Geld & Recht alle pijlers

Inboedel- of opstalverzekering?

20-06-2010 18:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn koopappartement heb ik behoorlijke waterschade aan muren en houten vloer door lekkage van de wasmachine van de bovenburen. Mijn opstal is verzekerd via de Vereniging van Eigenaren (VvE), mijn inboedel heb ik zelf verzekerd.

Nu word ik enigszins van het kastje naar de muur gestuurd. De VvE beweert dat ik de inboedelverzekering moet inschakelen. Maar van mijn tussenpersoon en de vertegenwoordiger van de tegenpartij verneem ik dat ik via de VvE de opstalverzekering moet inschakelen.

Ik heb nu uiteraard bij beide verzekeringen aan de bel (laten) trekken, maar ik ben erg benieuwd hoe het juridisch zit. Google maakt me niet echt wijzer, heeft iemand hier ervaring mee?
Alles wat nagelvast zit valt onder opstal en losse dingen en een laminaatvloer die niet verlijmd is onder inboedel!

(waterschade in mijn moeders huis gehad tijdens haar vakantie)
Dank! Dan moet ik dus inderdaad beide verzekeringen inschakelen als ik het goed begrijp. Voor de muren de opstal en voor de vloer de inboedel.
Aine, ja klopt!

Succes met regelen en opknappen!

Ik weet wat waterschade kan doen en dat is niet mis.
Merci! De schade is inderdaad behoorlijk groot . Gelukkig werkt de andere partij wel aardig mee, da's een frustratie minder.
Dat was bij ons ook zo tot bleek dat ze zwaar onderverzekerd was en mijn moeders verzekering moeilijk begon te doen.

Maar daar ga bij jou niet van uit!
Hey bedankt hè voor je bemoedigende woorden, ik neem vast een kalmeringspilletje .
ik denk dat je toch maar uit moet gaan van wat de tussenpersoon zegt. Hij is uiteindelijk deskundig op dit gebied.

Als e.e.a. via de opstalververzekering geclaimd kan worden, dan hoef je dat niet specifiek bij je inboedelverzekering te gaan claimen. Volgens mij is het zo dat de opstalverzekering dan gaat claimen bij de inboedelverzekeraar.

Maar hoe het juridisch precies zit, weet ik ook niet.

Ik zou eerlijk gezegd bij de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen aan de bel trekken.
Hahahahaha sorry Aine
@Medje: ik heb inderdaad op aanraden van mijn tussenpersoon de VvE opdracht gegeven om de opstalverzekering in te schakelen. Ik heb ook schade aan de inboedel (boeken en zo) en die geeft mijn tussenpersoon op aan de inboedelverzekering.

Het 'grappige' is dat de bovenburen natuurlijk onder dezelfde opstalverzekering vallen als ik. Of de opstalverzekering dan weer gaat claimen bij de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen weet ik niet. Lijkt me wel aannemelijk, maar mijn rechtskennis is onvoldoende. Maar ik ben wel benieuwd hoe dat werkt, dus als iemand daar antwoord op kan geven, graag!
Wellicht hebben de overstromende bovenburen een aansprakelijkheidsverzekering, dan heb je mogelijkerwijs met nog een partij te maken.Daar zit je natuurlijk net op te wachten. Wat een narigheid, ik wens je veel sterkte.
Het enige dat het leven draaglijk maakt is de wetenschap dat het tijdelijk is.
De schade aan de woning zelf (opstal verzekerd het pand en nagelvaste zaken) valt onder de opstal de gevolgschade zoals boeken, laminaat e.d. valt onder de inboedelverzekering zo simpel is het. Gewoon bij allebei indienen.

Vloerschade valt alleen onder inboedel als de vloer zwevend ligt nagelvast valt het weer onder de opstalverzekering.

De opstal/inboedelverzekering zullen na uitkering gaan verhalen bij de buren!
Stressed is just desserts spelled backwards
malman is tussenpersoon :-)
Stressed is just desserts spelled backwards
Ja klopt Stormbrenger, die komt er nog bij. En het is nog ingewikkelder: de bovenburen huren het appartement via een makelaar. Dus ik heb contact met de makelaar en niet met de bovenburen. De bovenburen bevinden zich momenteel op het andere halfrond.

Ik neem gewoon nog een kalmeringspilletje!
Thanx Maleficent! Nog één vraag: van welke verzekering moet er een schade-expert komen of maakt dat niks uit?
De opstal verzekeraar verhaalt niets bij de aansprakelijkheidsverzekering van je bovenburen! is gewoon een afspraak van verzekeraars onderling! zorg dat er via de opstalverzekeraar een expert komt die de schade opneemt, (is altijd een onafhankelijk bureau), dan kunnen zij rapporteren aan zowel de opstal- als de inboedelverzekeraar.

Suc6 met de rotzooi, nogal vervelend !!
Het leven is een groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen.
Dank Betty! Ik ga de VvE even manen om een schade-expert via de opstalverzekering te laten komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven