Gevangen in mijn spraak...

05-02-2010 23:30 404 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik heb een probleem waar ik al heel lang mee zit.. Ik ben op dit moment 26 jaar en ongeveer sinds mijn 4e stotter ik. Ik ben altijd een ster geweest in het verbergen.. Of ik praatte heel weinig of gebruikte synoniemen.. Helaas ging ik telefoongesprekken en sociale contacten vaak uit de weg.. Allemaal uit schaamte.. Als ik vriendjes kreeg vonden ze me altijd mooi, maar veel gesprekstof had ik niet. Mijn zinnen zijn kort en bondig.. Wat wil ik veel zeggen, maar dan komt de stottermonster naar boven, dus hield ik maar vaak mijn mond..

Ondertussen heb ik logopedie gehad, helaas zonder resultaat.. Na 3 jaar ben ik weer begonnen, maar echt helpt het niet.. Ik heb HBO gestudeerd, maar doe maar simpel werk met de smoes dat ik nog een vak moet doen. Dat is ook zo, maar eigenlijk ben ik bang om te spreken.. Tijdens werken moet je natuurlijk vaak bellen en communiceren en ja... Dat kan ik niet..

Nu heb ik op mijn werk een nieuwe functie gekregen waarbij ik vaak moet bellen! Maar bellen doe ik niet graag. Ik zei dat ik niet van bellen hield (de leidinggevende is niet op de hoogte van mijn stotteren). Hij zei dat ik het wel kon met mijn opleiding, maar van binnen schreeuwde ik: IK WIL NIET!!!!

Telkens als ik probeer het toch wel te doen sta ik voor schut en word ik erg verdrietig.. Ik wil graag aan mijn stotteren werken, maar weet niet hoe. Bovendien lijkt het of ik de enige ben.. Zo ben ik verloofd, maar zelfs hij weet niet dat ik stotter.. Want als ik zeg dat ik stotter hoor ik men vaak zeggen: stel je niet aan! Maar als ze eens wisten hoe ik me voelde.. Zo eenzaam... Wie herkent zich in mij en hoe gaan jullie met het stotteren om?

Fijne avond!
Hoihoi,

Ben een paar dagen weggeweest dus niet eerder kunnen reageren.

@Iremgul: wat mij tegenstaat aan DF is dat het sowieso jouw schuld is als het je niet lukt. Dan heb je niet genoeg je best gedaan: de methode is namelijk onfeilbaar. Dat laatste is erg arrogant en naast de werkelijkheid: je hoort of ziet de mensen niet waarbij het niet gelukt is, die staan vast niet op de site. Bovendien zal ook niet iedereen er zomaar voor uitkomen dat ie veel geld en moeite heeft gespendeerd aan iets dat niet gelukt is. Anderzijds moeten ze wel zo werken want het is natuurlijk ook een business met een product. En dat staat me dus tegen. Het gaat wel over ménsen.

Dit sluit aan bij het gevoel dat Bibaboe heeft: ook al doe je je stinkende best, het kan dus mislukken. Ongeacht waar de 'schuld' ligt. Dat laatste is goed om je te realiseren, zodat je niet in een gat valt.

Wanneer je er met hart en ziel achter staat is het natuurlijk helemaal oké om er vol voor te gaan (moet je ook zeker doen), maar ik raad je dus aan om alles in perspectief te blijven zien; wanneer het (op de lange termijn) niet lukt, neem het jezelf dan niet tot in de lengte van dagen kwalijk.

Dat is alleen mijn boodschap. Maar ik hoop - nogmaals - dat het bij jou goed aanslaat en dat je er veel profijt van gaat hebben.

@Temp: ik heb erg veel bewondering voor je hoe je met DF omgaat en alle vervelende bijverschijnselen naast je neerlegt. Petje af!

@De rest: een groet van deze kant. Heb een paar dagen vrij maar moet ook studeren dus helaas niet zo veel tijd.

Het gaat goed met mij!

Verder toi toi en sterkte voor iedereen die het kan gebruiken.
Oja Iremgul: vertel het inderdaad zoveel mogelijk om je heen, dat je dit doet en daar even alle tijd en aandacht voor nodig hebt.
Hoi Iremgul,

Nee in principe heeft leeftijd niets te maken met of de methode beter effect heeft of niet.. intellect heeft daarbij ook geen invloed.

Als je het stotteren volledig zat bent en bereid bent er alles voor te doen dan ben je geschikt voor DF.. dus:D

Elke doelgroep heeft namelijk voor en nadelen. Zo hebben ze ook wel eens geestelijk gehandicapten behandelt(met succes).. deze kunnen moeilijker logisch nadenken over wat nou alles precies inhoudt en bedoelt wordt enz, enz. Van de andere kant kunnen ze ook minder nadenken over alles wat tegen kan zitten en moeilijke situaties die kunnen komen enz, enz. Kortom je druk maken om dingen die helemaal niet aan de orde zijn.

Jonge mensen leren sneller, maar hebben van de andere kant misschien iets minder discipline of besef dat je werkt aan iets op de lange termijn... Maakt allemaal niet uit dus!

Ik denk dat ik er geen goed aan doe je de verschillende fases uit te leggen.. Als ik er naar vroeg zei DF ook... "Carpe Diem" -> Leef bij de dag. Vond ik wel is vervelend want ik wil graag weten waar ik aan toe ben en kan verwachten enz. Maar in dat geval hebben ze wel gelijk denk ik. Ik maakte me namelijk druk om dingen die nog helemaal niet aan de orde waren.. dan naai je jezelf alleen maar op en verhoog je de spanning bij jezelf.. (vast wel eens gemerkt dat als iemand je onverwachts iets vroeg en je meteen antwoord geeft je veel minder gauw gaat stotteren dan als je een week vantevoren al na gaat denken over moeilijke woorden in moeilijke situaties enz). Dus ik zeg ook "Carpe Diem!" :D

Ik ben 22 jaren jong, nog druk aan het studeren enz. Jij studeert ook nog dus ben je ook zo oud(jong;)) ong.?

En dan nog een vraag.. Iremgul klinkt turks/arabisch oid.. klopt dat?

Super dat je je hebt aangemeld bij DF! Het aanmelden is al een hele dappere stap opzich!(zeker nu je alle ins en outs weet!).

Zoals ik dat zo lees ga je het wel redden ook! Je bent het stotteren spuugzat en bereid om hard te werken voor een ongelooflijke meerwaarde in je leven. Dus mijn vertrouwen heb je:)

Succes!
Hoe gaat het met alle lieve stotterkoppen?

Begin over een week met groepstherapie en ben er heel zenuwachtig voor... Maar het zal allemaal wel goedkomen.

Verder is mijn nichtje net twee dagen op bezoek geweest (logeerpartijtje) en dat was heel gezellig. Ook heel vermoeiend, maar voornamelijk gezellig. Toch altijd fijn als ik kids weer mag inleveren. Hulde aan alle moeders ouders!

Hoop snel weer iets van jullie te horen!
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
Kitty74: Fijn om te horen dat het goed gaat met je? Wil het lukken met je studie? Hoop dat het je allemaal gaat lukken!

Ik begrijp je beredenering over de methode, maar het is voor mij lastig om te oordelen over de DF. Als ik het gedaan had zou ik er een betere mening over kunnen vormen. Waar ik het wel mee eens ben is dat stotteren erg belemmerend is. Net als het instituut dat aangeeft. Elke dag stuit ik weer op situaties waarin stotteren een negatieve rol speelt. De DF zal vast geen wondermiddel zijn natuurlijk, maar ik MOET wel wat ondernemen.. Zo ben ik nu aan het solliciteren en het telefoneren en gesprekken voeren vind ik verschrikkelijk.

Temp: Ik hoop dat je door blijft posten over de DF methode. Je geeft een objectief beeld van het geheel. Voor zover ik het begrijp is het allemaal erg pittig. Stotterde je erg voorheen? Je bent overigens vrij jong, vind het knap dat je op deze leeftijd al zo sterk in je schoenen staat! Ik ben 26 jaar, iets ouder dus.. Vind wel dat ik mij minder aantrek van mensen dan een aantal jaren geleden. Ik ben blij dat je vertrouwen in mij hebt. Moet zeggen dat ik het best eng vind allemaal. Tien daagjes met een groepje mensen die je amper kent is al een grote stap.. Wel heb ik nog wat vraagjes.. Ben je die 10 dagen de hele dag bezig met de methode? Ik heb gehoord dat je vanaf 10 uur tot 8 uur samen bent met de groep? Waaruit bestonden je dagen?

Kan je dat een beetje beschrijven, ben er zo nieuwsgierig naar! En wat gebeurd er na de cursus? Laten ze je helemaal los afgezien van de nazorgdagen? Je zit nu in welke fase? Denk je dat je het uiteindelijk zal halen om zonder de techniek te spreken? Je bent inmiddels ongeveer half jaar bezig zei je? Sorry voor de vele vragen, maar ben nu eenmaal nieuwsgierig Ik ben trouwens een Turkse, goede gok Ik stotter veel meer in het Turks dan in het Nederlands, heel apart.. Hou ons op de hoogte van de vorderingen, heel veel succes!

Met mij gaat het redelijk.. Ik ben nog werkloos, maar wel actief op zoek. Dit is extra moeilijk omdat ik stotter. Heb besloten om het vooraf aan te geven, dit vind ik prettiger merk ik. Toen ik bij een uitzendbureau aangaf dat ik in therapie zou gaan voor het stotteren keek een meisje me raar aan. Je stottert toch niet zei ze. Ik vertelde dat IK er last van had. Ook al merken sommige mensen het niet. Ik ben degene die er de hele dag mee bezig is. En het lijkt wel of ik meer begin te stotteren. Probeer het allemaal los te laten en relaxter te zijn, maar helaas.. Er zijn zelfs mensen die wat lacherig doen omdat ik stotter, of verbeeld ik het me allemaal? Heb besloten om het allemaal niet meer zo te verbergen. Ik ben mezelf niet.. Del Ferro heeft gelijk, ik speel een rol.. Ik ben een toneelspeelster in een theater.. De toeschouwers kennen alleen de onzekere, aardige en meegaande Iremgul.. Maar wie is Iremgul nu echt ?

Twister: Leuk he kinderen maar soms wel vermoeiend zo te horen Maar vaak denk je er anders over als je zelf kinderen hebt. Binnenkort gaat je groepstherapie beginnen? Wel spannend of niet? Ik hoop dat je er baat bij zult hebben. Waarvoor is het precies als ik vragen mag.. Niet specifiek voor het stotteren of wel? Hoe ga je met je stotteren om als je straks in een groep moet spreken? Heel veel succes idd!

Het is een beetje rustig in dit topic. Waar zijn alle lieve stotterkoppen zoals Twister zegt? Hoop dat ik wat van jullie hoor!

Fijne avond allemaal!

Liefs Iremgul
Joooooooeeeeeeehhhooooooooeeeeeeeeeee!! Waar is iedereen?

@Iremgul: de therapie is niet voor het stotteren. Het is inzichtgevende groepstherapie om mentaal sterker en gezonder te worden. Het duurt 2 jaar en je komt wekelijks samen. Heb al eerder individuele therapie gehad, dus weet wel een beetje hoe zwaar het is. Alleen nu is het in een groep en ik ben niet echt goed in het uiten van mijn gevoelens, dus dat gaat nog een hele klus worden. En ja, spreken voor een groep is natuurlijk ook niet echt mijn favoriete bezigheid!

Werk zoeken in deze tijd is sowieso al een crime en al helemaal als je stottert. Ben zelf ook werkzoekende en ben best benieuwd hoe het gaat als ik eenmaal een sollicitatiegesprek heb.

Hoe gaat het met de bruiloftsvoorbereidingen? Heb je nou al een jurk? Wanneer is de grote dag ook alweer?

Ik ga maar eens even naar buiten, moet sowieso nog even iets ophalen bij een vriendin. En waar blijft dat lekkere lenteweer?!
Ik ben er nog wel hoor.. maar heb niet zoveel te vertellen.

De laatste tijd gaat het best goed.

@Twister: succes met je groepstherapie! Spannend zeg! Het kan je meteen ook veel leren over spreken in een groep. Ook daar is veel te winnen voor jou!

Groet,

Bibaboe
Hoi lieve meiden,

Hopelijk hebben jullie ook lekker de zon gezien vandaag. En wat was dat fijn na al die sombere, koude dagen!

Ben al even niet geweest hier, maar ik heb net zoals Bibaboe eigenlijk niet zoveel te vertellen. Mijn dagen vullen zich vooral met therapie, psycholoog, ontspanningsoefeningen en verder veel rust.

Het gaat gelukkig langzaam aan weer wat beter, dus dat is wel positief.

@Astair, fijn dat het zo goed gaat met je! Goed dat je weer wat tot rust bent gekomen.

@Kitty, lukt het allemaal met de studie? Leuk te horen dat alles goed met je gaat. Sterkte met alle drukte!

@Irem, wanneer start je voor het eerst met DF?

En hoe gaat het met je sollicitaties? Net als Twister ben ik ook erg benieuwd of je al een jurk hebt en wanneer de bruiloft ook alweer gepland was.

@Twister, sterkte met je eerste therapiesessie volgende week. Kan me voorstellen dat je nerveus bent. Succes!

Hoeveel personen zitten er in je groep?

Fijn weekend allemaal en nu maar hopen dat het zonnetje gewoon eens lekker blijft schijnen.
.
@Soulcats: fijn om weer even wat van je te horen. Ik zie je regelmatig voorbij komen op andere topics en was erg benieuwd hoe het met je gaat. Gelukkig gaat het de goede kant op. Lukt het inmiddels een beetje met de ontspanningsoefeningen en hoe bevalt de therapie?

Ik zit met 8 anderen in een groep. Heel fijn. Zo'n zin in!

@Bibaboe: ik snap wel wat je bedoelt met weinig te vertellen. Daar heb ik ook last van, maar wil toch altijd even weten hoe het met iedereen gaat.

@Kitty: nog steeds hard aan de studie? Komt u zich eens melden!
Ha Twister!

Ja ben wel regelmatig op het forum, en kom jou ook hier en daar tegen, wel grappig is dat eigenlijk

Niet dat je denkt dat ik je forumachtervolg hoor

Ben zelf ook blij dat het wat beter gaat nu, de ontspanningsoefeningen lukken ook steeds beter en ik leer veel over spierspanning en dergelijke zaken. Ik voel me veel rustiger, dus de therapie begint zeker aan te slaan.

Psycholoog is wel heftig, maar dat wist ik van tevoren

Acht mensen in je groep, oei! Dat vind ik nog best veel (ben ook helemaal geen groepsmens). Hopelijk is de drempel voor de volgende bijeenkomst niet zo groot meer, als je eenmaal de eerste keer achter de rug hebt. *probeert Twister moed in te praten*

Go for it girl! En nogmaals succes!
.
Hey Stalkcats!

Ik verdenk jou er ernstig van mij te achterforummen, haha!

Nee hoor, volgens mij volgen wij gewoon een paar dezelfde topics. Ben echt blij om te horen dat je langzaam maar zeker weer uit dat dal begint te kruipen. Psycholoog/therapie is ook zwaar. Ik heb heel lang individuele psychotherapie gehad, dus weet wel hoe naar dat kan zijn en word nu wat groepstherapie betreft in het diepe gegooid. Bah, het is al over 4 dagen. Ik maak me trouwens helemaal niet zo druk om het stotteren, meer om de groep zelf. Ik wil niet meer!

Doe je nog wel een beetje leuke dingen tussendoor?
Stalkcats!

Ja, hoe voelt dat nou zo'n hijger in je nek?

Inderdaad blijkbaar interesse in dezelfde topics, ik vind het wel heel leuk dat ik je af en toe ergens anders tegenkom

Het gtst topic is hilarisch, daarom ben ik daar vrij vaak te vinden. Ik moet vaak zó ongelooflijk lachen om Meds en Lotte. Iedereen op dat topic heeft trouwens een geweldig gevoel voor humor, wat mij betreft.

Natuurlijk maak je je zorgen over de groep. Snap ik hartstikke goed. Het is ook doodeng, maar lieve meid, wel gaan hoor!

Ik duim voor je (voor zover dat helpt ) en hoop dat het je meevalt. Laat je nog even weten hoe het gegaan is allemaal? (Wat je erover kwijt wilt/kunt i.v.m. privacy).

En misschien proberen het rationeel te bekijken, wat kan je gebeuren? Ja, je zult met de billen bloot moeten in een groep, dat is zenuwslopend, maar de anderen hebben waarschijnlijk eenzelfde soort problemen en kijken vast nergens raar van op.

En zijn bovendien waarschijnlijk net zo zenuwachtig!

Maar dan nog kan ik natuurlijk begrijpen dat je blij zult zijn als het eenmaal weer achter de rug is volgende week.

Probeer er nu niet wakker van te liggen en geniet nog even volop van het weekend

Ja, soms doe ik wel leuke dingen maar alles gaat op een heel laag pitje. Even kort met een vriendin afspreken en bijkletsen, héél kort de stad in (als het niet te druk is) of soms gewoon even lekker tuinieren, tv kijken of forummen. Teveel forummen eigenlijk

Dinsdag neemt een afdeling op m'n werk afscheid van het gebouw waarin ik ook werk (zij verhuizen naar een andere locatie) en ik wil proberen even mijn gezicht te laten zien daar (soort van feestje). Het wordt wel erg druk, daar zie ik tegenop, maar ik heb jarenlang met die mensen in hetzelfde gebouw gewerkt en kan het niet maken om niet te gaan. Dus ik ga mezelf maar even schoppen en proberen een uurtje te gaan of zo.

Jee, ik heb eigenlijk best nog een heleboel te vertellen

Bedankt voor het aanslingeren van dit topic Twis!
.
Het gtst-topic is wel funny ja! Snap nog steeds niks van het festen-verhaal. Nu heeft ze weer een permaban. Ik zit ook veel op overig: never ending question en kiezen koffie/thee. Onwijs nutteloos maar o zo vermakelijk! Eigenlijk ben ik ook teveel aan het forummen. Kan me soms nergens toe zetten.

Natuurlijk ga ik wel woensdag, maar zie er gewoon tegenop, that's all! De anderen waren ooit waarschijnlijk wel zenuwachtig, maar nu niet meer, neem ik aan. Ik stroom in in een bestaande groep, dus de rest kent elkaar al. Kan dus ook zo zijn dat er een maand na mij iemand klaar is met zijn twee jaar therapie en er weer een nieuwe voor in de plaats komt. Anyhow, genoeg gezeur hierover voor vandaag. Ik zal wel een verslagje uitbrengen als de eerste meeting achter de rug is.

En jij moet dinsdag idd naar dat afscheid. Kan me goed voorstellen dat je tegen de drukte op ziet, maar misschien doet een beetje sociaal contact je juist wel goed, haha!

Moet ik nodig zeggen. Normaliter ben ik altijd in touw in het weekend, maar dit weekend heb ik helemaal geen plannen of afspraken. Stiekem vind ik het wel best eigenlijk.

Dit topic moet ook levendig blijven. Dat vind ik belangrijk. Waar is iedereen toch?
Ook ik kan me soms nergens anders toe zetten dan het forum Twister... maar voor nu neem ik dat maar even voor lief. Het kan inderdaad reuze vermakelijk zijn hier en dat werkt soms echt verslavend

Tja Festen een permaban inderdaad.... wat ik ervan begrepen heb heeft ze het echt veel te bont gemaakt en heeft Viva besloten haar een ban te geven nadat ze zich had voorgedaan als Viva Angel 2. Ik mis haar wel op het gtst topic. Vond haar altijd erg grappig.

O, het is een bestaande groep waar je bij instroomt...! Jezus ja, dat is wel even wat anders. Maar inderdaad, we hebben het er gewoon nu even niet meer over. Nu is het weekend en moeten we chillen!

Ik beloof in ieder geval dat ik dinsdag naar het afscheid ga. Kan inderdaad best even goed voor me zijn, wat onder de mensen. Daar heb je gelijk in.

Nou, wat is het rustig hier he?! Ik heb Mette Mare ook alweer een tijdje niet gezien.

Ik heb vandaag ook maar een beetje zitten lantefanteren eigenlijk. Ik moet nog best veel doen, want morgen komt m'n moeder op bezoek .

Toch vind ik het stiekem ook best even lekker, zo'n dag zonder afspraken, zoals vandaag.

Nou Twis, fijn weekend nog enne... we komen elkaar vast snel weer ergens tegen
.
Hallo allemaal,

Hier alles prima.

Vandaag heerlijk in m'n eentje gewinkeld. Mijn man is met oudste dochter op vakantie (komt vanacht weer thuis gelukkig!) en jongste was bij opa en oma. Vooraf een route bedacht, want veel tijd had ik niet.. maar... het wonder is geschied: ik heb twee zomerjurken gekocht! En ze staan echt heel mooi. Ik lijk er zowaar slank in haha. Ik wilde vandaag ook echt iets vinden, want m'n man had voor zijn verjaardag gevraagd of ik een jurk wilde kopen voor mezelf. Gewoon omdat hij weet dat ik me dan beter voel en dan is hij ook gelukkig. Lief he? Nou, op de valreep gelukt.

Verder: huis gepoetst en boodschappen gedaan. Tot m'n grote schrik wel de spullen voor de traktatie van jongste dochter vergeten. Gelukkig is er hier in de buurt ook op zondag een supermarkt open.. pfff...

Oja: en morgen een uitgestelde moederdag! Ik ben benieuwd wat m'n ukken geknutseld hebben (er ligt vanalles 'verstopt' onder het bed).

De afgelopen weken heb ik veel nagedacht over wat ik nu echt wil. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar weet wel al beter welke dingen ik niet meer wil. Da's een goed begin toch? En ik weet dat ik op naailes wil. Ergens vind ik dat heel suf, maar het lijkt me zo heerlijk om zelf jurkjes voor m'n dochters te maken en rokken enzo voor mezelf.

Nu nog even genieten van de laatste avond alleen! haha

@Soulcats: even nog dit: je moet niks hoor! Ga alleen als je denkt dat het voor jou goed is. Als je denkt dat het niet goed voor je is, kun je dan niet bijvoorbeeld ook een kaartje sturen of iemand bellen en de groeten laten doorgeven?

Groet! Bibaboe
@bibaboe: wat fijn dat je zo geslaagd bent met shoppen! En erg lief idd van je man... Ik zou ook wel weer eens lekker willen shoppen, maar dat ga ik pas doen als ik mijn streefgewicht bereikt hebt, als een soort traktatie!

Zo schattig die cadeautjes onder het bed. Als ik knutselwerkjes of tekeningen van mezelf terugzie denk ik altijd: OMG! Maar volgens mij zijn ouders sowieso wel ontroerd dat hun kind iets in elkaar gekneed heeft. Hoe lelijk het ook is, haha!

Herkenbaar hoor,wel weten wat je níet wilt, maar niet weten wat je wél wilt! Wel goed dat je al een eindje op weg bent.

@Stalkcats: veel plezier met je moeder vandaag! Of is dat juist iets onplezierigs? Weet natuurlijk niet hoe jullie band is. Hoop i.i.g. dat je een goede dag hebt!

Ik ga vandaag ook maar eens een beetje opruimen en cleanen hier. Soms kan ik me daar zo slecht toe zetten en dan verslonst mijn huis een beetje... Bezoek krijgen is de beste remedie, dan wil ik altijd dat mijn huis spic en span is en dan ga ik er tegenaan. Krijg morgen eters, dus dat verklaart een hoop he?

Fijne dag meiden!
Hoi Iremgul!

Dankje voor je compliment!:)

Eehm jah wat is erg stotteren? Ik had er wel heel veel last iig.. het beperkte me. Ik had periodes dat het heel goed ging en dan voelde het ook alsof de wereld aan mijn voeten lag.. In enigsinds vertrouwde situaties kon ik dan gewoon alles zeggen wat ik wilde(wel met stotteren maar niet zo dat ik het erg vond). In periodes dat het slecht ging had ik der wel echt heel veel last van.. dan moest ik in elke zin een paar keer stotteren(zelfs met synoniemen enz.).

Maarja net als jij kon ik het ook aardig goed verbloemen met synoniemen en allerlei trucjes enz.. Maar niks kutter dan dat.. je zegt wat anders dan je wilt zeggen.. en dan draag je dingen ook net wat anders uit dan je wilt uitdragen..

Met de 10-daagse cursus ben je idd van 10u tot 8u savonds met de groep samen. Tot een uur of 4 krijg je "les" op het instituut(tussendoor een lekker lange pauze). En daarna ga je met de groep op pad.. Samen eten enz.. (heel leuk!)

Je bent idd de hele dag bezig met de methode, als je na een uur of 8 dan thuis(of hotel/hostel oid) bent ben je ook wel echt mentaal gesloopt.. dan ben je blij dat je ff niets meer hoeft..

Na de cursus laten ze je zeker niet los, je moet het dan zelf gaan doen. Maar je hebt de nazorgdagen(waar ze op hameren die ook te volgen), en je kan zovaak bellen/mailen als je wilt. En als je wilt kan je ook een dagje meelopen met een andere groep. Daarnaast heb je ook nog korte cursussen die je kunt volgen voor meer zelfvertrouwen en ontspanning enz. Mental coaching een beetje. Dus.. je moet het zelf doen, maar je kan na de cursus alle hulp en ondersteuning krijgen die je wilt(allemaal inbegrepen in de prijs, uitgezondert van de mental coaching cursussen).

Ik zit nu in de laatse fase van de methode. Ik gebruik nu nog een spoortje van de methode. Net zolang totdat ik het gevoel overal wel zonder methode te kunnen spreken, en daarna met goedkeuring van DF mag je helemaal zonder methode spreken.

Maarja eerlijk gezegt maakt het me niet vreselijk veel uit hoelang deze laatste fase nog duurt.. het is al zo relaxt nu!

Aha je bent Turkse;) Jah waarom ik het vroeg is omdat je als Turkse het volgens mij nog iets moeilijker hebt.. Ik heb het idee dat in sommige Turkse/Arabische kringen stotteren toch iets minder geaccepteerd wordt en bespreekbaar is.. Netzoals andere onvolmaaktheden/"zwaktes" Maarja dat is een idee, zeg gerust als ik onzin loop te blaten!;)

Kan best dat je moeilijker synoniemen kan bedenken in het Turks, dat het daarom moeilijker wordt. Of omdat je als je Turks spreekt nog veel liever NIET wil stotteren.

Als je nu meer stottert dan voorheen is dat helemaal niet gek. Je bent er nu veel meer mee bezig, en de aandacht komt erop te liggen.. Dan ga je gewoon meer stotteren. (had ik ook de periode voor de cursus).

Kan je mooi nog even ervaren hoe erg je der van baalt.. -> extra motivatie voor de cursus;)

Wanneer begint je cursus?
@Bibaboe, gezellig dat je weer even meeklept!

En wat goed dat je zo lekker hebt gewinkeld in je eentje en nog zo goed geslaagd bent ook. Fijn gevoel is dat he. En echt een lief gebaar van je man zeg, wauw.

Ik winkel zelf de laatste tijd niet veel (want vind het snel te druk) dus shop nu meestal online en als ik dan toch even naar de stad ga dan het liefst alleen Soms ook met een vriendin, da's natuurlijk ook erg gezellig maar alleen winkelen bevalt me wel erg goed eigenlijk.

Is je uitgestelde Moederdag vandaag gezellig geweest en hebben je ukken iets moois voor je geknutseld? Ben benieuwd!

En heb je je nog kunnen vermaken op je avondje alleen?

Ook ik vind het herkenbaar, niet goed weten wat het is dat ik nou echt wil. Ben net zoals jij inmiddels ook aardig ver met dingen op een rijtje zetten die ik niet meer wil en ik vind dat dus zeker een goed begin! Dat is namelijk ook erg belangrijk en goed om over na te denken.

Leuk dat je besloten hebt dat je naailessen wilt nemen. Vind ik trouwens verre van suf hoor, juist heel nuttig en leuk! Je zult er vast heel veel plezier aan beleven.

Ik heb besloten dat ik weer iets wil gaan doen met dans. Ben me al een beetje aan het verdiepen in workshops Afrikaanse dans, dit lijkt me erg leuk. Zodra ik er lichamelijk weer toe in staat ben, ga ik me onmiddellijk opgeven, lijkt me heerlijk om me weer volop te kunnen laten gaan op muziek en trommels.

Bovendien ben ik niet echt sportief, dus geen overbodige luxe om wat aan m'n conditie te doen

Je hebt gelijk trouwens hoor, ik moet inderdaad niets m.b.t. het werk (dat probeer ik tot me door te laten dringen ).

Ik kan zeker een kaartje sturen of mijn collega's bellen en de groeten overbrengen, dat zal geen probleem zijn en zullen ze ook wel begrijpen. Vandaag ben ik weer erg moe, dus ga nu sowieso nog geen beslissing nemen.

Met de psycholoog ben ik trouwens al bezig met het aspect 'moeten', wat als een rode draad door m'n leven loopt.

Ik moet dus inderdaad altijd van alles van mezelf, dus hier moet zeker aan gewerkt worden.

@Twister, is het gelukt met de schoonmaakperikelen? Ook al zo herkenbaar, inderdaad vaak bezoek uitnodigen, zo hou ik mijn huis ook redelijk in goede staat

Veel plezier met je eters morgen!

M'n moeder en ik zijn nogal een verhaal apart. Allebei nogal eigenwijs, zeg maar....

Maar vandaag was het heel gezellig, alhoewel ik nu wel compleet uitgeput ben. Ze was er zo rond 11 uur vanochtend en ging om 18.45 naar huis (ze woont 1,5 rijden bij me vandaan) en dat was wel te lang voel ik nu. Heb m'n middagdutje gemist Maar dus heel fijn om haar weer te zien en bij te praten, het was al even geleden.

Morgen alleen even naar therapie en dan hou ik het verder maar even rustig.

Fijne avond meiden en tot later.
.
Kom ff snel buurten hoor! Sta op het punt om naar bed te gaan.

@stalkcats: veel succes morgen! Etentje was heel gezellig!

@bibaboe: hoe was je uitgestelde moederdag? Mooie knutselwerkjes gekregen?

@iremgul & kitty: komen jullie je weer even melden? Ben erg benieuwd hoe het met jullie gaat...

voor iedereen!
JOOOOOEEEEEEHOOOOEEEEE!!
I give up!
Twist!! Niet weggaan! *hangt met haar hele gewicht aan been van Twister*

Het is echt jammer ja, dat het hier zo rustig is. Dat ben ik dan ook helemaal met je eens.

Op het hele forum is er trouwens niet veel te beleven vind ik. maar dat kan ook aan mij liggen.

Sorry dat ik ook al een paar dagen niet was langsgeweest hier, ik voelde me erg moe.

Hoe is het gegaan met therapie? Ik hoop dat het je - naar omstandigheden - meegevallen is.

Het is natuurlijk aan jou, of je er iets over kwijt wilt

Zelf ben ik niet naar werk-/afscheidsborrel geweest dinsdag. Therapeut had het me ten zeerste afgeraden.

Te druk en te emotioneel kan voor een terugval zorgen en dat willen we nou juist zien te voorkomen. Achteraf had ik er ook wel vrede mee, ik heb de collega's een leuke afscheidsmail gestuurd.

Therapeut heeft ook Bibaboe's woorden gesproken "ik moet niks", dat zal ik dan ook met behulp van de psycholoog aan moeten pakken.

Verder dus niet veel meegemaakt de afgelopen dagen. Heb vooral veel geoefend en veel uitgerust. Vandaag boodschappen gedaan met de buuv, gras gemaaid, en daarna weer knock out.

Maar uhm: verborgen en drukke stotterkoppen!!! Tijd voor een update!!

Zou het helpen denk je Twister?... anders moeten we met hardere acties komen
.
Hoi,

Ik lees en leef Maar nog steeds te druk met van alles. Beloof me wat vaker te melden!

Groet en welterusten,

Kitty
Lief dat jullie ons roepen
@kitty: het leeft!!!! Druk met leuke dingen? Of voornamelijk met studeren? Fijn dat je je weer even gemeld hebt...

@stalkcats: vind het idd jammer dat het zo stil is hier. Vond het heel prettig om hier van me af te schrijven. Dat kan nu natuurlijk nog steeds, maar dan voelt het een beetje alsof ik tegen een muur aan het lullen ben. Verder neem ik niemand iets kwalijk hoor. Als je even geen zin of tijd hebt om hier te schrijven is dat helemaal prima. Neemt niet weg dat ik het erg jammer vind!

Je doet het dus rustig aan. Is alleen maar goed toch? Lijkt me bij nader inzien ook beter dat je niet naar dat afscheid bent gegaan. Dacht eerst: dan ben je er ff uit, maar dan kun je beter gaan koffie drinken met een vriendin of een strandwandeling maken ofzo. Dit is veel te emotioneel beladen. Heb je de ontspanningsoefeningen inmiddels helemaal onder de knie? En ben je inmiddels een beetje gewend aan het hebben van therapie? Komt er veel los?

Heb woensdag dus mijn eerste sessie gehad. Heb me alleen voorgesteld (met knalrood hoofd uiteraard) en verder beetje geluisterd. Soms werd me wel iets gevraagd en daar heb ik kort en bondig op geantwoord. Ik hoop dat het met de tijd minder ackward wordt, want ik was op van de zenuwen. De groep is (op het eerste gezicht) in principe wel relaxed, dus dat is wel fijn. Qua stotteren ging het heel goed, dus dat is ook wel positief.

Ben gisteravond heel fout naar de Toppers geweest, maar dat was wel een fijne afleiding. Stiekem vond ik het ook erg leuk! Uiteraard iets teveel biertjes gedronken, waardoor ik met een houten kop wakker werd, maar nu gaat het wel weer. Denk dat ik zo maar even naar buiten ga.

Lieverds, fijn om weer even iets van jullie gehoord te hebben!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven