Bang voor inleiding

27-05-2010 11:38 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste bevalling is met 42 weken ingeleid, dochter lag niet ingedaald, uiteindelijk ben ik tot 9 cm gekomen, maar ze daalde nogs steeds niet in en ik bereikte ondanks uren wachten geen volledige ontsluiting. Ik kreeg ook geen persweeen. Na een uur op eigen kracht persen (15 uur na start infuus) is besloten tot een keizersnede.

Ik ben nu ruim 38 weken zwanger van de 2e en dit kindje is ook nog niet ingedaald. Ik weet dat dat nog kan gebeuren (desnoods tijdens de bevalling), maar wil me wel vast voorbereiden op wat komen gaat. Ik heb net als bij mijn eerste geen voortekenen van een naderende bevalling, ik weet zelfs niet hoe een harde buik voelt! Ik heb dus het vermoeden dat ook deze niet vanzelf gaat komen. Ik heb met mijn gyn afgesproken dat we eerst gaan afwachten hoe het de komende weken gaat, en dat we als alles gewoon goed gaat rond 41 weken iets gaan ondernemen.

Als het kindje dan goed ligt en ik heb een beetje ontsluiting, dan zou ik een “normale” ingeleide bevalling kunnen proberen (vliezen breken + infuus). Mocht er nog geen ontsluiting zijn, dan wil de gyn mbv een ballonkatheter proberen ontsluiting te maken en daarna alsnog vliezen breken en infuus. Ik moet zeggen: ik zie erg tegen een inleiding op en heb dit ook aangegeven. Ik heb de eerste bevalling als zeer naar en pijnlijk ervaren, ondanks een ruggeprik die niet goed zat en wil echt geen herhaling van de eerste keer. Er is me op het hart gedrukt dat ze het niet zover laten komen, dat ze sneller ingrijpen en een sectio doen als de ontsluiting weer stagneert en het kindje niet verder indaalt. Maar: ik mag ook meteen kiezen voor een keizersnee als ik een inleiding echt niet zie zitten (en ik met 41 weken nog niet spontaan bevallen ben). Nu zit ik erg in tweestrijd. Zal/mag ik meteen voor een keizersnee kiezen? Ik weet wat de nadelen daarvan zijn, maar het voordeel is, dat ik weet waar ik aan toe ben. Een langer herstel en ziekenhuisverblijf en 6 weken niet tillen. Niet ideaal (zeker met een peuter in huis) maar in elk geval iets waar ik me op voor kan bereiden. En met een ingeleide bevalling is het nog maar afwachten hoe het zal gaan. Misschien prima, maar misschien ook niet (weer sectio of andere kunstgrepen als het persen niet lukt? Een totaalruptuur is mijn grootste nachtmerrie, doe me dan maar een sectiowond...). Ontneem ik mezelf de kans op een mooie bevalling als ik meteen voor een ks kies?

Excuses voor het lange verhaal, maar ik ben benieuwd naar hoe jullie hier instaan. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Positieve verhalen over inleiden na een keizersnee zijn ook zeer welkom!
Wauw... nog meer mensen hier met een totaalruptuur... Heb er zelf ook 1 opgelopen.. bij mij staat al vast dat ik mijn eventueel volgende bevalling moet doen met KS... de gynaecoloog heeft het me heeeel sterk afgeraden om nog ooit natuurlijk te bevallen. En ik ben het helemaal met hem eens... .maar goed ik dwaal af...

Elska : Ik begrijp je angst wel, ik kan alleen maar zeggen dat je goed naar jezelf moet luisteren... als jij ergens niet achter staat, of bang bent moet je het gewoon niet doen !!
En waarom niet eerst proberen met een primaire ruggenprik? Dan hoef je geen angst te hebben voor de pijn, je kunt heel gedoseerd persen (als het hoofdje staat voel je niets en kan het rustig oprekken ipv scheuren) en ga je vanaf 4 cm niet gewoon 1cm per uur, dan kunnen ze alsnog in alle rust de ks doen. Dan heeft je baby de voorbereiding van ww gehad, jij hebt het gevoel dat je alles hebt gedaan (als je dat nodig vindt) en lukt het niet, dan lukt het niet. Daar is die nooduitgang toch voor!

*wat je keuze ook is: veel succes *
quote:blumpke schreef op 28 mei 2010 @ 20:07:

En waarom niet eerst proberen met een primaire ruggenprik? Dan hoef je geen angst te hebben voor de pijn, je kunt heel gedoseerd persen (als het hoofdje staat voel je niets en kan het rustig oprekken ipv scheuren) en ga je vanaf 4 cm niet gewoon 1cm per uur, dan kunnen ze alsnog in alle rust de ks doen.

*wat je keuze ook is: veel succes *

Ik ben bevallen met ruggenprik. Het persen ging supergoed, in drie persweeen is mijn zoon geboren. Door de ruggenprik had ik een tijd rust gehad na een weeenstorm, ik heb zelfs nog liggen slapen. Daardoor kon ik uitgerust en vol energie aan het persen beginnen. Omdat ik niks voelde tijdens het persen hoefde ik niet 'door de pijn heen te persen' en ging het inderdaad gedoseerd. Ik snap alleen nog steeds niet waarom ik dan toch een knip heb gekregen, maar goed, dat zal wel nodig zijn geweest.

(En wat ook heel fijn was: tijdens het hechten voelde ik ook hélemaal niks!)
Blumpke, daar neig ik momenteel ook naar. Weet jij toevallig of het vaak voorkomt dat een ruggeprik niet goed zit en daarom niet werkt? Dat was bij mijn eerste bevalling namelijk zo. En kan ik dat voorkomen door hem eerder (dus niet middenin heftige weeen) te laten zetten? Met primair, bedoel je daarmee al zetten voordat het infuus aangaat?

Aletta en Fanatic, ik las net het topic over totaalrupturen... geen kattepis! Veel sterkte met het herstel allebei, en met een eventuele 2e zwangerschap/bevalling.
quote:TessTan schreef op 28 mei 2010 @ 21:40:

[...]

Ik ben bevallen met ruggenprik. Het persen ging supergoed, in drie persweeen is mijn zoon geboren. Door de ruggenprik had ik een tijd rust gehad na een weeenstorm, ik heb zelfs nog liggen slapen. Daardoor kon ik uitgerust en vol energie aan het persen beginnen. Omdat ik niks voelde tijdens het persen hoefde ik niet 'door de pijn heen te persen' en ging het inderdaad gedoseerd. Ik snap alleen nog steeds niet waarom ik dan toch een knip heb gekregen, maar goed, dat zal wel nodig zijn geweest.

(En wat ook heel fijn was: tijdens het hechten voelde ik ook hélemaal niks!)Voelde je je persweeen dan ook niet? Hoe wist je dan wanneer je moest persen?
quote:elska schreef op 28 mei 2010 @ 21:45:

[...]

Voelde je je persweeen dan ook niet? Hoe wist je dan wanneer je moest persen?

Ik voelde inderdaad niks. Ik keek naar de monitor en als ik zag dat er een wee kwam perste ik (op aanwijzing van de gyn) drie keer zo hard als ik kon. Dan weer even pauze tot de volgende wee. Binnen drie persweeen lag mijn zoon op mijn buik!

Nu klinkt een ruggenprik wel heel positief, en er zitten ook zeker veel voordelen aan. Toch had ik het achteraf liever zonder gedaan. De ruggenprik is mij toegezegd toen ik 3 cm ontsluiting had. Op het moment dat de anesthesist er was had ik al vijf cm ontsluiting. Het zetten ging niet gelijk goed en ik zat midden in een weeenstorm. Tijdens het zetten van de prik kreeg ik al persweeen en ben ik naar 7 cm ontsluiting gegaan. Daarna vielen mijn weeen weg. De rust was heerlijk, maar nu moest er uiteindelijk (na een paar uur stilte) een wee opwekkend infuus aan te pas komen. Al met al denk ik dat de ruggenprik mijn bevalling flink vertraagd heeft. Dat was voor mij wel lekker, maar mijn zoontje kreeg er op het eind wel last van en moest toen ineens snel geboren worden. Een volgende keer (als die ooit komt) wil ik het op eigen kracht doen, dan kan het volgens mij best snel gaan. En dat had ik nooit verwacht na mijn eerste bevalling! Maar goed, dit is allemaal achteraf gepraat.
quote:elska schreef op 28 mei 2010 @ 21:42:

Blumpke, daar neig ik momenteel ook naar. Weet jij toevallig of het vaak voorkomt dat een ruggeprik niet goed zit en daarom niet werkt? Dat was bij mijn eerste bevalling namelijk zo. En kan ik dat voorkomen door hem eerder (dus niet middenin heftige weeen) te laten zetten? Met primair, bedoel je daarmee al zetten voordat het infuus aangaat?

Ja, het komt vaker voor dat ie minder goed zit als je midden in heftige ww zit. Het is een behoorlijk secuur werkje en bij iemand die zit te wiebelen van de ww is dat natuurlijk lastiger. Het is inderdaad niet zaligmakend, maar juist in gevallen als de jouwe soms dé uitkomt.

Als je inleidbaar bent, kun je eerst de vliezen laten doorprikken kort voordat de anesthesist komt, de ruggenprik laten zetten en dan, als je ww inmiddels niet vanzelf zijn gekomen, het infuus aan laten zetten.
Bedankt nog voor de goede adviezen! Even een update:

Ik ben net terug van de gyn (vandaag 39+2 en nog geen voortekenen) en we hebben een plannetje gemaakt: met 41 weken terug en dan inwendig onderzoek. Dan gaan we inleiden met ruggeprik als ik goed inleidbaar ben, en zo niet, een geplande keizersnede (die hebben ze zelfs al vastgelegd). Een inleiding met een ballon als ik nog niet "rijp" ben gaan we dus niet doen, omdat de gyn me maar 50% kans gaf dat ik daarna wel vaginaal zou kunnen bevallen en dat vond zowel zij als ik niet genoeg...

Maar goed, hopelijk is dit allemaal niet nodig en beval ik voor die tijd spontaan. En anders over 2 weken dus sowieso een baby in mijn armen. Prima afspraken zo, fijn om wat zekerheid te hebben. Wish me luck!
klinkt heel goed en geruststellend! en wie weet, zo maar ineens een spontane bevalling voor die tijd!
Elska, wat goed dat je afspraken hebt gemaakt! Dat geeft al een hoop rust. Maar ik hoop echt voor je dat de bevalling voor de 41 weken spontaan begint en dat je natuurlijk bevalt zonder complicaties. Als je er zelf vanuit gaat dat je minimaal de 41 weken gaat halen dan is alles wat eerder komt mooi meegenomen! Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat!
Elska : Dat zal toch wel een hele geruststelling voor je zijn !!
Nou, het liep allemaal anders dan verwacht! Precies op de uitgerekende datum begonnen de weeen en ben ik na een zeer relaxte bevalling (met dank aan de ruggeprik ) van een uurtje of 12 bevallen van een wolk van een zoon. Nooit gedacht dat ik dat kon, helemaal super! Herstel is heel voorspoedig gegaan, vele malen makkelijker dan bij de keizersnee, ondanks dat ik wel een subtotaalruptuur heb. (geen last van overigens)

Zoontje heeft helaas wel wat gezondheidsproblemen maar de goede bevalling steek ik in elk geval in m'n zak. Nu de kleine man nog er bovenop helpen maar dat is een topic op zich..
Wat ontzettend goed Elska! Gefeliciteerd!!! Ik zei toch dat het ook zomaar op de uitgerekende datum kon beginnen . Grappig dat het nu bij jou ook zo gegaan. Onze twee bevallingen lijken wel heel erg op elkaar!

Sterkte met het herstel van je zoon!
Ja, echt ongelooflijk. Zelfs toen we in de auto stapten met weeen om de 4 minuten dacht ik nog dat het vals alarm zou zijn, we hadden de maxicosi niet eens meegenomen naar het ziekenhuis

Ik ben heel blij dat het zo gegaan is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven