Een ander heeft betaald met míjn credit card

zaterdag 12 juni 2010 om 18:31
Iemand ervaring met het volgende? Ik bekeek een paar minuten geleden via internetbankieren de gegevens van mijn credit card en zag twee betalingen die ik niet gedaan heb.
De kaart zit gewoon nog in mijn portemonnee, en ben voor zover ik weet voorzichtig geweest met mijn gegevens (voor zover je ooit echt voorzichtig kunt zijn met een credit card natuurlijk). Heb gelijk de bank gebeld en de kaart laten blokkeren, maar kan pas maandag bellen met de afdeling die het verder moet afhandelen. Volgens degene van de bank hoef ik geen aangifte te doen. Het gaat om meer dan 500 euro....
Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad en hoe is het opgelost?
De kaart zit gewoon nog in mijn portemonnee, en ben voor zover ik weet voorzichtig geweest met mijn gegevens (voor zover je ooit echt voorzichtig kunt zijn met een credit card natuurlijk). Heb gelijk de bank gebeld en de kaart laten blokkeren, maar kan pas maandag bellen met de afdeling die het verder moet afhandelen. Volgens degene van de bank hoef ik geen aangifte te doen. Het gaat om meer dan 500 euro....
Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad en hoe is het opgelost?

maandag 14 juni 2010 om 21:52
Vanochtend de fraudeafdeling gebeld. Ze starten een onderzoek en voorlopig krijg ik mijn geld terug. Als na het onderzoek blijkt dat er inderdaad sprake is van fraude dan loopt het voor mij goed af, anders vorderen ze alsnog het bedrag.
Hoop, hoop, hoop.
In dit geval heb ik de fraude dus zelf ontdekt, niet de bank. Al hadden ze kunnen concluderen dat deze betaling niet in mijn betalingspatroon past omdat ik eigenlijk altijd met Ideal betaal als dat kan (meeste NL webwinkels) en pas met cc waar Ideal niet mogelijk is (hotels, buitenlandse webwinkels). En zeker niet zo'n hoog bedrag.
Hoop, hoop, hoop.
In dit geval heb ik de fraude dus zelf ontdekt, niet de bank. Al hadden ze kunnen concluderen dat deze betaling niet in mijn betalingspatroon past omdat ik eigenlijk altijd met Ideal betaal als dat kan (meeste NL webwinkels) en pas met cc waar Ideal niet mogelijk is (hotels, buitenlandse webwinkels). En zeker niet zo'n hoog bedrag.

donderdag 17 juni 2010 om 23:21
Heb gisteren een formulier ontvangen om in te vullen. Wat staat er nogal onopvallend bij? 'Vergeet niet het proces verbaal van aangifte bij te voegen'. Dus toch aangifte doen dan maar (had ik gevraagd, maar hoefde niet volgens degene aan de telefoon).
Ook zijn de bedragen inmiddels teruggestort, in afwachting van de conclusie van het fraudeonderzoek.
Ook zijn de bedragen inmiddels teruggestort, in afwachting van de conclusie van het fraudeonderzoek.