Verse gember - wat doe ik ermee?

01-06-2010 10:21 31 berichten
Ik heb gisteren een heerlijke pastinaak/gembersoep gemaakt (aanrader!), waarvoor ik verse gember heb gekocht. Ik had dit eigenlijk nooit eerder gebruikt,

Maar ja, dan gebruik je een paar cm en nu heb ik nog een heel stuk over.

Hoe lang blijft zoiets eigenlijk goed? En hoe bewaar ik het?

En natuurlijk, wat kan ik er verder mee?

Alle reacties Link kopieren
Waar je nu niets aan hebt, maar je kan het ook "vers" in een tube kopen;

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Hee, zo'n tube da's handig!! Ik vind het altijd zo lastig te snijden, en met raspen blijft alles aan de rasp hangen. Heb ook al een knoflookpers geprobeerd, maar zelfs die drukte ik kapot.

Ik doe het wel eens bij de appelmoes, als ik die zelf maak. Gewoon meteen vanaf het begin mee laten trekken, ik snij er altijd plakjes van, en vis deze er vlak voor eten uit.
Paar plakjes met kokend water en je hebt erg lekkere thee. Als je van gember houdt (wat ik nu aanneem). Als je niet van gember houdt is het vreselijke thee.
Bedankt Ruud, maar reclame maken mag niet

Heb in ieder geval een paar ideeën opgedaan - maar eerst gaat het ding voor onbepaalde tijd in de vriezer
Lekkere saus voor bij BBQ oid:

2 delen mayonaise

1 deel ketchup

theelepel sambal

1 a 2 teentjes knoflook

flink veel verse koriander

flink wat vers geraspte gember of evt gembersiroop
Ik maak er "limonade" mee. Rasp een flink stuk gember, zeker een centimeter of 4 van zo'n dikke knol, die doe ik in een fles met het sap en geraspte schil van 1 citroen. Dat vul ik aan met een liter bronwater en nadat het een paar uur in de koelkast heeft gestaan (om te trekken) zeef ik het door een theezeefje over in een andere fles. Je kan er ook nog suiker of honing bij doen maar ik vind dat zure en pittige juist wel lekker. Er zitten geen calorieën in en gember is inderdaad gezond waaronder ook goed voor de spijsvertering en de calorie verbranding.

Maar dan moet je wel van de smaak van gember houden...

Dat van die zeepsmaak, waar iemand het in dit topic over had, dat heb ik nou met koriander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven