Lekker met lavas

maandag 7 juni 2010 om 21:41
Toen we hier twee jaar geleden kwamen wonen, stond er in het kruidentuintje een lief lavasplantje. Leuk, daar weet ik wel wat mee: lekker in soep, lekker bij sommige soorten vis.
Het lieve lavasje voelt zich kennelijk erg thuis, want dit jaar is ie - nu al - uitgegroeid tot een struik van anderhalve meter hoog bij 75 cm.
Da's een hoop soep, die ik daarmee kan maken.
Maar zoveel soep wil ik niet. En ik hou niet van eten weggooien of laten bederven als het niet nodig is, dus bij deze wil ik graag advies:
In welke recepten gebruiken jullie lavas? Waar is het nou echt lekker bij?
Het lieve lavasje voelt zich kennelijk erg thuis, want dit jaar is ie - nu al - uitgegroeid tot een struik van anderhalve meter hoog bij 75 cm.
Da's een hoop soep, die ik daarmee kan maken.
Maar zoveel soep wil ik niet. En ik hou niet van eten weggooien of laten bederven als het niet nodig is, dus bij deze wil ik graag advies:
In welke recepten gebruiken jullie lavas? Waar is het nou echt lekker bij?

maandag 7 juni 2010 om 21:53
Ik verbaas mij er toch iedere keer weer over hoeveel ik kan leren op het vivaforum. Ik had er echt nog nooit van gehoord.
Zojuist op google zag ik dat ie wel 2 meter kan worden! Misschien goed terugsnoeien dit najaar.
Verder geen tips. Helaas. Maar kan je 'm niet gewoon laten staan en denken, zolang ie mooi groen is staat ie mij goed. Of wil je echt die hele struik opeten (nou ja zo ongeveer dan)
Zojuist op google zag ik dat ie wel 2 meter kan worden! Misschien goed terugsnoeien dit najaar.
Verder geen tips. Helaas. Maar kan je 'm niet gewoon laten staan en denken, zolang ie mooi groen is staat ie mij goed. Of wil je echt die hele struik opeten (nou ja zo ongeveer dan)

maandag 7 juni 2010 om 22:05
Maggiplant = lavas ja!
En wauw Tila! Wat huge
Wil jij me eens vertellen welke zonuren er bij jou op staan? Hier een petitpeuterig lavasplantje die niet goed wil aanslaan
Je kan het trouwens ook gewoon invriezen Tila, deed mijn moeder vroeger ook en die had gewoon het jaar rond lavas ter beschikking.
En wauw Tila! Wat huge
Wil jij me eens vertellen welke zonuren er bij jou op staan? Hier een petitpeuterig lavasplantje die niet goed wil aanslaan
Je kan het trouwens ook gewoon invriezen Tila, deed mijn moeder vroeger ook en die had gewoon het jaar rond lavas ter beschikking.

maandag 7 juni 2010 om 22:16
quote:germanwings schreef op 07 juni 2010 @ 22:07:
Iedereen die bij je op bezoek komt een bosje meegeven?
Met zo'n grote struik kan je nog een leuk handeltje beginnen ook met je kruiden hier op het forum .
Of een stekje, nog beter, dan teken ik alvast in voor nummer 1 voor een stekje. Nog nooit verse lavas gegeten dus ben heel benieuwd.
Iedereen die bij je op bezoek komt een bosje meegeven?
Met zo'n grote struik kan je nog een leuk handeltje beginnen ook met je kruiden hier op het forum .
Of een stekje, nog beter, dan teken ik alvast in voor nummer 1 voor een stekje. Nog nooit verse lavas gegeten dus ben heel benieuwd.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

maandag 7 juni 2010 om 23:28
Lavas is lekker in alles waar je maggi in gebruikt. Bijvoorbeeld in de gehaktballen, stoofschotels. Op smulweb staan ook lekkere recepten zag ik net iets van een aardappel lavas brood. Onder het kopje lavas als groente, dus dat schiet dan lekker op met die grote struik. Googlen op lavas recepten.
Bedankt voor de inspiratie ik ga het ook eens in mijn tuin zetten.
Bedankt voor de inspiratie ik ga het ook eens in mijn tuin zetten.

dinsdag 8 juni 2010 om 07:20
quote:nlies schreef op 07 juni 2010 @ 23:08:
Nee hoor sarah, dit is keukenlaurier (stoofschotels enzo) dus kun je wel eten. Zou niet winterhard zijn, maar staat op goede plaats wat dat betreft, en nu niet meer kapot te krijgenEet je die laurier op? Ik vis ze altijd weer uit mijn stoofschotels als ze klaar zijn.
Nee hoor sarah, dit is keukenlaurier (stoofschotels enzo) dus kun je wel eten. Zou niet winterhard zijn, maar staat op goede plaats wat dat betreft, en nu niet meer kapot te krijgenEet je die laurier op? Ik vis ze altijd weer uit mijn stoofschotels als ze klaar zijn.

dinsdag 8 juni 2010 om 07:43
Grappig, ik heb het nog nooit gegeten. Ik heb echt een halve kast vol met kruiden maar blijkbaar nog nooit nodig gehad bij een recept. Ja die grote bladen gebruik ik veel in stoofschotels.
Maare, woon jij toevallig in de buurt bij Amsterdam? Dan zou ik wel een stekkie van jouw plant willen. Wil een kruidentuintje op het terras maken dus dat zou leuk zijn .
Maare, woon jij toevallig in de buurt bij Amsterdam? Dan zou ik wel een stekkie van jouw plant willen. Wil een kruidentuintje op het terras maken dus dat zou leuk zijn .

dinsdag 8 juni 2010 om 08:20
zo'n struikje heb ik ook ongeveer, grote tuin dus eigenlijk hele dag zon.
nou, ik kreeg een tip van een kok dat het ook lekker is door de nasi.
zodoende ben ik een beetje gaan testen en het is lekker door de nasi, maar ook allerlei pastagerechten.
ik kook trouwens vrij scherp, ook pasta's en lavas geeft dan net dat beetje extra.
maar het is inderdaad een overdreven grote plant voor de hoeveelheid die je nodig hebt in een soepje....
nou, ik kreeg een tip van een kok dat het ook lekker is door de nasi.
zodoende ben ik een beetje gaan testen en het is lekker door de nasi, maar ook allerlei pastagerechten.
ik kook trouwens vrij scherp, ook pasta's en lavas geeft dan net dat beetje extra.
maar het is inderdaad een overdreven grote plant voor de hoeveelheid die je nodig hebt in een soepje....

dinsdag 8 juni 2010 om 09:32
Gaaf hoor Tila! En hier doet ie het dus niet volop in de zon, heb hem nu in de halfschaduw gezet, kijken hoe dat gaat.
Wat betreft stekken; in het najaar of voorjaar kan je de plant gewoon splitsen, oftewel een stukje vanaf de wortels eraf halen (met een schop, of beter; met de hand. Maar dat lijkt me moeilijker met zo'n grote plant )
Laurier; ik was in de war met laurierkers! Die is wel giftig namelijk Laurierstruik zou je ook gewoon moeten kunnen snoeien Nlies.
Wat betreft stekken; in het najaar of voorjaar kan je de plant gewoon splitsen, oftewel een stukje vanaf de wortels eraf halen (met een schop, of beter; met de hand. Maar dat lijkt me moeilijker met zo'n grote plant )
Laurier; ik was in de war met laurierkers! Die is wel giftig namelijk Laurierstruik zou je ook gewoon moeten kunnen snoeien Nlies.