Tips bij dagmenu

07-06-2010 18:27 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb ook eerder een topic geopend op de gezondheid pijler, namelijk over mijn darm problemen. Korte versie: al erg lang last van mijn darmen, vele onderzoeken gedaan, de dokters dachten een gluten allergie, maar uit de testen is dat niet gebleken, ze houden het nu op een graan intolerantie. In ieder geval: ik kan geen voedingsmiddelen eten met 'harde' vezels, zoals (volkoren)brood, muesli, crackers, ontbijtkoek etc. Dan krijg ik erg veel buikpijn.

Met name het niet kunnen eten van brood is erg lastig, het zit zo in je systeem, zeker hier in Nederland, om dat als lunch/ontbijt te eten.

Ik ben een beetje opzoek naar alternatieven voor ontbijt&lunch.

Dit is wat ik nu ongeveer eet op een dag:

Ontbijt: yogurt met verschillende soorten fruit en soms een handje noten erbij, of wat rijstwafels

Tussendoor: fruit of rijstwafels

Lunch: vaak maak ik salades met veel groenten, eiwitten (ei, mozzarella, tonijn etc.), noten en olijfjes, etc

Tussendoor: wat fruit of rijstwafels

Avond eten: veel groente, vis of vleesvervanger (af en toe vlees) met rijst of aardappelen, heel sporadisch pasta of mie

Met dit menu gaat het goed met mijn buik, maar elke dag naar school die salades meenemen is soms best lastig. Ook zijn de tussendoortjes karig en heb ik soms best veel trek.

Dus mijn vraag is: hebben jullie misschien nog wat andere, lekkere en makkelijke ideeën voor mij wat betreft lunch en tussendoortjes?

Alvast bedankt :)!
Gekookt ei, afgekoelde omelet (b.v. met verse kruiden erdoor, of verse bladspinazie), kwark (met b.v. noten of fruit).
En met omelet kun je natuurlijk eindeloos variëren.

Kijken of er crackers zijn (reformwinkel/bepaald merk?) die je wel kunt verdragen?

Wraps (geen idee of dat hetzelfde effect als brood/crackers heeft)

Bestaan er 'hartige' rijstwafels, dan bijv. met tonijnsalade, eiersalade, vleesvervangend broodbeleg

als tussendoorsnackje tuc's (of zijn dat ook harde vezels?) met tuinkruidenslankie

gekookt ei met plakje rookvlees er omheen

schijfjes komkommer met paturain of zo

halve tomaatjes gevuld met een roomkaas die je lekker vindt met wat bieslook, waterkers, peper, aromat

snacktomaatjes met een (pesto)dipje

afwisselen met rijst(soorten) en bijv. nasi

noodlesoepje evt met wat extra dingen erdoor, bosui, champignons, plakje gesnipperde ham
Voor lunch, mag je wel wraps/tortilla's? Dan moet je even kijken bij het koude wrap topic en lunchgerechten, daar staat veel bij. En je kan ook zelf bloemtortilla's maken. Kan je misschien in het weekend doen en dan in de vriezer bewaren. Dan kan je al weer meer varieren.

Couscoussalade (koud) misschien, zag ik ook een nieuw topic over.

Tussendoor,

gevulde cherrietomaatjes met roomkaas of vissalade/krab/garnalen/zalm/makreel.

Gevulde dadels, evt. in ham gewikkeld

komkommer met salade/roomkaas/pate/saus

popcornwafel met een plakje kaas
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
tussendoortje: schijf meloen met plakje rauwe ham

m.b.t. avondeten aardappelvariaties, zoals puree met bijv. stukjes zongedroogde tomaat erdoor, of schep paturain/boursin, gekaramelliseerde ui-ringen

(maaltijd)soep (kun je op school door deze beperking misschien gebruik maken van een magnetron om het warm te maken)

pannenkoek (diverse variaties ook hartig en zoet) als je die koud lust

als bladerdeeg kan, af en toe pasteitje met ragout en bijv. maaltijdsalade of ragout met rijst

pastasalade
Je zou eens moeten kijken anders in Het heden ik kookboek. Dat is wel suikervrij maar ook zonder brood en uitgegeven voor een paar ziektebeelden zoals candidiasis, glutenvrij enz. Misschien zie je daar nog veel variaties in die je wel mag.
Hoi, Dank voor jullie reacties!

Wraps is ook niet ideaal helaas, vind ze wel erg lekker ;)

Soep, kwark met noten en fruit, omeletje etc vind ik allemaal erg lekker, alleen zijn sommige van deze lastig mee te nemen, met name het vloeibare. Maar een omelet bakken, met groente en gerookte zalm, oprollen en in een bakje, dat moet te doen zijn ;)

Couscous maak ik vaak als avondeten, dan maak ik vaak wat extra om als lunch te eten de volgende dag, lekker!

Pasta salade en pannenkoeken vallen helaas ook af....

Ook veel tips voor tussendoortjes, fijn!

Mylenevalerie, dank voor de tip, ik ga even op internet kijken of ik dat boek kan bestellen!
Misschien kun je dan wat meer omeletvariaties proberen als wraps afvallen.

Mag ik vragen waarom pastasalade afvalt of misschien kun je de pastasaladetopics (topic over) maken met rijst.

En je kunt natuurlijk ook variëren met de zalmvulling van omelet, bijv. gerookte makreel of garnaaltjes.

Ga proberen nog even verder met je mee te denken.

Is bladerdeeg wel een goede optie?

Of hartige taart-deeg?

Zijn er bv broodsoorten die 'minder slecht' zijn zoals zuurdesum of glutenvrij?

Mag/kan eierkoek bijv?

En wat ik zei over pannenkoek met bijv. beetje ansjovispasta, kun je natuurlijk ook ter smaakvariatie op omelet toepassen.

Lekker met bijv. gerookte heilbotfilet met evt. wat citroenboter.

Lees straks wel bij, even wat anders doen.
Poupee, ik herken dit probleem heel erg. Pasta, brood, mie en ook aardappelen geven bij mij de meeste problemen, rijst en mihoen gaan weer beter. Van aardappelen, die ik in principe wel zou moeten verdragen want geen graan, krijg ik al uitslag bij het schillen, rode vlekken en bobbeltjes op mijn handen, kun je nagaan hoe dat in mijn buik moet gaan Ik heb veel aan een ander forum, de Weegclub. Daar staan veel recepten van mensen die lowcarb eten, dus geen brood, pasta, etc.. Afvallen is geen issue voor mij maar de recepten van verschillende dieetmethodes kun je prima toepassen. Denk aan Atkins(vind ik wel vet), Dr. Frank(nieuwste hype in dieetland) en South Beach. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Linkje
Elianne: ik heb ook een tijdje het south beach dieet gevolgd, dat was echt een genot wat betreft het niet hebben van buikpijn! Ik zal eens naar de link kijken. Dank je wel

Thee: lief dat je zo meedenkt! Tja pasta... soms gaat dat wel goed, en soms ook helemaal niet. Als ik pasta en rijst eet, kook ik ze heel lang, dus niks geen al dente, zodat mijn darmen het makkelijker kunnen afbreken (althans, dat gevoel heb ik...). Zo heel af en toe eet ik wel eens ciabatta brood, dit verdraag ik dan wel, maar dit moet ik zeker niet elke dat doen. Het is ook heel erg of-of bij mij. Als ik weet dat ik 's avonds een keer pasta of wraps ga eten, moet ik daar de hele dag al rekening mee houden, anders is het echt gegarandeerd buikpijn. Bladerdeeg, dat zou ik eens moeten proberen. Dat weet ik eigenlijk niet echt. Kun je wel lekkere dingen mee maken! Punten hartige taart, hartige flapjes etc.
Wat lekker (en vullend) is als je wel aardappels eet is een tortilla de patatas. Gebakken geraspte aardappel met ui, knoflook en ei. Ook de volgende dag koud nog lekker en makkelijk om mee te nemen. Hier vind je bijvoorbeeld een recept.
Poupee. ik blijf graag meedenken met je.

En hoe meer je ons vertelt over wat kan/niet kan/dagindeling hoe meer tips denk ik.

'Gelukkig' is mijn enige last zo goed als geen eetlust de laatste 1,5 jaar (door 'omstandigheden') maar ALS ik ergens zin in heb, kan ik het eten. Dat is al een enorm verschil.

Hopelijk kun je toch wat met div tips van hier ondanks het bijv overdag rekening houden met de avond of omgekeerd.

Soms ziijn kleine veranderingen (kruiden, eitje anders, etc) al een goede verandering in variatie/voor jou meer mogelijkheden.

En ook al moet je rekening houden met dageten/avondeten, hoop dat je hier wat inspiraties vind om het wat afwisslend te houden.

Zou je biijv. iets kunnen posten wat ruim mag/je graag lust zodat we daar misschien variatietips voor kunnen geven.

Net zoals bijv. mijn vraag over wat op school wel/niet kan, dan is het wat makkelijker recepten/tips geven.

Go girl!
oh ja, mocht je bladerdeeg uittesten en kunnen verdragen, dan heb ik en volgens mij meer forummers hier nog wel tips voor je!

Klinkt suf misschien, maar wellicht optie om bladerdeeg(varianten) uit te proberen. Misschien soms last/klachten/buikpijn maar wel wellicht ook wat recepten waar je iets aan hebt!
Goedemorgen, echt super dat je zo meedenkt thee!

Wat ik ruimschoots kan eten:

- fruit, noten, kwark, yogurt, rijstwafels, groente, kaas, vis.

Nouja ruimshoots... Teveel eten, waar dan ook van, is ook funest, dat kan mijn verteringsgestel niet aan op de een of andere manier.

Waar heb jij last van dan?
Je hebt van die kookboeken al 2 delen. En ze zijn veel te koop op bijv. Marktplaats. Ik heb alleen deel 1 maar staan veel lekkere dingen in, het is wel veel werk om alles zelf te maken, maar als het helpt ......

Ik ken iemand die ook geen gluten mag, dus geen brood enzo, en die maakt dus glutenvrije bladerdeeg. Ik weet niet of je daar het recept van wilt?

En van haar heb ik ook nog een heerlijk recept voor gevuld brood (met geitenkaas vulling, kan ook andere vulling natuurlijk) die ook glutenvrij is. Zou je daar nog iets aan hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven