Werk & Studie alle pijlers

SPH vraagje

06-06-2010 20:19 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Vraagje voor SPH-ers..

Momenteel ben ik bezig met de studie SPH. Het bevalt me erg goed, maar ik heb nog niet geheel duidelijk wat ik er uiteindelijk mee wil.

Maar nu vraag ik mij dus af; hoe belangrijk is de stage die je kiest?

Kan ik bijv. nog wel in de psychiatrie gaan werken, als ik een stage in de kinderopvang een een stage in de BSO heb gedaan? En als ik 2e jaar kinderopvang doe, en 3e jaar MKD. Hoe zit het dan met mogelijkheden voor gehandicapenzorg?

Momenteel gaat mijn voorkeur wel uit naar kinderen, maar dan nog; kinderopvang, logeerboerderij, kinderpsychiatrie, MKD, kinderopvang voor gehandicapte kinderen...er kan zoveel.

Waar hebben jullie stage gelopen? En beinvloed dit je uiteindelijke werkplek veel?

Thnx alvast!
Ik heb stage gelopen in de gehandicaptenzorg en de psychiatrie. Kwam er tijdens de stages al achter dat de gz me wel ligt en de ggz niet. Ook daar zijn stages voor bedoeld. Als je drie stages met kinderen doet, wat voor kinderen dan ook, ligt je kans op een baan in die sector wel wat hoger. Maar als je na 1 of 2 stages in die richtiong, de derde ook in die richting kiest, ja dan zal het je toch wel bevallen neem ik aan anders kies je tegen die tijd wat anders.

Verder zijn stages niet super bepalend voor je latere baan, je cijferlijst, scriptie en wat je uiteindelijk hebt geleerd van die stages en hoe je dit brengt in een sollicitatiegesprek zijn veel belangrijker.
Ik neem aan dat je geen HBO opleiding doet, want anders vind ik het wel erg makkelijke stages. Verder ben ik het niet eens met Moeke, je stages maken wel degelijk uit mbt de kansen op de arbeidsmarkt. Je cijferlijst daar zullen weinigen naar vragen maar naar je werkervaring daarin tegen wel!
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Ik heb 4 jaar geleden de SPH afgerond en toen was het wel anders dan het nu is geloof ik. Ik heb 2 stages in de ouderenzorg gedaan. Dit vond ik interessant, daar kwam ik tijdens mijn tweedejaars stage achter. Het eerste jaar heb ik stage gelopen in de gehandicaptenzorg. En mijn afstudeerproject heb ik binnen de psychiatrie gedaan.

Nu werk ik weer in de gehandicaptenzorg. Dat kwam zo op mijn pad: ik was klaar met mijn opleiding en had een baan nodig.

Mijn ervaring is dat ik soms afwijzingen krijg op sollicitaties wanneer ik in een andere richting solliciteer door het gebrek aan ervaring binnen dat domein, maar dat risico is er denk ik altijd.

Maar bij de stichting waar ik nu werk ben ik voornamelijk aangenomen doordat mijn visie op de hulpverlening/ zorg aansloot bij de visie van de stichting.
Ja, het beïnvloed je uiteindelijke werkplek.

Als je alleen met kinderen stage loopt, zul je bij mijn werkgever (forensische psychiatrie) wel een verdomd goede indruk moeten achterlaten bij je sollicitatie wil je aangenomen worden.

Waarom niet wat rond kijken tijdens je stages (en je bijbaantjes!), dan kun je gemotiveerd aangeven waarom het één je wel ligt en het anderje niet. Bovendien heb je dan dus ervaring.
Soms is het van de ene sector overgaan naar de andere wel gemakkelijker dan andersom. Binnen kinderpsychiatrie is volgens mij minder gemakkelijk een leuke baan te vinden dan binnen de ouderzorg bijvoorbeeld. Dat is ook een overweging waard.

Maar doe vooral waar je het meeste zin hebt, want zo'n jaarstage is echt best heftig en lang.
Ik heb 3jaar geleden mijn SPH afgerond, ik heb eerst SPW gedaan en toen SPH

Tijdens mijn SPW heb ik 10 maanden stage gelopen op een orthopedagogisch behandelcentrum waar jongeren woonde met gedragsproblemen en een licht verstandelijke handicap

Ik wist al heel jong dat ik op een internaat wilde werken, alleen hoe of wat verder had ik geen idee bij... toen kon ik via mijn overbuurvrouw hier stage lopen, ik dacht eerst dat lijkt mij helemaal niks die doelgroep, wilde 'normale' kinderen (dit bedoel ik niet lullig, naar of kwetsend ofzo). Maar het is de beste zet uit mijn leven geweest.

Hier ben ik blijven plakken en invalwerk blijven doen tijdens en na mijn studie.

Op de SPH ben ik stage gaan lopen in de jeugdpsychiatrie, maar dit beviel zo slecht (oa vanwege het niet leuke team, slechte begeleiding en lange reistijden, slechte aansluitingen etc) dat ik ermee gestopt ben na 2 maanden. op dat moment besloten dat deze doelgroep niet mijn ding is.

Daarna stage gaan lopen met dezelfde doelgroep als tijdens mijn spw stage alleen een veel complexere groep.

Ik doe dit werk nu nog steeds, wel binnen een andere organisatie omdat ik naar de andere kant van het land verhuisd ben, maar doe dit werk nu al 8jaar en bevalt zo onwijs goed....

Je moet wel echt een stage kiezen die jou het leukste en interessants lijkt, want een fijne stageplek is zo verschrikkelijk belangrijk.
Ik hoop eind van de week mijn studie SPH af te ronden, dus ik kan eigenlijk niet veel zeggen over hoe het straks is met het werveld. Maar ik wil je dit meegeven. Zoek een aantal doelgroepen uit die je interessant lijken en ga daarin stage en bijbaantjes doen. Zo kun je kijken wat het best bij je past. Zeker voor je jaarstage iets zoeken wat je leuk vind. Heel vaak is het zo dat je daarna wel kunt blijven hangen als invaller ofzo. Het risico als je in met een andere doelgroep wil werken daarna en te weinig ervaring hebt heb je altijd.

Ik heb het eerste jaar kinderopvang gedaan, tweede jaar sociale dienst, vakantiewerk bij meervoudig gehandicapten en derde jaar bij kinderen die uit huis geplaatst zijn met zeer ernstige gedragsproblemen. De eerste vond ik wel grappig, maar ik ben blij dat ik dat niet iedere dag hoef te doen!

De sociale dienst vond ik leuk om te kijken, met andere doelgroepen dan waar ik voor zou kiezen. Het vakantiewerk vond ik echt verschrikkelijk, terwijl ik dacht dat ik het heel leuk zou gaan vinden en het laatste is het helemaal voor mij op dit moment.

Loop veel verschillende stages en als je toch in een andere sector wil solliciteren, kom dan met een heel goed gesprek!
Thanx voor jullie antwoorden! Geeft wat meer duidelijkheid en ook interessant om jullie stages & werk te lezen, brengt me misschien nog op goede ideeen!

Okee, waarschijnlijk is de ervaring dus inderdaad wel belangrijk. En bij sommige instellingen zal het maybe lukken met een goed praatje, maar over het algemeen zal ik nu dus moeten kiezen wat ik echt leuk vind. Verschillende stages en bijbaantjes is dus idd wel goed! Momenteel is dat bij mij niet echt wisselend, maar daar ga ik dan maar wel 's naar kijken. Ik heb tot nu toe namelijk alleen maar ervaring met kinderen. (Logeerboerderij, kinderactiviteiten, kinderopvang, huis voor zieke kinderen, kinderkampen etc. Uhm tja, niet erg afwisselend dus!)

Ik ga mijn tweede jaars stage in de kinderopvang lopen, maar moet dus voor het derde jaar dus eigenlijk al kiezen wat ik echt leuk vind! Dat is echt lastig! Er zijn zoveel stageplekken welke mij leuk en interessant lijken. Dagopvang verst. gehandicapte kinderen, instelling voor kinderen met gedragsproblemen, kliniek voor meiden met eetstoornissen, kinderopvang, dagbehandeling/kliniek in kinderpsychiatrie etc etc.. Maar bij veel van deze mag je dus ook echt alleen maar je jaarstage lopen, dus zal echt een keuze moeten maken.

En vind het ook lastig dat ik nu het gevoel heb dat ik de psychiatrie nog niet aankan, maar uiteindelijk zou ik het wel willen! Dan is dus de vraag of ik het gewoon moet doen en zien hoe het gaat, of misschien iets kiezen wat wel in die richting is, zodat ik iig wel een beetje ervaring heb in die doelgroep..

Ik doe btw wel HBO, maar ook daarbij mag je stage lopen in de kinderopvang, als er dan maar andere taken bij komen op administratief/regel gebied. Zoals ouderavond organiseren, pedagogisch beleid etc.
quote:Butterfly1989 schreef op 07 juni 2010 @ 08:54:

Verschillende stages en bijbaantjes is dus idd wel goed! Momenteel is dat bij mij niet echt wisselend, maar daar ga ik dan maar wel 's naar kijken. Ik heb tot nu toe namelijk alleen maar ervaring met kinderen. (Logeerboerderij, kinderactiviteiten, kinderopvang, huis voor zieke kinderen, kinderkampen etc. Uhm tja, niet erg afwisselend dus!)

Ik ga mijn tweede jaars stage in de kinderopvang lopen, maar moet dus voor het derde jaar dus eigenlijk al kiezen wat ik echt leuk vind! Dat is echt lastig! Er zijn zoveel stageplekken welke mij leuk en interessant lijken. Dagopvang verst. gehandicapte kinderen, instelling voor kinderen met gedragsproblemen, kliniek voor meiden met eetstoornissen, kinderopvang, dagbehandeling/kliniek in kinderpsychiatrie etc etc..

Deze twee stukjes geven mij een wat dubbel beeld. Je geeft aan tot nu toe alleen ervaring te hebben met kinderen en noemt vervolgens voor je 3e jaars stage alleen plekken met kinderen op.

Ik geloof niet dat het daar heel veel afwisselender van wordt.

Mag; mits je maar zeker weet met kinderen te willen werken.
quote:AnneDaisyMay schreef op 06 juni 2010 @ 20:40:

Ik neem aan dat je geen HBO opleiding doet, want anders vind ik het wel erg makkelijke stages. Verder ben ik het niet eens met Moeke, je stages maken wel degelijk uit mbt de kansen op de arbeidsmarkt. Je cijferlijst daar zullen weinigen naar vragen maar naar je werkervaring daarin tegen wel!

Duidelijk dat je zelf compleet onbekend bent in deze "branche".

SPH is wel degelijk HBO. SPH is er niet eens lager, want dan is het SPW.

Als je stages loopt tijdens je opleiding (met name de eerste twee jaar) zijn ze vooral gericht op het kennismaken met de doelgroepen. Het spreekt voor zich dat je in deze jaren nog niet bekwaam genoeg bent om als hulpverlener op te treden. Ook zijn de stages bij uitstek geschikt (en bedoeld) om tot een confrontatie met jezelf te komen. Je leert naast de doelgroepen namelijk ook jezelf kennen. En jezelf leer je kennen door te reflecteren op je handelen: wat doe ik en waarom doe ik dit? Wat voor effect heeft mijn gedrag op de anderen en vice versa?

Als hulpverlener ben je je eigen instrument en heb je alleen jezelf (naast je vaardigheden en kennis neem je ook je persoonlijkheid mee, heel belangrijk). Als je niet weet hoe je dat instrument moet gebruiken zul je geen geschikte hulpverlener worden. Vergelijk het maar met een timmerman die niet weet hoe hij een hamer moet gebruiken. Simpel voorbeeld, maar wel duidelijk.

De stages moet je dus niet onderschatten, ook al lijkt het voor een buitenstaander heel erg makkelijk. Als het een openbare, erkende hogeschool is dan moeten stages sowieso aan hun criteria voldoen en die zijn overal hetzelfde.

Tot zover mijn verdediging.

Verder maakt het in principe niet zoveel uit in de hulpverlening binnen welke instellingen je stage hebt gelopen. Wat wel in je voordeel werkt is als je wel wat diversiteit in je doelgroepen hebt. Voor jezelf is dat ook prettig, want zo leer je er meerdere kennen en heb je een duidelijker beeld van wat je wel en niet ligt. Ook instellingen zullen dit later op prijs stellen. En natuurlijk vragen ze altijd "affiniteit met de doelgroep", maar dat moet je voor jezelf bepalen.

Als je zeker weet dat je later bij Jeugdzorg (ik noem maar iets) wilt werken, dan kun je nu je stages zoveel mogelijk proberen te focussen op kinderen/jeugd/gezinnen. Is voor jezelf makkelijker.

Ik heb zelf in m'n eerste jaar stage gelopen met kinderen (groepswerk), in m'n tweede jaar met psychiatrisch patienten (ambulant) en m'n afstudeerstage wordt in de gevangenis. Als bijbaan heb ik een aantal jaren met dementerende ouderen gewerkt als activiteitenbegeleider. Mijn diversiteit in doelgroepen heeft in m'n voordeel gewerkt bij het krijgen mn afstudeerstage. Ik zei dat ik nu met zoveel doelgroepen heb gewerkt dat ik duidelijk weet wat ik niet wil. En dus ook wat ik wel wil.

Succes!
quote:Waldorf114 schreef op 07 juni 2010 @ 15:25:

[...]

Duidelijk dat je zelf compleet onbekend bent in deze "branche".

Succes!

Sorry maar ik ben wel degelijk bekend met de sector. Maar doordat TO alleen met kinderen en naar mijn mening vrij makkelijke stages wil lopen maakte ze mij aan het twijfelen. Ik heb zelf de MBO variant gedaan (toen nog agogisch werk). Tijdens deze opleiding werden soortgelijke stages gelopen als TO in haar HBO wilde doen. Vandaar mijn reactie.

Ik heb daarna de vervolgopleiding maatschappelijk werk en dienstverlening gedaan en werk nog steeds in de hulpverlening (ruim 10 jaar). Weet wel degelijk waar ik het over heb. En als ik TO was zou ik mijn nog eens goed na denken waar ze stage gaat lopen. Zoals al eerder werd genoemd probeer zo veel mogelijk verschillende stages met diverse doelgroepen te lopen.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven