Gezondheid alle pijlers

psychiater en psycholoog tegelijk?

20-06-2010 14:11 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik weet denk ik het antwoord al, maar zal u uitleggen waarom ik het toch vraag.

ik ben sinds 1 dag bij een psychologe. Voor het eerst in mijn leven. Dit klikte en ze wist al heel veel van onze familie doordat mijnbroer er ook zat. Ze geeft me vertrouwen.

Wat ze echter met al haar specialiteiten dan ook niet kan is dit : een recept schrijven.

Wat heb ik nodig : Slaap medicatie, al jaaaaren en jaren. Huisarts weigert, ondanks alles wat ik heeb gedaan met zijn tips.

Wat nog meer nodig : Dizazepam : heb zo'n vol onrustig angstig hoofd en OOK nog es al 1, 5 jaar pijn in mijn rug. de pijn in mijnonderrug, kan ik tegen. maar wat het met nek , schoders en hoofd doet niet. En dat blijft. Ik kan het echt niet meer ontspannen. daar kan geen bubbelbad of ontspaningsmassage tegenop.

Dus ik weet een psychiater die mijn verhalen weet en me zelfs dat al heeft voor geschreven......maar dan moet ik natuurlijk ook bij hem officieel als client en daar heb ik A iet zoveel zin in.\B, twee therapien werkt beetje gek denk ik, C wordt niet vergoed.

Of zou ik het bij dat receptje gewoon kunnen laten en daarna niet meer terug hoeven zodra ik me beter voel?

Hoop dat er iemand enig idee heeft.

Dank jewel voor het lezen.

Vriendelijke groet,

Zjena35
Misschien overstappen naar een praktijk waar én een psycholoog én een psychiater werken? Dan heb je dat probleem niet. Bijv. bij een (voormalig) Riagg/psyq. Of een grotere praktijk werken ook vaak meerdere en kan je dat goed samen laten vallen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Zjena dit is wat je schrijft : Wat heb ik nodig : Slaap medicatie, al jaaaaren en jaren.

Dat Iry het over jaren heeft is dus niet gek.

Maar volgens mij bedoel je het anders.

En 1 oxazepam per 2 weken ?

Zou me niets verbazen als dat dan ook nog een placebo is.

Lijkt me eerder een zoethoudertje dan dat ze je werkelijk willen helpen ermee.
quote:zjena35 schreef op 20 juni 2010 @ 14:41:

Diazepam is een ontzettend goede spierverslapper, die toevallig je hoofd ook rustig maakt. Voor even is dat heel niet erg.En die spierverslapper is nodig voor nek en schouders.Klopt. En als je tegelijkertijd ook de oorzaak aanpakt zit je op het goede spoor. Geef je ook psycholoog (en psychiater) de kans om hun werk te doen? Laat hen meedenken over of- en welke medicatie en in welke hoeveelheid.
quote:zjena35 schreef op 20 juni 2010 @ 14:42:

Faery...ik heb al een psychiater die me heeft gesproken...zonder mijn idee te zeggen, zei hij precies hetzelfde, met ook nog eens precies dezelfde medicatie.Maar waarom heb je het dan nog niet? Omdat je daar dan ook in behandeling moet (denk ik te lezen in je OP)?
anoniem_67189 wijzigde dit bericht op 20-06-2010 14:59
Reden: vraagteken vergeten
% gewijzigd
Als ik het goed begrijp ben je pas een keer bij de psycholoog geweest? Dan zou ik in het volgende gesprek met hem/haar bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Binnen een tweedelijns instelling werken psychiaters waar je naartoe kunt voor een (medicatie)consult. Wanneer het gaat om een psycholoog in de eerste lijn zijn er vaak wel samenwerkingsverbanden met psychiaters.

Ik neem aan dat wanneer de gehele huisartsenpraktijk huiverig is om je pammetjes voor te schrijven ze dat doen met een reden. Daarnaast is het zo dat die dingen sinds anderhalf jaar ook niet meer zomaar vergoed worden. Eigenlijk alleen als er een reden voor opgegeven wordt en er een bepaalde code aan gekoppeld wordt. Een arts mag er daar niet te veel van afgeven.

Slaapproblemen kunnen natuurlijk samen hangen met de andere problemen die je ervaart en waarvoor je contact hebt met de psycholoog. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat het een plek krijgt binnen een behandelplan, al wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat er dus ook medicatie voorgeschreven gaat worden.

Succes!
Er zijn vele andere middelen die je angst tegen gaan zonder dat het een verslavend medicijn is, waar je evt ook slaperig van wordt.

Daarnaast zal je pijn ook een dealbreker zijn, daarvoor is de psychiater niet de aangewezen persoon daar een oplossing voor te bieden.

Ik schrijf dit overigens met de beste bedoelingen, en niet zomaar.

Zoek echt naar andere alternatieven dan naar die verslavende troep, voor je het weet zit je er in verstrikt en dat gaat sneller dan je denkt.
Volgens mij zijn al die adviezen niet zoveel waard. Het is belangrijker te weten waarom TO zo zeker weet dat ze precies die medicatie nodig heeft. En laten we eerlijk zijn: deze vraag had ze ook bij haar psycholoog kunnen droppen, en die had haar vast heel snel naar een psychiater kunnen doorverwijzen voor een receptje.
Als laatste nog, dan stop ik.

Ik weet echt van de verslaving. Zou het pas ook weer de tweede x gebruiken wanneer eerste pil (na soms 40 uur) uit je bloed is.

Ik ben best verstandig.

En ik weet dat een pleeg een potentiele verslaafde kan zijn, maar kijk nou naar mij. Zelfs toen ik nog werkte...ik had zo dozen mee kunnen nemen hoor, en toen had ik al echt wat nodig. maar het bleef bij pilletje voor na de nacht. En ook niet altijd.

Ik ben geloof ik niet zo verlsavingsgevoelig...heeee wie is hier gestopt met farmville, paar maanden geleden? MOI. En de rest zit er nog dagelijks 12 uur aan, of vanaf wanneer ze thuis zijn.

wat verslaving betreft, geen zorgen , maar wel lief voor het meedenken.

Nu ga ik dus echt.

Dag Bankje trouwens!

Zjena

al werkte moest nog werkte als pleeg zijn
quote:Drift schreef op 20 juni 2010 @ 14:46:

Daarnaast is het zo dat die dingen sinds anderhalf jaar ook niet meer zomaar vergoed worden. Eigenlijk alleen als er een reden voor opgegeven wordt en er een bepaalde code aan gekoppeld wordt. Een arts mag er daar niet te veel van afgeven.

Klopt... ik kreeg ze bij mijn vorige psychiater niet vergoed. Betaalde ze zelf. Sinds ik binnen het team val van de langdurige zorg krijg ik ze wel vergoed en staat er op het recept 'medische noodzaak' Volgens mij mocht mijn vorige psychiater die code ook niet zomaar op t recept zetten.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 20 juni 2010 @ 14:51:

[...]

Klopt... ik kreeg ze bij mijn vorige psychiater niet vergoed. Betaalde ze zelf. Sinds ik binnen het team val van de langdurige zorg krijg ik ze wel vergoed en staat er op het recept 'medische noodzaak' Volgens mij mocht mijn vorige psychiater die code ook niet zomaar op t recept zetten.

In principe mag geen enkele arts die code zomaar op een recept plaatsen. Indien gevraagd moeten ze namelijk kunnen verantwoorden waarom die code er staat. In jouw geval kan ik me dan wel weer voorstellen dat een psychiater die werkt voor het team 'langdurige zorg' wat makkerlijker argumenten kan aandragen voor het plaatsen van zo'n code.

Ik heb recent een onderzoekje gelezen waaruit bleek dat het aantal voorgeschreven pammetjes in de afgelopen jaren ook drastisch omlaag gegaan is, met name in de huisartsenpraktijk. Maar goed, dat is een beetje off topic.
Zjeen, heb je nu niets tegen de pijn gehad in het ziekenhuis? Neem aan dat je met een mogelijk verschoven tussenschot en het schampen langs het tafeltje toch in aanmerking komt voor iets meer dan paracetamol.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
quote:zjena35 schreef op 20 juni 2010 @ 14:48:

En ik weet dat een pleeg een potentiele verslaafde kan zijn, maar kijk nou naar mij. Zelfs toen ik nog werkte...ik had zo dozen mee kunnen nemen hoor, en toen had ik al echt wat nodig. maar het bleef bij pilletje voor na de nacht. En ook niet altijd.

Ik vind je erg "eng" klinken als je nog verpleegkundige zou zijn. Ik weet dat na nachtdiensten veel mensen slaapmedicatie uit het ziekenhuis meenemen, maar vind dit zo ongelofelijk fout!!! Kijk maar naar jou, je achtergrond doet jou denken dat het wel ok is. Dit soort medicijnen meenemen van werk zonder enig toezicht is echt iets wat mensen in de problemen kan brengen en fors ook!
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Als jij vindt dat je "pammetjes" en slaappillen nodig hebt en je arts vindt van niet, dan klink je in mijn oren als iemand die verslaafd is, eerlijk gezegd. En het forum lijkt me dan niet de plek waar je uit moet proberen te vinden hoe je deze medicatie tóch krijgt. Ik zou terug naar je huisarts of naar je psycholoog en daar eens een stevig gesprek aangaan over je drang naar deze middelen.

In de context van je agressieve neigingen die je hier beschrijft, krijg ik overigens een heel vervelend gevoel bij je andere topic...
Drift: ja was blij verrast dat ik ze ineens zo mocht mee nemen bij de apotheek. Maar gebruik ze wel langdurig idd. Weliswaar zeer weinig maar ze kunnen op bepaalde momenten net even dat duwtje zijn om niet in crisis te raken bijv. Al heb ik inmiddels aardig geleerd dat op andere manieren te voorkomen. Lang leve therapie.
Iemand gekend die een dodelijke combinatie medicatie mee naar huis nam na werktijd. Zij heeft zelfmoord gepleegd. Ik vind ook dat het verpleging veel moeilijker gemaakt moet worden aan medicijnen te komen.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 20 juni 2010 @ 15:55:

Iemand gekend die een dodelijke combinatie medicatie mee naar huis nam na werktijd. Zij heeft zelfmoord gepleegd. Ik vind ook dat het verpleging veel moeilijker gemaakt moet worden aan medicijnen te komen.

Dat bedoelde ik dus. Ik ken geen suicide-pogingen, maar wel meerdere verpleegkundigen die verslaafd waren en op hun werk medicijnen meenamen.... en ontslagen werden ed.

Persoonlijk ga ik niet verder dan een paracetamol pakken op werk en ik vind het eigenlijk onprettig om dat uit de grote medicijnvoorraad te halen (waar je dus net zo goed wat anders uit kunt pakken). Ik zou een klein doosje voor personeelsgebruik in de zusterpost oid prettiger vinden. Kun je de medicatie in de kast ook beter monitoren.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
ja lijkt me dat daar door scherper toezicht en regels toch wat aan gedaan moet kunnen worden.
Het gevaar van slaapmedicatie of rustgevende medicatie zit 'm niet in de lichamelijke afhankelijkheid, maar vooral in de geestelijke afhankelijkheid.

Waarom vraag je niet gewoon aan je huisarts waarom hij zo terughoudend is om deze medicatie aan jou voor te schrijven? Wellicht heeft hij er een hele goede reden voor.
Wat doet dit topic trouwens op geld&recht?
Ik vind je erg "eng" klinken als je nog verpleegkundige zou zijn. Ik weet dat na nachtdiensten veel mensen slaapmedicatie uit het ziekenhuis meenemen, maar vind dit zo ongelofelijk fout!!! Kijk maar naar jou, je achtergrond doet jou denken dat het wel ok is. Dit soort medicijnen meenemen van werk zonder enig toezicht is echt iets wat mensen in de problemen kan brengen en fors ook![/quote]

Ben ik het helemaal mee eens.Je komt op mij ook behoorlijk dwingend over, zou ik toch bespreekbaar maken met je psycholoog. Waarom werk je nu niet meer?

Welke pilletjes nam je na je nachtdienst?

Diazepam IS hetzelfde als slaapmedicatie, zou je moeten weten als verpleegkundige?
Ook in de lichamelijke afhankelijkheid.

Je normale slaapsignalen worden verstoord en de bijwerking op lange termijn is slapeloosheid.

Ook heb je onder invloed van slaapmedicatie niet je normale slaapcyclus, dus uiteindelijk heeft je lichaam niet de juiste rust om te herstellen.

Echter zonder slaapmedicatie weet je lichaam helemaal niet wat hij moet doen.En wil gewoon die stoffen binnen krijgen,anders gaat het steigeren.

Je hele bioritme verstoord en uiteindelijk, is het resultaat, lichamelijke en psychische afhankelijkheid en loop je nog niet uitgerust maar wel als een zombie rond.

Het is echt valse rust, die alleen werkt in een kort tijdsbestek, maar oo langere termijn raak je verder van huis.
Ik ben beetje 'verbaasd' dat iedereen maar roept over de verslavingsgevoeligheid m.b.t. pammetjes.

In verband met een schouderblessure (i.c.m. chronische nekpijn) kreeg ik 1,5 jaar geleden diazepam voorgeschreven. Idd als spierontspanning voor 'indien nodig'. Net gekeken, mijn laatste doosje (20 stuks) is van dec. jl. en nog niet op, dus gemiddeld 3 per maand voor de momenten dat het echt niet houdbaar is qua pijn/spierspanning. Hiervoor kan ik telefonisch een herhalingsrecept vragen.

Door iets anders kreeg ik maart jl. temazepam, 15 stuks, niet via automatisch herhaalrecept verkrijgbaar. Ik heb er nog 5.

Af en toe is een nacht (goed) slapen zo nodig. Het geeft mij, zowel fysiek als mentaal, de mogelijkheid tot daarna weer actiever kunnen zijn en dus gewoon 'gezond moe' wel te kunnen slapen.

Niet iedereen is voor deze medicatie verslavingsgevoelig cq deze medicatie leidt niet automatisch tot eraan verslaafd raken. Veel mensen gaan er volgens mij gewoon verstandig mee om.

Enerzijds vreemd dat haar huisarts ondanks vele schreeuwen om hulp niks voorschrijft. Anderzijds zijn er wellicht goede redenen van die praktijk waarom ze het niet doen (angst voor wel 'mis'bruik/verslaving of zo). Omdat we dat allemaal niet weten, valt er ook niet veel zinnigs over te zeggen.
Thee, het gaat mij hier niet eens om de medicatie zelf, maar om de beschrijving het zó hard nodig te hebben, dat TO ervoor bereid is te gaan "shoppen" (en hier advies vraagt over hoe ze dat dan het beste kan doen). Artsen zijn geen heiligen, maar als zowel de huisarts als de psycholoog geen actie ondernemen om haar aan die pillen te krijgen en zelfs in tegenovergestelde richting bewegen, dan interpreteer ik dat als dat ze het blijkbaar niet zo nodig heeft als waar ze zelf van overtuigd is.

Overigens denk ik dat als je al jaren en jaren slaapmedicatie nodig zegt te hebben, je wel degelijk het woord "verslaving" in de mond mag nemen. Slaapmedicatie heeft bij langdurig gebruik geen enkel effect meer. Bovendien zou je bij zo langdurige slaapproblemen moeten eisen om een verwijzing naar een slaapcentrum in plaats van naar een recept voor pillen...
Ik vind niet dat er sprake is van verslaving. Ze heeft het tenslotte niet langdurig gebruikt nog. Door te zeggen dat ze al jaren en jaren slaapmedicatie nodig heeft eerder aan dat ze een chronisch slaapprobleem heeft dan dat zij verslaafd zou zijn aan slaapmedicatie die ze niet eens gebruikt.
Geloof mij,

Iemand met een chronisch slaapprobleem en zo eager is om de medicatie te krijgen is of al verslaafd of zeer verslavingsgevoelig.

Wat niet per definitie zegt dat we hier(al) met een verslaving te maken hebben.

Ik neem zo aan dat de huisarts verdomde goede redenen heeft ze niet voor te schrijven, dan wel is hij nalatig om met een alternatieve oplossing verder te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven