Verjaardagsdepressie

14-06-2010 18:29 70 berichten
Ik word morgen 30.

Nu is dat helemaal geen reden om depressief te raken, maar het valt me de laatste jaren op, dat ik de week en dagen voor mijn verjaardag het liefst naar het buitenland zou vluchten om in mijn eentje op het strand te zitten.

Het is begonnen toen ik 19 werd en mijn vader voorstelde om gezellig bij de Griek te gaan eten. Zou ik nu, anno 2010 een gat in de lucht springen als iemand een initiatief nam voor een verjaardagsetentje, toen vond ik de Griek (een lokaal grillding) onzettend stom. Ik ben boos weggelopen en uiteindelijk hebben we een pannekoekje gegeten waar ik heel blij van werd.

Sinds die tijd is het gewoon geen feest meer.

Ik heb op mijn 25e nog wel een vette knalfuif gehouden in een club, maar dat draaide ook al lang niet meer alleen om mij.

Wat me nog het meest tegenstaat is het feit dat, als ik iets wil vieren, ik het allemaal zelf moet organiseren. Taart halen, mensen uitnodigen, restaurant reserveren. Het lijkt me nogal lekker om eens verrast te worden, maar dat gebeurd dus nooit. Zo'n verjaardag om NOOIT te vergeten, zeg maar. Heb ik nog nooit gehad.

Anyway, de Moët (die ik zelf heb gehaald) staat koud in de koelkast. En naarmate de champagne koelt, daalt mijn humeur naar het vriespunt. Het liefst zou ik morgen lekker naar mijn paarden toegaan en weer terugkomen als het 16 juni is.

Het lijkt ook nog eens elk jaar heftiger te worden.

Is dit raar of zijn er meer verjaardagsdepressieven?
Alle reacties Link kopieren
En waarom doe je dat niet, naar je paarden gaan en de 16e weer terugkomen?

Of 'vrees' dat bij 30 wel een surpriseparty hoort en dat je die weer niet krijgt?

En zeggen 'ik vier het dit jaar totaal niet' en zelf iets leuks gaan doen is geen optie?
Ik herken het wel, maar heb het normaal gesproken niet zo erg als jij beschrijft. Behalve....dit jaar omdat ik ook 30 wordt en men blijkbaar een knalfuif verwacht op het moment dat ik diep onder de dekens anti-rimpelcreme wil gaan smeren

Helaas geen tips, maar al wel een enorm gemeende: gefeliciteerd!
Dat zeg ik....
Ik heb ook nog nooit iemand gehad die een onvergetelijke knalfuif voor me gaf, maar ik heb die verwachting ook nog nooit gehad.

Ik vind het eigenlijk wel logisch dat je je eigen verjaardag regelt.

Ik ben niet zo van de grote feesten en partijen, ik stuur een mail naar een paar familieleden en vrienden, wie komt die komt, we drinken wat, hapjes er bij, en aan het eind van de avond gaat iedereen weer naar huis.

En als ik een keer geen zin heb vier ik het gewoon niet en ga ik met mijn man uit eten.

Wil je het op zich wel vieren?
Quote: Wat me nog het meest tegenstaat is het feit dat, als ik iets wil vieren, ik het allemaal zelf moet organiseren

Hoe vaak heb jij al iets voor een ander georganiseerd dan, als we het hebben over ge-wel-di-ge feesten waar je je hele leven blij op terugkijkt? ( dus niet; stukje kaas, stukje worst, vlaggetje er in en tante Toos en ome Koos uitnodigen )

Kijk je niet te veel films? Staar je je niet blind op plaatjes uit tijdschriften?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vier mijn verjaardag al een een aantal jaar niet meer. Ik kan mijn eigen leeftijd niet bijhouden, het gaat te snel!

Tante Toos en ome Koos...
Ik word er elk jaar chagrijnig van. Van helemaal overslaan trouwens nog meer (1x geprobeerd).
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 juni 2010 @ 18:37:

Quote: Wat me nog het meest tegenstaat is het feit dat, als ik iets wil vieren, ik het allemaal zelf moet organiseren

Hoe vaak heb jij al iets voor een ander georganiseerd dan, als we het hebben over ge-wel-di-ge feesten waar je je hele leven blij op terugkijkt? ( dus niet; stukje kaas, stukje worst, vlaggetje er in en tante Toos en ome Koos uitnodigen )

Kijk je niet te veel films? Staar je je niet blind op plaatjes uit tijdschriften?

Mwah.

Voor mijn lief (wéér die vent) trek ik wel wat uit de kast hoor. Kaartje voor feestjes, kadootje, lekker uit eten en een paar slingers. Champagne om twaalf uur. Vink leuk.

Ik mis, denk ik, een beetje dat gevoel dat er slingers in de woonkamer hangen en dat je nachten niet kan slapen in afwachting van de enorme berg kadoos die liggen te wachten.
Het is ook niet echt een serieus, zwaar ernstig psychisch probleem hoor, meer iets van; hebben anderen dat nou ook?
quote:Nastik schreef op 14 juni 2010 @ 18:42:

[...]

Mwah.

Voor mijn lief (wéér die vent) trek ik wel wat uit de kast hoor. Kaartje voor feestjes, kadootje, lekker uit eten en een paar slingers. Champagne om twaalf uur. Vink leuk. Vindt hij dat ook leuk?

Ik mis, denk ik, een beetje dat gevoel dat er slingers in de woonkamer hangen en dat je nachten niet kan slapen in afwachting van de enorme berg kadoos die liggen te wachten.Beleef je dat niet weer via je kind, dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dus het gaat niet om ouder worden maar puur om het feestje?

Dat eigenlijk net zo moet voelen als toen je 6 was?

Ik zeg huilie
mm ergens wel herkenbaar..heb er zelf vooral last van omdat ik midden in de zomer jarig ben en altijd de helft van de mensen op vakantie...het is dus altijd maar de vraag hoeveel mensen er komen...

het feit dat ik dan verantwoordelijk ben (zo voelt dat!) dat iedereen het naar zijn zin heeft...erg lastig...maar om het dan helemaal niet te vieren is ook zo ongezellig
quote:MissKiek schreef op 14 juni 2010 @ 18:42:

Ik word er elk jaar chagrijnig van. Van helemaal overslaan trouwens nog meer (1x geprobeerd).Ja! Dan voel ik me helemaal zielig. Soort zelfkastijding is dat.
Ik snap je probleem niet helemaal. Als je geen zin hebt om je verjaardag te vieren, dan doe je dat toch niet? En dat je het zelf 'moet' organiseren, hoeft toch ook niet als je dat niet wilt?

Ik heb zelf mn 30e verjaardag georganiseerd voor heel veel vrienden en familie. Het was één groot feest en ik vond het geweldig om al mijn dierbaren om me heen te hebben.

Mijn advies: doe waar je zin in hebt en waar je je goed bij voelt. Heb geen onhaalbare verwachtingen en maak je eigen feestje!
quote:Nastik schreef op 14 juni 2010 @ 18:42:

[...]

Ik mis, denk ik, een beetje dat gevoel dat er slingers in de woonkamer hangen en dat je nachten niet kan slapen in afwachting van de enorme berg kadoos die liggen te wachten.

Dat mis ik al vanaf mijn tiende

Ik vind verjaardagen ook altijd zo tegenvallen. Het is exact als oud en nieuw: op een of andere manier hoop je echt op ene leuk feest. Tegen beter in, want uiteindelijk heeft niemand kaartjes/zin voor iets leuks en zit je spelletjes thuis te doen wie het meeste knijpers op zijn gezicht kan doen
quote:DeKenau schreef op 14 juni 2010 @ 18:44:

Dus het gaat niet om ouder worden maar puur om het feestje?

Dat eigenlijk net zo moet voelen als toen je 6 was?

Ik zeg huilie

Ja, echt he?

Dat is het ook gewoon!
Ik heb gisteren mijn verjaardag gevierd.

Had heel wat mensen uitgenodigd voor een borrel, van alles in huis gehaald, ook extra vlees voor de barbecue.

Maar er zijn er zoveel niet geweest en zonder afbericht of iets. Daar heb ik een kater van........
Omdat ik verjaardagen idd tegen vind vallen (wtf valt er te vieren dat ik ouder wordt ) vier ik mij verjaardag niet meer sinds ik moeder ben geworden, dus vanaf mijn 23e niet meer.

Mijn moeder wil wel altijd even langs komen maar is ook vaak op vakantie dan dus dan gaat mijn verjaardag zo voorbij.

Behalve dan de kinderen, daar eet ik dan op mijn verjaardag een taartje mee en krij gik zelfgemaakte kado's dat is en blijft leuk.
Ik vind verjaardagen, oud en nieuw, etc sowieso overrated.

Je wilt zó graag dat het geweldig is dat het bijna altijd tegenvalt.

De leukste feesten ontstaan onverwacht.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 juni 2010 @ 18:44:

[...]

Beleef je dat niet weer via je kind, dan?

Manlief zou hevig teleurgesteld zijn als ik hem mijn pinpas overhandig met de mededeling; doe der maar wat leuks mee voor je 28e.

Met mijn kind vind ik het heerlijk! Slingers ophangen, liedjes zingen, trakteren.
quote:DeKenau schreef op 14 juni 2010 @ 18:51:

Ik vind verjaardagen, oud en nieuw, etc sowieso overrated.

Je wilt zó graag dat het geweldig is dat het bijna altijd tegenvalt.

De leukste feesten ontstaan onverwacht.Oud en Nieuw ja, das ook altijd zo'n debacle. * insert vals viool-geluid *
Ik heb het ook. Ik snap wat je bedoeld. Uiteindelijk doe ik nu wel elk jaar iets, want niks doen was echt niet fijn. Liefst zou ik op vakantie zijn. Gewoon weg. Geen gedoe.
quote:c_estelle schreef op 14 juni 2010 @ 18:48:

Ik heb gisteren mijn verjaardag gevierd.

Had heel wat mensen uitgenodigd voor een borrel, van alles in huis gehaald, ook extra vlees voor de barbecue.

Maar er zijn er zoveel niet geweest en zonder afbericht of iets. Daar heb ik een kater van........Da's wel lullig (en onbeleefd in mijn ogen).
Het is idd een beetje geforceerd. En dan heb ik spontaan geen zin meer...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven