Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Das lief tmaar, maar bol bezorgt ook gewoon in dld (en als ik via de duitse bestel heb ik ook geen extra verzendkosten) en we komen nog best vaak in NL. Maar hij staat ook op amazon dus denk dat ik mijn bon ga opmaken! Maar het ging me er vooral om of het een nuttig boek is, dat stomme oei ik groei ligt hier nl ook nog praktisch ongelezen omdat ik er gewoon echt niets mee heb.
Mijn kdv doet alles wat ik vraag (oh, ik ben achteraf zo intens blij met deze toevalstreffer! Een maand voor de geboorte van ons kind werd er een kdv in de straat geopend. We zijn gaan kijken en het leek er heel gezellig, en vooral dichtbij . Mijn dochter gaat er nu drie maanden heen, en het is echt een top-kdv! Voeden op verzoek? Geen probleem. Slapen op verzoek? Doen we. Kind slaapt alleen in de kinderwagen? Geen probleem, geef gewoon de kinderwagen mee.)

Mijn dochter krijgt een mix van prak met stukjes, dus op het kdv geven ze afwisselend stukken brood, gepureerde appel, stukken banaan: allemaal geen enkel probleem. Ze vragen alles wat ze willen eerst aan ons, pas daarna passen ze het toe.

Maar als het kdv dit allemaal niet had gewild, had ik er denk ik ook niet zo'n punt van gemaakt. Ze gaat er maar twee dagen heen, twee dagen puree in plaats van stukjes vind ik ook niet erg. Smeerworst zou ik niet willen, maar het lijkt me voor een kdv geen enkel probleem om appelstroop te smeren in plaats van vleesprut, toch? Als jullie vegetarier, Islamitisch of Joods waren geweest had je kind ook geen smeerworst gemogen.

Hoe veel dagen gaat je kind naar het kdv? Is er echt niet met ze te praten? In het kader van professionalisering enzo (dat doen veel kdv's toch?) lijkt me een beetje opvoeding helemaal niet zo slecht. Staan ze daar niet voor open?
(En chocopasta? Serieus? Misschien heb ik dan een enorm geitenwollensokken kdv, want dat hebben ze daar niet eens.)
GW, ik was al aan het editten, haha. En oei ik groei.......... Ik vraag me regelmatig af waarom ik zo dom ben geweest dat wanproduct aan te schaffen als ik langs de boekenkast loop. Wat een kul staat daar in zeg. Vooral die ervaringsverhalen die er steeds tussendoor staan, bijna lachwekkend.
Tja, ik vraag het me ook af, verder dan sprongetje 2 ben ik nog niet gekomen....

En ik moet het nog met mijn go bespreken, maar ik denk dat ik haar daar gewoon gepureerde dingen laat eten (is 3dgn per week). Rapley leeft hier nog niet zo, op de voorlichting vanochtend werd er ook helemaal niets over verteld.
ons KDV geeft ook niet op verzoek. Vind ik verder geen probleem want dochter komt eigenlijk altijd om de 3 uur. Dus als wij aangeven wanneer haar laatste voeding is geweest dan zorgen zij ervoor dat ze 3 - 3.5 uur later weer een flesje krijgt. Werkt prima zo. Rapley doen ze niet aan dus dochter krijgt voorlopig op het KDV alleen borstvoeding. Straks een gepureerde fruithap vinden we ook goed.

Volgens mij vinden ze ons ook behoorlijk alternatief met de draagdoek maar we krijgen er verder geen commentaar op. Aan het begin zijn alleen wel alle leidsters even langs geweest om te kijken
quote:AlettaJacobs schreef op 31 mei 2010 @ 16:46:

(En chocopasta? Serieus? Misschien heb ik dan een enorm geitenwollensokken kdv, want dat hebben ze daar niet eens.)

Ja echt.............. Maar hoewel ik pasta niet goed vind, vind ik die smeerworst en smeerkaas eigenlijk nog erger. Als er iets niet geschikt is om aan kleine kindjes te geven....... Maar ja, op het CB schrijven ze dat ook nog vrolijk voor.

Jouw kdv klinkt idd fantastisch! Wat fijn dat ze gewoon doen wat je vraagt. Hier is dat helaas niet het geval. Het voeden op verzoek begrijpen ze na 3 maanden nog steeds niet, en ze blijven maar zeuren over schema's die wel/niet werken. Ik heb toen dochter voor het eerst kwam verteld dat ik haar op verzoek voed, en dat ze toen ongeveer om de drie uur kwam, en tot op de dag van vandaag wordt er dus een strak schema gehanteerd van om de drie uur. Elke keer als ik haar kom halen moet ik weer uitleggen dat ze het vanzelf wel merken als ze honger heeft, maar het wil er gewoon niet in. Eigenlijk moet ik er soms ook wel om lachen, ze zijn vast heel lief voor kinderen, maar verder...........

Gelukkig staan we op de wachtlijst voor een ander, veel leuker kdv. Hopelijk is er snel een plekje. Dochter gaat overigens 3 dagen. En ik zou het niet eens zo heel erg vinden als ze weigeren om kindlief stukjes te voeren, maar ik ben bang dat ze zich ook niet zullen houden aan mijn andere wensen mbt beleg en drinken. Misschien moet ik maar gewoon een allergie veinzen

Overigens denk ik wel dat dochter het zelf heel leuk vind op haar kdv. Ze gaat er altijd vrolijk heen en komt ook weer blij thuis. Ik kan het natuurlijk niet vragen, maar ze lijkt hartstikke gelukkig, en dat is natuurlijk het allerbelangrijkste.
En toch... ik vind 't wel fijn om te weten dat 't maar een 'sprongetje' is als dochter opeens 'gek' gaat doen Maar ik zou 't boek verder ook niet aanraden aan aankomende moeders. De boeken van Stefan Kleintjes vind ik daarentegen wel erg fijn.
Mss ligt daar het probleem dochter heeft hier nog nooit "gek" gedaan... heb nog nooit iets van een sprong kunnen ontdekken.

En ik denk wel dat mijn go rekening er mee wil houden als ik bepaalde dingen nog niet wil. Ze gaf bij de kennismaking al aan dat ze soms ook moslim kindjes heeft en dan dus geen varkensvlees klaar maakt.
haha, bij Oei, ik groei lopen kinderen toch al bij 6 maanden en declameren ze Goethe bij 8 maanden?

Dacht eerst dat Dochter traag was, maar na enige herbezinning en wederom Gezond Boeren Verstand heb ik Dochter gerust kunnen stellen dat ze nog even Nijntje mag lezen en ze volgend jaar pas aan de literatuur hoeft.

(heeft my first sony ook e-readers? Scheelt weer een boekenplank in de box! )
dochter houdt zich hier wat dat betreft precies aan het 'oei ik groei' boek.
Mijn dochter doet aan de lopende band gek, dus die heeft non-stop sprongetjes - als ze weer een zeurbui heeft zeggen we heel blij tegen elkaar: "Ze doet nu even vervelend, maar straks kan ze 'cognitieve dissonantie reductie' zeggen! ." Dan lijkt het stukken minder erg. Geen boek nodig dus hier
quote:tandpasta schreef op 31 mei 2010 @ 17:07:

dochter houdt zich hier wat dat betreft precies aan het 'oei ik groei' boek.

Dus ze loopt al bij 6 maanden???

Gisteren toevallig nog discussie gehad met vriend. Hij dacht dat we extra naar het bureau moesten omdat Dochter niet gehele lijstje bij een sprong van "Oei, ik groei" kon afvinken. Uitgelegd dat het een overzicht is van wat ze ongeveer vanaf die "sprong" gaan doen. Hij dacht dat ze dit vanaf dat moment onder de knie hadden.

Maar moet zeggen, in het begin heb ik wel wat aan het boek gehad (want de 1e en wist van toeten noch blazen). Nu kijk ik het zelden in en neem het met grote korrel zout. Dochter was dysmatuur dus in het begin klopten de sprongen niet (logisch, kind moest groeien en gezond worden). Nu is het ergens wel herkenbaar maar zeker niet 1-op-1 te vergelijken.
quote:AlettaJacobs schreef op 31 mei 2010 @ 17:10:

Mijn dochter doet aan de lopende band gek, dus die heeft non-stop sprongetjes - als ze weer een zeurbui heeft zeggen we heel blij tegen elkaar: "Ze doet nu even vervelend, maar straks kan ze 'cognitieve dissonantie reductie' zeggen! ." Dan lijkt het stukken minder erg. Geen boek nodig dus hier

Ach, is lekker overzichtelijk AJ, gewoon aan de lopende band gek doen .

Kijk, de mijne eet goed maar is heel simpel. Mokt bij honger, schreeuwt bij honger icm trage voedselverstrekker moeder. Blij met volle buik of overhandigen van voedsel (oja, en onbeheersbaar in nabijheid van aardbeien). Ook overzichtelijk...
wat is er mis met smeerkaas??
quote:jacjac schreef op 31 mei 2010 @ 17:30:

wat is er mis met smeerkaas??Veel te zout en veel conserveermiddelen.
Oh ik kan niet wachten tot Pienmini 6 maanden is. Nou ja hij mag ook nog wel even klein blijven eigenlijk.

Jullie hebben het meerder keren over een boek. Lijkt me toch wel interessant en een leuk verjaarscadeau. Welk boek bedoelen jullie? Of zijn er verschillende?
Overigens heb ik ook een fijn kdv en toen ik bij de intake over Rapley begon zeiden ze meteen oh wat interessant dat kennen we niet maar willen we tzt wel meer over horen. Nou dat klinkt hartstikke goed toch!

Ze doen daar ook juist niet aan smeerworst en smeerkaas en zoetigheid eigenlijk ook niet.
quote:Peanutje schreef op 31 mei 2010 @ 17:45:

Oh ik kan niet wachten tot Pienmini 6 maanden is. Nou ja hij mag ook nog wel even klein blijven eigenlijk.

Jullie hebben het meerder keren over een boek. Lijkt me toch wel interessant en een leuk verjaarscadeau. Welk boek bedoelen jullie? Of zijn er verschillende?Er zijn vast meer boeken over, maar in het Nederlands wordt 'Eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes bedoeld. Naast veel info over bijvoeding via de rapley methode vind je er info in over eten tijdens de zwangerschap en bv periode, en bv zelf.
KDV doet hier wel aan voeden en slapen op verzoek, maar Rapley niet. Heeft er niet mee te maken dat ze dat niet willen, maar zoon gaat 1 dag in de week, waarbij er vanaf 12:00 een leidster alleen is met zoon en 3 kleuters. Als zoon een stuk fruit in zijn handen heeft, kan ze niet even snel weglopen, en moet ze eerst het fruit uit zijn handen pulken, en ik het bij zoon brullen geblazen. Bij een prakje kan zoon gewoon nog even met de lepel spelen.

Nou zijn er vast wel constructie te bedenken dat het wél zou kunnen, maar ik heb niet zoveel moeite met prakjes, en ze doen verder gewoon alles waarvan wij willen dat ze het doen. Ze vinden het zelfs veel makkelijker, bekende ze me laatst, omdat ze bij alle andere kinderen steeds in het boekje moet kijken of de ouders niet ineens een ander slaap/eetschema hebben bedacht.
'Eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes heb ik trouwens ook, vooral handig voor de menu's . Eerste 74 pagina's zijn verder weinig interessant als je FV geeft.

Morgen kopen we de stoel en ik heb net dat boek van Stefan Kleintjes gekocht.

Wat kunnen (schoon)moeders toch zeuren hè?!

Godsamme zeg.

Moeten jullie ook altijd tot in den treure uitleggen waarom je het zo doet?

En dan ben je klaar met verdedigen en dan zeggen ze: zelf weten hoor, maar wij deden het zo.

Blegh!

Zo, dat is eruit!
-
anoniem_59438 wijzigde dit bericht op 31-05-2010 18:07
Reden: verkeerde topic
% gewijzigd
quote:Whiskers schreef op 31 mei 2010 @ 17:53:

Morgen kopen we de stoel en ik heb net dat boek van Stefan Kleintjes gekocht.

Wat kunnen (schoon)moeders toch zeuren hè?!

Godsamme zeg.

Moeten jullie ook altijd tot in den treure uitleggen waarom je het zo doet?

En dan ben je klaar met verdedigen en dan zeggen ze: zelf weten hoor, maar wij deden het zo.

Blegh!

Zo, dat is eruit!

Hier vooral de opa's die het allemaal maar onzin vinden, dat moderne gedoe. Wij zijn toch ook groot geworden? Ze vinden het echt overdreven hoe bewust 'we' tegenwoordig bezig zijn met opvoeden en de keuzes die we maken. Om een punthoofd van te krijgen af en toe!
En wbt de kinderstoel: Wij hebben een Tripp Trapp, maar moet eerlijk zeggen dat ik die hier bij 6 mnd echt nog niet geschikt vind. We hebben vorig weekend voor op visite een ikea stoel gekocht voor nog geen ¤20,- inclusief kussentje, en daar zit ze echt goed in! Ook het blad vind ik stiekem best handig met een net etend kind, scheelt weer een beetje troep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven