Verse gember - wat doe ik ermee?

dinsdag 1 juni 2010 om 10:21
Ik heb gisteren een heerlijke pastinaak/gembersoep gemaakt (aanrader!), waarvoor ik verse gember heb gekocht. Ik had dit eigenlijk nooit eerder gebruikt,
Maar ja, dan gebruik je een paar cm en nu heb ik nog een heel stuk over.
Hoe lang blijft zoiets eigenlijk goed? En hoe bewaar ik het?
En natuurlijk, wat kan ik er verder mee?
Maar ja, dan gebruik je een paar cm en nu heb ik nog een heel stuk over.
Hoe lang blijft zoiets eigenlijk goed? En hoe bewaar ik het?
En natuurlijk, wat kan ik er verder mee?

dinsdag 1 juni 2010 om 10:28
Je kan het gewoon in de koelkast bewaren (ongeveer een maand) en zelfs invriezen voor langer.
Gewoon in plastic folie en dan invriezen en elke keer als je wat nodig hebt snij je een stukje af en leg je het weer terug in de vriezer.
Ik gebruik verse gember heel fijngesneden of geraspt in veel oosterse gerechten, mijn moeder zet er ook thee van.
Gewoon in plastic folie en dan invriezen en elke keer als je wat nodig hebt snij je een stukje af en leg je het weer terug in de vriezer.
Ik gebruik verse gember heel fijngesneden of geraspt in veel oosterse gerechten, mijn moeder zet er ook thee van.
dinsdag 1 juni 2010 om 10:29

dinsdag 1 juni 2010 om 10:42
Gewoon in de vriezer bewaren.. en het is best makkelijk en heeel erg lekker om curry's te maken.
Als je inspiratie nodig hebt kan je deze site bekijken. Hier staan heel veel Indiaase en oosterse gerechten op.
http://www.bbcgoodfood.com/content/recipes/cuisines/
Het lijkt misschien alsof je voor een curry heel veel ingredienten nodig hebt, maar meestal heb ik alles al in huis. Je haalt 1x in het jaar een potje met kardemon, kerrie, komijn en je kan zoveel lekkere gerechten maken! Je hoeft dan echt nooit meer een kruidenmix bij de AH te halen.
Als je inspiratie nodig hebt kan je deze site bekijken. Hier staan heel veel Indiaase en oosterse gerechten op.
http://www.bbcgoodfood.com/content/recipes/cuisines/
Het lijkt misschien alsof je voor een curry heel veel ingredienten nodig hebt, maar meestal heb ik alles al in huis. Je haalt 1x in het jaar een potje met kardemon, kerrie, komijn en je kan zoveel lekkere gerechten maken! Je hoeft dan echt nooit meer een kruidenmix bij de AH te halen.

dinsdag 1 juni 2010 om 10:44
Voor thee gebruik je een theelepeltje geraspte gember, doe dit in een steelpannetje, 1 mok water erbij en laten koken. 5 minuten laten trekken en je thee is klaar.
Ik weet niet of je wel eens nasi goreng maakt, voor een pittige versie doe je er 1 tl fijngesneden of geraspte gember bij en een lepel sambal. Lekker!
Ik weet niet of je wel eens nasi goreng maakt, voor een pittige versie doe je er 1 tl fijngesneden of geraspte gember bij en een lepel sambal. Lekker!
dinsdag 1 juni 2010 om 10:44
quote:Ainne schreef op 01 juni 2010 @ 10:34:
In de vriezer dus, da's goed om te weten.
BitterGemberkoekjes is lekker - ga straks googlen voor een recept.
Hoe maak je gemberthee?
Ik ben niet zo'n keukenprinses, dus quiches en curries maak ik niet zelf, maar ik zal het ook eens bij een stoofpotje gooien.
kan je best . Gewoon wat groenvoer roerbakken, koop wat currypasta (thais of indiaas) en meng dit door je groenten. Die gember kan je stukje van raspen er met de groenten meebakken. Hartstikke lekker.
Jij woont toch in de UK? Daar kan je zo veel lekkere currypasta's kopen.
In de vriezer dus, da's goed om te weten.
BitterGemberkoekjes is lekker - ga straks googlen voor een recept.
Hoe maak je gemberthee?
Ik ben niet zo'n keukenprinses, dus quiches en curries maak ik niet zelf, maar ik zal het ook eens bij een stoofpotje gooien.
kan je best . Gewoon wat groenvoer roerbakken, koop wat currypasta (thais of indiaas) en meng dit door je groenten. Die gember kan je stukje van raspen er met de groenten meebakken. Hartstikke lekker.
Jij woont toch in de UK? Daar kan je zo veel lekkere currypasta's kopen.
dinsdag 1 juni 2010 om 10:49
Je kan ook de gember in mootjes hakken, in een vijzel fijnmalen, een halve fles olijfolie erbij, in een wekpot of fles gieten en weer in je gerechten gebruiken. Blijft ongeveer 3 maanden goed. Lekker! Wel in de koelkast bewaren.
En Fietje, in jouw avatar staan mijn 2 kleine persoonlijke helden! Leuk!
En Fietje, in jouw avatar staan mijn 2 kleine persoonlijke helden! Leuk!
dinsdag 1 juni 2010 om 11:12

dinsdag 1 juni 2010 om 11:13
Haha Groll, toen ik mijn soepje gisteren staafmixerde, rook ik inderdaad een behoorlijke zeeplucht, dacht al dat ik teveel gebruikt had (het recept heeft zo'n beetje 5 cm (!) nodig), maar gelukkig smaakt ie perfect.
Ah, bedankt voor je vertrouwen Mips Ik zal het eens proberen. Zit niet in de UK, maar in Ierland en hier is de curry-cultuur (helaas) een stuk minder aanwezig dan daar. Maar ik zal eens naar van die pastes kijken in Tesco volgende keer.
Zal vanavond eens een koppie thee raspen
Ah, bedankt voor je vertrouwen Mips Ik zal het eens proberen. Zit niet in de UK, maar in Ierland en hier is de curry-cultuur (helaas) een stuk minder aanwezig dan daar. Maar ik zal eens naar van die pastes kijken in Tesco volgende keer.
Zal vanavond eens een koppie thee raspen

dinsdag 1 juni 2010 om 12:31
dinsdag 1 juni 2010 om 19:21
Invriezen en dan telkens wanneer je het nodig hebt rasp je de bevroren gember voor zoveel je nodig hebt en dan hopla terug in de vriezer. Het voordeel is dat bevroren gember veel makkelijker rapst dan wanneer je verse of ontdooide raspt!
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)