advies nodig bij het kopen van een huis

18-06-2010 22:16 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Ik hoop dat jullie ons een beetje advies kunnen geven.

Wij hebben een mooi huis op het oog met veel mogelijkheden, maar waar nog wel het 1 en ander aan gedaan moet worden.

Nu willen we de daadwerkelijke aankoop uiteindelijk doen met behulp van een makelaar, maar nu is onze vraag;

Wat zijn de risico's als het niet een NVM aankoopmakelaar is?We hebben ons een beetje georrienteerd op de tarieven van makelaars en dat loopt nogal uit 1. Dit van 700euro tot 1730 euro, terwijl er geen duidelijk verschil is tussen service, afhandeling of wat dan ook....

Graag jullie advies of ervaringen!!

Alvast bedankt!!

PS; toch wel erg spannend voor het eerst een huis kopen
# Een NVM-makelaar maakt deel uit van de grootste makelaarsorganisatie NVM (opgericht in 1898).

# Elk NVM-lid heeft een gedegen opleiding genoten en is verplicht zijn kennis op peil te houden.

# Als NVM-lid heeft hij exclusief toegang tot funda en kan hij uw woning hierop adverteren.

# Als NVM-lid brengt hij uw woning via het centrale uitwisselingssysteem nationaal (en eventueel internationaal) onder de aandacht van zijn collega's.

# Een NVM-woningmakelaar behartigt de belangen van zijn opdrachtgever en is niet afhankelijk van een bepaalde bank of verzekeringsmaatschappij.

# Een NVM-woningmakelaar is betrouwbaar; hij moet zich gedragen volgens de NVM-Erecode. Hij mag dan ook niet optreden voor twee opdrachtgevers met tegenstrijdige belangen.

# De NVM-woningmakelaar kent de woningmarkt op zijn duimpje. Via een computersysteem heeft hij inzicht in alle aangeboden woningen in de omgeving, ook bij zijn collega’s.

# Een NVM-woningmakelaar is verplicht verzekerd tegen beroepsaansprakelijkheid, waardoor hij geen financiële risico’s loopt. Dat is ook in uw belang.

# Een NVM-woningmakelaar kan adviseren over alle aspecten van aan- of verkoop. Hij heeft bouwkundig inzicht en is op de hoogte van de juridische haken en ogen.

# Een NVM-woningmakelaar luistert naar uw wensen, geeft deskundig advies en probeert een oplossing op maat aan te dragen.

# Voor eventuele klachten over en geschillen met uw NVM-makelaar kunt u terecht bij de afdeling Consumentenvoorlichting van de NVM en indien nodig een beroep doen op de geschillencommissie van de NVM en de onafhankelijke tuchtrechtspraak.

Op de promo-praat na, heb je dus ook een aantal garanties bij een NVM makelaar.

Bron:NVM.nl
Bij een NVM-makelaar kun je er vanuit gaan dat hij/zij te vertrouwen is. Eigenlijk precies zoals hierboven beschreven staat.

De tarieven zijn een aantal jaren vrij gegeven, dus dat kan inderdaad nogal verschillen.

Als je zelf al een woning hebt gevonden kun je een makelaar vragen om een deel-courtage.

Hij hoeft nu natuurlijk niet meer al het voorwerk te doen, dus kan er een gereduceerde courtage afgesproken worden.

Gemiddeld wordt voor een voledige opdracht een aankoopcourtage van 1% van de aankoopsom (excl BTW) gerekend.
Als je er zelf met je hoofd bijblijft valt het denk ik mee met het risico. Veel mensen maken geen gebruik van een aankoopmakelaar. Uiteindelijk is de beslissing aan jou. Bij een huis waar veel aan te doen is zal ik vooral aansturen op een goede technische keuring.
Let op bouwkundige keuring.

Ga bij de gemeente na welke regels er gelden (bestemmingsplan)

Ga na bij de gemeente of er sloop / nieuwbouw staat in de omgeving, op de website van gemeenten staat dit vaak onder het kopje 'plannen en projecten'

Ga na of er sprake is van een monument of beschermd stad of dorpsgezicht.

Ga na of er een recht van overpad is gevestigd op het perceel.

Overigens zou de makelaar van de verkopende partij over deze informatie moeten beschikken.
Als de een het voor 700 euro doet en de ander voor 1700 dan zit er ergens een verschil in. Dat kan niet anders, daarvoor is het prijsverschilt te groot.

De voordelen van een NVMmakelaar zijn al opgenoemd. Dit wil echter niet zeggen dat wanneer een makelaar niet aangesloten is bij het NVM, het geen goede makelaar is. Vraag eens rond bij familie, vrienden, kennissen, werk. Mensen die ervaringen hebben met bepaalde makelaars, kunnen je vaak ook een hoop info geven.
Nou, da's lekker makkelijk verdienen voor die makelaar. Je hebt zelf al dat huis gevonden!! Het is maar de vraag of hij er meer uitonderhandelt dan je aan kosten aan hem kwijt bent/ dan je zelf ook wel voor elkaar krijgt!! Ik zou als ik jullie was een bouwtechnische keuring uit laten voeren door de vereniging eigen huis, dan weet je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan. Dat kost je een paar honderd euro, maar aankoopmakelaar of niet, dat moet je sowieso laten doen. Voor het vervolg van de onderhandelingen zou ik, als ik dat zelf niet aan durfde, een goede bekende meenemen met een zakelijke houding, die strak en zeker durft te onderhandelen. (Als je eerst een hypotheekadviseur laat berekenen wat jullie uiterlijk te besteden hebben, weet je veel beter waar je aan toe bent!).

Neem IN IEDER GEVAL de clausule in de ontbindende voorwaarden op dat e.e.a onder voorbehoud van financiering is.

Als de verkopende partij zelf een makelaar heeft, zorgt deze voor alle administratieve rompslomp als voorlopig koopcontract, ontbindende voorwaarden etc.

Mocht je nou TOCH een aankoopmakelaar willen, dan ga je naar een aantal toe, dan zeg je 'dit en dit is wat ik van je wil, je hoeft niet 30 huizen met mij te bezichtigen, dus werk heb je nauwelijks aan me, ik betaal je max ... ga je akkoord?" Zo niet, dan ga je naar de volgende. Als je het helemaal slim wilt spelen zeg je '... is het max. wat we voor dat huis kunnen/ willen betalen, gezien alles wat er nog aan gedaan moet worden. Voor elke 1000 die je er MEER vanaf onderhandelt is 250 euro voor jou."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven