Stemkeuze, einde relatie?

10-06-2010 01:56 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mijn vriend is momenteel op vakantie in het buitenland. Vanavond spraken wij elkaar over de verkiezingen en hij vroeg wat ik uiteindelijk had gestemd. Ik vertelde mijn keuze en daarna werd hij ineens heel kil en hing bijna meteen op. Om daarna een kort af smsje te sturen.

Toen ik hem op belde bleek hij erg teleurgesteld te zijn in mij. Ik weet dat we een andere keuze hebben voor partijen en we hebben het hier ook regelmatig over. Dit kwam echt als donderslag bij heldere hemel voor mij en ik weet nog steeds niet echt wat ik hier mee moet. Het is allemaal heel erg dubbel, aan de ene kant bent ik verdrietig maar ik ben ook heel erg boos op hem. Ik snap niet dat hij gewoon niet respecteerd wat ik stem!! Hoe kan je dat jammer vinden of in mij teleurgesteld zijn?? Ik accepteer hem toch ook hoe hij is, wat hij nou stemt.. Ik snap het echt niet..

Waar het aan het einde van het gesprek op neer kwam is dat hij niet zeker weet of hij nu nog wel met mij verder kan. Hij weet niet of hij kan leven met iemand die andere politieke denkbeelden heeft. Ik vind het echt zo bizar! We hebben al een tijd een relatie en dan nu dit ineens. Ik snap het echt gewoon niet!!

Ik moest het heel even kwijt.

Liefs Sparkling
Wat een onzin van je vriend zeg. Echt niet te geloven......
Ik zou er toch wel heel veel moeite mee hebben als mijn man D'66 stemde. Of links.

Serieuze reactie: Ik vind het onzin dat iemand een relatie verbreekt om een politieke voorkeur. We leven niet meer in 1950.
Ik denk dat als mijn vriend PvdA zou stemmen dat ik ook wel met heel andere ogen naar hem zou kijken. Die partij staat echt haaks op wat mijn opvattingen zijn. En Job Cohen heeft zo'n zwakke strijd geleverd en is al stotterend en hakkelend zijn weg ingeslagen. Ik zou hem dan niet begrijpen. En er zou ook vast en zeker een ruzie over komen.

Maar gelukkig hebben we beiden hetzelfde gestemd!
Maar om er nu een relatie om te verbreken? Ik weet het niet...

Zolang we ook niet weten welke partijen jullie vertegenwoordigen, is het sowieso gissen...
Als mijn partner PVV zou hebben gestemd, dan had ik toch echt heel ernstig moeten nadenken of wij wel bij elkaar horen. Dus ja, ik kan me voorstellen dat wanneer jouw partner bijvoorbeeld VVD stemt en jij PVV, dat hij daar teleurgesteld in is.
Het is niet zozeer je politieke voorkeur danwel elementaire dingen waar jullie dan kennelijk zoveel in verschillen dat jouw partner dat niet ziet zitten.

Mag ik vragen waar jij op gestemd hebt?
Ik denk dat dit voor hem de overbekende druppel is en dat hij langer rondloopt met het stoppen van jullie relatie, want anders maak je er niet zo'n big deal van. Lijkt mij.

Succes
Het is ook niet alleen een stem op een partij maar ook hoe je in het leven staat. Als mijn (denkbeeldige) partner PVV zou gaan stemmen dan liggen onze denkbeelden blijkbaar mijlen ver uiteen en zou dat zeker een discussiepunt zijn in de relatie.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als mijn vriend VVD of PVV zou stemmen zou ik toch wel even moeten slikken, maar het wel gewoon accepteren. Natuurlijk kan je discussiëren over de standpunten van die partijen met je partner. Uiteindelijk leven we in een democratisch land en kan iedereen stemmen wat hij wil stemmen.
Ik vind het niet zo raar dat je misschien geen relatie wil met iemand die qua denkbeelden heel ver van je af staat, sommige denkbeelden vind ik zelf ook niet aantrekkelijk. Wat ik wel raar vind is dat je daar blijkbaar na 3,5 jaar nog niet achter bent en dat je er nu achterkomt, niet door een gesprek over dingen die jij belangrijk vindt, maar door iemands stemkeuze (die blijkbaar dus totaal niet overeenkwam met het beeld wat je van iemand hebt).
[quote]Margaretha2 schreef op 10 juni 2010 @ 08:15:

Ik vind het niet zo raar dat je misschien geen relatie wil met iemand die qua denkbeelden heel ver van je af staat, sommige denkbeelden vind ik zelf ook niet aantrekkelijk. Wat ik wel raar vind is dat je daar blijkbaar na 3,5 jaar nog niet achter bent en dat je er nu achterkomt, niet door een gesprek over dingen die jij belangrijk vindt, maar door iemands stemkeuze (die blijkbaar dus totaal niet overeenkwam met het beeld wat je van iemand hebt).[/quote]

Snap ik ook niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:iry schreef op 10 juni 2010 @ 03:29:

VVD er en SP er hier altijd op 1 kussen.......zou het daarop stuk gegaan zijn?

Hier lag PVV ( Vriend ) En SP op 1 kussen. Voor de zekerheid heb ik Terror maar bij ons in bed gelegd

Ik vind het jammer dat hij PVV stemt, maar goed, dat is zijn goed recht. Wij gaan toch echt geen ruzie maken om onze politieke voorkeur. Dat lijkt me heel erg raar.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Waar politiek voor ellende kan zorgen zeg!
Wij stemmen ook ver uitelkaar, pvda en vvd, maar wij hebben daar best wel eens woorden over hoor.

Helemaal toen vanuit school een briefje kwam voor een kinderbbq met hallal vlees, ik vind dat prima en zo ook makkelijk want dan kan op een openbare school iedereen meedoen. Hij vindt dat belachelijk want: 'die moslims moeten zich maar aan onze cultuur aanpassen' ja dan krijg je discussies waar je niet uit kan komen.

Soms wil ik hem wel de deur uittrappen om die denkwijze, maar heel vaak niet.

Ben dol op hem en niet voor niets al 8 jr getrouwd en 3 kids.
Ik stem zelf altijd SP en heb in het verleden een relatie gehad met iemand die altijd op de VVD stemde, en ja, dat vond ik echt niet leuk!

ik was ook heel blij toen m'n ex een keer D66 stemde, tjee, wat was ik trots op hem.

voor mij persoonlijk werkt het niet, met iemand die zo anders denkt.

ik denk als je echt zo ver uit elkaar staat qua voorkeur voor politieke partijen, dat je wel erg verschillend denkt, en dat moet je van te voren goed van elkaar weten, en het ook van elkaar accepteren en respecteren, kan jij of hij of jullie allebei dat niet, kan je er net zo goed nu mee stoppen dan over een tijdje.
Hoe lang zit vriend al in het buitenland?
Ik zou waarschijnlijk geen relatie kunnen of willen hebben met iemand die een heeeeel ander spectrum heeft qua politieke overtuiging. Maar aangezien jullie al 3,5 jaar een relatie hebben, mag je toch aannemen dat jullie van elkaar op de hoogte zijn hoe jullie tegen dat soort zaken aankijken. Dan lijkt me je stem uitbrengen op een bepaalde kleur een logisch gevolg van wie je altijd al was. Kan me dan slecht invoelen in een partner die dan ineens zo raar gaat doen. Ik zou dan ook wel ernstig mijn twijfels hebben of hij mij wel zou kunnen respecteren om wie ik ben.
quote:Margaretha2 schreef op 10 juni 2010 @ 08:15:

Ik vind het niet zo raar dat je misschien geen relatie wil met iemand die qua denkbeelden heel ver van je af staat, sommige denkbeelden vind ik zelf ook niet aantrekkelijk. Wat ik wel raar vind is dat je daar blijkbaar na 3,5 jaar nog niet achter bent en dat je er nu achterkomt, niet door een gesprek over dingen die jij belangrijk vindt, maar door iemands stemkeuze (die blijkbaar dus totaal niet overeenkwam met het beeld wat je van iemand hebt).Helemaal mee eens. Wilde dit net zelf onder woorden gaan brengen. Scheelt een potje typen zo.
.
Dan nog als iemand PVV stemt geeft dit toch aan dat die persoon het eens is met alle standpunten, dus ook de anti-islam standpunten. Kan je je daarin niet vinden, stem je toch echt op een andere partij lijkt me zo.
quote:Stoeptegel schreef op 10 juni 2010 @ 09:26:

Dan nog als iemand PVV stemt geeft dit toch aan dat die persoon het eens is met alle standpunten, dus ook de anti-islam standpunten. Kan je je daarin niet vinden, stem je toch echt op een andere partij lijkt me zo.Niet mee eens, ik had dit jaar bij geen enkele partij dat ik het 100% met hun standpunten een was. Dan zal je toch een keuze moeten maken voor een partij met de minste punten waarmee je het oneens bent. En misschien is iemand het wel niet (helemaal) eens met het Islam standpunt van de PVV, maar weegt dat niet op tegen de andere punten waar die persoon het wel mee eens is.
Ik wil ook een motto
.
Ik zou al geen relatie willen met iemand die PVV of SGP stemt.

Ik stem zelf SP, als mijn eventuele partner dan een andere partij kiest (behalve de 2 bovengenoemde) zou ik daar best mee kunnen leven, zeker als we over al het andere dezelfde normen en waarden hebben..
Je hoeft het niet eens te zijn met alle standpunten van "je" partij maar bij de PVV is het anti-islam standpunt een dusdanig belangrijk issue voor die partij dat als je het daar niet mee eens bent stem je idd niet op die partij lijkt mij ook al ben je het met de rest van de standpunten wel eens.
Einde relatie lijkt me wat ver gaan, maar ik zou wel teleurgesteld/ontsteld/verbijsterd zijn als mijn partner SGP of PVV zou stemmen. Beide partijen vind ik te extreem in hun opvattingen. Veel van de overige partijen zijn mijn keuze niet (met name de linkse partijen), maar ga ik niet moeilijk over doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven