Inboedel- of opstalverzekering?
zondag 20 juni 2010 om 18:35
In mijn koopappartement heb ik behoorlijke waterschade aan muren en houten vloer door lekkage van de wasmachine van de bovenburen. Mijn opstal is verzekerd via de Vereniging van Eigenaren (VvE), mijn inboedel heb ik zelf verzekerd.
Nu word ik enigszins van het kastje naar de muur gestuurd. De VvE beweert dat ik de inboedelverzekering moet inschakelen. Maar van mijn tussenpersoon en de vertegenwoordiger van de tegenpartij verneem ik dat ik via de VvE de opstalverzekering moet inschakelen.
Ik heb nu uiteraard bij beide verzekeringen aan de bel (laten) trekken, maar ik ben erg benieuwd hoe het juridisch zit. Google maakt me niet echt wijzer, heeft iemand hier ervaring mee?
Nu word ik enigszins van het kastje naar de muur gestuurd. De VvE beweert dat ik de inboedelverzekering moet inschakelen. Maar van mijn tussenpersoon en de vertegenwoordiger van de tegenpartij verneem ik dat ik via de VvE de opstalverzekering moet inschakelen.
Ik heb nu uiteraard bij beide verzekeringen aan de bel (laten) trekken, maar ik ben erg benieuwd hoe het juridisch zit. Google maakt me niet echt wijzer, heeft iemand hier ervaring mee?
zondag 20 juni 2010 om 18:49
ik denk dat je toch maar uit moet gaan van wat de tussenpersoon zegt. Hij is uiteindelijk deskundig op dit gebied.
Als e.e.a. via de opstalververzekering geclaimd kan worden, dan hoef je dat niet specifiek bij je inboedelverzekering te gaan claimen. Volgens mij is het zo dat de opstalverzekering dan gaat claimen bij de inboedelverzekeraar.
Maar hoe het juridisch precies zit, weet ik ook niet.
Ik zou eerlijk gezegd bij de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen aan de bel trekken.
Als e.e.a. via de opstalververzekering geclaimd kan worden, dan hoef je dat niet specifiek bij je inboedelverzekering te gaan claimen. Volgens mij is het zo dat de opstalverzekering dan gaat claimen bij de inboedelverzekeraar.
Maar hoe het juridisch precies zit, weet ik ook niet.
Ik zou eerlijk gezegd bij de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen aan de bel trekken.
zondag 20 juni 2010 om 18:55
@Medje: ik heb inderdaad op aanraden van mijn tussenpersoon de VvE opdracht gegeven om de opstalverzekering in te schakelen. Ik heb ook schade aan de inboedel (boeken en zo) en die geeft mijn tussenpersoon op aan de inboedelverzekering.
Het 'grappige' is dat de bovenburen natuurlijk onder dezelfde opstalverzekering vallen als ik. Of de opstalverzekering dan weer gaat claimen bij de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen weet ik niet. Lijkt me wel aannemelijk, maar mijn rechtskennis is onvoldoende. Maar ik ben wel benieuwd hoe dat werkt, dus als iemand daar antwoord op kan geven, graag!
Het 'grappige' is dat de bovenburen natuurlijk onder dezelfde opstalverzekering vallen als ik. Of de opstalverzekering dan weer gaat claimen bij de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen weet ik niet. Lijkt me wel aannemelijk, maar mijn rechtskennis is onvoldoende. Maar ik ben wel benieuwd hoe dat werkt, dus als iemand daar antwoord op kan geven, graag!
zondag 20 juni 2010 om 18:56
zondag 20 juni 2010 om 18:58
De schade aan de woning zelf (opstal verzekerd het pand en nagelvaste zaken) valt onder de opstal de gevolgschade zoals boeken, laminaat e.d. valt onder de inboedelverzekering zo simpel is het. Gewoon bij allebei indienen.
Vloerschade valt alleen onder inboedel als de vloer zwevend ligt nagelvast valt het weer onder de opstalverzekering.
De opstal/inboedelverzekering zullen na uitkering gaan verhalen bij de buren!
Vloerschade valt alleen onder inboedel als de vloer zwevend ligt nagelvast valt het weer onder de opstalverzekering.
De opstal/inboedelverzekering zullen na uitkering gaan verhalen bij de buren!
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 20 juni 2010 om 18:59
zondag 20 juni 2010 om 19:01
De opstal verzekeraar verhaalt niets bij de aansprakelijkheidsverzekering van je bovenburen! is gewoon een afspraak van verzekeraars onderling! zorg dat er via de opstalverzekeraar een expert komt die de schade opneemt, (is altijd een onafhankelijk bureau), dan kunnen zij rapporteren aan zowel de opstal- als de inboedelverzekeraar.
Suc6 met de rotzooi, nogal vervelend !!
Suc6 met de rotzooi, nogal vervelend !!
Het leven is een groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen.