Werk & Studie alle pijlers

Deeltijdbaan/ ADV-dagen

10-06-2010 21:49 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werkt nu fulltime en ga over een paar maanden parttime werken (CAO kleinmetaal).

Nu is het zo dat ik 40 uur per week werk, er 38 uitbetaald krijg en zo 13 adv dagen opbouw per jaar.

Bouw ik deze straks op naar rato of vervallen deze geheel en krijg ik alle gewerkte uren uitbetaald? Ik heb het cao erop nagekeken maar kom er niet uit.
Meestal bouw je deze uren ook gewoon naar ratio op, maar ik zou het voor de zekerheid even navragen bij de hr afdeling van het bedrijf waar je werkt.
Dat hangt ervan af of je al je gewerkte uren laat uitbetalen. Als je 24 uur werkt maar 22 uur krijgt uitbetaald en contractueel laat vastleggen dat je het verschil opbouwt als ADV, heb je volgens mij hetzelfde principe.
Ik werk ook in de kleinmetaal (20 uur) en ik krijg de helft van de ADV-dagen. Bij ons is het dus naar rato, maar ik weet niet of dit zo bij elk bedrijf is. Kun je het niet aan de P&O afdeling vragen?
quote:Uggla schreef op 10 juni 2010 @ 21:50:

Meestal bouw je deze uren ook gewoon naar ratio op, maar ik zou het voor de zekerheid even navragen bij de hr afdeling van het bedrijf waar je werkt.Ja, volgens personeelszaken heb je geen adv dagen meer bij deeltijd werk maar ze hebben al eens eerder een fout gemaakt doordat ze het cao er niet goed op nageslagen hadden dat waardoor ik toch wat twijfel.
Bij mijn werkgever bouw je geen adv uren op als je deeltijd werkt.
Perfectionisme is niet perfect...
Bij mij ook niet. Zou graag 36 uur werken, maar ben dan al mijn adv kwijt. Dat vind ik zonde. Dan liever 32 uur, dan heb ik nog een héle vrije dag per week. Maar dat vindt mijn leidinggevende weer niet zo'n strak plan.
Kan iemand me nou toch eens uitleggen wtf er zo vreselijk fijn is aan adv? En wat het verschil is met het kopen van extra vakantiedagen?

Ik zit er al jaren over te denken en ik snap nog steeds niet wat er nou precies het voordeel van is.
Mijn man heeft een paar jaar parttime gewerkt, ook kleinmetaal. Hij kreeg zijn adv naar rato. Als je het niet duidelijk vindt staan in de cao, misschien even naar de bond bellen.
Echt, ik zit er nog eens overna te denken maar ik snap het echt niet. Als je deeltijd gaat werken, zeg 36 uur , en je laat maar 34 betalen dan bouw je dus adv op. Dat is me duidelijk. Hoe werkt het dan met het opnemen van vakantie? Neem je voor een week vrij 34 uur op neem ik aan?

En stel je voor dat je maar 24 uur werkt en het regelmatig voorkomt dat je een dag extra werkt. Is dat dan hetzelfde principe?

Ter verduidelijking: ik werk al jaren met een jaarurensystematiek waarbij je uitgaat van een hoeveelheid te werken uren. Niet van een x aantal vrije dagen. Persoonlijk vindt ik dat prima werken. Als ik in januari een dag extra werkt hoef ik de rest van het jaar een dag minder.
Waarom moet je dat in een cao opnemen?!? Het is toch logisch dat je uren die je werkt en waarvoor je niet betaald wordt op kunt nemen?

Ik maak vast ergens een denkfout.....
Ik werk parttime in de kleinmetaal (metaal en techniek, installatiebedrijven). En krijg de ADV-dagen gewoon naar rato. Ik werk 24 uur, dit is 0,6 fte. Ik krijg 60% van het fulltime salaris uitbetaald en dat fulltime salaris is gebaseerd op 38 uur werken. Dus ik werk 24 uur en krijg 0,6 x 38 = 22,8 uur uitbetaald.

Zou het ze nog maar even voorleggen, deze berekening!

In de CAO staat: 2. Op werknemers, voor wie krachtens gemaakte afspraken een werkweek geldt van minder dan gemiddeld 38 uren per week berekend over een periode van maximaal één jaar, zijn de bepalingen van deze CAO naar evenredigheid van dit mindere aantal uren ten opzichte van de gemiddelde 38-urige werkweek van toepassing.

Maar er staat ook: De keuze van de vorm van arbeidsduurverkorting alsmede de wijziging van de keuze dient tot stand te komen in overleg met het medezeggenschapsorgaan. Bij gebreke van

een medezeggenschapsorgaan komt de arbeidsduurverkorting ot stand na overleg met de werknemersdelegatie. Daarnaast bestaat er voor de ondernemingen, die voorkomen op de door de v.v. bij de Federatie Werkgeversorganisaties Metaaltechniek ingediende lijst, ook de mogelijkheid om de keuze te wijzigen in overleg met de v.v. Indien de werknemer in deeltijd gaat werken dient in de arbeidsovereenkomst tot uitdrukking te komen of ADV in tijd dan wel in geld wordt genoten.

Als het toch de ADV-variant wordt, moet je ook meteen goed laten vastleggen hoe er wordt omgegaan met collectieve ADV-dagen. Wij kregen een paar jaar geleden een nieuwe P&O-functionaris en die vond dat die dagen ook van je ADV-dagen af moesten als het een dag was dat je niet werkte. En vervolgens stelden ze 3 vrijdagen vast, waardoor mijn collega die niet op vrijdag werkt naar die 3 dagen kon fluiten. Wij hebben het aangevochten, ons beroepen op verworven rechten omdat we het al jaren anders deden. En we hebben gewonnen.

Succes!
Tia, nummerzoveel, Wuiles, kan een van jullie het me uitleggen? Ik ben echt benieuwd waar ik overheen kijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven