Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil

15-06-2010 20:28 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haai,

Ik zit nu iets van 15 maanden aan de pil. Ik wil stoppen, weet niet of het een goed idee is (niet vanwege zwangerschap of menstruatie). Maar omdat het blijkt dat de menstruatie soms blijkbaar kan wegblijven.

Kan ik zomaar stoppen? Iemand ervaring?
Er is een inwendige echo gemaakt inderdaad en bloedwaarden zijn gecontroleerd.

Op de echo was een duidelijk beeld te zien van meerdere 'blaasjes' op de eierstokken. (Meer dan 10 per eierstok) Mijn bloedwaardes waren daarentegen normaal maar kreeg wel de diagnose PCOS door het beeld van de echo.

Ontpillen bestond niet volgens gyn en ik zou altijd al PCOS gehad hebben (nou echt niet dus, voor de pil altijd netjes ongesteld geweest)

Eigenlijk sinds het bezoek aan de gyn ben ik super regelmatig ongesteld geworden. Dat is nu al meer dan 10 maanden geleden en elke keer de perfecte cyclus. Elke maand precies op tijd, zit soms 1 dag verschil tussen. Ook merk ik echt dat er een eisprong is.

Ik heb overigens ook last van lichte overbeharing eigenlijk al sinds de pubertijd. Heb geen overgewicht.

Artsen weten ook niet alles. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het óntpillen maar ik ben het bewijs dat het wel degelijk bestaat. Ik begin nooit maar dan ook echt nooit meer aan de pil!!!!
overigens had ik ook last van haaruitval een acne uitbraak en moodswings.

Zwaar in de paniek geweest. Ook nog bij de dermatoloog geweest, bang voor de mannelijke vorm van haaruitval pfff drama tijd!!

Alles heeft zichzelf nu weer opgelost en heb weer een volle bos haar en mn acne is als sneeuw voor de zon verdwenen!
Hoe lang duurde het voordat de haaruitval minder werd? En hoe kan het zo snel weer een volle bos zijn? Het duurt toch heel lang voordat de haren weer zo lang zijn dat je het merkt aan de dikte aangezien ze 1 cm per maand groeien? Had je ook al haaruitval tijdens de Dianepil? En hoe lang duurde het voordat je acne weer wegging nadat je met de pil was gestopt?

Die angst ken ik inderdaad, dat heb ik nu ook heel erg. Heb echt het gevoel dat ik in een soort nachtmerrie leef. Ik ben trouwens ook naar de gyn geweest en bloedwaarden en echo waren in orde.
Ik ben december 2008 met de pil gestopt. Hiervoor had ik absoluut geen last van haaruitval. Hele bos met haar echt dik bijna teveel naar mijn zin.

Na het stoppen is de uitval al snel begonnen en toen mijn kruinen zomer vorig jaar kalend werden ben ik gaan paniekeren.

Het is maanden om te janken geweest. Kussen vol met haar. Met het wassen tranen met tuiten. Echt mn handen vol met haar. Huis lag vol met haar. Wasmachine vol met haar. Ik was alleen nog maar bezig met haar. Echt een klote tijd.

Toen dus de molen ingegaan van gyn en derma. PCOS vastgesteld en daar kan een mannelijke vorm van kaalheid bij horen. De overbeharing heb ik ook en die hoort daar ook bij. Het leek er dus echt op dat ik gewoon kaal ging worden.

Ben er echt van in de put geraakt en zag de toekomst somber in.

De gyn wilde dat ik terug aan de pil ging om het proces te remmen. Dat heb ik geweigerd. Ik wilde niet meer aan die **** pil!! En ik wilde mijn haaruitval niet langzamer maken en zo dus ook die lijdensweg langer maken. Ik dacht soms laat dat haar er maar af zijn dan kan ik misschien rust vinden.

Ik heb vervolgens mijn haar heel erg kort laten knippen bij de kapper en mij voorgenomen het nog een paar maanden aan te kijken. Toch met de hoop dat het zou stoppen als mijn lichaam tot rust zou komen. Ik had namelijk ook last van acne aanvallen waar ik helemaal onder zat vooral op mijn rug. Moodswings om bang van te worden en voelde mij gewoon algeheel slecht en slap enzenz.

Waar het precies om is geslagen weet ik eigenlijk niet precies. Mijn cyclus kwam weer op gang op een gegeven moment. Mijn haar viel minder hard uit. Mijn acne trok weg. Het is een proces geweest van 1,5 jaar van het stoppen tot nu.

Mijn haar is weer dik. Kort welliswaar maar echt weer dik! Ik laat het nu weer groeien. Het enige wat ik heb gedaan is extra ijzer inname en een goede shampoo van de kapper gebruiken. Daar heeft het echter niet aan gelegen denk ik. Het was gewoon een hormonale oorlog in mijn lijf.

Ik begrijp dat jij vergelijkbare problemen hebt? Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

liefs Luna
Ik zit er nu een jaar aan, iets langer zelfs.. wil er graag meestoppen want: heb geen vriendje, geen seks en vind het dus niet nodig.

Het kan goed, zoals ik hier heb gelezen, dat ik over een half jaar bijvoorbeeld wel weer een vriendje heb, ik zeg maar wat. Om er dan weer aan te beginnen, vind ik ook weer zoiets, is ook helemaal niet goed voor je lichaam!

God wat moet ik nou?
Ik zit er nu een jaar aan, iets langer zelfs.. wil er graag meestoppen want: heb geen vriendje, geen seks en vind het dus niet nodig.

Het kan goed, zoals ik hier heb gelezen, dat ik over een half jaar bijvoorbeeld wel weer een vriendje heb, ik zeg maar wat. Om er dan weer aan te beginnen, vind ik ook weer zoiets, is ook helemaal niet goed voor je lichaam!

God wat moet ik nou?
Doorslikken. En als je echt wil stoppen dan moet je als je weer een vriendje krijgt misschien kiezen voor andere anticonceptie. Een spiraaltje bvb.

Als je je nu gewoon goed voelt met de pil dan zou ik hem lekker doorslikken!

Je kunt beter niet goochelen met hormonen..
Hoi luna, ik slikte de pil tegen acne die ik pas op mijn 20e kreeg. Toen ik de pil een paar jaar slikte merkte ik dat mijn haar dunner was dan voorheen (voor de pil nergens last van). Inmiddels ben ik met de pil gestopt, acne terug, niet ongesteld, veel gewicht verloren en nog geen verbetering wat betreft mn haar. Het moet echt snel beter gaan want ik ga er inmiddels bijna aan onderdoor, zo vreselijk angstig.

Jouw huid en haar werden dus pas beter toen je weer ongesteld werd? Ik hoop zo dat ik snel ongesteld word en dat alles zich weer herstelt. Die angst is echt ondragelijk.

Ben je op eigen initiatief ijzer gaan slikken of van de dokter? Hoeveel slikte je? En welke shampoo gebruikte je?
Weelassie ik begrijp 100% hoe jij je nu moet voelen. Jij slikte ook de diane? Ik had hem oorspronkelijk ook gekregen voor de acne.

Ik heb ijzer tabletten van de huisarts gekregen nadat ik zelf onderzoek had gedaan naar de optimale ijzerwaarde voor gezonde haargroei. Mijn ijzerwaarde was erg laag. Ik slikte een lage dosis. 1 pilletje per dag. Daarbij nam ik op eigen initiatief floradix (een kruidendrank met veel ijzer) en roosvicee ferro van de supermarkt. Dat heeft me wel geholpen.

Ik heb een shampoo van Keune gebruikt van de kapper. Niet in de winkel te koop trouwens.

Ik wil je op je hart drukken dat je vertrouwen moet hebben in de kracht van je eigen lichaam. Tuurlijk kun je het een handje helpen door wat extra ijzer en een goede shampoo.

Het is gewoon heel goed mogelijk dat je net als ik een lichaam hebt dat gewoon tijd nodig heeft. Geef jezelf die tijd.

Ik begrijp echt zo goed wat je nu doormaakt dat ik er bijna zelf weer buikpijn van krijg!

Als je nog vragen hebt of verder wil berichten dan hoor ik het wel. Ik denk in ieder geval dat het wel goed komt met je omdat jou verhaal overeenkomt met dat van mij.

liefs Luna
Hi Luna, ik slikte inderdaad ook de Diane. Maar bij mij begon mijn haaruitval juist in de periode dat ik die pil slikte. Niet pas na het stoppen. Ik ben juist gestopt met de pil omdat ik hoopte dat dan mn haaruitval minder werd maar die blijft hetzelfde.

Verder had ik ook een ijzertekort en vitamine B12 tekort. Ik heb ijzertabletten van de dokter gehad maar het schoot niet erg op. De laatste keer dat mijn ferritine was gemeten was het iets van 36, het is nooit boven de 40 geweest. Voordat ik de ijzertabletten slikte was mijn ferritine 7. Omdat mijn ferritine de laatste keer binnen de referentiewaarden lag mocht ik geen ijzer meer slikken.

Ik hoop echt dat het bij mij ook weer goed komt want dit is echt geen doen. Slaap bijna niet meer en moet de hele dag door huilen. Erg slopend.
Mijn ferritine was ook 7, na een paar maanden was deze ook in de 30. Daarna heb ik op aandringen nog extra ijzerpillen gekregen. Ik heb namelijk een artikel gevonden waarin stond dat je ferritine rond de 80 moet zijn voor optimale haargroei. Maar met floradix en roosvicee ferro krijg je je ijzergehalte OOK omhoog. Het is trouwens heel normaal dat het ferritine zo weinig stijgt in korte tijd. Ferritine is namelijk je ijzer voorraad. Het ijzer wat je inneemt wordt gelijk gebruikt door je lichaam, houd weinig rest over om op te slaan. Alleen maar een teken dat je lichaam ijzer moet hebben!

Ik vind bovendien als JIJ graag nog even door wil met ijzer dat je huisarts dat moet inwilligen. Gewoon elke maand even blijven bloedprikken zodat het niet te hoog wordt. Als je aangeeft dat je hebt vernomen dat het zou kunnen helpen en het heel graag wil proberen dan moet je huisarts dat gewoon doen hoor. Laat je aub niet het gevoel geven dat je een onbelangrijk klachtje hebt en dat je niet zo moet zeuren!!!!!! Het is psychisch heel zwaar dat weet ik!!

Ik heb er destijds een hele studie van gemaakt en kwam zwaar gewapend bij de huisarts aan en zei gewoon wat IK wilde dat er zou gebeuren.

Ik wil er wel bij zeggen dat mijn ferritine voor het laatst ook niet hoger was dan 40 hoor! Maar toen ging het weer goed en ben nooit meer wezen prikken.

Tijdens menstruatie verlies je ook ijzer, misschien dat je lichaam daarom niet 'wil' menstueren?

Lekker aan de floradix en de roosvicee ferro zou ik zeggen!!!!!!!

En niet op geven hoor!! Je weet dat je kans heeeeeel erg klein is dat je AGA hebt! Dat is echt een verwaarloosbaar percentage van de vrouwen waarbij de meeste ontstaat na de overgang en zelden bij jonge meiden!!!

liefs Luna
AGA is inderdaad mijn grootste angst. Daar ben ik zooo bang voor. Volgende week ga ik naar de internist en dan vraag ik meteen of mijn ferritine weer geprikt mag worden. Ik heb ook gelezen dat je ferritine boven de 70/80 moet zijn voor gezonde haargroei maar er zijn ook onderzoeken geweest waaruit naar voren kwam dat ijzer niks met haaruitval te maken heeft (scholar.google.nl)...
Volgens mijn dermatoloog kan dar er wel degelijk mee te maken hebben. Is het ook niet voor het eerst dat hij dat ziet.

Maar je hebt waarschijnlijk precies dezelfde artikelen gelezen als ik. De 1 zegt dit..de ander dat.

Ik voelde me ook in de steek gelaten door het medisch circuit. Het gevoel alsof ik echt alles zelf moest uitpluizen. En kreeg van artsen alleen antwoorden zoals: ja, dat kan / dat zou kunnen/ niet waarschijnlijk/ dat zou ik moeten opzoeken...enzenz.

drama
Is jouw ferritine ooit wel boven de 70 gekomen met die ijzerpillen?
nee nooit toch is mn haar gestopt met uitvallen toen het rond de 40 kwam
Hm, dan zou het bij mij ook al wat beter moeten gaan. Al weet ik niet hoe hoog mn ferritine nu is. Bij mij valt het trouwens niet met bossen uit maar wel elke dag net iets te veel en dat al 5 jaar dus inmiddels is het behoorlijk uitgedund. Mn hoofdhuid schemert er nog niet doorheen en er zijn voor zover ik weet ook geen kale plekken maar mijn staart is gewoon een stuk dunner geworden.
Dat lijkt dan niet echt op AGA naar mijn mening. Je zou dan toch die mannelijke manier van kalen (kruinen en achterhoofd 'eilandje') moeten terugzien. Maar dat is dan weer mijn opvatting.

Ik hoop dat je bij de internist antwoord op je vragen zult krijgen.

Probeer ook af en toe afstand te nemen van je haarproblemen en probeer niet obsessief te raken met het zoeken naar oplossingen en informatie. Ik raakte mezelf er een beetje in kwijt namelijk.
Paar maanden geleden gestopt met de pil na zo'n 18 jaar (vroeg begonnen). Ben ermee begonnen vanwege heftige menstruatie (tot flauwvallen aan toe), zag ik enorm tegenop toen ik stopte met de pil. Menstruatie is echter een eitje :D al heeft het wel 3 maanden geduurd voor het weer op gang was. Veel minder klachten dan voor of met de pil! Ik voel me emotioneel stabieler.

Enige nadeel is dat ik een enorme puistenkop heb rond mijn eisprong. Hoop wel van harte dat dat nog een beetje minder wordt. Mijn huid is weer gaaf op het moment dat ik mentrueer... Tsja... natuurlijk vorm van anti-conceptie?
quote:luna30v schreef op 18 juni 2010 @ 12:07:

Probeer ook af en toe afstand te nemen van je haarproblemen en probeer niet obsessief te raken met het zoeken naar oplossingen en informatie. Ik raakte mezelf er een beetje in kwijt namelijk.Tja dat is wel lastig. Eerlijk gezegd is dat (en de andere problemen; huid, menstruatie, etc.) het enige waar ik nog aan kan denken. Ik sta ermee op en ik ga ermee naar bed.
Weelassie;

Kan de dermatoloog niet zien of het AGA is? AGA wordt met het blote oog beoordeelt. Ze kunnen dan zien aan de dichtheid van de haren op bepaalde plaatsen of het om AGA zou kunnen gaan. De dichtheid bovenop het hoofd is dan minder ten opzichte van bijv. de zij- of achterkant.

Ook is AGA erfelijk bepaald en het komt vooral van moeders kant. Heeft je moeder toevallig ook dunne haren, vooral bovenop het hoofd?

Overigens komt het niet alleen bij vrouwen in of na de overgang voor, hoor! Op internet staan ook verhalen van (jonge) meiden die AGA hebben (zie bijv. haarweb.nl).
Van dit soort berichtjes word ik altijd zo bang

Ik ga naar de internist om te vragen of er misschien een verband bestaat tussen de klachten. Ik val ook af en neem blijkbaar mn voedingsstoffen niet zo goed op (b12 en ijzertekort). Mn gynaecoloog vond het ook een goed idee om de internist er even naar te laten kijken. De dermatoloog deed een beetje vaag over mn haar, zag er niet direct uit als aga maar ze zei dat je dit nooit met zekerheid kon uitsluiten/aantonen. Was niet zo'n fijne vrouw dus heb er een beetje een rotgevoel bij. Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten als het niet meer goed zou komen. Ik heb nu al geen leven meer, laat staan als er echt geen hoop meer is.
Ik begrijp volkomen hoe je je nu voelt...
Nee dat niet, we kijken het eerst nog even aan.
Dat er veel jonge meiden zijn met AGA is geen gegeven. AGA is erg moeilijk aan te tonen zoals je zelf te horen hebt gekregen Weelassie. Heel veel meiden denken of zijn bang dat ze het hebben. Dat is iets anders dan dat ze diagnose hebben gehad. Op haarweb forum zijn niet veel jonge meiden met AGA. Echt niet. Veel jonge meiden met haarproblemen wel. ja.

Weelassie. Als jij zo ontzettend gestressed bent van de zorgen dan val je vanzelf natuurlijk af. Stress is een ijzer en een vitamine vreter. Je lichaam neemt slecht voedingstoffen op. Zo kom je in een spiraal. Acne wordt ook erger van stress. Van extreme stress kan zelfs je menstruatie uitblijven. Het kan heel goed zijn dat je je eigen lichaam dwarszit met je piekeren en angstgevoelens. Moeilijk te doorbreken is het zeker.

Er is meer kans dat DIT het probleem is dan dat je AGA hebt. Vooral als het niet in de familie voorkomt bij de vrouwen. Statistisch gezien is die kans echt zeer gering. Laat je niet gek maken door andere berichten. Je schiet er niets mee op. Probeer er van de andere kant tegenaan te kijken en ga er gewoon voor!!! Ga voor positief denken en laat je niet gek maken! Het komt goed. Ik denk het echt!
Hoe lang moet je het dan nog aankijken? Ik heb begrepen dat het bij sommigen echt goed kan helpen de menstruatie weer op gang te krijgen. Heb je dan nog niet lang genoeg gewacht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven