Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
quote:germanwings schreef op 11 juni 2010 @ 18:51:

Nou, ik ben vandaag stout geweest en heb dochter een tuinboon in d'r hand gedrukt. Ze vond er niets aan..... het speeltje wat ze vervolgens kreeg werd meteen enthousiast in d'r mond gestopt. Raar kind van me komt vanzelf ik weet het zeker!!!
Mijn reactie was voor GW trouwens, maar Fabinda schreef het ook al heel mooi.
Ach ja, weet in ieder geval zeker dat we rustig tot de 6 maand kunnen wachten, ze smacht nog nergens naar.
GW vind je het jammer? Ik denk dat het echt wel goed komt hoor! Geduld! Ze geeft het vanzelf aan, heus!

Hier vandaag een nectarine gerapleyd met mijn moeder en haar tachtigjarige tante Jannie. Ze hebben geboeid gekeken naar de show. En de nodige commentaar natuurlijk. De stukjes waren nogal glibberig dus sneed ik dunne reepjes die hij makkelijk vast kon pakken.

Toen we na zijn slaapje aan de thee zaten met chocola maakte mijn moeder een grapje R. de chocola uit haar handen keek. Nou, zei Tante Jannie, dan breken we een lang stukje af, dan kan hij het makkelijk vastpakken.
quote:Fabindia schreef op 13 juni 2010 @ 22:01:

GW vind je het jammer? Ik denk dat het echt wel goed komt hoor! Geduld! Ze geeft het vanzelf aan, heus!

Hmm, een heel klein beetje, weet ook wel dat onze tijd nog wel komt, dus ik wacht gewoon geduldig af!

Hier vandaag een nectarine gerapleyd met mijn moeder en haar tachtigjarige tante Jannie. :Zo, mag je moeder ook al rapleyen en die oudtante hoeft ook niet alleen gepureerd te eten
bedankt voor jullie reacties op mijn vraagje! oh ja, die Uk hier grijpt naar alles als hij in de buurt is als we iets eten of drinken. We zijn erop bedacht, dus het lukt hem niet, maar hij heeft volgens mij wel door dat het eetbaar is en dús misschien ook in zíjn mondje kan... :-D

Ik ga het gewoon eens voorzichtig proberen denk ik!
GW gaat best met dat kunstgebit!

Captivating: leuk! hou ons op de hoogte.

Vandaag naar CB geweest. Verteld dat we met Rapley zijn begonnen. Advies: probeer ook eens pap. Dan blijf je groente in stukjes aanbieden en raakt ie niet in de war van de lepel en kan hij op de creche misschien een keer pap van borstvoeding.

Ik kan eigenlijk niks met dit advies geloof ik. Ga even op bv topic wat meer erover zeggen.
Fab, wat is jouw bezwaar tegen pap? (Ik heb me nog niet erg ingelezen, wacht nog steeds op de levering van het boek door amazon.... ) Maar is het zo "slecht om dat te gaan combineren rapley en af en toe gevoerd worden? Ik bedoel voordat ze pap zelf kunnen eten ben je wel even een hele tijd verder lijkt mij?
Je hebt gelijk GW, ik heb ook niet echt een bezwaar tegen pap op zich. Het wordt volgens het Rapley schema gewoon nog niet geadviseerd. Het kan ook je productie beinvloeden, maar dat is op te vangen door het van bv te maken. Ik moet gewoon even goed kijken hoe ik dit ga doen. Ik kan wel extra pap gaan geven, maar ik denk echt dat hij dan minder gaat drinken, dus wat levert dat op?
Oh, wist niet dat pap pas zo laat in het schema zit. Verder inhoudelijk weinig bij te dragen.
smollie zegt schijt en smollie kan het weten bv-topic
Er is natuurlijk wel een bezwaar te bedenken tegen pap geven met een lepel: het idee van Rapley is ook dat je voedsel introduceert op het tempo van je kind. Doordat die in het begin alleen maar hele kleine beetjes binnenkrijgt, wennen de darmen heel langzaam aan het verteren van ander voedsel dan melk. Door pap te geven, heeft je kind niet meer zelf de leiding over hoeveel er naar binnen gaat, en komt er in een keer best veel 'vast' voedsel binnen.

Dat is ook de reden dat wij Rapley niet gecombineerd hebben met gepureerde hapjes. Ik snap best dat mensen het doen hoor, en zeker als je het idee hebt dat je kind anders niets binnenkrijgt. Voor ons woog het zwaarder dat we het helemaal op haar tempo wilden doen, dat we vertrouwen toonden in haar mogelijkheden om zelf te beslissen over haar eten.

Los daarvan is pap ook niet nodig. Tegen dat ze 7 maanden zijn, kun je ze gewoon brood geven (in stukjes ) en krijgen ze hun granen zo binnen.
Precies Wen! Dat bedoel ik. Het klopt gewoon niet bij Rapley om pap te geven. Mijn twijfel is natuurlijk weer dat mijn lieverdje niet genoeg binnen krijgt. Maar het is zo'n gezellige tevreden baby over het algemeen, dat dat ook gewoon goed zit.

Kortom: twijfels schmijfels! Hij mag het gewoon lekker zelf bepalen. Zo fruitsalade eten en prinsje mag banaan proberen. Hij is net wakker en ligt diepe gedachten te hebben zo te zien. Oh hij Rapleyt de staart van muis....
Maar fab, als jij hem dan na zijn rapley dan gewoon de borst nog aanbied zou hij i.p. toch ook gewoon genoeg nog moeten binnenkrijgen?

Ik denk trouwens wel dat wij voor een combi van rapley en gepureerd gaan. Maar goed, iedereen maakt daarin zijn eigen keuze's (en mss verander ik nog wel van mening als ik straks het boek heb).
ah nou snap ik meer je bezwaar tegen pap. Geeft toch niet? dan geef je het niet als het niet goed voelt. Met het oog op het kdv vind ik het wel een handig advies, maar je kan inderdaad nog even wachten tot hij met brood kan beginnen. Ik vind het juist wel getuigen van een meedenkend cb, die probeert dus jouw wens voor rapley, jouw zorg om de afbuigende curve en je wens om bv te blijven geven probeert te combineren. Je moet inderdaad als je bang bent voor een teruglopende produktie geen pap gaan geven met kv, maar je kan het prima combineren met afkolfde melk (mij te veel gedoe overigens, dus geen pap hier)
Vanavond slaan we over. Dankzij werkzaamheden hier op het plein is mannetje steeds wakker geworden vandaag. Een grote container onder het raam en dan daar stenen in dumpen!! aggossie hij sliep net! Ik hoop maar dat ze iets moois maken van het plein, want zo schiet het overdag slapen hier niet op!

Anyway, om vijf uur weer oogjes wrijven dus lekker naar bed. Bloemkool is nu klaar maar ik geloof niet dat het mannetje op tijd wakker is voor het eten. Morgen weer!
Bloemkool in de stoompan opgewarmd. Haha jongens wat is het leuk!! Volgens mij krijgt hij echt maar hele kleine beetjes binnen, maar dat is juist prima. Ik had een paar stronkjes op zijn blad gelegd en hij wordt al handiger in het oppakken. (goed voor de motoriek en spraakontwikkeling jaja) Hij heeft echt aan alle stronkjes geknabbeld en op een gegeven moment alles met twee armen naar zijn mond geschoven

Alles zat onder, maar zo hoort het. ik ga eens sillyb***'s bestellen of een regenjas
laten jullie je kindje met jullie mee-eten of op een eerder tijdstip??
ik vind het het leukst als hij met ons mee-eet. Zien eten doet eten, maar ook gewoon normaal meedoen. Anders krijg je ook zoveel aandacht op de baby die aan het eten is.

Dus ging het gisteren niet door want hij sliep en werd pas om half 8 wakker.
Fab, ik kom ook eens op jouw topic koekeloeren. Leuk!

Over pap en gepureerd: ik heb er geen principieel bezwaar tegen. Ot krijgt weleens een beetje yoghurt omdat hij dat zo ontzettend lekker vindt en zelf eten gaat dan nog niet echt. Dat voeren we hem dan. Hij eet enthousiast en als hij niet meer hoeft, houdt ie z'n mond dicht. Kijkt ie me aan met zo'n blik van "die mag je zelf houden".

Ik heb ook een vraag aan jullie. Wat doen jullie met broodbeleg? Ik vind de keuze zo beperkt als je niet te vaak iets heel zoets (jam, appelstroop), of zouts (smeerkaas) wilt geven. Vlees krijgt Ot niet. Ik wilde pindakaas gaan introduceren. Dat is ook zoet en zout, maar daar zitten tenminste nog wat bouwstoffen in. Ik durf alleen niet. Heel stom mss, want er is niemand in de fam met noten-/pinda-allergie, maar toch. Als er wat gebeurt is het gelijk heel heftig, of niet? En hebben jullie nog alternatieven voor beleg? Fruitnoesjes heb ik weleens geprobeerd, maar dat lukt niet in de ochtendhectiek...
Pindakaas zou ik, na mijn ervaringen, niet doen zo vroeg. Bloem reageerde er met 10 maanden (licht) op, en door een misverstand kreeg ze het op het KDV met 16 maanden weer, weer een reactie. Oordeel van de huisarts: géén pinda's, sporen van pinda's e.d. meer.

Hier dus nog geen heftige reactie, maar het stomme van pinda's is dat die reactie wel ineens heel heftig kan zijn.

Broodbeleg hier is jonge tot inmiddels jong belegen kaas, Philadelphia naturel, appelstroop, roomboter, honing (maar dat is voor jou nog geen optie natuurlijk), kipfilet, geprakte banaan oid, Soms ook helemaal geen beleg, vind ze ook wel eens lekker. Zo zijn we de tijd tot een jaar wel doorgekomen, waarna de aardbeien en ei aan het menu werden toegevoegd.
Hi Apricot, leuk dat je komt kijken!

Misschien heb je hier nog wat aan: Wat doen we op brood

Hier vind je mogFAQ bijvoeden van het bijvoedingsforum

Wij zijn zelf nog niet aan brood toe. Er ging vandaag weer een peertje met veel smaak naar binnen. en weer naar buiten en op de vloer, maar veel plezier gehad in elk geval. Tip stefan: (was het mips die het vroeg?) laat het schilletje zitten als het te glibberig is om vast te pakken. Schilletje word gewoon uitgespuugd, het vruchtvrees wordt er afgeslobberd
Fab,

Wen, daar ben ik ook een beetje bang voor. Dat is blijkbaar niet helemaal onterecht. Misschien toch maar even wachten, ik weet het nog niet. Philadelphia geven we ook wel eens, net als die smeerkaas van Breedlachende Koe Met Oorbellen.

Fabindia, op zich best grappig: een van de tips is fruit uit een potje. Daar heb ik zelf ook weleens aan gedacht, omdat dat wat makkelijker pakken is dan zelf maken. Maar ik zag mezelf nog geen Olvarit afrekenen bij de Appie. En groentenmoes kan ook. Dat heb ik in het begin weleens gedaan om Ot wat groentes te laten proeven (hij is gek op brood), maar daar ben ik ook weer mee opgehouden, omdat ik het toch niet echt rapley vond. Maar ja, waarom ook niet. Mss is humus wel een optie.

En misschien ga ik maar aan de vega-smeerworst. Al vind ik die van Tivall ook vrij zout, dus maar eens naar de bio-shop.
Gisteren bij schoonmoeder (magtiegeenfruitmoes?) een banaantje uit het vuistje. Ze heeft verliefd zitten kijken hoe er geconcentreerd gesabbeld en gekliederd werd. Mijn man had al gewaarschuwd dat ze in staat kon zijn een bulkvoorraad NuTroepCia in huis te halen, maar dat viel mee.
Weer eens even up, vandaag is eindelijk mijn boek (eten voor de kleintjes) aangekomen (via de duitse bol duurt het altijd iets langer) en nog 2 weken en dan is dochter 6 maand!

Eten wordt nog steeds niet mijn mond uitgekeken, behalve dan gisteren mijn magnum, die vond ze wel heel interesant (waarop man dan meteen roept laat haar er toch even van likken, dus die discussie hebben we hier ook alweer gehad).

Verder nog iemand leuke verhalen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven