Een ander heeft betaald met míjn credit card

zaterdag 12 juni 2010 om 18:31
Iemand ervaring met het volgende? Ik bekeek een paar minuten geleden via internetbankieren de gegevens van mijn credit card en zag twee betalingen die ik niet gedaan heb.
De kaart zit gewoon nog in mijn portemonnee, en ben voor zover ik weet voorzichtig geweest met mijn gegevens (voor zover je ooit echt voorzichtig kunt zijn met een credit card natuurlijk). Heb gelijk de bank gebeld en de kaart laten blokkeren, maar kan pas maandag bellen met de afdeling die het verder moet afhandelen. Volgens degene van de bank hoef ik geen aangifte te doen. Het gaat om meer dan 500 euro....
Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad en hoe is het opgelost?
De kaart zit gewoon nog in mijn portemonnee, en ben voor zover ik weet voorzichtig geweest met mijn gegevens (voor zover je ooit echt voorzichtig kunt zijn met een credit card natuurlijk). Heb gelijk de bank gebeld en de kaart laten blokkeren, maar kan pas maandag bellen met de afdeling die het verder moet afhandelen. Volgens degene van de bank hoef ik geen aangifte te doen. Het gaat om meer dan 500 euro....
Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad en hoe is het opgelost?

zaterdag 12 juni 2010 om 18:36
Ja, dit heeft mijn man wel eens gehad, hij werd zelfs gebeld door de cc maatschappij nog voordat hij door had wat er aan de hand was. De kaart werd direct geblokkeerd en hij hoefde het bedrag ook niet te betalen.
Weet je heel zeker dat je het zelf niet was? Bij een cc zie je vaak pas een paar weken later dan de betaling een daadwerkelijke afschrijving
Weet je heel zeker dat je het zelf niet was? Bij een cc zie je vaak pas een paar weken later dan de betaling een daadwerkelijke afschrijving

zaterdag 12 juni 2010 om 19:11
Is een webwinkel, heb de website gevonden via google. Maandag eerst maar weer de bank spreken en horen wat die voor me kunnen doen. En anders maandag die webwinkel maar eens bellen, misschien kunnen ze zeggen waar de spullen afgeleverd zijn (al gok ik dat ze dat gezien de privacy niet zomaar per telefoon mogen zeggen).

zaterdag 12 juni 2010 om 19:12
Meteen de bank bellen (noodnummer voor blokkeren!!)! Bij ons is er pas 1400,- van de creditcard afgeschreven en dat al voor de tweede keer (eerste keer 950,-)!
Je hoeft inderdaad niets te betalen, MITS je voorzichtig bent geweest en je dat kunt "aantonen". In een gesprek met de bank zullen ze je dingetjes vragen en als je daarop gewoon eerlijk antwoord kan geven, is het goed.
Je hoeft inderdaad niets te betalen, MITS je voorzichtig bent geweest en je dat kunt "aantonen". In een gesprek met de bank zullen ze je dingetjes vragen en als je daarop gewoon eerlijk antwoord kan geven, is het goed.
zaterdag 12 juni 2010 om 19:13
eh ja ik heb op wel eens op hoge poten met de bank gebeld, later bleek het mijn eigen uitgaven te zijn van ca. twee maanden daarvoor, een incassering van meerdere uitgaven tegelijk dus daarom herkende ik dat bedrag niet.
Als er echt iemand met jouw cc betaald ben je geskimd bij een automaat of restaurant betaling of computer is gehackt
Als er echt iemand met jouw cc betaald ben je geskimd bij een automaat of restaurant betaling of computer is gehackt
zaterdag 12 juni 2010 om 19:13
Ik had het vorig jaar zomer - ¤2000 in 3 dagen afgeschreven. Dat was dan wel gewoon m'n bankpas. Het pasje bleek geskimd in een kaartjesautomaat van de NS, op Schiphol Plaza.
Kwam er gelukkig heel snel achter, anders hadden ze me helemaal leeggeroofd. In het overzicht stond waar het was opgenomen (alles in New York - Queens, Brooklyn, Manhattan). Bij de ABN dachten ze even dat ik de boel belazerde omdat ze aan alle afschrijvingen konden zien dat ik heel vaak in het buitenland ben en daar gebruik maak van pinnen of betalen met pinpas. Gelukkig kon ik aantonen dat ik op de data en tijdstippen waarop er in NY geld was opgenomen, zelf in Houston was.
Ik heb het hele bedag teruggekregen (duurde wel ruim 6 weken).
Kwam er gelukkig heel snel achter, anders hadden ze me helemaal leeggeroofd. In het overzicht stond waar het was opgenomen (alles in New York - Queens, Brooklyn, Manhattan). Bij de ABN dachten ze even dat ik de boel belazerde omdat ze aan alle afschrijvingen konden zien dat ik heel vaak in het buitenland ben en daar gebruik maak van pinnen of betalen met pinpas. Gelukkig kon ik aantonen dat ik op de data en tijdstippen waarop er in NY geld was opgenomen, zelf in Houston was.
Ik heb het hele bedag teruggekregen (duurde wel ruim 6 weken).

zaterdag 12 juni 2010 om 19:18
Hier, enkele jaren terug, ook ervaring. Visa. Ik stond op dat moment, gelukkig aantoonbaar, in een winkel ergens in Oost Nederland en op dat moment werden er ver buiten Nederland aankopen gedaan, computergames of zo. Kreeg telefoontje van Visa (strookte niet met mijn uitgavenpatroon en ze belden voor de zekerheid, wat ik erg netjes vond.
Nieuwe card gekregen en dat bedrag niet hoeven betalen, maar je staat wel even raar te kijken.
Nieuwe card gekregen en dat bedrag niet hoeven betalen, maar je staat wel even raar te kijken.

zaterdag 12 juni 2010 om 19:26
Wij werden dus door de cc maatschappij gebeld omdat er uitgaven werden gedaan die niet in lijn van de gebruiker lagen. Er was voor zo'n E500 afgeschreven voor internetpoker, terwijl mijn man wel grotere bedragen met zijn cc betaalt, ook via internet, maar nooit voor zoiets.
Zijn collega had eens een nieuwe cc waarmee hij de dag na ontvangst een nieuwe televisie kocht, binnen een uur had ie de maatschappij aan de lijn, of het klopte dat ie bij die en die winkel dat bedrag had uitgegeven.
Bij mastercard zijn ze kennelijk alert.
Zijn collega had eens een nieuwe cc waarmee hij de dag na ontvangst een nieuwe televisie kocht, binnen een uur had ie de maatschappij aan de lijn, of het klopte dat ie bij die en die winkel dat bedrag had uitgegeven.
Bij mastercard zijn ze kennelijk alert.
zaterdag 12 juni 2010 om 19:54
quote:bergamot schreef op 12 juni 2010 @ 19:19:
Het grootste bedrag is dus bij een webwinkel. Dacht eerst ook dat ik kan aantonen op mijn werk geweest te zijn kilometers weg van de plaats waar de ontvanger geregistreerd staat. Maar bij een webwinkel maakt dat natuurlijk niet uit.
Kunnen ze dat niet nagaan aan de hand van het IP-adres...?
KLote trouwens zeg
Het grootste bedrag is dus bij een webwinkel. Dacht eerst ook dat ik kan aantonen op mijn werk geweest te zijn kilometers weg van de plaats waar de ontvanger geregistreerd staat. Maar bij een webwinkel maakt dat natuurlijk niet uit.
Kunnen ze dat niet nagaan aan de hand van het IP-adres...?
KLote trouwens zeg
zaterdag 12 juni 2010 om 21:02
Ik werd ook gebeld door cc maatschappij dat er afschrijvingen waren die niet in de lijn van mijn uitgavenpatroon lagen. Toen bleek dat ik niet zelf de betalingen verrichtte, is de kaart geblokkeerd en heb ik alles terug gehad. Door snel optreden van ING (daar was de cc van) zijn zelfs enkele bestellingen die diegene met mijn cc nummer had gedaan niet geleverd. Wel jammer dat de politie (ik moest aangifte doen) hier niet achteraan gaat. Ze kunnen toch zien waar de spullen geleverd moeten worden? Maar ja, het misdrijf was niet groot genoeg voor een onderzoek. Ging om rond de 1000 euro.
zaterdag 12 juni 2010 om 21:28
9 jaar geleden was ik met mijn ouders in amerika, toen de cc van mijn ouders geblokkeerd was. Bank gebeld hoe dat kon, ja ze vonden het zo vreemd dat er betalingen in heel amerika werden gedaan terwijl dat niet in de uitgave lijn lag. Ze konden ons niet bereiken en hebben toen voor de zekerheid de kaart maar geblokkeerd. Vertelden er toen idd ook bij dat als mijn vader dat niet zelf had gedaan hij niet had hoeven betalen. Maar goed daar heb je niks aan.
Twee jaar geleden werd mijn pin pas geskimd. Ik kon toen aantonen dat ik op mijn werk was en niet aan de andere kant van het land aan het betalen was. Heb toen al het geld terug gehad, duurde wel 6 weken.
Twee jaar geleden werd mijn pin pas geskimd. Ik kon toen aantonen dat ik op mijn werk was en niet aan de andere kant van het land aan het betalen was. Heb toen al het geld terug gehad, duurde wel 6 weken.
Erger u niet, verwonder u slechts!

zaterdag 12 juni 2010 om 21:43
Ik werk in een internationaal bedrijf waar erg veel creditcards worden gebruikt op de meest exotische locaties. Hoe vaak mijn collega's al niet met dit soort zaken te maken hebben gehad... pffff. Meestal belt de maatschappij idd zelf om te controleren. En het geeft altijd wel wat administratief gedoe, maar het heeft nog nooit iemand geld gekost!
maandag 14 juni 2010 om 17:46
Ik heb het eens gehad dat ik een brief van de Postbank kreeg dat er misbruik was gemaakt van mijn creditcard en dat ik moest bellen. Zij hadden geprobeerd contact met mij op te nemen. Nou ja dat zei de standaardbrief, ik had toen alleen een mobiel nummer en die registreren ze niet, alleen vaste nummers. Kaart is geblokkerd en na een aantal weken had ik mijn geld weer netjes terug. Ging ook om een bestelling bij een webshop (voor elektronica geloof ik).