Geld & Recht alle pijlers

Ambulante opvoedingsondersteuning

18-06-2010 11:52 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar het zich laat aanzien heb ik voor nog jaren te gaan ambulante opvoedingsondersteuning nodig. Iemand die als een soort klankbord fungeert, die me scherp houdt op structuur, regelmaat, consequent zijn, leiding nemen en houden binnen mijn gezin.

Maaar... zulks lijkt niet beschikbaar binnen de huidige jeugdzorg. In elk geval is het mij niet aangeboden. En misbruik ik een CIZ indicatie (algemene begeleiding ten aanzien van structuur in het dagelijks leven) voor deze opvoedingsondersteuning.

Het komt er in praktische zin op neer dat er om deze reden meer hulp in huis is dan ik wenselijk vind, omdat ik de benodigde hulp (opvoedingsondersteuning) niet via de CIZ indicatie kan regelen *er gaat wel een bezwaar de deur uit, maar ik weet niet of dit wordt toegewezen*

Wie weet of, en waar, er een potje is voor moeders die langdurig opvoedingsondersteuning nodig hebben? Kinderen hebben en krijgen geen diagnose, ik heb er zelf wel een (pdd/nos). Op zich heb ik een prima zorgaanbieder, maar wat er dus eigenlijk beter zou kunnen is gerichte financiering van die zorg, zodat ik weer kan kiezen welke zorg ik begeleid wil zien (de opvoeding), en welke taken ik liever zelf op me neem (de persoonlijke structuur).

NB: ik kom pas vanavond weer achter de computer zitten.
Je kunt middels een PGB zelf iemand inhuren hiervoor.

Probeer eens te googlen op PGB hulp
de JP van den Bent biedt dit aan moeders met kinderen

Volgens mij kom je er wel voor in aanmerking gezien een pdd.nos.

In welke regio woon je? Ik weet dat ze in Friesland, Overijssel, Gelderland en Brabant werken.

zie www.jpvandenbent.nl
Ondersteuning in de opvoeding is wel via de CIZ aan te vragen (heb ik namelijk ook gehad; dit was wel gecombineerd met huishoudelijke organistatie en pleinvrees behandeling)

Heb je een behandelaar voor jezelf? Die kan dat namelijk voor je aanvragen, en de hulp die je nu hebt via de CIZ kan dat ook (wanneer ze 't samen doen nog beter)

Hoe er wel rekening mee dat ze enorm aan het bezuiningen zijn :S eerst kreeg je 6 of 12 maanden hulp, nu moet er elke 3 maanden verlening aangevraagd worden.
Zakdoekje, heb je dit recent gekregen? Tot een tweetal jaar terug viel opvoedingsondersteuning inderdaad onder de CIZ indicatie, maar dit schijnt veranderd te zijn (krijg ik te horen van twee zorgaanbieders).

Floortje, op zich ziet JP van den Bent eruit als een zorgaanbieder. Die heb ik al (heb er al zoveel gehad dat ik de begeleidster die ik nu heb wel heel graag wil houden).

Houvanjezelf, ik dacht dat PGB ook vanuit het CIZ werd geregeld, maar ik ga er eens op googlen.
Mamz, hier hopelijk een waardevolle link
ja dat was tot een jaar geleden, inclusief 2 aanvragen van 3 maanden. (toen was de regelgeving net veranderd aan het veranderen)

Alleen zit ik er nu nog een over na te denken; en ik denk dat het inderdaad niet lukken gaat. Er moet nu een uitgebreid verslag ingedient worden, wat is het probleem en wat word de aanpak. Bij een nieuwe aanvraag word er dan gekeken naar de vooruitgang en wanneer deze er niet is, of niet genoeg word er geconcludeerd dat deze aanpak niet de juiste is en vervalt je hulp...
Hier ook Opvoedingsondersteuning met een CIZ indicatie, maar dan gebaseerd op de diagnoses van de kinderen. Ik weet niet of dat verschil maakt.
MILF in the making ;-)
ik raad je aan zelf PGB aan te vragen en het daaruit te betalen, kan je ook zelf mensen inhuren.
Mamzelle, sommige zorgaanbieders bieden een vorm van ambulante ondersteuning die (iets in de trant van) 'langdurige/laagfrequente ondersteuning' heet. In welke regio woon jij?
Peas on earth!
Mamzelle, ben je al bij MEE geweest? die kunnen je vaak wel verder helpen.
Het klopt dat een PGBaanvraag ook via het CIZ loopt. Het is in feite dezelfde indicatie. Het verschil is dat het CIZ niet zelf een zorgverlener aanwijst en laat uitbetalen via het zorgkantoor, maar dat er geld aan jou wordt overgemaakt waarmee jij een zelf gekozen zorgverlener betaald.

Mijn tip zou zijn; vraag na welke producten je huidige begeleiders mogen leveren. Gezien je omschrijving valt de zorgvraag denk ik onder ondersteunende begeleiding en dat is wel degelijk een product dat voor langere tijd geindiceerd kan worden omdat het niet zozeer is gericht op het behalen van doelen, maar op het bieden van ondersteuning in het dagelijks bestaan. Wellicht is het mogelijk om de zorgvraag anders te formuleren zodat wel het goede product wordt geindiceerd. Als je het dan in PGBvorm uit laat keren kun je daar je huidige hulpverleners van inhuren. MEE is inderdaad de aangewezen instelling om je hierbij te helpen als je er zelf niet uitkomt.

Ik weet niet hoe oud je huidige indicatie is, maar het CIZ mag binnen de huidige regelgeving niet meer indiceren als er "slechts" sprake is van een ontwikkelingsstoornis/gedragsstoornis. Er moet sprake zijn van somatische aandoening of verstandelijke beperking. Het kan in dat geval zijn dat je voor een indicatie nu op Bureau jeugdzorg bent aangewezen. Er hoeft voor een indicatie bij BJZ niet per definitie sprake te zijn van problemen/stoornissen bij het kind zelf voor zover ik weet. De regelgeving rond indicaties voor zorg in natura of middels een PGB is verder hetzelfde als bij het CIZ en zij kunnen ook opvoedondersteuning indiceren.
quote:madootje schreef op 18 juni 2010 @ 13:53:

Ik weet niet hoe oud je huidige indicatie is, maar het CIZ mag binnen de huidige regelgeving niet meer indiceren als er "slechts" sprake is van een ontwikkelingsstoornis/gedragsstoornis. Er moet sprake zijn van somatische aandoening of verstandelijke beperking. Het kan in dat geval zijn dat je voor een indicatie nu op Bureau jeugdzorg bent aangewezen. Er hoeft voor een indicatie bij BJZ niet per definitie sprake te zijn van problemen/stoornissen bij het kind zelf voor zover ik weet. De regelgeving rond indicaties voor zorg in natura of middels een PGB is verder hetzelfde als bij het CIZ en zij kunnen ook opvoedondersteuning indiceren.Bij ouders of kinderen? Hier krijgen we op basis van de diagnoses van de kinderen opvoedondersteuning, maar die hebben geen somatische aandoening of verstandelijke beperking.
MILF in the making ;-)
Zo, Madootje, da's schrikken. Ik heb echt alleen de ontwikkelingsstoornis (mss dat migraine ook genoemd is, maar het zorgplan is daar in elk geval niet op gebaseerd) en allesbehalve een verstandelijke beperking.

Als PGB hetzelfde werkt als een in natura aanvraag bij het CIZ hoef ik daar niet mee verder. Ik heb de hulp al, ze wordt gefinancierd uit middelen van het CIZ (djeez, straks blijk ik een PGB te hebben zonder dat ik daar vanaf wist).

Mariah, ik zal zeker even bij MEE informeren.

Prinses, ik woon in Brabant.
quote:mamzelle schreef op 18 juni 2010 @ 15:45:

Prinses, ik woon in Brabant.Ik ben daar niet zo thuis, maar ik dacht dat jeugdzorgaanbieder 'de Combinatie' een soort samenwerkingsverband heeft met Kordaat (www.kordaat.nu). Kordaat biedt volgens mij ook thuisbegeleiding middels PGB. Misschien is dat iets?
Peas on earth!
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 18 juni 2010 @ 15:54:

[...]

Ik ben daar niet zo thuis, maar ik dacht dat jeugdzorgaanbieder 'de Combinatie' een soort samenwerkingsverband heeft met Kordaat (www.kordaat.nu). Kordaat biedt volgens mij ook thuisbegeleiding middels PGB. Misschien is dat iets?De Combinatie kan ik je van harte aanbevelen! Daar hebben wij ook zorg van.
MILF in the making ;-)
Ik heb (beroepsmatig) te maken gehad met De Combinatie en vond dat als ketenpartner ook een prettige organisatie om mee samen te werken (www.decombinatie.nu volgens mij). Als ik het goed begrepen heb, is er een soort samenwerkingsverband met Kordaat, waar zorg vanuit PGB geboden wordt.

Persoonlijk zou ik, als het gaat om opvoedingsondersteuning, eerder kiezen voor een organisatie dan voor een particuliere PGB'er.
Peas on earth!
Mocht geld een issue zijn, kun je ook hulp vragen van vrijwilligers.

Bij Humanitas zijn er twee projecten die opvoedingsondersteuning bieden voor maximaal een jaar, HomeStart en Doorstart (welk project bij jou past hangt af van de leeftijd van je kinderen).

Succes!!
Gevonden voorwerp, TO schrijft dat het om haar eigen PDD-NOS problematiek gaat.

Homestart is veel meer vrijblijvend en laagdrempelig, de vrijwilligers zijn hier helemaal niet voor opgeleid! Zij bieden voor zover ik weet mer praktische tips en lichte ondersteuning.
Ik weet niet waar jij woont maar ik verwijs ouders met dit soort vragen en behoeften naar de opvoedpoli
Helaas, westkant van Brabant. De grote stichtingen die hier jeugdzorg bieden zijn de Zuidwester en Tender, met beide organisaties heb ik goede ervaringen. Ik heb nu een begeleidster van een klein bureau (ze werkte eerder bij Tender op de groepen) en die wil ik wel graag houden.

Nouja, als het er op aankomt (nu nog niet) kan ik wel weer contact opnemen met Jeugdzorg, maar ik vind het wel een heel groot jammer dat die organisatie, en het hulpaanbod, volstrekt ondoorzichtig is.
Mamzelle. ALs je een PGB had gehad dan was je daar zeker van op de hoogte geweest. Wees gerust. Zoals ik het nu hoor heb je gewoon zorg in natura. Als de zorg die je nu ontvangt niet meer door het CIZ geindiceerd mag worden (en ik weet dus niet zeker hoe dat in jouw situatie is aangezien er niet bij je kinderen maar bij jou sprake is van een ontwikkelingsstoornis) omdat de grondslag niet meer onder het CIZ valt wil dit niet zeggen dat je geen recht meer hebt op deze hulpvorm. Het wil alleen zeggen dat de indicatie dan door een andere instelling gesteld moet worden. Ik vermoed dat het in dit geval BJZ is. Volgens mij stellen zij ook de indicatie als de problematiek niet bij de kinderen vandaan komt, maar door een ontwikkelingsstoornis bij (een van) de ouders.Je recht op zorg zal dus niet zijn komen te vervallen. Hooguit zal je route ernaartoe gewijzigd zijn.

En nog even ter verduidelijking op je laatste post. Als bureau jeugdzorg de indicatie stelt wil dat dus niet zeggen dat zij de zorg leveren. Zij wijzen een zorgaanbieder toe (als je kiest voor zorg in natura) of wijzen je een PGB toe (en dan ben je vrij om zelf een zorgaanbieder te kiezen).
Mamzelle, misschien zou je dat Kordaat eens kunnen benaderen om te informeren of zij in jouw regio een vergelijkbare organisatie kennen?

En wat Madootje inderdaad zegt: BJZ is slechts indicatiesteller, de daadwerkelijke zorg krijg je van (een van de) jeugdzorgaanbieder. Dat dat soms onduidelijk en ondoorzichtig is, ben ik met je eens.
Peas on earth!
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vind het een hele stap om terug te gaan naar Jeugdzorg (ben door een AMK procedure gegaan, gelukkig heelhuids uitgekomen) maar als ze langdurige ambulante hulp kunnen indiceren zou het wel fijn zijn.
Mamzelle, wat je misschien ook nog kunt doen, is eens naar een Centrum voor Jeugd en Gezin, als die er in jouw regio al zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat je dat misschien een minder hoge drempel vindt. Op de website van BJZ Noord-Brabant zie ik de volgende verwijzingen naar de CJG's: http://www.jeugdzorg-nb.nl/bjz.net?id=4414

De CJG's zijn niet overal al even uitgebreid opgezet, maar er zijn al een heel aantal 'fysieke' CJG's waar een inloopspreekuur is, waar je heel vrijblijvend informatie en advies kunt vragen. Misschien is dat wat?
Peas on earth!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven