Geld & Recht alle pijlers

Huwelijkse voorwaarden aanpassen

16-06-2010 22:28 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik zitten er stilaan denken om te gaan trouwen

Probleempje: Ik wil enkel trouwen op huwelijkse voorwaarden. Vriend is daar nog niet echt gelukkig mee, die is meer voor gemeenschap van goederen, maar dat zou ik nooit doen.

Dit omdat ik meer verdien, mijn familie behoorlijk rijk is en hij op termijn waarschijnlijk een eigen praktijk op gaat zetten. Zover ik weet, zou ik wel kiezen voor de vorm van huwelijkse voorwaarden waarbij tijdens het huwelijk je "als in gemeenschap van goederen" leeft ipv hele harde voorwaarden. Nu samenwonend leven we ook in gemeenschap van goederen, we storten ons salaris op dezelfde rekening en geven elkaar hetzelfde "zakgeld". Zo willen we dit ook houden in praktijk.

En natuurlijk ga ik niet trouwen met de intentie om te scheiden, maar net zoals ik voor mijn huis een brandverzekering afsluit, terwijl ik niet de intentie heb om mijn huis in de fik te steken, wil ik graag huwelijkse voorwaarden op laten stellen.

Om hem verder te overtuigen: Het is toch behoorlijk lastig en duurder om een huwelijk in gemeenschap van goederen om te laten zetten in een huwelijk met huw voorwaarden? En je kunt de huwelijkse voorwaarden tussendoor toch ook aanpassen?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Of het veel duurder is om het later te veranderen weet ik niet, maar ik denk dat het lastig opstellen is als je al in scheiding ligt.
En als een van beide mss een eigen bedrif wil beginnen vind ik het echt een must!
Ik snap wel dat vriend er niet echt gelukkig mee is
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je gaat trouwen met de intentie om de rest van jullie leven bij elkaar te blijven, dus als het goed is zijn de huwelijkse voorwaarden slechts een formaliteit. Wel een hele belangrijke overigens en je moet het niet nalaten om het te regelen.

Een gang naar de notaris kost altijd geld maar het is gewoon zuiverder en praktischer om dit met ingang van het huwelijk rechtsgeldig te laten worden.

Wat verder van belang kan zijn is een testament. Wat wil jij dat er met jouw vermogen gebeurd als jou iets zou overkomen? Leg die intentie vast. Het kan altijd weer worden veranderd, daar zit uiteraard wel een prijskaartje aan.

Het loont overigens om notarissen te shoppen, de één is goedkoper dan de ander.

Succes!
Wat ons indertijd uitgelegd is door de notaris is dat als je tijdens het huwelijk de gemeenschap van goederen wil omzetten naar huwelijkse voorwaarden, er dan ook gekeken zou gaan worden wat de aanleiding is voor het verzoek, en dat het goedgekeurd moet worden door de rechter. Kun je beter nu een paar honderd euro investeren en de zaken nu al vastleggen.

Maar met name het eigen praktijk deel zou voor mij reden genoeg zijn om de voorwaarden op te stellen. Overigens is het meestal zo (dacht ik tenminste) dat je tijdens leeft alsof het in gemeenschap van goederen is, maar dat je momenten van verrekenen hebt: ieder jaar, of iedere 10 jaar, of op het moment van beëindigen van het huwelijk (door overlijden of scheiden).

Ik meende trouwens dat voor wat betreft het erven, degene die schenkt een uitsluiting van de koude kant kan doen, en het op die manier buiten de gemeenschap zou blijven. Maar dat weet ik niet zeker.

Maar maak gewoon een oriënterende afspraak met de notaris, die kan alle vragen beantwoorden en je hier goed over informeren.
singlala, ons is uitgelegd dat huwelijkse voorwaarden later opstellen of wijzigen kan. Op dit moment moet dat nog worden goedgekeurd door een rechter, maar de verwachting van onze notaris is dat de wet veranderd wordt zodat dat gewoon bij de notaris kan in de toekomst.

Het is wél zo dat het veel makkelijker is om vanuit huwelijkse voorwaarden waarin eigenlijk alles gescheiden is dingen later samen te voegen is dan andersom.

Als je vanuit gemeenschap van goederen naar huwelijkse voorwaarden gaat zullen alle bezittingen moeten gewaardeerd en de waarde gesplitst en dat maakt het moeilijk.
Dat klopt, huwelijkse voorwaarden kan je later ook nog wijzigen.

Verder: verstandige beslissing!
(CTR-V, dit stukje heb ik, gedeeltelijk, in een ander topic al een keer geschreven)

Voor mij zijn HV niet alleen voor als je uit elkaar gaat, maar voor mij was ook een hele belangrijke reden om elkaar tijdens het huwelijk te beschermen. Als ik nu veel schulden maak, bijvoorbeeld omdat ik verslaaf raak, of iets doms doe waarvoor ik aansprakelijk ben, en veel schulden maak, dan 'sleep' ik mijn man daar niet in mee.

Wij hebben ook een soort anti-verrekeningsbeding. In onze HV staat dat ieder naar rato bijdraagt, maar dat we niets van elkaar te vorderen hebben mocht dat niet gebeuren. Stel mijn man draagt, in overleg, een tijd minder bij, dan wilden wij niet dat we dan bij een eventuele scheiding nog dingen van elkaar kunnen gaan eisen. Zo zijn wij niet getrouwd. Nu delen we ons leven en huishouden en niet later op die keuze terug kunnen komen, vinden wij.

Wij hebben ook een gemeenschap van inboedel. Dat wil zeggen dat wij geenl lijsten bijhouden met wat van wie is, maar dat alles wat in huis staat geacht wordt gezamelijk bezit te zijn. Mochten we wel gaan scheiden dan kan er dus alsnog een lekkere ruzie losbarsten om wat van wie is . Onze HV zijn echt om onze prive vermogens en schulden gescheiden te houden.
Klopt. Gemeenschap van goederen omzetten in huwelijkse voorwaarden kan alleen via de rechter en daar mogen geen mensen mee benadeeld worden. Als er al schulden zíjn, dan kun je die dus niet meer scheiden. Als je het vooraf regelt, heb je dat voorbehoud niet. En huwelijkse voorwaarden omzetten kan inderdaad ook alleen via de rechter, maar als je het goed regelt, dan valt het zo te organiseren dat je binnen je voorwaarden nog voldoende vrijheid hebt om het tijdens je huwelijk op verschillende manieren in te delen. Denk aan dingen als een persoonlijk salaris laten storten op een gezamenlijke rekening, een gezamenlijke spaarrekening, dingen op twee namen laten zetten, etc.

Wat voor mij de belangrijkste reden is om op huwelijkse voorwaarden te trouwen, is dat je niet alleen houdt wat je hebt (dus ook: een door jou ontvangen erfenis die een ander niet kan "verspillen"), maar ook dat je elkaar beschermt tegen de situatie waarin om wat voor reden dan ook onverhoeds eenzijdige schulden ontstaan en je daar omwille van de gemeenschap beiden hoofdelijk voor opdraait. Je kunt elkaar dus ook beschermen in geval van schulden, omdat de ander z'n inkomen veilig kan stellen (dat vervalt immers niet in een gemeenschap).

Ik zou nooit in gemeenschap van goederen trouwen. Hoe je het verder in de praktijk regelt, mag je helemaal zelf uitmaken. Maar ik zou wel willen dat het op papier tenminste duidelijk is wat van mij is en wat van hem. Zodat als hij schulden maakt, ze niet mijn familiestukken komen halen. Om maar een dwarsstraat te noemen.
Wat Mariejan zegt dus.
Singlala, heel goed dat je HV wilt. Beslist doen!
Tja, dat krijg je door forummen he Daar krijg je van die rare onromantische, maar o zo praktische ideeën in je hoofd geplant...

Maar ik moet mijn vriend ook de voordelen laten inzien, dus dat kost even wat voorbereiding
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik heb altijd gezegd dat als ik een rijke vrouw trouw, het dan onder huwelijkse voorwaarden moet. Het is gewoon heel logisch als jij dat zou doen. Dat hij er niet blij mee is, maakt het een heel klein beetje verdacht. Sowieso bij een eigen zaak altijd proberen dingen gescheiden te houden. Maar laat hem anders gewoon een BV starten, dan is dat ook geregeld.
Oh enne.... leuke plannen!
quote:EarthlyMatters schreef op 17 juni 2010 @ 00:15:

Ik heb altijd gezegd dat als ik een rijke vrouw trouw, het dan onder huwelijkse voorwaarden moet. Het is gewoon heel logisch als jij dat zou doen. Dat hij er niet blij mee is, maakt het een heel klein beetje verdacht. Sowieso bij een eigen zaak altijd proberen dingen gescheiden te houden. Maar laat hem anders gewoon een BV starten, dan is dat ook geregeld.

Verdacht Haha, neuh, we zijn meer dan 12 jaar samen..... het is gewoon niet zijn romantische huwelijksidee En als hij een praktijk zou beginnen, dan gaat daar nog een jaar of 4-5 waarschijnlijk overheen. Een bv starten terwijl je een praktijk wil, is volgens mij ook niet de handigste weg trouwens.

Bovendien: ik ben niet rijk nog, werk nog te kort. Ik heb ook nog steeds een studieschuld...
Je kunt ook gewoon van de standaard huw vw afwijken en kiezen om te leven in gemeenschap van goederen en alleen af te rekenen bij het einde van het huwelijk.

Ook kun je bijvoorbeeld alle jouw ten deel vallende erfenissen/schenkingen buiten de gemeenschap houden (dat zullen je ouders waarschijnlijk ook al zelf doen in een akte van testament of schenking).

Tijdens huwelijk regelen kan maar is heel duur en duurt eeuwig.
Trouwen onder huwelijkse voorwaarden? Hou je soms niet van hem? nee hoor, grapje.. is heel verstandig en heeft helemaal niks met wel of niet romantisch te maken..
quote:singalala schreef op 17 juni 2010 @ 00:48:

[...]

Verdacht Haha, neuh, we zijn meer dan 12 jaar samen..... het is gewoon niet zijn romantische huwelijksidee En als hij een praktijk zou beginnen, dan gaat daar nog een jaar of 4-5 waarschijnlijk overheen. Een bv starten terwijl je een praktijk wil, is volgens mij ook niet de handigste weg trouwens.

Bovendien: ik ben niet rijk nog, werk nog te kort. Ik heb ook nog steeds een studieschuld...

Nou, die 12 jaar zijn geloof ik wel met echte liefde gevuld, maar dat het idee van HV niet leuk klinkt, kan ik ook dan nog wel geloven.

Praktijk is ook iets anders inderdaad en zie je vaak terug in de vorm van maatschappen. Toch is de trend (dacht ik) dat er vrij veel BV's worden opgezet, waarbij het dus feitelijk om een praktijk gaat.

HV is ook gewoon verstandig om jouw toekomstig erfdeel buiten schot te houden van derden, denk ik. Als je verder tijdens het samenzijn onder gemeenschap van goederen wilt leven, kan dat ook natuurlijk. Of jij nu nog niet rijk genoeg bent, maakt dan nu niet uit, maar voor de toekomst wel. Wat vinden je rijke ouders ervan?
Doen hoor, die HV.

Maar als mensen spreken over

'het kost maar een paar honderd euro'

klopt er iets niet.

De minimale kosten voor notaris en HV opmaken is...

¤600,-. (voor zover ik heb kunnen ontdekken, mocht je een veel goedkopere vinden, dan hou ik me aankomende maand aanbevolen )

Ik vind het nogal wat.

En ja, later kost het nog meer. Maar toch. Ik vind het belachelijk veel voor een uurtje standaardwerk.
Als hij van plan is een eigen bedrijfje te starten en dat gaat falliet, komen ze ook achter jouw geld aan in het geval van gemeenschap van goederen. Daarom zijn wij ook onder HV getrouwd, man-lief wil een eigen bedrijf opzetten en mij beschermen (en daarmee natuurlijk ook deels zichzelf) bij eventueel problemen.

Wij hebben de variant waarbij we bij het op de fles gaan van het bedrijf HV hebben (en ze dus niet aan de helft van onze spullen kunnen komen) maar we bij eventuele scheiding wel in GvG getrouwd zijn.

Later aanpassen kan, en maken ook, maar dat gaat dan via de rechter en kost beduidend meer.

En bij mijn weten vallen dingen die door erfing zijn verkregen altijd buiten de GvG.
Kjong onze hv waren tussen de 4 en 500 euro, preciese bedrag weet ik niet meer. Dus het kan zeker goedkoper!
Kjong, die van ons waren een vergelijkbare grootte als bij Germanwings, weet het ook niet meer precies.

Maar daarvoor hebben we inderdaad twee keer een gesprek gehad, en de notaris zelf laten terugkomen van zijn vakantie om nog dingen toe te lichten en aan te passen omdat zijn vervanger het niet naar onze wens deed.

En zie het aan de andere kant als investering: juist omdat alles nu nog koek en ei is, kun je het goed regelen voor als er herrie in de tent is. Want dan zijn dingen misschien niet meer zo goed te regelen. En het kan je dus een hoop gezeik schelen.
En wat betaal je tegenwoordig aan een bruiloft met alles erop en eraan? Dus een flink feest, uitgebreid diner, mooie jurk, mooi pak etc? Op zo'n bedrag vallen deze kosten wel weer mee.
quote:kjong schreef op 17 juni 2010 @ 11:20:

Doen hoor, die HV.

Maar als mensen spreken over

'het kost maar een paar honderd euro'

klopt er iets niet.

De minimale kosten voor notaris en HV opmaken is...

¤600,-. (voor zover ik heb kunnen ontdekken, mocht je een veel goedkopere vinden, dan hou ik me aankomende maand aanbevolen )

Ik vind het nogal wat.

En ja, later kost het nog meer. Maar toch. Ik vind het belachelijk veel voor een uurtje standaardwerk.Hoe weet jij dat het maar een uurtje standaardwerk is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven