Maden in de kliko.
woensdag 2 juni 2010 om 18:11
Hallo,
Even een vraagje:
Hoe weer je maden uit je kliko?
Hier worden de grijze containers elke twee weken geleegd.
Vandaag was het zover en ik besloot hem eens lekker schoon te maken, goed heet water en chloor gebruikt.
Er zaten aardig wat (nog kleine) maden in.
Ik houd dus helemaal niet van dat gekrioel en ik vraag me af hoe ik ze kan weghouden? Zeker nu met dit warme weer.
De zakken die we hebben zijn goed dicht, heb geen los afval rondom de containers liggen.
Sorry voor de waarschijnlijk stomme vraag maar ik heb nooit zo'n kliko gehad, dus dit is even nieuw!
Even een vraagje:
Hoe weer je maden uit je kliko?
Hier worden de grijze containers elke twee weken geleegd.
Vandaag was het zover en ik besloot hem eens lekker schoon te maken, goed heet water en chloor gebruikt.
Er zaten aardig wat (nog kleine) maden in.
Ik houd dus helemaal niet van dat gekrioel en ik vraag me af hoe ik ze kan weghouden? Zeker nu met dit warme weer.
De zakken die we hebben zijn goed dicht, heb geen los afval rondom de containers liggen.
Sorry voor de waarschijnlijk stomme vraag maar ik heb nooit zo'n kliko gehad, dus dit is even nieuw!

woensdag 2 juni 2010 om 18:26
Een stuk klimop in de bak gooien wil nog wel eens helpen. Dingen verpakt weggooien en in de bak die het eerste geleegd wordt (dus vlees en ander voedsel). En wat helpt als een trien, maar niet zo milieuvriendelijk is, een spuitbus tegen wespen halen en na het legen een beetje in de bak spuiten. Daar kunnen maden echt niet tegen.
MILF in the making

woensdag 2 juni 2010 om 18:28
woensdag 2 juni 2010 om 18:50

woensdag 2 juni 2010 om 19:00
Ik heb ooit samen met mijn moeder midden in de nacht een oorlog gevoerd met wel honderden maden.
Niets maar dan ook niets hielp. Chloor dus ook niet.
Rond een uur of 5 ben ik eens op internet gaan kijken.
ZOUT ZOUT ZOUT zakken zout hebben we in de tuin gegooid en de volgende dag waren ze allemaal weg.
(als zij of ik nu ergens een rijstkorrel zien liggen lopen de kriebels weer over ons lijf. hahaha)
ZOUT DUS
ZOUT ZOUT ZOUT zakken zout hebben we in de tuin gegooid en de volgende dag waren ze allemaal weg.
(als zij of ik nu ergens een rijstkorrel zien liggen lopen de kriebels weer over ons lijf. hahaha)
ZOUT DUS
woensdag 2 juni 2010 om 19:16
Sinds ze vorig jaar (of was het het jaar dáár voor alweer) bij mij tegen de muur van de achterpui opkropen, gooi ik etensresten altijd in dichtgeknoopte pedaalemmerzakken weg. En dan nog alleen in de laatste dagen voordat de bak geleegd wordt. In de eerste anderhalve week fiets ik altijd naar de plaats waar die grote verzamelcontainers staan voor wie geen kliko bij zijn huis heeft.
woensdag 2 juni 2010 om 19:50
Wij hadden ze ook wel eens, in een warme zomer. Vaak als de bak bijna geleegd moest worden, dus dan zaten ze vrij bovenin. Mijn moeder legde dan altijd een steen tussen de bak en de klep, waardoor die open bleef staan. Dan hadden de vogels een feestmaal! Ze bleven af en aan vliegen, en aan het eind van de dag was je van je maden af!
woensdag 2 juni 2010 om 20:20
Met mooi weer gaat het groenafval in de kliko die het eerst geleegd wordt. Vleesresten vries ik in en gooi ik de avond voordat de kliko geleegd wordt, in de kliko. En als ik maden zie, laat ik de kliko openstaan, de maden worden vliegen en deze worden weer opgegeten. Ik vind het goor, maar ik heb er geen last van. Ze kruipen iig niet tegen de gevel op.
woensdag 2 juni 2010 om 20:38
quote:Wittedruif schreef op 02 juni 2010 @ 19:00:
Ik heb ooit samen met mijn moeder midden in de nacht een oorlog gevoerd met wel honderden maden.
ZOUT DUS
Geen idee of bovenstaand werkt, heb zelf gelukkig geen kliko's maar gewoon ondergrondse containers in de straat, maar met zout wel goed oppassen met je plantjes! Die kunnen niet tegen al dat zout... Beetje zonde als je van de maden af bent, maar ook meteen je hele tuintje opnieuw moet beplanten...
Waar ik wel veel ervaring mee heb is maden bij konijnen (ben dierenartsassistente) en weet dus helaas hoe verrekte resistent die beesten zijn... Gaan bijna nergens dood aan, naast behandeling van het konijn met anti-parasitaire tabletten kunnen we ze alleen eraf wassen en eruit plukken... Over smerig gesproken... Gelukkig richten ze in een container heel wat minder schade aan.
ZOUT DUS
Geen idee of bovenstaand werkt, heb zelf gelukkig geen kliko's maar gewoon ondergrondse containers in de straat, maar met zout wel goed oppassen met je plantjes! Die kunnen niet tegen al dat zout... Beetje zonde als je van de maden af bent, maar ook meteen je hele tuintje opnieuw moet beplanten...
Waar ik wel veel ervaring mee heb is maden bij konijnen (ben dierenartsassistente) en weet dus helaas hoe verrekte resistent die beesten zijn... Gaan bijna nergens dood aan, naast behandeling van het konijn met anti-parasitaire tabletten kunnen we ze alleen eraf wassen en eruit plukken... Over smerig gesproken... Gelukkig richten ze in een container heel wat minder schade aan.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
woensdag 2 juni 2010 om 20:38
Dankjulliewel!
Ik gooi sowieso geen losse dingen in de kliko, het enige probleem is dat hier veel katten buiten lopen en bij een kliko die vol is, scheuren ze gewoon de zakken open. Nu zetten we dus de zakken die er niet meer inpassen maar in de schuur, tot de ophaaldienst weer komt.
Ik ga die mottenbal proberen en zal ook kijken voor die grote kliko-zakken!
Met dat ding schoonmaken gebruik ik sowieso vrij veel chloor...
Ik gooi sowieso geen losse dingen in de kliko, het enige probleem is dat hier veel katten buiten lopen en bij een kliko die vol is, scheuren ze gewoon de zakken open. Nu zetten we dus de zakken die er niet meer inpassen maar in de schuur, tot de ophaaldienst weer komt.
Ik ga die mottenbal proberen en zal ook kijken voor die grote kliko-zakken!
Met dat ding schoonmaken gebruik ik sowieso vrij veel chloor...

woensdag 2 juni 2010 om 22:04
ieuw, echt goor. twee zomers achter elkaar last gehad, vind het vooral eng als ze 's avonds gaan wandelen. Ga meteen motteballen halen, want wil deze ellende niet weer!
Klimop hielp bij mij trouwens niet. Die wespen spuitbus is ook interessant. En vogels eten ze idd, maar dan ben je toch een paar dagen verder!
Klimop hielp bij mij trouwens niet. Die wespen spuitbus is ook interessant. En vogels eten ze idd, maar dan ben je toch een paar dagen verder!
donderdag 3 juni 2010 om 11:27
Wat gek zeg, bij ons kropen ze vorige zomer dus ook 's avonds uit de container om vervolgens een hele rit in de tuin af te leggen en daarna omhoog te kruipen richting ons slaapkamer raam!! :puke: Echt zo smerig, schrok me rot. Ramen, luiken alles stond open.
Waarom zouden ze dat doen? En het was ook echt een heel spoor, alles achter elkaar aan.
Ga die mottenballen tip eens uitproberen, en de kliko openzetten is ook een goeie !
Waarom zouden ze dat doen? En het was ook echt een heel spoor, alles achter elkaar aan.
Ga die mottenballen tip eens uitproberen, en de kliko openzetten is ook een goeie !
donderdag 5 augustus 2010 om 11:08
donderdag 5 augustus 2010 om 11:23
quote:Sunny1 schreef op 05 augustus 2010 @ 11:20:
Bak staat gelukkig aan de zijkant van het huis, maar ik word er echt onpasselijk van. Gewoon dichtlaten ook, niet op een kier zetten?
Als je hem op een kier zet dan kunnen straks de vliegen (als ze hun made stadium voorbij zijn) netjes uitvliegen. Misschien ontwikkelen ze zich ook sneller. Ook stank gaat eerder weg met een kiertje.
Dus het word aangeraden. Maar ik doe er niet aan mee. Die maden mogen van mij stikken en ze zoeken het maar uit. Maar van mij krijgen ze geen ontsnappingsroute.
Bak staat gelukkig aan de zijkant van het huis, maar ik word er echt onpasselijk van. Gewoon dichtlaten ook, niet op een kier zetten?
Als je hem op een kier zet dan kunnen straks de vliegen (als ze hun made stadium voorbij zijn) netjes uitvliegen. Misschien ontwikkelen ze zich ook sneller. Ook stank gaat eerder weg met een kiertje.
Dus het word aangeraden. Maar ik doe er niet aan mee. Die maden mogen van mij stikken en ze zoeken het maar uit. Maar van mij krijgen ze geen ontsnappingsroute.