Geld & Recht alle pijlers

Geregistreerd partnerschap

17-06-2010 18:26 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zouden graag een geregistreerd partnerschap willen afsluiten (sluit je dat af??).

Ik ben bezig mij hierover een beetje te informeren, en snap er eigenlijk niet zo veel van.

Ik had eigenlijk verwacht dat ik bij de notaris gewoon samen met mijn vriend een papiertje moest ondertekenen en dat was het. Maar nu lees ik dat je in ondertrouw moet gaan, dat er getuigen bij moeten zijn, dat het bij de gemeente moet. Klopt dat allemaal? Hoe gaat dit nou in zijn werk?

Mijn vriend en ik wouden het eigenlijk een beetje 'stiekem' doen.
Je kunt dit in alle stilte bij de gemeente regelen. Is nog goedkoper dan bij de notaris ook.

Enne...gefeliciteerd!
Het gaat precies hetzelfde als bij een huwelijk, de hele ceremonie echt alles. Er is slechts een detail en dat heeft te maken met het feit dat als jullie kinderen krijgen, hij deze eerst moet erkennen en in een huwelijk hoeft dat niet. Dat is het. Echter, net zoals bij trouwen kan je het ook doen zonder mensen erbij en zonder een grote ceremonie.
Gaat via de Gemeente en is te vergelijken met het sluiten van een huwelijk, inderdaad inclusief de ondertrouw.

Bedenk wel, dat wanneer je je geregistreerde partnerschap ooit wil omzetten in een huwelijk dit binnen dezelfde Gemeente dient te gebeuren als de registratie partnerschap.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
GP moet inderdaad bij de gemeente, met 2 getuigen. Kan op een gratis ochtend. Mijn man en ik hebben het een aantal jaren geleden laten doen, met enkel 2 getuigen, heel stilletjes. Inmiddels hebben we het om laten zetten in een huwelijk. Bij GP heb je in principe dezelfde rechten/plichten als bij een huwelijk, alleen is er een verschil als er kinderen in het spel zijn.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Dank je wel! Het wordt nu ineens zo zakelijk, vind ik eigenlijk helemaal niet zo leuk. Ook al hangen er allemaal praktische overwegingen aan vast....we doen het uit romantische overwegingen, haha!

Maar dat met dat ondertrouw enzo...jeetje dat vind ik toch wel spannend hoor, maakt het zo officieel.

Uiteindelijk willen we wel trouwen, doe je dat dan weer met getuigen? Dat zouden we wel graag willen namelijk. We zouden nu ook wel graag willen trouwen, maar daar hebben we het geld niet voor (ik hou wel van een feestje). Vandaar dat we nu eerst dit doen. We vinden het gewoon een fijn idee om dit iets van ons tweeeen te laten zijn.
Dit gaat inderdaad zo stil als jullie zelf willen, maar je hebt dus wel getuigen nodig.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je kan zelfs zijn naam aannemen. (Of hij die van jou, hartstikke hot )
quote:Fame schreef op 17 juni 2010 @ 18:35:

Bedenk wel, dat wanneer je je geregistreerde partnerschap ooit wil omzetten in een huwelijk dit binnen dezelfde Gemeente dient te gebeuren als de registratie partnerschap.Het moet dan in de gemeente gebeuren waar je op dat moment woont. Wij hebben partnerschapsregistratie in gemeente A laten doen omdat we daar woonden, maar omzetting huwelijk moest in onze huidige woonplaats B.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Neem je elkaars naam ook aan? Dat wil ik namelijk pas bij het huwelijk. Ik leg toch wat meer waarde in het huwelijk (ik ben nogal een gevoelsmens).

Ik heb bij het geregistreerd partnerschap vaak het idee dat mensen dat 'even' doen als ze samen een huis komen. Vandaar dat ik dacht dat het minder waarde had, ofzo....volgen jullie het nog?
Jeetje zoveel vragen. Houdt de omzetting naar het huwelijk in dat de ceremonie ook echt in die gemeente moet plaatsvinden? Wij hebben al een huwelijkslokatie namelijk.
quote:Tinkeldel schreef op 17 juni 2010 @ 18:35:

Dank je wel! Het wordt nu ineens zo zakelijk, vind ik eigenlijk helemaal niet zo leuk. Ook al hangen er allemaal praktische overwegingen aan vast....we doen het uit romantische overwegingen, haha!

Maar dat met dat ondertrouw enzo...jeetje dat vind ik toch wel spannend hoor, maakt het zo officieel.

Uiteindelijk willen we wel trouwen, doe je dat dan weer met getuigen? Dat zouden we wel graag willen namelijk. We zouden nu ook wel graag willen trouwen, maar daar hebben we het geld niet voor (ik hou wel van een feestje). Vandaar dat we nu eerst dit doen. We vinden het gewoon een fijn idee om dit iets van ons tweeeen te laten zijn.Omzetting is meestal zonder ceremonie, het is puur een administratieve handeling. Ofschoon er bij de gemeentes veel vraag is om er toch een feestelijk karakter aan te geven. En het kan zijn dat er gemeentes zijn die dat wél bieden.
Ow ja...sorry nog een vraag.

Bij de notaris heb je dan gewoon 2 medewerkers als getuigen, kan dat hier ook bij?
quote:Tinkeldel schreef op 17 juni 2010 @ 18:35:

Uiteindelijk willen we wel trouwen, doe je dat dan weer met getuigen? .Nee, getuigen heb je bij een omzetting niet nodig, zou je wel symbolisch kunnen doen.
quote:Tinkeldel schreef op 17 juni 2010 @ 18:37:

Neem je elkaars naam ook aan? Dat wil ik namelijk pas bij het huwelijk. Ik leg toch wat meer waarde in het huwelijk (ik ben nogal een gevoelsmens).

Ik heb bij het geregistreerd partnerschap vaak het idee dat mensen dat 'even' doen als ze samen een huis komen. Vandaar dat ik dacht dat het minder waarde had, ofzo....volgen jullie het nog?Naam aannemen mag maar hoeft niet. Echter, ik weet niet of het mogelijk is dat je nu niet de naam aanneemt maar bij de omzetting naar huwelijk wel. Dat moet je even vragen aan de gemeenteambtenaar.
Misschien kun je beter wachten tot jullie willen gaan trouwen en tot die tijd alles via een samenlevingscontract en testament bij de notaris regelen. Je zit dan met minder praktisch gedoe. Dan ga je in ondertrouw in de gemeente waar je woont en staat het je vrij om te trouwen waar je wilt.
quote:Tinkeldel schreef op 17 juni 2010 @ 18:39:

Ow ja...sorry nog een vraag.

Bij de notaris heb je dan gewoon 2 medewerkers als getuigen, kan dat hier ook bij?Ja, twee ambtenaren.
quote:Zwieber schreef op 17 juni 2010 @ 18:39:

[...]

Naam aannemen mag maar hoeft niet. Echter, ik weet niet of het mogelijk is dat je nu niet de naam aanneemt maar bij de omzetting naar huwelijk wel. Dat moet je even vragen aan de gemeenteambtenaar.Toen mijn man en ik het huwelijk om lieten zetten werd aan ons gevraagd of we elkaars naam wilden aannemen, want dat hadden we bij het GP niet laten doen en nu wilden we het ook niet. Maar je schijnt het altijd nog te kunnen laten veranderen. Het is niet iets waar je aan vastzit, aan zo'n keuze.
Hmmm....weet niet of dit dan nog wel zo'n goed idee is.

Uiteindelijk zouden we ook willen trouwen, met alles er op en eraan. Getuigen, voor de ambtenaar op een mooie locatie....Begrijp ik goed dat dat dan niet echt meer mogelijk is?
quote:Tinkeldel schreef op 17 juni 2010 @ 18:41:

Uiteindelijk zouden we ook willen trouwen, met alles er op en eraan. Getuigen, voor de ambtenaar op een mooie locatie....Begrijp ik goed dat dat dan niet echt meer mogelijk is?Het huwelijk kan dan alleen nog maar in de gemeente waar je op dat moment woont.
quote:Tinkeldel schreef op 17 juni 2010 @ 18:41:

Uiteindelijk zouden we ook willen trouwen, met alles er op en eraan. Getuigen, voor de ambtenaar op een mooie locatie....Begrijp ik goed dat dat dan niet echt meer mogelijk is?Ik zag net dat het bij enkele gemeentes inmiddels mogelijk is, informeer even bij jouw woongemeente en bij jouw keuzegemeente en vraag wat de mogelijkheden zijn.
Dat is balen. Het leek ons echt zo'n mooi idee.

Een samenlevingscontract heeft dan weer nog minder waarde voor ons.
Tinkeldel, als voorbeeld:

https://pki.heumen.nl/app ... dules/product/my.show.asp?path=gwvip/product/my.show/384
De link doet het niet.
Deze misschien:

http://www.breedbandamers ... te.shtml?ch=ter&id=102900

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven