Stemkeuze, einde relatie?

10-06-2010 01:56 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mijn vriend is momenteel op vakantie in het buitenland. Vanavond spraken wij elkaar over de verkiezingen en hij vroeg wat ik uiteindelijk had gestemd. Ik vertelde mijn keuze en daarna werd hij ineens heel kil en hing bijna meteen op. Om daarna een kort af smsje te sturen.

Toen ik hem op belde bleek hij erg teleurgesteld te zijn in mij. Ik weet dat we een andere keuze hebben voor partijen en we hebben het hier ook regelmatig over. Dit kwam echt als donderslag bij heldere hemel voor mij en ik weet nog steeds niet echt wat ik hier mee moet. Het is allemaal heel erg dubbel, aan de ene kant bent ik verdrietig maar ik ben ook heel erg boos op hem. Ik snap niet dat hij gewoon niet respecteerd wat ik stem!! Hoe kan je dat jammer vinden of in mij teleurgesteld zijn?? Ik accepteer hem toch ook hoe hij is, wat hij nou stemt.. Ik snap het echt niet..

Waar het aan het einde van het gesprek op neer kwam is dat hij niet zeker weet of hij nu nog wel met mij verder kan. Hij weet niet of hij kan leven met iemand die andere politieke denkbeelden heeft. Ik vind het echt zo bizar! We hebben al een tijd een relatie en dan nu dit ineens. Ik snap het echt gewoon niet!!

Ik moest het heel even kwijt.

Liefs Sparkling
quote:VivaFleur schreef op 10 juni 2010 @ 10:17:

Ik vind het wel vreemd dat een stem op een politieke partij gelijk wordt doorgetrokken naar een algemeen denkbeeld wat je zou hebben. Is wel erg zwart-wit. Ik vind het erg vreemd als mensen hun stem niet baseren op hun kijk op de wereld. Waar stem je dan op? Uiterlijk?
Wat je trouwens wel vaak ziet bij jonge mensen (studenten), dat ze in hun studietijd SP kiezen en als ze dan afgestudeerd zijn en rond hun 30ste een heel goed inkomen hebben, ze overstappen naar hun eigen portemonnee en dus VVD gaan stemmen. Dan weet je vooraf niet dat je partner een radicaal andere politieke voorkeur gaat krijgen natuurlijk. Als de ene dan de SP trouw blijft en roder dan rood blijft en de ander financieel rechtser dan rechts stemt kan ik me voorstellen dat dat wat vreemd is. Maar dan ken je elkaar al zo lang en zou dat in mijn optiek geen reden zijn om een relatie te verbreken.
quote:Oriane schreef op 10 juni 2010 @ 11:17:

Wat je trouwens wel vaak ziet bij jonge mensen (studenten), dat ze in hun studietijd SP kiezen en als ze dan afgestudeerd zijn en rond hun 30ste een heel goed inkomen hebben, ze overstappen naar hun eigen portemonnee en dus VVD gaan stemmen. Dan weet je vooraf niet dat je partner een radicaal andere politieke voorkeur gaat krijgen natuurlijk. Als de ene dan de SP trouw blijft en roder dan rood blijft en de ander financieel rechtser dan rechts stemt kan ik me voorstellen dat dat wat vreemd is. Maar dan ken je elkaar al zo lang en zou dat in mijn optiek geen reden zijn om een relatie te verbreken.In dat geval is je levensvisie ook compleet veranderd, niet alleen je politieke overtuiging. Grote kans dat je relatie strand omdat je zo uit elkaar bent gegroeid.
Ja, dat vind ik echt.
quote:kookwekkertje01 schreef op 10 juni 2010 @ 02:43:

Wat ik dus bedoel, is;

Stel, mijn vriend zou PVV stemmen omdat hij hypotheekrente wil handhaven, meer handen aan het bed wil in de zorg, Geld van Defensie wil verhuizen naar politie, tegen de aanschaf van de JSF is, geen verhoging van het eigen risico. Dan zou ik geen moeite hebben met zijn keuze.

Stel hij doet het omdat hij moslims zo veel mogelijk dwars wil zitten en de PVV lijkt hem daar geschikt voor.. dan zou ik daar wel moeite mee hebben.

Maar dan had dat verschil in opvatting al veel eerder duidelijk geweest.

Ik kom niet zo lekker uit m'n woorden. Ik wijt het maar aan het tijdstip. Maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

KookwekkerT! En dan vind jij dat jij niet lekker uit je woorden komt. Mogelijk mosterd, maar ben het hier mee eens.

Hier ook geen PVV gestem in huis, maar een verdeling zoals de jouwe.

TO, jouw vriend reageert extreem raar en ik vraag me af wat er verder achter steekt.

*gaat bijlezen*
quote:rider schreef op 10 juni 2010 @ 11:16:

[...]

Ik vind het erg vreemd als mensen hun stem niet baseren op hun kijk op de wereld. Waar stem je dan op? Uiterlijk?Precies.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Oriane schreef op 10 juni 2010 @ 11:01:

Ik denk dat ik voor ik een relatie zou beginnen al wil weten welke politieke voorkeur mijn evenueel toekomstige partner zou hebben. Ik zou dus geen relatie aangaan met iemand die de SP of de SGP zou aanhangen. De visie van de SP kan namelijk niet verder van die van mij afliggen. Dat gaat echt problemen geven. Ik ben financieel rechtser dan rechts. Ik zeg leven en laten leven, maar dan niet samen in 1 huis in mijn geval ;). De visie van de SGP kunnen we niet eens ene 'visie' noemen. Ik weiger met zo'n hardcore Reli een relatie aan te gaan.Wat bedoel je hiermee?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Oriane schreef op 10 juni 2010 @ 11:17:

Wat je trouwens wel vaak ziet bij jonge mensen (studenten), dat ze in hun studietijd SP kiezen en als ze dan afgestudeerd zijn en rond hun 30ste een heel goed inkomen hebben, ze overstappen naar hun eigen portemonnee en dus VVD gaan stemmen. Dan weet je vooraf niet dat je partner een radicaal andere politieke voorkeur gaat krijgen natuurlijk. Als de ene dan de SP trouw blijft en roder dan rood blijft en de ander financieel rechtser dan rechts stemt kan ik me voorstellen dat dat wat vreemd is. (..).Maar je weet toch wel of je partner in het algemeen solidair is met zwakkeren of niet? Dan blijft dat toch? Niet alle rijke mensen stemmen rechts, ik ken heus heel wat mensen met een goed gevulde portemonnee die de zwakken in de samenleving ook een beter leven gunnen.
Ik praat met mijn vriend zelden over politiek. We praten wel over flaters die ministers of lijstrekkers of andere leden van een politieke partij slaan in een discussieprogramma.

Mijn vriend is wel super geinteresseerd in de politiek, ik stukken minder. Hij zou het denk ik best leuk vinden als ik mij er meer in zou verdiepen maar dat doe ik nu eenmaal niet.

We praten wel over de dingen des levens. Als hij PVV zou stemmen, zou ik dat toch wel hebben moeten merken in andersoortige gesprekken tussen ons. Maar mocht het zo zijn dat ik verder nooit aan hem en zijn uitspraken zou merken dat hij een PVV-stemmer is, en hij daar wel op stemt, dan zou het mij echt niks interesseren. Ja ik zou het dom vinden, maar dan moet hij dat lekker zelf weten en mij daar ook verder niet mee lastig vallen.

Overigens denk ik dat we al meer dan een half jaar een relatie hadden voor we het over onze politieke voorkeur hadden. Dat is niet de eerste vraag die ik stel als ik een relatie met iemand krijg.

Ik zou dan ook niet meer om een politieke reden mijn relatie verbreken, want dan zou ik toch al verliefd zijn en erg blij zijn met mijn kerel. Tenzij je dagelijkse opvattingen echt super blijken te verschillen maar dan zou je daar al eerder achter komen.
Bedankt voor alle reacties!

Over onze politieke voorkeuren: hij VVD, ik PvdA. Ik vind het nog steeds gek dat hij nu gaat twijfelen na 3,5 jaar. Al vanaf het aller eerste moment dat we elkaar leerden kennen hadden we ook politieke discussies en hij wist/weet heel erg goed waar ik sta. Ik snap dat het voor sommige mensen in een relatie belangrijk kan zijn dat je over politiek hetzelfde denkt. Maar dat had hij dan ook wel eerder kunnen bedenken.

Ik twijfel eerlijk gezegd nu zelf ook wel, want waarom is hij teleurgesteld? Hij wist wat ik ging stemmen.. En daarbij stond hij een aantal maanden geleden ook niet achter een grote beslissing die ik nam. Uiteindelijk is hij wel bijgedraaid en had hij spijt dat hij zo tegen mij heeft gedaan, maar het hakt er bij mij wel in als er telkens zo aan mijn keuzes wordt getwijfeld.

Misschien denken we allebei toch wel te verschillend. Maar het lastige is dat zijn politieke voorkeur mij niets uitmaakt. Ik vind dat we alleen maar van elkaar kunnen leren en ik snap zijn opvattingen. Ik ben het er zelf alleen niet helemaal mee eens.

Het erge vind ik alleen dat hij telkens zo teleurgesteld in mij is en ik heb daardoor het gevoel dat ik niet meer mijzelf kan zijn binnen onze relatie.
quote:Sparkling_ schreef op 10 juni 2010 @ 11:47:

En daarbij stond hij een aantal maanden geleden ook niet achter een grote beslissing die ik nam. Uiteindelijk is hij wel bijgedraaid en had hij spijt dat hij zo tegen mij heeft gedaan, maar het hakt er bij mij wel in als er telkens zo aan mijn keuzes wordt getwijfeld.

Het erge vind ik alleen dat hij telkens zo teleurgesteld in mij is en ik heb daardoor het gevoel dat ik niet meer mijzelf kan zijn binnen onze relatie.Oei... Dat betekent mijn inziens dat je je nu onveilig voelt binnen je relatie... En als je je niet meer veilig kan voelen in je relatie, gaat dat voor veel problemen zorgen.
quote:Rary schreef op 10 juni 2010 @ 11:50:

[...]

Oei... Dat betekent mijn inziens dat je je nu onveilig voelt binnen je relatie... En als je je niet meer veilig kan voelen in je relatie, gaat dat voor veel problemen zorgen.Ja dat klopt wel wat je zegt.. En of daar nou snel aan te werken is ik weet het niet.
Ik vind dat 'teleurgesteld' zo'n vreselijk iets. Alsof je een slecht cijfer hebt gehaald op school en op je flikker krijgt van je ouders en je weet dat als je beter je best had gedaan je een hoger cijfer zou halen. DAN kan je teleurgesteld zijn. Maar om een keuze? Het klinkt zo enorm niet gelijkwaardig... Ik denk ook dat er meer speelt dan dat. Als hij al niet meer weet of hij met je verder wilt omdat je PvdA stemt vraag ik me af hoe hij handelt als er echt belangrijke issues spelen. Ik denk dat er veel meer speelt en dat meneer meer een 'excuus' zoekt.

Ik zou hier ook heel snel heel bot door worden. Als hij me zou zeggen dat hij 'teleurgesteld' is in mijn mening en daardoor niet weet of hij met me verder wil, zou ik rustig zeggen 'ga daar dan maar eens goed over nadenken en bel me maar een keertje wanneer je daar uit bent. Dat wil zeggen, als ik tegen die tijd nog opneem dan'. Laat je toch niet zo piepelen joh.
Weet je, ik maak mijn eigen keuzes zelf. Meestal komt altijd alles op zijn pootjes terecht, maar soms blijkt het ook gewoon een stomme keuze geweest te zijn en ga ik enorm op mijn bek. Dat maakt allemaal niet uit, daar leer ik van. Ik denk dan vaak maar zo, de volgende keer dat ik faal moet ik nog beter falen...;-)

Maar mijn man staat altijd vierkant achter me. Zal het er niet altijd mee eens zijn en zijn mening geven of zijn advies, maar wat ik ook kies, hij zal me in die keuze steunen. Of hij het er nu mee eens is of niet. Als ik daar namelijk een gelukkiger mens van denk te worden kan ik gewoon mijn gang gaan. Maar nooit is hij 'teleurgesteld'.
Hoe heeft hij gestemd trouwens? Heeft hij iemand een volmacht gegeven?
quote:hanZie schreef op 10 juni 2010 @ 11:58:

Hoe heeft hij gestemd trouwens? Heeft hij iemand een volmacht gegeven?Ja een volmacht aan een vriend..
als jij SP stemt en hij PVV zou ik het als ik hem was ook uit maken.

Je stemt toch niet echt SP he?

Weet je wat communisme de wereld heeft aangedaan.
quote:Sparkling_ schreef op 10 juni 2010 @ 11:52:

[...]

Ja dat klopt wel wat je zegt.. En of daar nou snel aan te werken is ik weet het niet.

Snel niet nee... Heeft veel gesprekken, communicatie, uitingen van waardering, erkenning en respect voor nodig om dat gevoel weer terug te krijgen.

Veiligheid is sneller verdwenen dan weer opgebouwd...
Lezen ventje, het topic heeft meer pagina's... dan had je kunnen zien dat de TO helemaal geen SP heeft gestemd en haar vriend ook geen PVV.En te jouwer info, het partijprogram van de PVV is op het onderwerp 'islamisering' na zo goed als 1-op-1 gelijk aan dat van de SP......Qua standpunten scheelt dat dus niet zo heel veel....
Ik heb hem net gesproken en hij heeft er veel spijt van. Maar het zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel. Spijt..

Als iemand echt teleurgesteld in je is om wat je stemt of om welke keuzes je maakt. Eerlijk gezegd kan ik daar moeilijk mee leven. En het doet me echt veel pijn. Ik ben wie ik ben en dat ga ik ook niet veranderen.
een volmacht aan een vriend? Ook een motie van wantrouwen!
quote:rider schreef op 10 juni 2010 @ 12:04:

een volmacht aan een vriend? Ook een motie van wantrouwen!Dat hoeft natuurlijk niet direct. Dat kan ook uit praktisch oogpunt gedaan zijn. Omdat de TO en haar vriend wellicht ver uit elkaar wonen/niet samen wonen oid. Daar zou ik niet direct iets achter zoeken.
terug komende op vorige: echt meid als dit de enige rede is dan zat je relatie al niet goed .
Hij wil het uitmaken omdat hij VVD stemt en jij PvdA? Dikke kans dat die straks samen in een coalitie zitten, haha.

Als je PVV of SGP had gestemd, zou ik me wel voor kunnen stellen dat hij daar moeite mee heeft. Maar dit lijkt me echt zoeken naar een excuus om jou te kunnen affikken en/of dumpen.

Het lijkt me dat er dan toch iets grondig mis is in jullie relatie.
mahna mahna tuduuuudududu
We wonen nog niet samen dus het was handiger om een vriend een volmacht te geven.

Hij lijkt er nu erg veel spijt van te hebben. Maar mij gaat het er nu meer om: hoe kan je na 3,5 jaar nog teleurgesteld in mij zijn om wat ik doe of denk?. We hebben het vaak genoeg over politiek gehad en hij weet wat ik er van vind..
Oriane, wat bedoel je met dat je financieel rechtser dan rechts bent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven