achter dat er, naast mijn oom en mijn 3 tantes, nog 17 erfgenamen zijn. Vervolgens heeft deze notaris ons allen een brief gestuurd om ons hiervan officieel op de hoogte te stellen en heeft mijn oom van ons allen de volmacht gekregen om de erfenis te verdelen. En waarom zouden we aan hem twijfelen als dit via een notaris gaat?

Wij hebben geen van allen echter een verklaring van erfrecht gezien die had moeten volgen.

En dus begon het wachten en dat doen we dus nog steeds.

En waarom we al zo lang wachten? Omdat 1 jaar niet ongebruikelijk is om een erfenis af te handelenen wij juist niet als aasgieren wilden komen.

En ja, deze oom is een broer van zowel mijn moeder als mijn tantes. Hij heeft geen partner en is kinderloos. We weten dat hij of in de Filipijnen of Thailand zit. De reden waarom laat zich raden.... Laat ik maar zeggen dat hij nogal van de dames houdt.

Mijn tantes hebben dus ook nog niks gekregen, maar zij maken daar niet zo'n punt van, hun kinderen en de kinderen van de overleden zussen (die 17 anderen, waaronder ikzelf dus) echter wel.

Wij vinden het gewoon raar dat iemand hier zo mee weg komt (durft te komen.) In de familie gaat iedereen goed met elkaar om; alleen deze oom is de dwarsligger. Het is ook niet zo dat we het er elke week over hebben maar we willen het wel een keer afsluiten.

Dankjewel voor het beantwoorden van mijn vragen. Ik vind het een duidelijk verhaal zo.

Alle neven en nichten zijn het er dus over eens dat oom er niet zomaar vandoor kan gaan met de gehele erfenis. En je tantes (waren er ook nog ooms)? zijn die ermee akkoord dat er ook vanuit hun naam acties worden ondernomen? Dat lijkt me namelijk belangrijk om onderlinge strubbelingen te voorkomen.

Het dik gedrukte lijkt het grootste probleem. Je weet niet hoe je in contact kunt komen met je oom. Dat zal toch echt moeten want op dit moment beheert hij de financieen van je tante.

Is er nog iemand die contact met hem heeft?

Heeft hij nog een adres in Nederland?

Wie beheert zijn zaken in Nederland?

Is er enig aanknopingspunt over waar hij op dit moment is?

Ik zou je aanraden om contact op te nemen met een advocaat/notaris om te kijken hoe je je oom, eventueel als blijkt dat hij niet tot rede is te brengen door gewoon contact, zo ver kunt krijgen dat hij de erfenis verdeeld zoals in het testament is vastgelegd.
quote:emmenn schreef op 30 mei 2010 @ 09:47:

Je zegt; praat me niet over geld.

Eerder geef je aan dat het je wel om het geld gaat, omdat je het goed kunt gebruiken.

Prima hoor, maar maak er dan daarna niet een sentimenteel verhaal van.

Je wilt geld zien, punt. En als je geld wilt zien schakel dan een advocaat in.

Wat ik wel vreemd vind is dat als die familieband zo hecht is en tantes als moeders zijn, deze tante niets in het testament geregeld heeft voor de neven en nichten.Maar dat is toch wel gewoon gebeurd. De neefjes en nichtjes ontvangen hun gedeelte van de erfenis via de broers en zussen van "tante". Voor neefjes en nichtjes wiens ouder overleden is betekent dit dat ze het geld gelijk krijgen, voor neefjes en nichtjes wiens ouders nog gewoon leeft betekent het dat ze het geld uiteindelijk via die ouder zullen erven (tenzij die het gewoon zelf lekker opmaakt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven