Werk & Studie alle pijlers

Studie/scriptie - leg hier je ei!

28-01-2010 13:15 2319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er waren al meer topic's geweest over het bezig zijn aan je scriptie, maar zo'n beetje iedereen daar is al klaar of het hele topic is ingezakt. Dus vandaar een nieuw topic!

Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?

Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
HELP! Wie weet hoe dit moet??

Ik heb een header met de titel van mijn scriptie en een footer met mij naam en naam opleiding. Bij mijn vorige scriptie had ik een onder de header een streep en boven de footer ook een streep. Ik heb het al via "randen en arceringen" geprobeerd, maar dat werkt niet. Wie o wie weet hoe dit moet?

Laat maar het is gelukt: moest het via "randen" doen en niet paginarand
Woohooo nieuwe versie is net verstuurd! Hier en daar nog wat kunnen verwerken, waardoor ik ook weer 2 artikelen op mijn literatuurlijst kon zetten. Nu maar afwachten op de reactie van mijn supervisor.

@Ramy: hoe gaat het bij jou?

@Gekkopje: jij ook lekker op dreef?

Hmm wat betreft Man, tja het kunnen dan wel jagers zijn, maar dat betekent niet dat hij zich op deze manier kan/mag gedragen. Maar goed, ik denk niet dat hij uberhaupt nog gaat reageren....
Magnolia gefeliciteerd!!!! Wat moet dat fijn zijn zeg.

Bij mij gaat het even helemaal niet goed. Steeds denk ik dat een stuk af is, maar omdat in een volgend hoofdstuk weer ontdek dat ik ergens iets over zeg dat ik nog niet eerder uitgelegd heb moet ik weer terug naar het eerste hoofstuk en daar dingen aanpassen. Grr, heel mijn hoofd zit vol en ik kan ook niet zo goed meer nadenken.

Ga maar snel weer verder.
@Magnolia, dat klopt. Mijn opmerking was meer bedoeld dat als dit zijn stinkende best is, dan wil ik niet weten hoe hij zich normaal gesproken gedraagd.

@Gekkopje, dat is om gek van te worden. Ik ben er eerder ook op gewezen dat ik over dingen begon waar ik het in het begin niet over heb. Ik heb de keuze gemaakt om het weg te laten. Anders blijf je aan de gang.

Vandaag hard gewerkt en achter elkaar door gegaan. Ik heb zelfs niet gesurfd, hooguit wat woorden en artikelen opgezocht. Resultaat is dat ik de scriptie weer heb verstuurd aan de begeleider. Hopelijk heeft ze tijd om er nog 1x naar te kijken. Over 2 weken staat het afsluitende bijschaven, printen en inbinden op het programma.

Komend weekend ga ik verder met het onderzoeksrapport. Daar heb ik wel alles voor, maar nu moet ik het nog helemaal schrijven. Gelukkig een weekend van 3 dagen, dus dat moet lukken.
quote:gekkopje schreef op 05 juni 2010 @ 08:13:

Tyche nog veel gedaan 's avonds?

Neuh...

Vandaag wel weer wat gedaan. Ik heb deze week nog een presentatie die ik moet voorbereiden dus dat komt er ook weer tussendoor.

Magnolia, gefeliciteerd!

Gekkopje, als het je erg frustreert kan je misschien even op een apart vel noteren wat je nog moet aanpassen, en nu alvast verder met je volgende hoofdstuk?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
@ ramy; hè wat fijn!! En ook dat je zo lekker door kon werken en de verleiding van surfen hebt kunnen weerstaan... En je ligt lekker op schema zo te horen lezen, op welke termijn denk je wat te horen van je begeleider?

@ magnolia; JEEJ! Heerlijk dat je het verstuurd hebt... Wat spannend!!! Heb je het lekker gevierd met sushi eten?? En altijd leuke, nieuwe heels... Zeker met on(be)grijpbare mannen in de buurt...het maakt je weer voor even gelukkig. Maar ik blijf Man echt ontzettend onduidelijk vinden...en ik snap heel goed dat je weer gezwicht bent om te bellen, hij moet gewoon voor helderheid zorgen.

@ gekkopje; Hoe is het verder gegaan?? Klinkt alsof je even door de bomen het bos niet meer ziet! Probeer af en toe ook wat afleiding te zoeken hè...

Gisteren heerlijk gevaren! En vandaag moest ik werken...dus de scriptie heeft even aan de kant gelegen vanaf gistermiddag. Het lukte toen toch totaal niet (gezien het warme weer & de temperatuur hier binnen), dus ik ga nu nog even proberen iets op papier te zetten en morgen sowieso de hele dag.
Goedemorgen dames!

Er is hier niet zo heel veel geschreven dit weekend. Ik neem aan dat meer mensen van het mooie weer hebben genoten?

Magnolia: gefeliciteerd! Spannend zeg! Lekkere sushi gegeten? Over Man heb ik geen goed woord over, ik snap dat als je hem online ziet je toch probeert hem alsnog te spreken. Hij is je gewoon een verklaring schuldig! Echt, sommige mannen.... zucht..

Ramy: Fijn dat je zo lekker bezig kon gaan, ik hoop dat ik de verleiding van het surfen vandaag ook goed kan weerstaan

Gekkopje: hoe is het uiteindelijk verder gegaan? Ik vind de tip van tyche wel een goede. Gewoon nog een korte opsomming maken in dat vorige hoofdstuk: 'nog 1 alinea over die theorie' etc. Dan weet je dat je daar nog wat over moet schrijven, maar dan ben je het eerst wel uit je hoofd kwijt, waardoor het hopelijk makkelijk is om je op het nieuwe hoofdstuk te concentreren.

Yarabelle: Oeh, lekker wezen varen. Ik ben jaloers... Ben je vandaag ook weer van de partij?

Tyche: Lukt het voorbereiden van de presentatie een beetje? Wanneer heb je die? Alvast veel succes met de voorbereiding!

Zo, ik hoop dat ik voor nu niemand vergeten ben. Vandaag ga ik ook weer hard aan de slag tot 16.30. Heb van 17.00 tot 18.00 nog een werkinstructie voor a.s. zaterdag. Even wat extra centjes verdienen. 'Gelukkig' valt het weer tegen vandaag, dus hopelijk kan ik me goed concentreren. Voor de anderen die ook bezig zijn vandaag: Veel succes!
Hi meiden,

Ben er ook weer! Alleen de moeheid gaat nu echt toeslaan.... nog heeeel even doorzetten alleen. Ik zit een beetje van alles tegelijk te doen; heb vanavond m'n laatste cursus en moet daar ook nog wat voor maken (GRMBL$@#!*%), kan m'n tijd nu wel even beter gebruiken maarja) dus zit dat te doen en ondertussen ook nog online te shoppen (ook niet nuttig dus), en heb zowaar al m'n Word-doc voor m'n analyse al geopend haha... Ik ga nu eerst die opdracht afmaken en dan aan m'n analyse.

@ Moeraki; lekker weekend gehad? Genoten van de zon? Succes ook vandaag!!
@gekkoppje.. soms helpt het om door te schrijven en je gedachten over wat in eerder hoofdstuk moet te parkeren.

Want als je een basistekst hebt kan je ook goed van de conclusie teruglezen. Ik krijg de indruk dat je er dan meer vaart in krijgt. Het kan altijd beter.. maar zorg voor een basisverhaal en vul deze later aan is mijn advies.

@magnolia: yeaaaaaaaaaaah

@ramy.. go girl go

@yarabelle: misschien toch even scriptiebreak inlassen?

@MoerakiL hoe ga je?

@Tyche: succes met presentatie
Hey meiden! Even een kort berichtje van mij.

@ magnolia: Wat goed dat je je doel gehaald hebt! Misschien dat je begeleider er nu toch nog een keer naar kan kijken en nog wat feedback kan geven. Kan je straks helemaal tevreden zijn over je definitieve versie.

@ iedereen die met dat mooie weer nog goed bezig is geweest: RESPECT!

Heb zelf de laatste dagen vrij weinig gedaan. Ben al wel begonnen met wat feedback verwerken in mijn essays en moet voor nog studeren voor dat tentamen van vrijdag. Kwam er nog even achter dat ik 2 samenvattingen heb van het boek, dus ga het daar maar mee proberen. Hoopte eigenlijk dat ik niet hoefde te werken vanmiddag vanwege het weer, maar ziet er naar uit dat dat wel moet. Hopelijk komt het morgen met bakken uit de hemel, zodat ik dan wel de hele dag voor mijn tentamen heb.

Succes vandaag!
Opdracht af! Nu eerst koffie en dan aan m'n analyse...

@ meermim; zou me heerlijk lijken, maar ik heb vrijdag een deadline...en ben heel goed op weg, dus ik ga er gewoon voor!
Bedankt voor de tips. Ben nu maar gewoon aan het doorschrijven. Ga eerst alles afschrijven en dan pas verbeteren toevoegen, deleten etc. Want zo schiet het niet op. Vel papier is inderdaad een goed idee. En het bos zie ik geloof ik inderdaad niet meer, weet wel wat ik moet schrijven, maar het is nog zo veel dat ik de weg kwijt raak. Moet er ook niet te veel over nadenken maar gewoon stukje voor stukje verder werken.

Gelukkig gaat het bij de meeste van jullie beter!
Ik had vandaag wat last van opstartproblemen... en dan zit je eindelijk in de flow moet je alweer stoppen omdat je (bijna) de deur uit moet. Zucht.

Yarabelle: Fijn dat je opdracht af is! Hoe gaat je analyse? Nog steeds goed op weg?

Gekkopje: Goed dat je eerst alles af gaat schrijven! Lukt(e) dat vandaag een beetje? Nog veel succes ermee!

Meermim: zie hierboven, nogal wat opstartprobleempjes. En ik wil eerst de paper afronden voordat ik verder ga met mijn scriptie, maar dat wil nog niet echt lukken, waardoor ik weer van mezelf baal en ik me gefrustreerd voel, dit bevordert de paper weer niet etc etc. Echt zo'n vicieuze cirkel! Ik doe heel hard mijn best om die te doorbreken... iemand nog tips? De motto's 'briljant zijn doe je maar een andere keer', 'een 6 is ook een cijfer' lijken een beetje uitgewerkt
@ Moeraki: weet natuurlijk niet wat je onderwerp is, maar toen ik met mijn essays in tijdsnood kwam, was mijn motto: schrijven en we zien het wel... Dus heb wat minder tijd gestoken in het literatuur lezen, maar ben gewoon begonnen met schrijven (zo hoort het eigenlijk niet, maar goed). Stelde mezelf elke dag een doel van een aantal woorden en dat moest ik dan halen. Daarna keek ik wel of het nog een beetje zinnig was. Moet zeggen dat dit voor mij erg goed uitgepakt heeft...
@Gekkopje, dat werkt volgens mij inderdaad het beste. Bijschaven en toevoegen doe je dan als je het grootste gedeelte op schrift hebt staan.

@Yara, goed werk. Weer een opdracht af!

@Moeraki, ik sluit me aan bij Inkjee.

Vandaag had ik al reactie terug van de begeleidster. Inderdaad summier, maar het geeft me wel het idee dat het zo goed is. Dus nog even goed redigeren en dan ben ik klaar met dit gedrocht.

Rest nog het onderzoeksrapport.
Hello ladies!

Hier zijn weer een paar mensen hard aan de slag gegaan!

Gekkopje: je hebt al goede tips gekregen

Supervisor was verrast dat ik gisteren een nieuwe versie heb gemaild, terwijl ik voor het weekend een mail heb gestuurd om het aan te kondigen. Maar goed ze gaat het lezen en hopelijk ligt het commentaar in de mailbox/brievenbus als ik terug ben uit het buitenland voor het weekend.

Sushi was wel ok, werd ineens ontzettend misselijk en kreeg last van mijn maag en darmen. Heb ook niet echt goed geslapen en werd vanmorgen nog steeds misselijk wakker. Dus het zal wel niet goed gevallen zijn.

Hmmm ik heb het vermoeden dat Man gisteren naar mijn huis gebeld heeft, maar ik was er natuurlijk niet. Of hij op mijn mobiel heeft gebeld weet ik niet, want had geen bereik in de sushi-tent. Vraag me af of hij vanavond weer belt, áls hij het was gisteren.
@ magnolia; nou dat ze verrast was, is in ieder geval een goed teken...je laat zien dat je hard gewerkt hebt!! Hopelijk voel je je inmiddels een beetje beter?? Hmm...ben benieuwd of Man vanaaf belt/gebeld heeft! Wanneer ga je naar het buitenland? Succes & geniet ervan (voor zover dat kan als je aan het werk bent)!
Is er iemand?

Ik heb 4 dagen niks kunnen doen! Vier dagen waarin de stress alleen maar groter werd. Pfff, ik ben dus toch waar ik hoopte niet te komen: in de zenuwen vanwege tijdgebrek...

*klaagmodus aan*

Ik heb ook met mijn vriend over scriptie gesproken. En in tegenstelling tot andere mannen hier; hij is totaal niet geïnteresseerd in wat ik doe. Hij wist niet eens precies waar het over gaat. Zijn excuus: "Ik begrijp er toch niks van want ik spreek die taal niet". Hij hoeft het niet woordelijk na te kunnen vertellen, maar de grote lijnen mag hij best naar vragen. Daarnaast waren mn ouders 3 weken weg, is mn zusje op dit moment niet echt geïnteresseerd in andermans leven, en heb ik geen tijd voor vrienden. Dus ik voelde me al een tijdje heel erg alleen!

Gelukkig gisteravond wel even met mn vriend erover gepraat, hij vond wel dat ik gelijk had. En door er met hem over te praten kom ik zelf tot nieuwe inzichten, en gaf hij me ook wat feedback. Dát is wat ik al een paar weken miste. Hij hoeft geen verstand van het onderwerp te hebben om me toch te kunnen helpen!

*klaagmodus uit*

Ook omdat ik er met niemand over kon praten, vind ik het heel erg fijn om in dit topic te schrijven. Het is heel prettig bij anderen te herkennen waar jij mee zit. Alleen inhoudelijk zat ik dus nog wel met een aantal dingen. Maar alles is nu een beetje geklaard, dus ik kan weer hard aan de slag.

Succes met schrijven, wie er ook is!
Joehoeee! Ik ben er

Nou Puntje, gelukkig heb je er nu een beetje met je vriend over kunnen praten maar het is inderdaad niet fijn als iemand zich gewoon niet interesseert voor wat je aan het doen bent! Ik herken het wel een beetje, zodra ik zeg wat m'n onderwerp is kunnen mensen me erg niet-begrijpend aankijken. Terwijl het echt niet zo ingewikkeld is, alleen van de termen zelf worden ze bang. Hopelijk houdt je vriend deze 'interesse-modus' een beetje vast nu...na gisteravond.

Wanneer is je deadline precies? Ik zie eind juni in de tabel staan? Heb je wel een duidelijk plan voor ogen voor de komende weken??

Ben vandaag ook van de partij....ik moet vandaag echt redelijk wat typen & tegelijkertijd zelf een magisch inzicht krijgen

Succes!!
@puntje... herkenbaar hoor.

Een student vertelde dat ik de enige ben die weet waar haar scriptie over gaat.

En voor mezelf herkenbaar dat ik soms een periode heb van even van me af klagen. Dat leidt tot een soort zelfreinigend vermogen.

En ... uiteindelijk.. wat voor een betrokkenheid of begrip je in de omgeving hebt.. komt het op jezelf aan. Niet alleen bij de scriptie... ook bij je werk en belangrijke keuzes in het leven.
@ Puntje: Wat rot dat je vriend je tot nu toe niet heeft gesteund in dit proces. Kan me voorstellen dat je dan echt het gevoel hebt er helemaal alleen voor te staan. Je moet het natuurlijk wel zelf doen, maar een beetje steun is nooit weg. En klagen mag je hier altijd doen hoor, we hebben allemaal wel zo onze momentjes gehad...

Ik ga zelf nog even bezig voor mijn tentamen, maar moet om 12 uur ook al weer werken. Had eigenlijk op heel slecht weer gehoopt (dat hadden ze toch ook voorspeld???) maar hier schijnt de zon nog. Dus wordt wel een hele middag werken denk ik... Nou ja, misschien kan ik in dat uurtje nog even wat doen.

Succes iedereen!
@ Yarabelle, gaat het lukken met je deadline vrijdag? Moet je nog veel typen?

Mijn definitieve deadline ligt inderdaad eind juni, maar ik heb met mn begeleider afgesproken dat ik half juni de prefinale versie mail. En dat is dus al volgende week.... Echt een heel vast schema heb ik niet, maar ik heb mijn scriptie verdeeld in drie delen, zodat het wel een kop en staart heeft. Maar ik had tijd moeten investeren in duidelijke schema's en planningen, want ik schrijf nu overal maar stukjes tussen wat in me opkomt. Nou ja, weer wat geleerd voor volgend jaar!

@ Meermim, het is waar dat het op mezelf aankomt. En dat vind ik ook niet erg, juist fijn om trots op alleen mezelf te kunnen zijn als het is gelukt. Alleen ben ik iemand die mensen nodig heeft, voor gezelschap, maar zeker ook om mn frustraties op kwijt te kunnen. Scriptie schrijven is al een eenzaam proces, maar op deze manier is het wel heel tegennatuurlijk voor mij! Maar wat ik al schreef, het praten erover leidt aan de ene kant tot rust, maar aan de andere kant is dat alles op een rijtje zetten ook belangrijk voor het proces, en dat onderdeel lijk ik nu te missen.
Vandaag ben ik ook weer van de partij!

@Inkjee: Ik ga vandaag je tip uitproberen! Ik loop namelijk telkens vast bij hetzelfde punt. Nu ga ik dus een ander deel van de paper (meer gebaseerd op statistieken dan op literatuur) gewoon schrijven. Dat lastige stuk zien we later dan wel weer...

@puntje: Ook voor mij is het herkenbaar. Mijn vriend weet in hele grove lijnen waar ik onderzoek doe en waarnaar, maar daar houdt het dan ook bij op. Mijn moeder heeft geen flauw idee (die vraagt er ook nooit naar), mijn vader zou je volgens mij nog net kunnen vertellen waar ik mijn onderzoek doe.. Ik kan er inhoudelijk ook alleen over praten met mijn thesis supervisors en 2 vriendinnen met ongeveer dezelfde studierichting. Idd meermim het is iets wat je alleen moet doen, maar daarom is het nog wel fijn om er ook over te kunnen praten. Ook om soms andere inzichten te krijgen. Gelukkig is er het forum waar we ons ei kwijt kunnen en we elkaar kunnen helpen. Heel veel succes met schrijven vandaag puntje!

@Yarabelle: succes met typen en het verkrijgen van magisch inzicht, is dat iets nieuws

Zo, nu ga ik echt aan de slag. Iedereen nogmaals succes gewenst!
Succes Moeraki! Je kan het! En ook voor dat stuk dat op literatuur gebaseerd moet zijn, is mijn advies: gewoon schrijven. Mijn essays moesten elk gebaseerd zijn op 1200 pagina's literatuur, maar dat zou ik dan natuurlijk nooit gered hebben. Scan de inhoudsopgave, selecteer de hoofdstukken die van belang zijn en lees die vluchtig door. Als de eerste en laatste alinea van een paragraaf leest, weet je meestal wel of je iets aan dat stuk hebt...
@ Puntje; ik moet vrijdag de draft version insturen! Het grootste gedeelte is er.... maar moet nog wel redelijk wat typen vandaag. Ik hoop 1 à 2 pagina's.

@ Moeraki; haha, nee niks nieuws....maar moet wel met wat ingenieuze inzichten komen zeg maar..

Succes allemaal!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven