Geld & Recht alle pijlers

meertensinstituut & wet op privacy

07-06-2010 23:16 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaat de site van het meertensinstituut niet in tegen de wet op de privacy?

Zoals ik het begrijp zijn de gegevens van het m.i. gekoppeld aan het GBA. Het GBA is niet toegankelijk voor iedereen.

Nu heb ik een achternaam die bijna niet in nederland voor komt ( alleen ons gezin ) en een voornaam die ook niet zo vaak in nederland voor komt. Combineer die 2 gegevens en je hebt mij zo gevonden via het m.i. ( nouja alleen mijn woonplaats dan ).

Nu maakt mij dat niet zo heel veel uit ( heb geen geheimen en vijanden ), maar ik kan me voorstellen dat er mensen in nederland zijn, die niet gevonden willen worden , En het staat haaks op de postbus 51 campagne over het beschermen van je identiteit op internet.

Hoe staan jullie hier tegenover en is er een plek waar men zijn klachten hierover kwijt kan?
Kun je daar ook zoeken op combinatie van voor- en achternaam?

Of bedoel je dat als je jouw voornaam zoekt, en daarna jouw achternaam, dat er dan maar 1 woonplaats is die bij allebei gevonden wordt?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Je kunt een klacht indienen bij het College Bescherming Persoonsgegevens.

Nieuweauto, ik heb de Meertenssite nog niet goed bekeken maar kun je via die site inderdaad de woonplaats achterhalen?
ja, je kunt kijken hoe de namen verdeeld zijn over regio's. Of er gemeenten genoemd worden weet ik niet. Maar ik met mijn achternaam , komt maar 1x voor in het onderste deel van nederland, zeg maar.

De rest van mijn achternaam waren mijn vader en mijn zusjes.

En dan met voornaam erbij, plaatjes naast elkaar heb je me zo gevonden.

Nu hoef je met een naam Jan Jansen niet zo bang te zijn maar als je bv Maxima Zorrguita heet dan ben je zo gevonden

en dan al die kinderen met nieuwetijds spelling ( zie babynamen topic ).. ik maak me enigzins zorgen
Scary, zou niet mogen. Heb het inmiddels ook gezien, mijn familienaam komt ook niet zo vaak voor. Dit staat inderdaad haaks op het beleid van de GBA. Tot nu toe zie ik op de Meertenssite ook niets staan over hun privacybeleid, hetgeen volgens mij wel verplicht is.
ik heb net een signaal gegeven bij mijn privacy . nl
En zelf had ik het nog niet bedacht, mijn vader zei het: hee: je kunt zo zien waar iedereen woont..
quote:Broedkippetje schreef op 07 juni 2010 @ 23:19:

Kun je daar ook zoeken op combinatie van voor- en achternaam?

Of bedoel je dat als je jouw voornaam zoekt, en daarna jouw achternaam, dat er dan maar 1 woonplaats is die bij allebei gevonden wordt?ja, je vind me al op mijn achternaam ...
quote:nieuweauto schreef op 07 juni 2010 @ 23:26:

ik heb net een signaal gegeven bij mijn privacy . nl Hartstikke goed, ik doe met je mee.
quote:nieuweauto schreef op 07 juni 2010 @ 23:28:

[...]

ja, je vind me al op mijn achternaam ...

Ai.

Mijn voornaam komt maar <5 keer voor in NL, maar mijn achternaam gelukkig zo'n 40.000 keer.

Overigens weigert de databank om bij mijn voornaam een 'verspreiding' aan te geven (hij zegt: te weinig info), dus van mijn voornaam kun je niet achterhalen in welke gemeenten die mensen (ik dus) wonen.

Wat gek dat ie dat bij jou dan wel doet!
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is[beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:Courage schreef op 07 juni 2010 @ 23:40:

Er is wel over nagedacht trouwens.

Er staat: Ter bescherming van de privacy wordt alleen aanwezigheid in gemeenten met meer dan 6.000 inwoners getoond.

Wat dat dan ook mag betekenen (het is laat...).

Ik val door de mazen van het systeem overigens.

Ja, zo kan ik het ook

http://home.planet.nl/~pagklein/gemprov.html
Die site geeft alleen aan hoeveel baby's in 2006 zijn geboren met die voornaam en niet woonplaats maar geboorteplaats.
en geeft aan waar men ingeschreven staat.. ik kom nl. zichtbaar in mijn huidige woonplaats/regio en niet mijn geboorte plaats.

nl. alle naamdragers per gemeente.
quote:isabon schreef op 07 juni 2010 @ 23:47:

Die site geeft alleen aan hoeveel baby's in 2006 zijn geboren met die voornaam en niet woonplaats maar geboorteplaats.

Volgens mij klopt dit niet.

Als ik een naam opzoek, wordt er gesuggereerd dat het over alle mensen met die naam gaat die er in 2006 rond liepen.

Daaronder wordt dit getal uitgesplitst naar jaartal vanaf 1880.

Bijvoorbeeld de naam van mijn dochter is in 2006 7 keer gegeven, terwijl volgens de bovenste tabel in 2006 250 vrouwen met die naam in NL waren.

Ik heb het nu trouwens over de voornamen-database.
linkje naar de naam jansen: jansen
je hebt meedere keuzes bij het meerstensinstituut: voornaam , familienaam.

de voornaam geeft ook geboorteplaats aan en de familienaam noemt de huidige gemeente ( nouja van 2007 dan ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven