Outsiders

24-05-2010 13:40 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kom hier gezellig kletsen over wonen in het buitenland.

Waar woon je?

Wat doe je er?

Wat mis je aan Nederland?

Wat niet?
Ik denk dat het niet zo makkelijk is om even in Engeland een studie af te maken Sahara_desert. Ik werk zelf in het hoger onderwijs, en wij laten zo wie zo alleen mensen toe tot het eerste jaar (ook geen overstap van een andere uni in de UK).

Voor komend studiejaar kom je ws bijna nergens meer in omdat er een enorm veel grotere vraag is dit jaar, en veel uni's alle plekken al hebben vergeven, en er wordt ook nog in de financiering gekort. Op zich wel meer kans als niet-EU student (dan betaal je extra hoog collegegeld en dan hebben ze vaak nog wel een plekje, ja, ja markt he?!).

Het collegegeld is dus echt behoorlijk hoog (begint bij zo ongeveer 10 duizend euries per jaar), en studielening/financiering etc zit er niet in.
¤ 10000 collegegeld? Dat meen je toch zeker niet? Zo is studeren alleen nog maar weggelegd voor de rijken...Labour heeft blijkbaar meer kapot gemaakt dan de Engelsen lief is...

Dat je niet meer kunt switchen van uni/ hogeschool is ook nieuw voor me...toen ik zelf studeerde ging iedereen voor minstens een semester naar het buitenland, dat werd toen ook enorm aangemoedigd. Maar nu blijkbaar niet meer...tssj het is wat!
Yep, maar die 10.000 is dus voor niet-EU studenten, voor EU (en Britten zelf dus) studenten is het rond de 3.000 op dit moment.

Je kan wel een semestertje uitwisselen, maar dan wordt je niet echt student van die UK universiteit, dan heeft jouw uni een overeenkomst met een UK uni en wordt er stuivertje gewisseld zeg maar. Maar dan ben je beperkt tot de universiteiten waar jouw universiteit een contract mee heeft, je blijft maar kort, en je studeert af aan je eigen universiteit. Wij lieten ook wel eens mensen toe waar onze uni geen contract mee had (gewoon leuk voor eigen studenten een extra uitwisselingsstudent uit een ander land), maar dat is mij nu van hogerhand verboden (kost alleen maar centen, levert niks op tja!).

Ik heb nu letterlijk een stop op iedereen die EU/UK student is voor volgend jaar, maar hogerhand heeft wel gezegd dat ik iedereeen die we 10.000 kunnen vragen (niet-EU studenten dus) wel moet toelaten (daar laat ik dan zelf nog wel wat inhoudelijke criteria op los natuurlijk).
Pff, ik word ook even gek; moet een nieuwe zorgverzekering afslutien (incl. SOS-molest). Denk dat OOM verzekeringen wel goed is, de Global Traveler verzekering, maar ik weet niet wat ik nu precies aan moet vinken, wat ik nodig heb! (inboedel bijv niet, maar ik wil wel goed verzekerd zijn tav tandheelkunde). Word er een beetje moe van :(
Hey Kym, ik heb ook een OOM verzekering gehad (ook global traveler) en vond het een prima verzekering.

Succes ermee, ik vind het ook altijd een enorm gedoe, dit soort (zorg) verzekering dingen regelen...
Dank je Elisa, ik ben het aan het doornemen en denk dat het wel ok is. Zit er alleen nu mee dat ik onverzekerd ben, want kan de OOM pas afsluiten zodra ik vertrek... Mijn tandartsbezoekje volgende week in NL moet ik dus contant betalen..
He Kym. Ik heb me ook vaak met OOM's verzekerd en is me altijd goed bevallen.

Bel ze eens op als je vragen hebt, ik ben altijd erg goed geholpen. Ik wist ook vaak niet welke verzekering ik het beste af kon sluiten. Echt moeilijk dat soort dingen, om dat wij niet bepaald een standaard leventje hebben. Succes.

Sarah-desert. Mijn vriend wil heel graag naar Engeland komen. Hij wil hoe dan ook graag Macedonie verlaten. Hij ziet daar ook geen toekomst. Maar hij wil wel graag zijn studie afmaken zodat hij wel een goeie baan kan krijgen en geen vuilnisman hoeft te worden.

We hebben ook al gekeken of hij hier zijn studie af kan maken, maar omdat Macedonie dus niet bij EU hoort, zijn er geen overeenkomsten.Precies zoals Anna zegt. Heel frustrerend.

En ik zat te denken, qua toerisme daar, niet om zelf een zaakje op te zetten, maar juist contacten maken met Nederlandse, Engelse, Duitse.......tour operators en het zo te promoten, om daar het toerisme op gang te krijgen.

Maar geen idee hoe zoiets in zijn werk gaat......

Ik werk ook al jaren in het toerisme, verschillende kanten.

Wat doe jij, als ik vragen mag?
Hm ja, ik heb inderdaad maar even telefonisch contact gehad ; stuk duidelijker nu!
Ja, ik heb me wel eens helemaal krom gebogen over die website. Ik kwam er echt niet uit. Ik wilde gewoon zeker weten dat als ik in het ziekenhuis belanden, dat ik daarvoor verzekerd was. De rest was bij zaak. Maar even bellen en het is duidelijk!

Blij dat het allemaal gelukt is.

Hoelang ben je nog in Nederland?

En hoe vindt je vriend het?
Ja, is nu allemaal wel wat duidelijker gelukkig

Ik blijf de komende maand nog wel hier denk ik, heb het eigenlijk niet zo strak gepland! Vriend komt over een paar dagen!
Paar maanden in Nederland! Lekker.

En was je vriend nou al eens eerder in NL geweest of niet?

Weet het even niet meer, sorry.

Mijn vriend is wel al eens geweest en we gaan in septermber ook samen een week naar Nederland.
Neehee, goed lezen VG; in elk geval ben ik nog de komende maand hier. Niet veel langer denk ik. En nee, hij is nooit eerder hier geweest, ook erg leuk dus!

Wat leuk dat jullie in het najaar ook samen gaan!
Sommige van die Oosteuropese landen doen het tegenwoordig heel aardig met hun toerisme, van wintersport tot eco-kamperen en strandvakanties. Tsjechie bijvoorbeeld, van Macedonie kan ik niks zinnigs zeggen omdat ik er nooit geweest ben, wel in het nabijgelegen Griekenland en da's natuurlijk altijd al een grote toeristenmagneet geweest.

Mogelijk zou Macedonie, net als andere Oosteuropese landen kunnen concurreren op prijs, hetzelfde aanbieden voor de helft vanhet geld, net zoals Turkije doet met aardig succes.

Maar is de infrastructuur (wegen, telecom etc) aanwezig en zijn er hotels e.d.? Wat zijn de lokale bezienswaardigheden?

De RAI heeft dacht ik elk jaar een toerismebeurs waar allerlei landen vertegenwoordigd zijn, vraag anders het toerismeburo ter plekke in Macedonie of de NL ambassade.

Zelf werk ik in loondienst bij een paardenverhuurbedrijf, we bieden strandritten aan alsook trektochten door de jungle en de bergen. Het bedrijf heeft verder o.a.nog een aantal kamers en huisjes in de verhuur, een ontbijtbarretje, internetcafe en informatiecentrum over allerlei activiteiten in de regio. Daarnaast klus ik wat bij als zzp'er in het trainen van jonge en wilde paarden, maar da's meer een hobby van me dan een geweldige bron van inkomsten.
Nou SD, wat heb jij een gave baan zeg! Blijft ook iets dat mij blijft prikkelen, maar is dan ook mijn passie. Kan niet wachten tot ik gewoon mijn eigen paard kan onderhouden, helaas zijn de omstandigheden daar nu helaas niet naar met al dat heen en weer gereis.

In welk land zit je ook alweer? En hoe kom je daar zo terecht?
O, wat leuk nog een paardenliefhebber! Het is idd heel leuk werk, maar fysiek best zwaar en soms nog best gevaarlijk ook, als er iemand vanaf valt of de paarden op hol slaan, ben ik als gids helemaal alleen verantwoordelijk, pfff. Gelukkig zijn de toeristen bijna allemaal leuke mensen, met een sportieve inslag. Ik ben er min of meer toevallig ingerold (het bedrijf is van een vriendin van me) maar ik had heel lang geleden al in mijn bol gezet dat ik weg wilde uit Nederland, liefst naar een warm land. We hebben tien jaar lang steeds diverse landen uitgeprobeerd (op vakantie), van Spanje tot Mexico en van Ierland tot Costa Rica. Uiteindelijk is het de Caribische regio geworden (Trinidad) vooral omdat de cultuur en mentaliteit ons aansprak en het een 'normaal' land is (democratische rechtsstaat). De tropen zijn echt bijzonder mooi en ik wil nooit meer terug naar NL, terwijl ik wel elke dag online media volg, zoals dit forum en allerlei kranten...het blijft toch je geboortegrond he?

Wat voor bedrijf gingen jullie opzetten in Afrika? Hoe is het om weer in NL te zijn?
Wat ontzettend leuk zeg! Klinkt goed; snap heel goed dat je daar prima zit. Heerlijk, de hele dag buiten en met de beesten in de weer. Ga je ook weleens het eiland af of niet? En is die vriendin van je er ook fulltime? En (laatste vraag ), hoeveel paarden hebben jullie?

Wij gaan iets heel anders doen; namelijk het starten van een hippe lunchroom.

En heerlijk om in NL te zijn hoor, maar merk echt dat ik er nog helemaal niet aan toe ben me hier te settelen. Mijn leventje buiten de grenzen bevalt me goed, heb die uitdagingen enorm nodig!
Oh wat leuk een hippe lunchroom, horeca vind ik ontzettend leuk om te doen, juist omdat de mensen er even uit zijn en lekker ontspannen, als het goed is!

Ben 1x in Venezuela geweest, maar vind het een gewelddadig cowboyland,eerlijk gezegd...de steden zijn helemaal een ramp.

Die vriendin van me woont hier al 27 jaar en werkt 7 dagen per week in haar eigen toko, er is altijd wel wat te doen. Ze heeft elf paarden, zowel hele makke als behoorlijk woeste. De paarden hier zijn niet groot (1m40- 1m50) maar wel heel sterk, gehard en sober. Het zijn criollos, dat zijn mixjes van Spaans (Andalusier) en Amerikaans (Quarter Horse, Mustang) bloed, terwijl sommige ook een flinke scheut Engels Volbloed in zich hebben, met dank aan de voormalige kolonisator van T & T.

Never a dull moment, dat is zeker!
Leuke business hoor, maar inderdaad, hard werken door altijd met die beesten in de weer te zijn. Waar wij wonen in Afrika is 1 plek waar er paardgereden kan worden en dat is ook op zulke kleine paardjes (pony's eigenlijk). En ik moet zeggen dat ik dat toch erg jammer vind; ik mis het rijden op een echt paard (ben Friezen gewend) meer dan ooit. Helaas geen mogelijkheden mijn paard daar te stallen, wil je zo'n beest niet aan doen in zulke temperaturen
Grappig Kym, ik zorgde in Nederland voor twee Friese merries, daar was ik stapelgek op! Heeft me nog flink moeite gekost om afscheid van ze te nemen, fotootjes hangen boven m'n bed hier. Idd zijn het echte koud weer liefhebbers, niet echt geschikt om mee te nemen naar de tropen. Wat ga je doen met je Fries, verkopen soms? En vind je zo'n sierlijke Arabier niet mooi dan of een Berber/ Andalusier? Die kunnen prima tegen de hitte in ieder geval. Je moet je dromen najagen he, zeg ik altijd maar...hoop dat je straks weer een mooi paard bij je Afrikaanse huis hebt staan!
Zou fantastisch zijn SD, maar een paard houden in dat land is gewoon echt onverstandig; er zijn nauwelijks fatsoenlijke faciliteiten voor de mensen... Ik zal geduld moeten hebben. Mijn tijd komt wel weer.

Wat leuk dat je ook Friesjes had, leuk zijn ze he
quote:Kym schreef op 07 juni 2010 @ 23:22:

Neehee, goed lezen VG; in elk geval ben ik nog de komende maand hier. Niet veel langer denk ik. En nee, hij is nooit eerder hier geweest, ook erg leuk dus!

Wat leuk dat jullie in het najaar ook samen gaan!

Sorry...... Ik lees inderdaad te snel.

Mijn broertje en zijn vriendin krijgen een baby in september, vandaar dat we dan heen gaan. En mijn familie wil hem ook graag wat beter leren kennen. Hij is natuurlijk al eens geweest, maar ik ben al zoveel vaker in Macedonie geweest.

Geniet lekker van je tijd in Nederland.

Ik heb hetzelfde als jij. Vind het altijd fijn om even weer in Nederland te zijn, maar ik weet ook dat ik me er niet wil settelen.
Macedonie heeft tegen dat het niet aan de Middellandse Zee ligt. Wel is er een prachtig meer, Ohrid, dat zeker toeristisch is.

De rest van het land heeft ook mooie dingen te bieden, en veel geschiedenis, Moeder Theresa is er geboren en Alexander de Groote komt er ook vandaan.

Mooie natuur ook.

De infrastructuur daar in tegen laat nog heel wat te wensen over.

Ik zou gewoon voor een bedrijf onderzoek doen hoe we het toerisme daar kunnen verbeteren. Zoiets. Iets in die richting.

Ik brainstorm er maar op los hier. Weet helemaal of zoiets bestaat.

Heb zelf als reisleidster gewerkt, dus ik ken die tak van het toerisme erg goed.

En werk nu als product manager, en ontwikkel het cruise product.

Dus ik heb ook wel enige ervaring in die richting.

Ach, het is al heerlijk om hier over te dromen en fantaseren. Wie weet wat er van terecht komt.

Bedankt voor de bijdrages. We kennen allemaal de bekende kriebels.....

En paarden. Leuk zeg. Willen veel mensen altijd doen op vakantie.
Volgens mij heb jij (vivagirl) echt wel de competenties en de ervaring om het toerisme in Macedonie op een hoger plan te brengen! Maar het draait vaak om connecties, netwerken en kruiwagens (bah), heb je misschien contacten bij de ambassade, toeristische verkeersburo's en lokele bedrijven/ de Kamervan Koophandel? Denk dat je echt in je hoofd een 5 of 10 jaren plan zou moeten maken, want dat soort dingen gaan niet van vandaag op morgen. Maar zo te horen heeft het land wel potentieel, vooral het woord 'geschiedenis' spreekt me ontzettend aan en vele toeristen ook, dat weet ik wel zeker.

Jah, paardrijden vinden veel mensen leuk om te doen op vakantie...maar we hebbben veel last hier van die economische crisis, waardoor mensen de knip op de beurs (beurs op de knip?) houden, ze doen niet zoveel tours meer these days en kopen ook niet zoveel souvenirs, jammer genoeg. Wat ik zie wat goed loopt hier: hostels voor $8 p.p.p.n. en de supermarkt, waar mensen dan hun eigen brood en bier etc. kopen. Kan het op zich wel begrijpen, omdat ik vroeger zelf ook een armlastige backpacker was, die haar vakantie probeerde te rekken tot het uiterste, met zero budget;-)

Kym, Friezen zijn de leukste paarden ter wereld, echt waar! Maar wist je dat het vroeger een gewoon Fries boerenpaard was dat 500 jaar gelden al, tijdens de 80-jarige oorlog, veredeld is met Andalusisch bloed (en dat zie je o.a. terug in de fiere nek en het prettige temperament, het was toen een strijdros). Er is geen ander paard zoals de Fries, maar in de Pura Raza Espaniola vindt je bijna alles weer terug, en anders wel in de Arabier....
[quote]Sahara_desert schreef op 09 juni 2010 @ 02:48:

Volgens mij heb jij (vivagirl) echt wel de competenties en de ervaring om het toerisme in Macedonie op een hoger plan te brengen! Maar het draait vaak om connecties, netwerken en kruiwagens (bah), heb je misschien contacten bij de ambassade, toeristische verkeersburo's en lokele bedrijven/ de Kamervan Koophandel? Denk dat je echt in je hoofd een 5 of 10 jaren plan zou moeten maken, want dat soort dingen gaan niet van vandaag op morgen. Maar zo te horen heeft het land wel potentieel, vooral het woord 'geschiedenis' spreekt me ontzettend aan en vele toeristen ook, dat weet ik wel zeker.

Dank je voor je compliment.......

Heb helaas geen contacten in Macedonia met dat soort connecties. En dat zoiets als dit een 5 of 10 jaren plan is, dat ben ik wel met je eens. En het is eigenlijk de bedoeling om maar voor een jaartje heen te gaan. Dus zou fijn zijn als iemand al met dit plan bezig is, en ik dus voor diegene zou kunnen werken.

Ik heb wel connecties met de Tour operators in Nederland, Duitsland en Belgie. Mischien moet ik die eens even vragen.

Jah, paardrijden vinden veel mensen leuk om te doen op vakantie...maar we hebbben veel last hier van die economische crisis, waardoor mensen de knip op de beurs (beurs op de knip?) houden, ze doen niet zoveel tours meer these days en kopen ook niet zoveel souvenirs, jammer genoeg. Wat ik zie wat goed loopt hier: hostels voor $8 p.p.p.n. en de supermarkt, waar mensen dan hun eigen brood en bier etc. kopen. Kan het op zich wel begrijpen, omdat ik vroeger zelf ook een armlastige backpacker was, die haar vakantie probeerde te rekken tot het uiterste, met zero budget;-)

Ja, zo reisde ik ook. Nog steeds soms.

Hopelijk trekt het snel weer aan. Je moet een dealtjes met de cruise schepen maken, dat ze jullie tour aanbieden op het schip!
quote:Sahara_desert schreef op 09 juni 2010 @ 02:48:

Kym, Friezen zijn de leukste paarden ter wereld, echt waar! Maar wist je dat het vroeger een gewoon Fries boerenpaard was dat 500 jaar gelden al, tijdens de 80-jarige oorlog, veredeld is met Andalusisch bloed (en dat zie je o.a. terug in de fiere nek en het prettige temperament, het was toen een strijdros). Er is geen ander paard zoals de Fries, maar in de Pura Raza Espaniola vindt je bijna alles weer terug, en anders wel in de Arabier....

Weet ik

Maar de Arabieren hebben toch wel een heel ander temperament, en wat er inmiddels van de Fries is geworden vind ik precies het juiste pakketje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven