Werk & Studie alle pijlers

Wat is de snelste opleiding?

20-06-2010 09:28 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is de snelste opleiding die je kan volgen & afronden?

Opleiding webdesign bij LOI van 4 maanden?

Heb echt dringend een opleiding nodig om werk te vinden wat boven het minimumloon betaald.
Interessant topic tot dusver. Bedankt iedereen voor de waardevolle bijdragen. Keep them coming!quote:Ik ben het eens met lolapoeza dat als je nu zegt dat je je moeilijk kan concentreren enz. het erg moeilijk wordt om een thuisstudie af te ronden. Daar is veel discipline voor nodig. Heb je dat?Kan me moeilijk concentreren in een groep. In me eentje studeren gaat prima en ik heb voldoende discipline. Een LOI opleiding past wel bij me. Ik ben 24 jaar.
Nog even wat andere vragen:

Hoe kan ik in godsnaam op mezelf gaan wonen (eigen kamer/huis) als ik tot die tijd werk moet verrichten tegen het minimumloon?

Hoe kan ik een volwaardig maandinkomen verdienen als ik dagelijks een x aantal uur aan mijn school/studie bezig moet zijn?

Zijn er ook banen waar werkgevers meer betalen dan het minimumloon waar je nog niet/geen juiste papieren voor hebt?

Doorgroeien of iets dergelijks? Er zijn toch ook mensen die arbeid verrichten zonder diploma en het toch ver hebben geschopt?

Ik begrijp veel zaken niet die te maken hebben met school, op jezelf wonen en werk - en ik heb een inmens grote achterstand.
Als je tegen dit soort dingen aanloopt is het misschien handig om een keer contact op te nemen met het sociaal maatschappelijk werk. Elke gemeente heeft deze (google maar eens op sociaal maatschappelijk werk en je woonplaats). Deze kunnen je helpen met dit soort vragen.

Als je het minimumloon krijg je vaak extra steun van de overheid. Dat betekend dat je in aanmerking kan komen voor huurtoeslag, zorgtoeslag en dat sommige gemeentelijke lasten gedeeltelijk worden kwijtgescholden. Kijk maar eens op toeslagen.nl.

Je kan een volwaardig maandinkomen verdienen door hard te werken, goed te plannen en prioriteiten te stellen.

Er zijn banen die meer verdienen, met name als je avond en nachtdiensten werkt zal dit extra betalen.

Om door te kunnen groeien zul je toch echt ergens moeten beginnen, deze mensen zullen vaak veel opleidingen naast hun werk hebben gedaan.

Maar ga een praten met het maatschappelijk werk, die zijn er om samen met jou dit soort dingen duidelijk te krijgen voor jezelf.
Wil je boven het minimumloon zonder opleiding? Dan kom je terecht bij schoonmaakwerk (volgens mij ¤10 per uur).

En denk ook eens aan de beveiliging of nachtdiensten in een fabriek. Of uitsmijter bij de kroeg.

Maar veel meer dan het minimumloon ga je echt niet verdienen met een eenvoudig cursusje.

Kun je de volgende vragen beantwoorden:

- Wat is je woon/werk/schoolsituatie?

- Wat vind/vond je leuke vakken op de middelbare school en waar heb/had je een hekel aan?

- Heb je werkervaring? En zo ja, wat?

- Wat vind je leuk? Wat zijn je hobby's?
...
quote:Gebruiker2000 schreef op 21 juni 2010 @ 08:55:

Hoe kan ik in godsnaam op mezelf gaan wonen (eigen kamer/huis) als ik tot die tijd werk moet verrichten tegen het minimumloon?

Ik woon ook op mezelf en krijg per maand nog minder dan het minimumloon.

Hoe kan ik een volwaardig maandinkomen verdienen als ik dagelijks een x aantal uur aan mijn school/studie bezig moet zijn?

Goed plannen denk ik.Of kiezen voor een werken-leren opleiding

Zijn er ook banen waar werkgevers meer betalen dan het minimumloon waar je nog niet/geen juiste papieren voor hebt?

Als je zo een baan vindt, vertel je het mij dan ook even?

Doorgroeien of iets dergelijks? Er zijn toch ook mensen die arbeid verrichten zonder diploma en het toch ver hebben geschopt?

Ik begrijp veel zaken niet die te maken hebben met school, op jezelf wonen en werk - en ik heb een inmens grote achterstand.

Wat begrijp je niet? Waarin heb je die achterstand dan?
Het zou je trouwens sieren als je de vragen die je gesteld zijn zou beantwoorden:

- hoe oud ben je?

- wat is je achtergrond qua opleiding?

- heb je al enige werkervaring?

ah mosterd, maar ik ben nog steeds erg benieuwd naar het antwoord op al deze vragen!
Oh ja, nacht- en weekenddiensten verdienen inderdaad beter, daar had ik niet aan gedacht.

Ik woon nu trouwens samen, maar vriend krijgt ook minder dan minimuminkomen. Daarvoor woonden we allebei op kamers. Ik kwam toen rond van zo'n 600 euro per maand. Dus dat betekent boodschappen doen bij de Aldi, niet te vaak kleding kopen en alleen in de uitverkoop, niet te vaak op stap enz.
Je bedoelt dat je minder uren maakt Loreyi? Minimumloon is toch echt minimum?
Ik zou zo snel mogelijk werk zoeken, ook al is dat werk wat je niet leuk vindt en het slecht betaalt.

Daarna op jezelf gaan wonen en dán pas eens kijken of je een thuisstudie kunt doen om zo een M.B.O- diploma te halen.

Niet iedereen die op zichzelf woont verdient bakken met geld. Er zijn ook mensen die het minimumloon verdienen en gewoon op zichzelf wonen. Let er op dat je subsidies krijgt, zoals zorg- en huursubsidie.

Dus eerst een fulltime baan zoeken. Misschien productiewerk.
quote:Gebruiker2000 schreef op 20 juni 2010 @ 09:37:

Ik wil gewoon alvast iets hebben op mijn CV, voordat ik mijn "echte" opleiding wil doen (marketing of ondernemer detailhandel)Wanneer begint dat en heb je daar dan geen diploma van de middelbare school voor nodig?
Gebruiker2000: welcome to the real world.

Er zijn een heleboel mensen die hun hele leven werken voor het minimumloon of ietsje daarboven. En daar een gezin met kinderen van moeten onderhouden.

Je klinkt als iemand die een tijdje niet heeft meegedraaid in de maatschappij. Je hebt geen school afgemaakt en waarschijnlijk heb je een uitkering of losse, slechtbetaalde baantjes.

De pech die je daarbij hebt, is dat het een hele lelijke tijd is om te BEGINNEN, met wat dan ook (opleiding, werk). Toch is dat het enige dat je kunt doen, ergens mee beginnen, hoe slechtbetaald of intensief (school) ook.

De eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen is: wat wil ik voor werk? Daarnaast: waar ben ik goed in en wat vind ik leuk? En bedenk dan dat je het jarenlang gaat doen. Probeer je eigen kwaliteiten, je goede eigenschappen en talenten te benoemen, dan ben je al een heel eind.

Ik wet natuurlijk niet veel van je, maar je situatie klinkt alsof je inderdaad het beste een werk/leertraject zou kunnen doen, heb je toch een beetje inkomen en je bent op weg naar een redelijkbetaalde baan.

Dat je nu geen geld hebt om op jezelf te wonen, heeft natuurlijk ook te maken met je achterstand. Dus zul je creatief moeten zijn: of het nog even uithouden waar je nu zit, of stappen ondernemen en van heel weinig geld leven. Maar het is erg moeilijk om in één keer alles in je leven te veranderen. Begin dus maar met je opleiding/werk!

Ik wens je heel veel succes.

En ga, zoals iemand al zei, advies inwinnen bij maatschappelijk werk, als het goed is, is er altijd een bureau in de buurt. Ze kunnen echt veel voor je doen!

.

Wat zijn je prioriteiten? een eigen kamer ?

Als je maar genoeg uren werkt, is dat ook zonder diploma's haalbaar. Dit is wat een gemiddelde student uitgeeft per maand.

¤308 aan huisvesting (bron: studiekeuze123.nl)

¤231 aan boodschappen

¤37 aan de kosten voor studieboeken

¤82 aan vervoer (naast de OV-kaart)

¤111 aan ontspanning, uitgaan en sport

¤102 aan kleding

¤91 aan verzekeringen

Dus dat is zeg maar 1000 euro die maandelijks moet binnenkomen voor een ontspannen levensstijl. Op de boodschappen, de ontspanning en de kleding valt natuurlijk nog te bezuinigen.
Nou, dat kan een stuk minder hoor, borderwalk!
Ik zou een BBL traject in de bouw gaan volgen. Dit is 4 dagen werken, 1 dag naar school. Instroomsalaris voor BBL-ers ligt boven minimum (jeugd)loon.
Nog bedankt voor de links borderwalk.

TO, BBL klinkt wel goed! Wat vind jij ervan? Of van de andere opties.

Als je wil dat we verder meedenken, is een richting wel fijn. Wat vind je wel/niet leuk?
Detailhandel ( bijvoorbeeld bij AH, ik geloof dat je opleiding dan zelfs gedeeltelijk of helemaal betaalt word)

doktersassistente : zijn ze zat naar op zoek op het moment.

succes!

oh en ps; ga alsjeblieft niet leren webdesignen, als je verder absoluut geen kaas hebt gegeten van vormgeven. ( dat vul ik nu maar even voor je in) Ik dacht dat webdesigners op het moment behoorlijk gewild zijn, maar dat leer je vooral door al die technische snufjes door te krijgen en dan maar oefenen oefenen oefenen! het maken van een website wat je van een LOI cursus leert.. maakt je nog geen webdesigner.
Ik zie ook weleens reclame hangen bij de Aldi. Daar kun je ook detailhandel opleidingen volgen in BBL vorm. Uiteraard betaald door de Aldi

Goedkoop wonen op een kleine kamer in een minder gewilde buurt. Er zijn meer mensen die zelfstandig wonen met een laag salaris. Je krijgt namelijk ook allerlei kortingen en toeslagen omdat je weinig verdient. Zelf gaan informeren bij je gemeente

Door niet te zeuren en hard te werken. Als je een paar uur per dag aan een opleiding moet werken heb je nog tijd genoeg over om daarnaast te werken.Ook hier geldt weer dat je zeker geen uitzondering bent.

Nee, niet als je het zo simpel stelt. Wel zijn er mogelijkheden voor werkend leren. Zoek maar op BBL opleiding. Je doet een MBO opleiding (niveau 2, 3 of 4) waarbij je 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat. Je ontvangt een leerlingsalaris (en dus géén studiefinanciering). Daarnaast kan je dan in het weekend natuurlijk ook nog een dag extra werken. Je kan BBL opleidingen in bijna alle vakgebieden volgen.

Klopt, door hard te werken. Met hard werken in een laag betaalde baan en door daarnaast opleidingen te volgen. Soms willen bedrijven in je investeren, soms moet je dit zelf betalen. Kwestie van prioriteiten stellen. Dan maar een jaar (of meer) niet op vakantie.

Als je het niet begrijpt ga je informatie verzamelen en lezen. Google is your friend! Je gaat je gemeente bellen welke regelingen zij hebben voor jongeren in jouw situatie. Je gaat opleidingen bezoeken (open dagen) en informatie doorlezen om een geschikte opleiding te vinden. Je gaat werken om je kost te verdienen. Achterstand of niet, met op je gat zitten gaat er sowieso niets veranderen. En zolang jij een werkgever niet meer te bieden hebt dan een lagere school of halve middelbare school opleiding zal je nooit goed gaan verdienen.

Dus informeren, actie ondernemen, werken en geld investeren in je eigen ontwikkeling.

Veel gemeenten hebben werk-leer trajecten voor ongeschoolde jongeren die dreigen uit de boot te vallen. Vaak zitten hier ook begeleidingstrajecten aan vast of kan je via je contactpersoon worden doorverbonden naar de juiste instantie.

Hoe dan ook zal je zelf initiatief moeten tonen. Altijd! Anders kom je nooit verder.
En ga in hemelsnaam nu doen wat je wilt doen, gebruiker2000. Als je een middelbare-schooldiploma wilt: halen. Als je door wilt studeren: proberen. Dan maar niet meteen op kamers desnoods. En mogelijk vind je in de tussentijd wel een redelijk betaalde baan of goedkope huisvesting. Maar begin eerst aan waar je het voor doet! Dan heb je straks, voor je dertigste een solide basis gecreerd om op terug te vallen... en hoef je dan geen topics meer te openen over snel geld verdienen. Succes!!!
quote:dippy schreef op 21 juni 2010 @ 19:46:

Nou, dat kan een stuk minder hoor, borderwalk!

Het zijn de gemiddelde uitgaven van een student volgens het NIBUD en zei ik niet dat je nog kon bezuinigen op kleding, ontspanning etc?

Mijn punt was iig dat ook ongeschoold het ideaal van een eigen kamer haalbaar is, zelfs als je nog geld wil blijven uitgeven aan in de kroeg hangen etc.

@TO je schrijft:

Dacht je dat iedereen die met 18 voor het eerst naar de uni in de grote stad gaat, dat al allemaal wel op een rijtje heeft. Nee, maar die redden zich ook. Misschien met een paar ovenongelukjes en en een paar dagen brood met pindakaas maar zo leer je. Je moet er gewoon voor gaan
Is Gebruiker2000 nu afgehaakt? Ik hoop het niet. De adviezen zijn goedbedoeld hoor!

Heb een beetje het gevoel dat TO niet zit te wachten op al deze goedbedoelde adviezen, maar eerder op de gouden tip hoe je in zon weinig mogelijk tijd een glansrijke carriere opbouwt of hoe je in 1 klap een salaris boven de Balkenende-norm verdient. Forget it, bestaat niet.

En zijn zat directeuren en ander hoog gespuis met enorme salarissen maar met hooguit LTS, maar die zijn ook onderaan begonnen hoor.

Toch een tip: ga op zoek naar een groot bedrijf met veel doorgroeimogelijkheden. Begin onderaan en wie weet zit je over 20 jaar op de directiestoel.
Ik heb voor aantal jaar geleden Nederlands opgehaald op C-niveau.

Volwassen educatie. Je kan dat kiezen tussen verschillende vakken (biologie, aardrijkskunde ect)

Die opleidingen duren een jaar, en meestal 1 of 2 dagen in de week van 1 uur.

Daarbij zou je bv in de thuiszorg kunnen werken, als huishoudelijk verzorgende. Weet niet hoe oud je bent, maar dat verdient erg goed. En je kun zelf goed je uren indelen, mocht je dat naar school moeten.
Ik zou lekker bij je ouders blijven wonen. Scheelt een hoop geld en tijd - daarmee kun je een leuke opleiding volgen. Als je nu op kamers gaat krijg je alleen maar geldzorgen en dat leidt behoorlijk af als je wilt leren voor tentamens.
quote:Visje21 schreef op 23 juni 2010 @ 13:26:

...of hoe je in 1 klap een salaris boven de Balkenende-norm verdient.Nou nou nou, ze vraagt om een baan die meer verdient dan het minimumloon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven