Gezondheid alle pijlers

Vastzetten rug/Axialif

18-05-2010 20:12 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Sinds ong 3 jaar heb ik rugproblemen. Eerst een dubbele hernia, die uiteindelijk operatief is verwijderd en nu heb ik 2 versleten tussenwervelschijven. Van 1 heb ik geen last, maar de andere is op niveau L5/S1 (daar zat ook de hernia) en daar heb ik heel veel last van. Ik kan eigenlijk niks anders dan liggen en een stukje lopen. M'n medicatie is torenhoog en nu ben ik het zat. Heb al vanalles geprobeerd maar wil nu toch echt voor een operatie gaan.

Heeft er iemand ervaring met het vastzetten via de buik of via het heiligbeen(axialif)? En heeft de operatie ook echt verbetering gebracht?

Alvast bedankt!
Ha Caroline,

Ik heb -na een herniaoperatie in 2001- twee spondylodeses gehad: in 2003 zijn L4-L5 en L5-S1 via de buik vastgezet, en in 2007 L4-L5 nogmaals, maar dan via de rug. Hoewel ik niet klachtenvrij ben (da's weer een ander verhaal, er schort nl. meer aan mijn lijf) ben ik enorm opgeknapt door deze operaties! Bij mij was de operatie-indicatie trouwens wel een beetje anders: L4 was bij mij naar voren afgegleden en erg instabiel, en L5-S1 was versleten. Indicatie voor de tweede keer vastzetten was het loslaten van een eerder vastgezet niveau, met instabiliteit tot gevolg.

Hoever ben je in het traject? Is er al een operatie voorgesteld, en zo ja, welke? Geeft de arts je goede kansen dat een operatie gaat helpen?

Succes met de overwegingen, en bij vragen: just shoot!
Ik heb vergelijkbare klachten en mij is door de arts verteld dat vastzetten lang niet altijd helpt bij deze klachten. Om deze reden heeft de dokter mij eerst 6 weken een gipscorset (met pijp) laten dragen, dat heeft een vergelijkbaar effect. Helaas hielp dat bij mij dus niets. Mocht je dit nog niet geprobeerd hebben, dan zou ik je adviseren om daar eerst naar te vragen.
Ik weet niet of je wat aan mijn post hebt, maar een vriendin van mij had ernstige scoliose, waardoor ze de "hele" rug vastgezet hebben. Bovenste en onderste stukje zijn nog beweegbaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik neit weet tot hoe laag het precies is. De reden is natuurlijk anders, maar weinig last gehad (was nog wel vrij jong 16) en nu geen klachten, behalve klein beetje ongemak van de stijve rug. Bijv achterop een fiets zitten is erg vervelend. Soms na een dag erg hard werken wel last van erg moe zijn in de rug.
Bij een scoliose verhelpt zo'n operatie de pijn vaak wel.

Met versleten tussenwervelschijven is dat twijfelachtig omdat de pijn niet perse vanuit een druk op de grote zenuwen hoeft te komen, het kan ook komen door allerlei kleine zenuwuiteindjes in het gebied rond de tussenwervelschijven. (Of tenminste, zoiets is mij destijds uitgelegd, als ik het mij goed kan herinneren. Ik zat destijds onder de morfine en dat heeft niet zo'n geweldig effect op mijn geheugen gehad Maar het was ongeveer van die strekking).
Ik ben zo enorm ah twijfelen, er is me geadviseerd om de onderste l5/s1 vast te zetten. Maar stel je voor dat het niet helpf? Het is nu alleen zo dat ik al 3 jaar niet kan zitten dat is toch ook geen leven, we kunnen niks ondernemen.

Hadden jullie ook zoveel problemen daarmee?

Groetjes Caroline
Ik loop zelf ook al 2 jaar met vergelijkbare klachten, dus ik weet hoe jij je ongeveer moet voelen.

Ik zou echt eerst gaan voor de 'gipstest' die ik eerder aanhaalde. Het is even lastig die paar weken, maar die operatie is veel zwaarder. Dat is de moeite zeker waard als het helpt, maar het voor niets doorstaan is zonde. Je kunt namelijk zo 1-1,5 jaar aan het herstellen zijn.
Late reactie, ben niet zoveel waard op het moment... Ik zal dat eens navragen van dat gipskorset. Vraag me alleen wel af of dat ook meer hoogte nabootst?
Volgens mij zijn er echt maar heel weinig mensen die zo'n Axialif operatie hebben ondergaan. Dat zet me enorm ah twijfelen. Gisteren een gesprek met m'n man gehad, we gaan waarschijnlijk toch m'n rug via de buik laten vastzetten. Hoe zijn de ervaringen daarmee? En het verloop van het herstel? Ik ben er zo zenuwachtig voor en nu komt het dichtbij. Krijg er de kriebels van.
Ik ben de eerste keer via mijn buik geopereerd. Heb 18-05 mijn ervaringen al beschreven op dit topic. Heb je specifieke vragen?
1 x is wel genoeg ;)
Lieske, kan ik deze ervaring nog teruglezen op het forum?

Zo niet, hoe was je revalidatie en heb je nu minder pijn?
Even naar boven scrollen in dit topic!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven