Broodbakmachine knoenkt.

05-06-2010 11:21 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Gisteren dan eindelijk onze nieuwe broodbakmachine gekregen. Van een bekend merk en deze kwam heel goed uit een paar testen.

Maar goed, gistereavond alle ingredienten erin gedaan, broodbakmix Boerenbrood en wat extra zaden en noten. De timer ingesteld om vanmorgen 8 uur, dan zou het brood klaar zijn.

Om ongeveer half 6 vanmorgen werd ik wakker van een lawaai (ge-knoenk) uit de keuken. Ik naar de keuken, blijkt de machine een heel raar en hard geluid te maken bij het kneden. Het deeg is een grote bonk geworden (dat hoort denk ik) en het lijkt wel of de deeghaak bij het ronddraaien blijft steken en dan ineens weer verder schiet. Knoenk.. knoenk... knoenk... enz.

Als ik het deeg eruit haalde en dan de machine even laat draaien dan was het over. Ik wist niet of dit zo hoorde maar na een paar minuten wat het rare geluid ineens over terwijl de deeghaak wel ronddraaide. Een ander soort kneden denk ik.

Dus ik weer naar bed maar een tijdje later begon het opnieuw. Ik heb het maar laten doorgaan. Uiteindelijk was het brood wel lekker.!

Maar mijn vraag, is dat normaal? Hoort dat ge-knoenk? Lijkt mij niet, maar heb ik dan wat verkeerd gedaan met het deeg?
Volgens mij is het niet de bedoeling dat je noten en zaden er direct al indoet. Daarmee kun je de haak en/of het blik beschadigen. Bij mijn machine moet ik noden en zaden er later bijvoegen, bij de laatste ronde kneden.
Zou dat daardoor kunnen komen? Dan probeer ik dat gewoon een keer. Maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het daarmee te maken kan hebben?
Opende dit topic alleen omdat ik nieuwsgierig was naar "knoenken".
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Zaden en noten moet je er niet meteen indoen,maar pas bij de tweede kneedgang zeg maar,als het al een deeg is.Na ongeveer 20 minuten ofzo hoor je een piep en kan je ingredienten toevoegen als noten,zaden of rozijnen.

Maar kan ook zijn dat je kneedhaak niet goed zat,heb ik ook ooit gehad,dat ie net niet op de goede manier vastzit,krijg je ook een knoenk geluid....
quote:sprokkelientje schreef op 05 juni 2010 @ 12:46:

Opende dit topic alleen omdat ik nieuwsgierig was naar "knoenken". Dat had ik ook!!
Haha!

Ik wist geen ander woord te verzinnen voor het geluid dan 'knoenk'!

Ik denk dat je haak er niet goed inzit. Het heeft bij mij heel lang geduurd voordat ik zag dat er een vlakke kant aan het gaatje van de haak zat (duidelijk?). En daarna maakte mijn machine wel minder lawaai.
Volgens mij heb ik het gevonden. Er zit een behoorlijke speling in de deeghaak. Ik bel maandag even met de servicelijn om te horen of het soms kapot is.
als ik jou was zou ik niet vertellen aan de servicelijn dat je die noten en alles er direct al in had gedaan.

straks heb je nergens meer recht op omdat je gebruiksaanwijzing niet goed gelezen hebt.

wat ik weet is idd bij de piep na ongeveer 15 min
Dit is precies de reden dat mijn broodbakmachine in de kelder stof staat te vergaren.... ik word heel blij van versgebakken brood 's ochtends, maar dat weegt absoluut niet op tegen de verstoorde nachtrust!
Er hoort een speling te zitten rond de kneedhaak.

Dat "knoenken" ligt aan je deeg. Als je vertelt wat je recept precies is, hoeveel water je hebt gebruikt enzo, en wat voor machine je hebt ,( AFK ?) , kan ik er meer over zeggen.
Ik was ook al benieuwd naar het knoenken...
@yasuko: ik heb een kant en klare deegmix erin gedaan, boerenbruin. Met 250ml water en 20 gram boter, zoals op de verpakking stond. Ik heb er toen wat extra pijnboompitten en notenmix (die je voor een slade koop, van die kleine nootjes) in gedaan.

Na de piep (wanneer er dus eigenljk de nootjes in moesten), ging het knoenken ook nog door. Dus ik denk eigenlijk niet dat het met de nootjes te maken heeft.

De machine is een kenwood 350 (mag ik dat merk noemen?).

Het brood was goed, maar we vonden het wel erg 'vast', ik denk dat er iets te weinig water in het deeg zat.
Hmm, de Kenwood ken ik niet.

Als deeg te zwaar is (te weinig vocht) kan de machine idd erg gaan bonken. Een beetje "geschud" is wel normaal.

Iets meer vocht lost het probleem wel op, maar

dan moet het brood wel een "bolletje" gehad hebben.

Als ie ingevallen was kun je beter een snelprogramma nemen.

Noten kunnen het best in het aparte vakje, als dat er in zit. Dan beschadigt het bakblik niet zo gauw en de noten worden minder verbrijzeld.

Vocht is gemiddeld 60 % van het meel, maar het verschilt per merk machine, dat wordt dus uitproberen.

Succes.
Oke, dank je Yasuko.

Ik ga het morgenochtend (of eigenlijk vannacht) nog een keer proberen met wat meer water dan op de verpakking staat. Kijken of het nu beter gaat.

Wat bedoel je met dat het brood een "bolletje" gehad moet hebben?
Als het goed is is de bovenkant van het brood mooi bol. Zoals bij broden die je in de winkel koopt.

Het kan ook dat je brood hol is, dan is het ingezakt.

Bol is dus goed.

(Ingezakt is teveel gist of teveel water of te lang programma, dan krijg je overrijs = teveel rijs waarna de boel inzakt.)
Vanmorgen opnieuw geprobeerd te bakken, met wat extra water erin. Maar opnieuw een kabaal van dat ding! Hetzelfde dus.

Het brood vond ik ook niet erg lekker, het smaakte een beetje zurig, naar gist volgens mij. Misschien moet er toch nog meer water in.?

Het brood is trouwens niet mooi rond, van beide kanten niet. Dus ik denk idd wat meer water.

Ik ga morgen maar even bellen met de servicedesk want dit gebonk vind ik wel raar. En hard om 3 uur 's nachts!
Als mijn BBM (Panasonic) 's nachts (op zolder) kneedt, hoor ik ook gebonk. Dat is normaal. En om drie uur 's nachts klinkt dat hard, in de stilte.

Zelf vind ik dat niet zo erg. Vervelend is wel dat het brood niet goed lukt. Ik zou een brood proberen van bloem, gist, water, zout en olie. Supermarktbloem is goedkoper dan mixen.

En neem eens een kijkje bij het forum van Bakkerswereld. Daar zitten echt supergoeie bakkers (amateur en exprofessioneel) die altijd bereid zijn te helpen!
Ik heb gekeken op bakkerswereld, daar staan wel handige tips en recepten op!

Maar vanmiddag heb ik opnieuw een brood gebakken, met een kant en klare mix en wat meer water dan op de verpakking staat. Ik heb toen het snelprogramma geselecteerd en er was geen gebonk! En het brood is goed gelukt! Ook mooi rond dit keer.

Kan het zijn dat je met kant en klare broodmixen uit de supermarkt het snelprogramma moet selecteren en als je zelf alle ingredienten los erin doet (meel, bloem, gist etc.) dan het 'normale' programma?
Ja, dat is meestal zo. In kant en klare mixen zit over het algemeen (te) veel gist. Als dat te lang onderweg is, met kneden en rijzen, krijg je overrijs. Dit is dat het gevormde glutenwerk in elkaar stort.

Er zit ook vaak veel "broodverbeteraar" in. Dat helpt ook nog eens mee om de boel extra te laten rijzen.

Met gewone bloem, gist, zout enz kies je best het normale programma, met deeg waar meer dan 50 % meel inzit neem je best het volkorenprogramma.

Fijn dat het gelukt is!

Op het bakkersforum zitten hele goeie bakkers die ook alles willen uitleggen.

Ik heb zelf ook nog weleens een mislukt broodje.

Ach, smaakt toch altijd wel
Dank je voor alle tips, het brood dat ik gisteren gemaakt heb ik nu nog erg lekker. Ik kom zeker nog wel eens kijken op bakkersforum!
Mijn Panasonic doet tijdens de kneedgang ook "ploemp" tijdje stil "ploemp". Dat is gewoon de deegbal die een zetje moet krijgen.

Ik gebruik voor een "standaardbrood" (panasonic maatlepel).

- 1 grote maat suiker

- 1 kleine maat gist

- 450 gram meel

- 290 gram water

- 1 kleine maat zout

- 1 grote maat olie.

Ik houd ongeveer 700 gram brood over, dus 50 gram vocht verdampt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven