Outsiders

24-05-2010 13:40 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kom hier gezellig kletsen over wonen in het buitenland.

Waar woon je?

Wat doe je er?

Wat mis je aan Nederland?

Wat niet?
Ja daar heb je gelijk in Soya, het is fijn rondreizen met een EU-paspoort. In tegenstelling tot een Zuid Amerikaans/ Caribisch/ Aziatisch of Afrikaans paspoort, daarmee kom je Fort Europa dus niet zomaar meer binnen, zelfs al ben je daar geboren. Vandaar dat wij onze Nederlandse passen ook maar zullen gaan verlengen bij de ambassade, volgend jaar.

Een vraagje aan jou: hoe is de verloskundige zorg in Brazilie geregeld, bevalt iedereen daar in het ziekenhuis en met een ruggenprik? Ben zelf in Nederland bevallen, tien jaar geleden alweer en dat is net het tegenovergestelde: de norm is thuis bevallen volgens de pijn = fijn doctrine, waarbij de helft van de vrouwen en baby's alsnog in het ziekenhuis belanden (ik dus ook). Maar goed, is de zuigelingenzorg daar goed genoeg? Heb je consultatieburo's of moeder & kind klinieken in Brazilie? En woon je eigenlijk in de stad of op het platteland?
Het Nederlandse paspoort opent inderdaad veel deuren.

Mijn vriend komt uit een niet EU land ( wel Europa ) en dat zorgt toch voor enige problemen.
quote:Sahara_desert schreef op 01 juni 2010 @ 00:14:

Ja daar heb je gelijk in Soya, het is fijn rondreizen met een EU-paspoort. In tegenstelling tot een Zuid Amerikaans/ Caribisch/ Aziatisch of Afrikaans paspoort, daarmee kom je Fort Europa dus niet zomaar meer binnen, zelfs al ben je daar geboren. Vandaar dat wij onze Nederlandse passen ook maar zullen gaan verlengen bij de ambassade, volgend jaar.

Een vraagje aan jou: hoe is de verloskundige zorg in Brazilie geregeld, bevalt iedereen daar in het ziekenhuis en met een ruggenprik? Ben zelf in Nederland bevallen, tien jaar geleden alweer en dat is net het tegenovergestelde: de norm is thuis bevallen volgens de pijn = fijn doctrine, waarbij de helft van de vrouwen en baby's alsnog in het ziekenhuis belanden (ik dus ook). Maar goed, is de zuigelingenzorg daar goed genoeg? Heb je consultatieburo's of moeder & kind klinieken in Brazilie? En woon je eigenlijk in de stad of op het platteland?

Ik woon in een redelijk grote stad (ong. 2 miljoen inwoners) en zolang je geld hebt is de zorg in Brazilie uitstekend. Ik (en mijn man ook) ben verzekerd via mijn werkgever en mag zeker niet klagen over de verzekeraar/kwaliteit van de zorg. Als ik andere vrouwen vertel over hoe het in Nederland is geregeld mbt bevallen, dan geloven ze me nooit . Hier beval je in het ziekenhuis en mag je van te voren kiezen of je op een natuurlijk manier, met verdoving of via een keizersnee wilt bevallen. Het hangt dus van jezelf af.

Helaas geen hulp thuis na de bevalling, maar het is dan wel weer heel normaal om een 'nanny/schoonmaakster' te hebben die jou kan helpen.

Zover ik weet zijn er geen consultatiebureaus zoals in Nederland, maar mijn verloskundige heeft een praktijk samen met een kinderarts. Het is dan gebruikelijk om na de geboorte verder te gaan met de kinderarts.
Kym, waar hang je uit? Ik heb je hulp nodig.

Ik zit er over na te denken om naar Macedonie te verhuizen.

Ik mis mijn vriend gewoon veel te veel, en ben hier niet 100% gelukkig.

Heb hier een Londen een goeie baan, die is dus op zal moeten geven, alhoewel ik wil proberen om te kijken of ik dit als "thuis werk" kan doen en dan dus in Macedonie.

Macedonie is een arm land, is gewoon geen werk, zeker voor iemand die de taal niet spreekt.

Wie heeft er tips? Wat voor werk zou ik wel kunnen doen?

Ik vind dit erg moeilijk. Ik ben hier ongelukkig zonder hem, ik zal daar dan bij hem zijn, maar mischien ongelukkig omdat ik geen voldoening uit mijn zou kunnen halen.

Dit zal tijdelijk zijn, voor anderhalf jaar ongeveer, tot dat hij klaar is met zijn studie.

Kym, wat jij deed waar je nu bent ( lekker kryptisch ), is die mogelijkheid er ook in Macedonie? Heb je daar info over? Een website van de organisatie?

Je kunt me een prive berichtje sturen als je wilt, want we zijn 'vriendjes' hier bij de Viva.
Hey VG,

Sorry, ik ben een beetje afwezig, maar lees toch net je berichtje.

De organisatie waar ik voor werkte heeft geen projecten in Macedonie, helaas. En eigenlijk vrees ik dat andere bekende organisaties ook niet meer daar zitten. Ik heb helaas hierin ook niet echt tips voor je, maar ik ga er wel even achteraan voor je. Ken wel iemand die er misschien wat meer van weet.

Wat balen dat je je toch niet helemaal op je plaats voelt daar, maar ik snap het wel. En ook mooi wel om te merken dat de relatie met je vriend toch zo serieus blijkt te zijn he! Ga ervoor hoor, ook al zal het misschien niet heel gemakkelijk worden.
Dank je Kym.

Op zich zit ik lekker op mijn plekkie hier, leuk werk enzo.

Maar ik wil bij mijn vriend zijn. En het is dus maar tijdelijk, voor anderhalf jaar, tot dat hij zijn studie af heeft.

Als je ergens info kunt krijgen, is dat natuurlijk meer dan welkom.

Geen haast, want het is voor na de zomer.

Hoe bevalt het jou op je nieuwe plek? Al begonnen met je nieuwe zaak?
Ja, en de liefde is ook belangrijk!

Ik ben even in NL nu, ga even goed vakantie vieren!
Hallo, ik woon in Noorwegen en ik hoop over 6 jaar een Noors paspoort te mogen krijgen!

Wat is mis van Nederland: kaas, kaas, kaas

Wat ik niet mis : het WK, haha!

We betalen hier evenveel belasting in Nederland, maar daar zit de ziektekostenverzekering al bij in. Dat vind ik wel een voordeel.

Over bevallen: in principe beval je in een ziekenhuis, de afstanden zijn zo groot dat je in geval van nood niet zo snel naar een ziekenhuis gebracht kan worden.

Vlees en groente is hier vrij prijzig, groente is ook vaak van slechte kwaliteit. Maar vissen is gratis en een groentetuin is ook niet zoveel werk!

Voor degenen die op een cruiseschip hebben gewerkt, ik woon vlakbij de Geirangerfjord, en als ik uit het raam van ons huis kijk, kijk ik uit over het de zee omringd door uitlopers van bergen. De zonsondergang duurt al uren, het wordt 's nachts maar een uurtje schemerig.

In wat voor omgeving wonen jullie, stad (London zag ik) of juist platteland?
Hai hybelkanin, wat heeft jou naar het hoge noorden gelokt? Noorwegen lijkt me wel mooi maar steenkoud en donker in de winter....en zomers wordt het dan juist helemaal niet meer donker, ik zou er niet van kunnen slapen denk ik.

In de tropen is dat helemaal anders, het hele jaar door gaat de zon op om half 6 en ook om half 6 weer onder. Altijd 12 uur licht, 12 uur donker...heerlijk ritme vind ik dat. Schemering hebben we nauwelijks, de zon gaat onder en dan valt de nacht.

Kaas is hier best te krijgen, tot en met Gouda aan toe...maar het kost veel te veel, dus we eten het nauwelijks nog. Moet zeggen dat ik wel 10 overtollige kilos moeiteloos kwijtgeraakt ben...door afscheid te nemen van m'n Nederlandse gewoonte om met een bord kaasblokjes op de bank te gaan zitten knabbelen en filmkijken. Groente en fruit zijn hier heerlijk en niet duur, net als seafood trouwens.

Cruiseschepen leggen hier minstens 3x per week aan, van verschillende maatschappijen. Het passagieren van de vele buitenlandse toeristen is heel goed voor de lokale economie! Die heeft trouwens best zwaar te lijden onder de mondiale financiele/ economische crisis...en tripjes naar de tropen zijn natuurlijk best een luxe dus de bezoekersaantallen zijn lager sinds najaar 2008. We hebben soms meer hotels dan toeristen hier!

Wat doe je eigenlijk in Noorwegen, hebben jullie soms een boerderij? En zit dat land nu ook alweer wel of niet bij de EU?
Hybelkanin, welkom!

Noorwegen, prachtig!!!!!!! Vooral de fjorden. Ik ben er ook met mijn schip door gevaren.

Kym, o ja, je bent in Nederland, heerlijk Ga gauw kaas eten, want dat lijkt iedereen hier het meeste missen.

Hier in Londen is gewoon Gouda te krijgen.

Lekker.

En over waar iedereen woont, stad of platteland. Ik woon in Centraal Londen. Heerlijke stad. Maar zit te overwegen om naar Macedonie te verhuizen voor de liefde!

Weet iemand van een soort thuis werk voor een Nederlands bedrijf wat ik mischien zou kunnen doen?

Ik probeer alle opties te overwegen.
Hey VG,

Ik breek even in hier. Spannend plan om naar Macedonie te gaan! Heb je al aan TEFL gedacht (Teaching English as a Foreign Language)? Je kunt vaak in een aantal weken/maanden een certificaat halen en daarmee in het buitenland Engelse les gaan geven (prive taalscholen, maar ook overheidsprojecten). Volgens mij heb jij wel een talenknobbel (je hoeft geen Macedonisch te kunnen spreken om hiermee te beginnen) en kan je makkelijk met allerlei mensen omgaan (uit je cruise ervaring), dus misschien is het wel wat voor je.

In London worden veel cursussen hiervoor aangeboden (op verschillende nivo's). Ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk het is om in Macedonie aan de slag te komen hiermee, maar het is zo wie zo wel een handig certificaatje voor reislustigen.

Succes met je plannen!
Het is inderdaad koud en donker in de winter, maar daar staan heerlijk lange zomerse dagen tegenover. Over het hele jaar genomen is het hier meer uren licht dan in Nederland.

We wilden eerst naar Rusland om een eigen bedrijf te starten, toen naar Zweden, maar uiteindelijk zijn we in Noorwegen terecht gekomen. Het bevalt zo goed dat we hier eigenlijk nooit meer weg willen.

Noren lijken best veel op Nederlanders, ook de taal is niet zo moeilijk. Ik denk dat dat voor Engeland ook wel geldt. Malta, Macedonië of Afrika lijkt me een stuk moeilijker om te wonen en te integreren!
He Anna

Dat vind ik best een goed en leuk idee.

Daar ga ik me eens in verdiepen.

Talenknobbel heb ik op zich wel, maar les geven is toch een ander verhaal. Maar engels is een super makkelijke taal, vind ik veel makkelijker dan Nederlands.

Alle andere tips zijn nog steeds welkom.

Hybelkanin, wat betekend dat eigenlijk?

Integreren in Macedonie gaat me wel lukken. Ik kom er zo vaak en vind het er leuk. En dan met de gedachte dat het tijdelijk is, dan komt het allemaal wel goed.
Wat leuk om de verhalen van mensen te lezen met een kosmopolitische inslag. Ik ben juist een buitenlander die zich heeft gevestigd, voor de liefde, in Nederland. Ik heb als kind in vele landen gewoond, geboren in Italië en daar een deel van mijn kindertijd doorgebracht. Vervolgens heb ik in Duitsland, Thailand, Argentinië en Amerika gewoond. Ik woon nu bijna 7 jaar in Nederland en wat mij juist opvalt is dat alles ontzettend goed geregeld is. Geen muur van bureaucratie, zaken zijn snel te regelen.

Waar Nederlanders in het buiteland vaak basale dingen als pindakaas, bitterballen of brood missen, is in Nederland juist alles te krijgen. Er zijn hier goede Italiaanse winkels, Braziliaanse en Argentijnse supermarkten en genoeg Thaise toko's. Het enige dat ik mis is de ruimte, de natuur en de eenvoud.

Macedonië, dat is een prachtig land om te wonen. De taal is lastiger, maar als je jong bent kun je dat nog prima leren.
Hoi Milaatje.

Hoe lang woon je al in nederland?

Je Nederlands is echt super goed.

Ja, in Nederland is op zich alles goed geregeld, je hoeft daar niet op straat te leven. Maar sommige regeltjes staan ook recht tegen over elkaar. Ik vind juist dat er te veel regeltjes zijn.

De Nederlandse nuchterheid daar hou ik wel van, maar ook dat slaat soms door. Hoe vaak ik al niet gevraagd ben wanneer ik nou eens 'normaal' ga leven.......

Ik ben en blijf Nederlandse, maar ik hoef er niet te wonen.

Macedonie daarin tegen is een ander uiterste. En dat zal voor mij zeker tijdelijk zijn. Mijn vriend wil er ook niet wonen, maar zit er voor zijn studie nog eventjes.
Milaatje, wat is je Nederlands perfect zeg; sprak je het al of heb je dat de laatste zeven jaar geleerd?
quote:Anna37 schreef op 05 juni 2010 @ 09:28:

Hey VG,

Ik breek even in hier. Spannend plan om naar Macedonie te gaan! Heb je al aan TEFL gedacht (Teaching English as a Foreign Language)? Je kunt vaak in een aantal weken/maanden een certificaat halen en daarmee in het buitenland Engelse les gaan geven (prive taalscholen, maar ook overheidsprojecten). Volgens mij heb jij wel een talenknobbel (je hoeft geen Macedonisch te kunnen spreken om hiermee te beginnen) en kan je makkelijk met allerlei mensen omgaan (uit je cruise ervaring), dus misschien is het wel wat voor je.

In London worden veel cursussen hiervoor aangeboden (op verschillende nivo's). Ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk het is om in Macedonie aan de slag te komen hiermee, maar het is zo wie zo wel een handig certificaatje voor reislustigen.

Succes met je plannen!Hier dacht ik ook aan Vivagirl. Heb het zelf een tijdje gedaan en vond het ook een prima manier om mensen te leren kennen in nieuw land. Bovendien gaf ik eigenlijk alleen Business English, waardoor ik heel snel in de gaten kreeg welke (internationale) bedrijven er in de stad waren gevestigd, plus kun je heel veel vragen over het bedrijf zelf en dat allemaal in het kader van lesgeven.
Ik heb al op de site gekeken, maar op dit moment zijn er geen vacatures in Macedonie.

Hoe werkt het eigenlijk om met dit certificaat werk te zoeken?
Mijn Nederlands is nog niet vlekkeloos hoor, maar ik word steeds beter Dank jullie wel voor het compliment in ieder geval! Voordat ik hier kwam wonen heb ik eerst een co-schap gelopen in een Nederlands ziekenhuis. Daar heb ik ook mijn huidige partner ontmoet. Ik heb gedurende die co-schap een cursus Nederlands gevolgd, en terug in Amerika ook nog een cursus. Door het ook meteen in de praktijk toe te passen (werk en relatie) heeft er denk ik toe geleid dat ik het snel oppikte. Sinds ik hier woon is mijn Nederlands met sprongen vooruit gegaan, en nu kun je mij in geschrift denk ik niet meer zo makkelijk onderscheiden van autochtone inwoners. Hoop ik althans Overigens was mijn oma aan vaders zijde van origine ook Nederlandse, maar zij heeft ons niet meer geleerd dan het zingen van Sinterklaas kapoentje'

Ik vind die vele regeltjes wel prettig, het voelt voor mij rechtvaardiger dan de landen waarbij corruptie zich in grote mate voordoet en regels geen regels zijn. Het gebrek aan gemeenschapszin in Nederland is wel iets waar ik mij regelmatig aan stoor. Ik hecht juist veel waarde aan hecht contact met mijn directe omgeving. Bij elkaar over de vloer lopen zonder de agenda's te synchroniseren, dat soort dingen.

Het schrift in Macedonië lijkt mij zeer complex. Het is toch makkelijker om een taal te leren op basis van het Latijnse alfabet, dan een Cyrillisch alfabet.

Vivagirl, heb je al een idee waar je je wil gaan vestigen met je partner?
Nou, en toch, nogmaals Milaatje; ik ben erg onder de indruk van je Nederlands. Mag je heel erg trots op zijn, je hebt het beter onder de knie dan de gemiddelde Nederlander

(geeft mij ook weer hoop voor mezelf en mijn partner; lijkt me heel leuk als hij ooit ook zulk vloeiend Nederlands kan spreken!)
quote:Kym schreef op 04 juni 2010 @ 22:18:

Wat balen dat je je toch niet helemaal op je plaats voelt daar, maar ik snap het wel. En ook mooi wel om te merken dat de relatie met je vriend toch zo serieus blijkt te zijn he! Ga ervoor hoor, ook al zal het misschien niet heel gemakkelijk worden.

We zijn al 2 jaar samen hoor....

Hoelang ben jij eigenlijk samen met je vriend?

Vind het fijn dat je zegt dat ik er voor moet gaan.

Iedereen hier zegt namelijk dat ik het beter niet kan doen, omdat ik hier een goeie baan op zal geven.

Tja, dat is wel zo, maar als ik de keus moeten maken tussen een baan en mijn vriend, dan is de keus makkelijk gemaakt.

Niet dat ik een keuze moet maken, maar hij moet nog 2 jaar studeren, dus dat betekend nog 2 jaar een lange afstands relatie. En dat wil ik dus niet.

Ik ga mijn tijd wel nemen voor deze beslissing, me goed verdiepen in mijn mogelijkheden daar. Ik denk dat ik daar ook niet erg gelukkig word als ik geen voldoening uit mijn werk kan halen. Maar er zijn gewoon zo weinig mogelijkheden daar.

En wat we na die 2 jaar gaan doen? Dat zien wel dan wel.

Hebben we het nog niet serieus over gehad. Wel dat we samen willen zijn natuurlijk, maar ik wel land, dat beslissen we dan.

Ik kan natuurlijk nu ook flink sparen en dan daar gewoon een jaar gaan wonen en niet werken...... Kan me ik me concentreren op mijn schrijven en fotografie. Is ook een idee.
Weet ik, dat je al twee jaar samen bent, maar zelfs dan; fijn toch dat het gevoel zo sterk is. Ik denk dat je niets te verliezen hebt, je bent nu immers ook onrustig, dus daar moet je blijkbaar wat mee.
Ik heb zelf nooit TEFL gedaan Vivagirl, maar ken wel veel mensen die het hebben gedaan, en heb ook het voornemen, dat als ik de UK ooit voorgoed verlaat ik zeker zo'n cursus meeneem.

Als non-native speaker heb je het voordeel dat je de taal zelf bewuster hebt moeten leren dan iemand die het als kind automatisch heeft 'meegekregen', soms maakt dat dingen uitleggen juist makkelijker. Er wordt wel vaak om een native speaker gevraagd, maar Nederlanders staan er bekend om dat ze heel goed Engels spreken (al dan niet terecht..) en hebben de naam talenwonders in het algemeen te zijn, dus met een leuke persoonlijkheid en wat andere talen 'under your belt' denk ik dat je wat dat betreft een goede kans maakt.

Er zijn veel websites met TEFL banen (google), maar je zou misschien ook talenscholen kunnen aanschrijven (je vriend kan misschien de lokale gouden gids of iets dergelijks raadplegen). Misschien kun je iets doen met hotels/toerisme of iets in die richting. Ik kwam deze link tegen toen ik googlde http://www.eltam.org.mk Verder denk ik dat als je zo'n cursus doet, dat je ook informatie over kunt krijgen van je opleiding.

Het lijkt mij in elk geval hartstikke leuk om een tijdje te doen. Verder kun je er aan denken om de NLse ambassade in Skopje te benaderen, en kijken of zij connecties hebben met NLse bedrijven.
Thanks Anna.

Mijn hersenen draaien momenteel ook op volle toeren voor mogelijkheden.

Ik heb zelf best een leuke achtergrond qua werk en zou in verschillende vak gebieden kunnen werken. Dat is het probleem niet. Het probleem is dat ze daar gewoon geen werk hebben. Ik vraag me echt af of er Nederlandse bedrijven in Macedonie zitten. Ik zal eens goed gaan googlen.

En ik zal je link ook even bekijken.

Ik zat ook te denken om daar iets in het toerisme op te gaan zetten. Juist om het toerisme te promoten. Maar hoe en wat?

Maar ik heb de tijd om er over na te denken.....
Waarom maakt je vriend zijn studie niet in London af, dat is toch zo makkelijk met die Bachelor/ Master structuur? Dan hoef je je goeie baan nu niet op te geven en kun je daarna altijd verder kijken toch? Of wil hij niet in Engeland wonen? Maar voormalig Joegoslavie is ook niet zoo geweldig lijkt me, je schrijft zelf al hoe moeilijk het is om daar werk te vinden...

Van toerisme weet ik wel iets af omdat ik er al jaren in werk; je moet allereerst goed nagaan of er wel een markt is, oftewel komen er wel genoeg mensen naar zijn stad/ dorp in Macedonie? Een bedrijjfje in toerisme opzetten brengt vaak grote investeringen met zich mee, vandaar. Nou ja, is ook niet altijd zo...wij bieden ook hiking (bergwandelen) aan, dat is helemaal gratis en stadswandelingen natuurlijk idem dito.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven