Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Opa's en oma's doen prima mee hier met onze eisen. Maken braaf zelf eten en bellen van te voren of Dochter iets wel/niet mag. Andere opa en oma halen keurig biologische potjes als ze zelf niet koken.

Opa heeft de neiging kind al vol te duwen met koekjes maar dat heb ik kunnen afzwakken door de soepstengel in beeld te brengen.

Laatste wel de light smeerkaas een veto gegeven. Goed bedoeld maar light shit wil ik Dochter niet geven. (smeerkaas heb ik wel gegeven tot nu toe , geen seconde bij stil gestaan dat dit zo zout is..., komt meer omdat ik het zelf zo lekker vind...(dubbel _ I know, volledig bewerkt en niets met kaas te maken...maar het is zo lekker en eet het heel mijn leven al ).

Heb vriend moeten overtuigen dat ik geen lightboter op brood Dochter wil. Roomboter mag wel in "mijn visie" (die rete-inconsequent is want ik ben een smeerkaas-fan ) want natuurlijk product. Vriend bang dat ik kind vetmest haha. Klein twistpuntje over slanke rug van Dochter.

Vraagje: wat geven jullie als broodbeleg (ben zelf geen broodliefhebber , tenzij met roomboter en peper, kan zo gauw niets passends bedenken...).

Geef nu eigenlijk gewoon mijn broodbeleg: vegetarische smeerworst (die lust ik graag, gewone vind ik zo smerig en eet ik nooit) en smeerkaas.

Bij mij krijgt ze dan ook wel eens een dun laagje roomboter als beleg (zonder ander beleg).
Mijn schoonloeder kwam vandaag wéér met haar verse aardbeien aanzetten. 'Mag 'ie bij 7 mnd toch?'

Ik heb nu maar eindelijk gezegd, dat ivm mogelijke allergieën, we met aardbeien willen wachten.

'Maar ik kook ze!'

Dan denk ik, 'Of je kookt ze tot snot, waardoor alle allergenen + vitamines er uit zijn, óf je kookt ze kort voor, waardoor de allergenen nog aanwezig zijn'. Man zei; 'Het doet er niet toe waarom we het willen, ze moet gewoon doen wat we zeggen!'

Die man van mij weet het soms zó eenvoudig te maken
Net kind opgehaald, ze heeft vandaag een banaan gerapleyd zonder slabbetje. Toch heerlijk als dat het enige is En ze heeft net zowaar witlof met aardappel gegeten. Nouja, gebunkerd. Gek kind

Wij hebben Letje in een kinderstoel van het Kruidvat met een extra kussen in haar rug, zo zit ze goed. En mijn ouders en schoonouders wonen zo ver weg dat ze al blij zijn als ze haar zien. Hoe we haar voeden zal ze een zorg zijn
Hier wonen opa en oma ook ver weg, dus geen commentaar, er wordt altijd alleen gevochten over wie haar de fles mag geven. Maar ze hebben wel geaccepteerd dat kleinkind 1 al aan de bijvoeding is en de mijne (2week ouder) nog niet.
quote:AlettaJacobs schreef op 31 mei 2010 @ 18:16:

Net kind opgehaald, ze heeft vandaag een banaan gerapleyd zonder slabbetje. Toch heerlijk als dat het enige is En ze heeft net zowaar witlof met aardappel gegeten. Nouja, gebunkerd. Gek kind

Wij hebben Letje in een kinderstoel van het Kruidvat met een extra kussen in haar rug, zo zit ze goed. En mijn ouders en schoonouders wonen zo ver weg dat ze al blij zijn als ze haar zien. Hoe we haar voeden zal ze een zorg zijn

Wat leuk, zag je dat aan haar haar of zat het in haar oren ?

Vond bij Dochter na het aardbei-vreetfestijn dag later nog aardbei in haar nek. Zelf haar kamer rook naar aardbei...

(@ jorina: kind heeft geen allergie vandaar dat we wel aardbei geven)
Ik geef Let appel-peer-dadelstroop op brood, soms een klein beetje boter of geprakte banaan. Kaas heb ik nog niet geprobeerd. Smeerkaas en -worst ook niet. Dat lust ik niet, dus krijgt Let ook niet.
quote:mips schreef op 31 mei 2010 @ 18:19:

[...]

Wat leuk, zag je dat aan haar haar of zat het in haar oren ?

Aan de schrijnende afwezigheid van het shirtje waar ik haar in bracht
AJ: aha dat zijn goede ideetjes. Ga ik op mijn lijstje zetten.
quote:AlettaJacobs schreef op 31 mei 2010 @ 18:21:

[...]

Aan de schrijnende afwezigheid van het shirtje waar ik haar in bracht haha...het half-naakte bananenmonster... Leuk!
Light doe ik trouwens ook niet. Ik geef mijn kind geen rare nepsuikers, dan liever volle producten. Niks mis mee, en van roomboter wordt je kind heus niet zomaar dik. (Maar goed, ik ben een fervent aanhanger van de luister-naar-je-lichaam-theorie. Als je eet waar je lichaam behoefte aan heeft, word je niet dik, vind ik )
Broodbeleg:

Idd roomboter, of appelstroop, perenstroop, schijfjes appel of ander fruit, fruitmoes, jonge kaas.

Vanaf 9 maanden mag je volgens het schema ook pindakaas (zoutloze variant? Is me niet geheel duidelijk) geven als er geen sprake is van allergie.
quote:AlettaJacobs schreef op 31 mei 2010 @ 18:23:

Light doe ik trouwens ook niet. Ik geef mijn kind geen rare nepsuikers, dan liever volle producten. Niks mis mee, en van roomboter wordt je kind heus niet zomaar dik. (Maar goed, ik ben een fervent aanhanger van de luister-naar-je-lichaam-theorie. Als je eet waar je lichaam behoefte aan heeft, word je niet dik, vind ik )

helemaal mee eens. En voor mij is dat regelmatig friet...

Ben prima in balans qua gewicht en volledig met je eens. Kan soms tijden intens behoefte aan gezond eten hebben. Gaat vanzelf, zal ik het wel nodig hebben denk ik dan maar.
quote:AlettaJacobs schreef op 31 mei 2010 @ 18:23:

Light doe ik trouwens ook niet. Ik geef mijn kind geen rare nepsuikers, dan liever volle producten. Niks mis mee, en van roomboter wordt je kind heus niet zomaar dik. (Maar goed, ik ben een fervent aanhanger van de luister-naar-je-lichaam-theorie. Als je eet waar je lichaam behoefte aan heeft, word je niet dik, vind ik )Volledig eens!
Was verder ook geen verwijt naar jou toe hoor Mips, over de aardbeien!

Hier dus nog niet, omdat man en ik beide nog net niet allergisch zijn voor de buitenlucht
Dubbel - slome Mozilla
quote:mips schreef op 31 mei 2010 @ 18:25:

[...]

helemaal mee eens. En voor mij is dat regelmatig friet...

Ben prima in balans qua gewicht en volledig met je eens. Kan soms tijden intens behoefte aan gezond eten hebben. Gaat vanzelf, zal ik het wel nodig hebben denk ik dan maar.Ja, dat heb ik ook! (inclusief de friet ) En ik hoop dat mijn dochter dat ook krijgt, dus ik geef haar alleen waar ze zin in heeft. Als ze niet eet is het niet erg (nouja, zo'n blije eter lijkt me wel wat, maar goed ) ze eet waar ze behoefte aan heeft. Vandaag was dat duidelijk witlof
Wat is het hier gezellig! Dames ik ben zo helemaal goed geinformeerd tegen de tijd dat wij gaan beginnen. LEUK!! Binnen een dag bijna 100 reacties! Het werd tijd blijkbaar dit topic.

Aardbeien gremlins, halfnaakte bananenmonsters en schoonloeders, gezellig, ik leer veel hier!

Aletta wat grappig dat je dochter ineens witlof ging eten! Zo zie je maar
O jee, banaan zonder slab... dat heeft hier al een aantal shirtjes en broekjes een enkeltje prullebak bezorg. Die vlekken krijg je er niet meer uit (en nou vind ik een vlekje niet zo erg, maar een geheel bruine voorkant is dan toch een ander verhaal).

De Tripptrapp was hier juist de enige kinderstoel waar Bloem goed inpaste met 6 maanden, met kussentje en een doek eromheen geknoopt als zijsteun.

Broodbeleg: wij deden meestal iets als geprakt fruit, appelstroop, kaas e.d. op brood. Ook roomboter, juist bij kleine kinderen zijn vetten heel belangrijk! Smeerkaas en -worst heb ik angstvallig buiten de deur gehouden, maar op de nieuwe groep van het kdv geven ze dus wel smeerkaas of smeerworst. Dat ga ik niet helemaal buiten de deur kunnen houden helaas, al verbaast het me erg dat kdv's kennelijk niet op verpakkingen kijken.

Gelukkig wilden ze destijds wel Rapleyen (Bloem was de eerste daar), voeden en slapen op verzoek.

Over ouders en schoonouders: mijn moeder had laatst ranja gekocht. Nee hoor, dat was geen ranja met suiker, dat kon Bloem gerust drinken.

Eeehm... maar wel met drie verschillende zoetstoffen, ik heb vriendelijk bedankt en uitgelegd dat dat niet zo goed is voor kleine kinderen. Ook koekjes, zoute stengels e.d. heb ik al vriendelijk doch dringend af moeten slaan. Wat dat betreft ben ik blij dat ze nu wat ouder is, dan kan er wat meer en hoef ik niet zo vaak meer 'nee' te zeggen tegen al die goede bedoelingen.
Ik raak ook al helemaal geïnspireerd hier met zoveel leuke verhalen!

vwb de stoel: Summini zit al redelijk goed rechtop in de tripp trapp, wel een extra kussentje in de rug, want ook met verkleiner is het nog wat ruim. Je kunt er een blad bij kopen, lijkt me ook heel handig om te rapley-en: http://www.4smallones.nl/default_2.asp?MenuActive=1

vwb de schoonmoeders: summerman kan het ook zo simpel brengen inderdaad, heerlijk!
Computer says nooooo
Ook nog maar even in het echte topic, speciaal voor Wen: mijn pasgeboren baby heeft net een boterham met appel-peer-dadelstroop verorberd en ligt nu lekker te slapen En mijn enorm voorlijke pasgeborene heeft eergisteren zelf gestaan in de box, zich vasthoudend aan de spijltjes. Wat is ze stoer he!

Ze scheelt trouwens helemaal niet zoveel met Bloem, een maand of 9-10. Ik dacht altijd dat jouw dochter al heeeeeel oud was
AJ heb jij twee kinderen en is je eerste pasgeborene niet meer zo pasgeboren? anders snap ik het niet
Het was een grapje Voor Wen's gevoel zijn onze kinderen nog maar pas geboren, in plaats van al ruim een half.

(Ik heb dus maar een kind, een dochter. Ze heet Letje en ze is nu 7 maanden )
quote:AlettaJacobs schreef op 01 juni 2010 @ 09:55:

Ook nog maar even in het echte topic, speciaal voor Wen: mijn pasgeboren baby heeft net een boterham met appel-peer-dadelstroop verorberd en ligt nu lekker te slapen En mijn enorm voorlijke pasgeborene heeft eergisteren zelf gestaan in de box, zich vasthoudend aan de spijltjes. Wat is ze stoer he!

Ze scheelt trouwens helemaal niet zoveel met Bloem, een maand of 9-10. Ik dacht altijd dat jouw dochter al heeeeeel oud was

Wat een stoer Letje heb je toch AJ! Dochter doet nog niet aan staan, maar kan nu klappen (met geluid, voorheen mepte ze vaak scheef haha..). *Mips ook trots op Dochter..* (ps ze kan ook zitten en erwten oppakken en deze naar de poes gooien... ok..laatste was misschien toeval... ).

Verbaas me trouwens hoe belachelijk blij twee volwassenen (ik en vriend) kunnen worden als Dochter iets nieuws kan. Bellen nog net niet de NOS voor een daverend nieuwsitem van het 20 uur journaal.

Kan me gelukkig beheersen en bel dan gewoon mijn moeder die dan even heerlijk meegaat in het bejubelen van mijn nageslacht. Daarna landen we weer en zijn we normale gesprekspartners voor anderen...
Oja ok ik denk al, hoeveel pasgeboren kinderen produceer jij per jaar?

Mijn zoon is ook 7 maanden, zo gek, gelukkig mag ik doen alsof hij nog 5 maanden is omdat hij 9 wk te vroeg was. Heb ik lekker het langst een pasgeborene!
Je kunt er 1,25 produceren in een jaar

Mijn dochter is ook al heel oud AJ, ze zit tegenwoordig in de dreumesgroep op het KDV tussen allemaal lopende, pratende en rennende kinderen. Surrealistisch is dat.

Mooi he, die kleintjes die dan *poef* ineens van alles kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven