kun je pioenrozen knippen?

31-05-2010 18:40 17 berichten
De Pioenrozen beginnen nu te bloeien en omdat ze zo zwaar zijn hangen ze vrijwel gelijk op de grond. Ik vind dat zonde maar ik vraag me af of ik ze wel kan afknippen, of dat ik dan de groei belemmer.

Er zitten nu dus vrij veel knoppen aan en ik wil ze het liefste knippen zodat ze in een vaas in huis mooi kunnen bloeien maar nu vraag ik me dus af of dat dan niet de bloei voor het volgende jaar vermindert.

Weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
Ja

Ik doe het ieder jaar omdat er anders veel te veel in zitten en de struik op de grond hangt.

(maar ik ben geen echte tuinierster dus wacht nog maar ff)
Ja hoor kan gewoon. En dan mooi in een vaas thuis zetten. Heb je er meer plezier van dan dat ze in de tuin staan te hangen.
Ok mooi, ga ik de schaar pakken!
Jaaa júist lekker op de vaas zetten voordat ze verregenen!

Wel even wachten tot de knoppen echt uit zijn, ik weet niet of ze binnen ook daadwerkelijk uitkomen als je ze in knop al knipt. Als ze zijn zoals de middenste onderste roos op de foto hierboven, dan kan je ze sowieso afknippen.
Wel mooi hoor, pioenrozen in je eigen tuin. Ik heb er geen ruimte meer voor (heb postzegel) helaas, ik vind ze echt prachtig. Ik koop ze vaak op de markt. Staan ook lang.
Ik knip gewoon alles. Maar heb dan ook geen groene vingers.

Moet je rozen trouwens niet snoeien ipv knippen. Of zeg ik iets geks. Nou ja er zijn vast dames die wel weten hoe het moet.
Pioenrozen moet je niet snoeien nee Het verschil met gewone rozen is dat pioenrozen afsterven 's winters, en gewone rozen niet (die moet je dus idd wel snoeien).
Bij de bloemenkraam zie ik de pioenrozen helemaal in de knop zitten, dus ik denk dat je ze al kunt knippen voordat ze uitgekomen zijn.

Wat je ook kunt doen, om het vallen tegen te gaan is een ring om de plant zetten. Doen we ook met de Hortensia Annabel, anders blijft er niks van over na een regenbui.
Oh dan kan het inderdaad wel, handig om te weten!

Ring ja, da's een goeie, heb ook wel eens iets over emmers (zonder bodem dan he ) gehoord. Denk dat ik daar volgend jaar ook aan moet, want onze struiken worden nu ook echt groot.
Als pioenrozen de grond uitkomen kun je er alvast steunmateriaal bij zetten. Ze groeien zo hard dat je er weldra niets meer van ziet. In plaats van een ring kun je ook gewoon snoeihout gebruiken, van bijvoorbeeld de vlinderstruik of de cornoelje. Niet te dikke takken nemen en de toppen naar binnen knakken zodat er een soort kooi van takken ontstaat. Ik vind die ringen best prijzig namelijk.
Ik vind hier dingen van.
Oh Saar ik snoei hem ieder jaar tot op de grond in het najaar

Vast een sterke pioenroos want ik doe het al jaren en al jaren heb ik mooie rozen haha.
tipje van mij,als je warm water in de vaas doet worden ze echt prachtig ook als je ze gekocht/geplukt hebt met dichte knop
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Wat een goeie tips allemaal, bedankt!

Hier ga ik trouwens ook aan het einde van de zomer heel rigoreus met de grasmaaier over de rozen :-) Het verbaasde mij dat ze dit jaar weer opkwamen want onze tuin is vorig jaar compleet omgegooid!

Die ring is ook een goed idee. En ik heb een bos voor mn buren gister geknipt en ik ga straks de tuin in voor een bosje voor mij en die zet ik dan mooi in lauw warm water :-)
Hier gebruik ik ook ringen, van die groene plastic dingen.

Ik heb er een paar setjes van gekocht door de jaren heen.

Gebruik ze ook voor de lupinen, ridderspoor en allium.

Ze slijten niet dus ik vind het een goede investering.

Einde van de herfst haal ik ze weer uit de tuin, en in het voorjaar gaan ze weer bij de planten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven