Lasagne afbakken
maandag 7 juni 2010 om 11:54
Gisteravond heb ik alvast lasagne gemaakt (receptje van de Appie) met laagjes gehakt/tomaat, spinazie en mascarpone. Daartussen heb ik van die lasagnebladen gelegd van Honig, bij gebrek aan vers. Nu vraag ik me ineens af hoe ik dat vanavond gaar ga krijgen. Er zit natuurlijk niet zo gek veel vocht meer in. Iemand een idee?

maandag 7 juni 2010 om 12:02
maandag 7 juni 2010 om 12:04
maandag 7 juni 2010 om 12:06
OK, voor de duidelijkheid. Ik heb de schotel al helemaal afgemaakt, dus inclusief de (harde) bladen. Heb er inderdaad niet aan gedacht dat die bladen intussen wel al zacht zouden kunnen zijn door het vocht dat wel in de schotel zit. Zal straks thuis eens voelen 
@Poezewoes: in het recept stond inderdaad verse vellen, maar die hadden ze hier niet bij de super. Melk met zout erbij dus? Gewoon erover gieten?
Pffff, wat een problemen kan je toch hebben he?!

@Poezewoes: in het recept stond inderdaad verse vellen, maar die hadden ze hier niet bij de super. Melk met zout erbij dus? Gewoon erover gieten?
Pffff, wat een problemen kan je toch hebben he?!

maandag 7 juni 2010 om 12:09
maandag 7 juni 2010 om 12:21
Voor gedroogde vellen heb je echt wel wat vocht nodig om het goed te garen. Ze nemen het vocht op. Kijk maar eens hoe macaroni uitzet en in volume toeneemt als je het gaat koken. Dat heb je met deze vellen ook.
Je kan dus niet zomaar verse vellen, die al vocht bevatten, voor gedroogde vervangen zonder extra vocht toe te voegen. Het recept was bedoeld voor vers dus er zit zeker te kort vocht in.
Probleem is dat als je gewoon water of melk toe zou voegen, dat het een smakeloze bende wordt. Vandaar, melk met zout/bouillion, of bouillion, of misschien zelfs gewoon wat pastasaus maken met extra melk.
Je kan dus niet zomaar verse vellen, die al vocht bevatten, voor gedroogde vervangen zonder extra vocht toe te voegen. Het recept was bedoeld voor vers dus er zit zeker te kort vocht in.
Probleem is dat als je gewoon water of melk toe zou voegen, dat het een smakeloze bende wordt. Vandaar, melk met zout/bouillion, of bouillion, of misschien zelfs gewoon wat pastasaus maken met extra melk.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
maandag 7 juni 2010 om 12:24
Dunne saus voor lasagna: eerst even glazig bakken en daarna pureren: tomaten, ui en knoflook. voeg peper, zout en oregano toe. Laat dit mengsel een tijdje pruttelen. Voor lasagna: voeg als laatste nog wat extra melk toe.
Schenk dit langzaam aan de zijkant bij de lasagna, tot het bovenste blad ook het vocht raakt.
Schenk dit langzaam aan de zijkant bij de lasagna, tot het bovenste blad ook het vocht raakt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
maandag 7 juni 2010 om 12:45
maandag 7 juni 2010 om 12:47
quote:Poezewoes schreef op 07 juni 2010 @ 12:24:
Dunne saus voor lasagna: eerst even glazig bakken en daarna pureren: tomaten, ui en knoflook. voeg peper, zout en oregano toe. Laat dit mengsel een tijdje pruttelen. Voor lasagna: voeg als laatste nog wat extra melk toe.
Goede EHBO (eerste hulp bij ovenschotel) oplossing van Poezewoes.
Vellen hebben vocht nodig anders scheurt tijdens het eten je gehemelte in drie stukken van de harde stukken lasagnablad.
Goede EHBO (eerste hulp bij ovenschotel) oplossing van Poezewoes.
Vellen hebben vocht nodig anders scheurt tijdens het eten je gehemelte in drie stukken van de harde stukken lasagnablad.
maandag 7 juni 2010 om 12:59
voor gedroogde vellen heb je een dunne saus nodig, en zo te lezen heb je dat niet. Ik zou een bechamel maken en die toevoegen (boter laten smelten, bloem erbij roeren tot een klont dan melk toevoegen, inkoken en kaas erbij, deze dikke kaassaus erover schenken en even wat gaatjes prikken of wat bewegen met een vork dat ie doorzak naar de bodem. Wel gelijk bakken (half uur)