Werk & Studie alle pijlers

Reiskosten

21-06-2010 13:36 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken terug heb ik te horen gekregen dat ik ben aangenomen op een leuke school. Ik heb nog geen contract getekend omdat de school te druk was met andere dingen (lekker vooruitzicht). Ik moest me vooral niet druk maken want alles zou gewoon geregeld worden via de CAO.

Omdat er allemaal andere dingen (overlijden van familielid, ziekte van het personeel aldaar) tussendoor kwamen hebben wij geen echt arbeidsovereenkomst gesprek gehad. De school wilde dit, nadat ik bleef bellen, wel per e-mail en post doen.

Ik dacht toen, prima. Ik woon namelijk zo'n 70 km van mn toekomstige werk vandaan en op die manier kon ik andere dingen regelen en genieten van m'n laatste vrije dagen.

Nu is het onderwerp reiskosten dus aangebroken.

Ik krijg maar 25 km vergoed en ook vrij weinig. Te weten 15 cent per km. Dus E 3,75 per dag.

Op een reis die mij 14,00 kost vind ik dat dus veel te weinig.

Nu heb ik mijn CAO er op nagelezen, maar daar begrijp ik niet zo veel van. Dit is mijn eerste baan sinds mijn afstuderen dus ik weet ook niet zo goed wat ik kan vragen. Het overvalt me gewoon.

Mijn CAO zegt:

(Dit is de CAO die ik gehad heb. hij is geldig tot 2010).

Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik ongeveer recht op heb?

Het gaat om een fulltime baan (5 dagen).

Als ik een jaarabonnement zou nemen zou het mij E 2783,00 kosten. Dat haal ik er toch lang niet uit?

Wat is normaal qua reiskostenvergoeding?

Ik hoop dat er iemand is die het mij kan uitleggen.

(Heb inmiddels wel een afspraak gemaakt voor volgende week, maar zou graag een beetje voorbereid het gesprek ingaan)

Alvast bedankt.
Poelepoelepoelepoes!
de reiskosten die je niet vergoed krijgt geef je op bij aangifte inkomstenbelasting als kosten woon/werkverkeer.
Als ik dat schema zo bekijk, jij 70 km moet reizen (dus meer dan 5 zones, en je werkt meer dan 4 dagen, heb je recht op die 40.97. Dat is niet veel, nee. De rest moet je dan inderdaad maar via je belasting zien te verrekenen. Trouwens ik vind je bedrag voor een jaarabonnement exorbitant hoog!!! Klopt dat echt? Daar kan je bijna een auto plus chauffeur voor nemen!
Je krijgt gewoon wat er staat, dus als jij 5 zones reist krijg je 41 euro.

Waarom zou je werkgever jouw complete reiskosten moeten betalen? Jij kiest er voor zo ver van huis een baan te zoeken. En niet dat dat een aanval is vanuit mij, maar het is wel iets waar een werkgever niks mee te maken heeft verder.

Je kan proberen te onderhandelen, maar aangezien ik vermoed dat ze voor jou ook 10 andere kunnen krijgen maak je weinig kans.

Succes met je nieuwe baan in ieder geval!
quote:juffrouwjannie schreef op 21 juni 2010 @ 13:50:

Als ik dat schema zo bekijk, jij 70 km moet reizen (dus meer dan 5 zones, en je werkt meer dan 4 dagen, heb je recht op die 40.97. Dat is niet veel, nee. De rest moet je dan inderdaad maar via je belasting zien te verrekenen. Trouwens ik vind je bedrag voor een jaarabonnement exorbitant hoog!!! Klopt dat echt? Daar kan je bijna een auto plus chauffeur voor nemen!

NS jaartrajectkaarten zijn niet zo voordelig. Maar reken maar uit:

2783 gedeeld door 14 euro voor een retourtje is 199 keer op een neer. Alles wat je dus meer reist is "gratis.
Reiskostenvergoedingen zijn inderdaad lang niet overal kostendekkend. Ik heb ook jarenlang 170 euro pm zelf betaald aan reiskosten.

Wat je niet vergoed krijgt kun je aftrekken van de belasting, maar alleen als je per OV reist.

En voor de rest is het inderdaad pech hebben. Je kunt proberen er wat meer uit te onderhandelen maar reken er niet op.
Die jaartracjectkaart klopt wel. Ik reis 65 km enkele reis en betaal ook 2700 euro per jaar. Ik vind het ook echt duur hoor.

Ik krijg 139 euro per maand van mijn werkgever. Het klopt dat je de rest van de belasting af kan trekken, maar daar zit een maximum aan! Ik krijg elk jaar maar iets van ¤ 120 terug..

Dus komt erop neer dat ik ook ¤ 900 per jaar zelf betaal aan mijn reiskosten.
voor de belasting kun je alleen reiskosten aftrekken als je met het openbaar vervoer reist. bedrag is dan afhankelijk van de afstand tot je werk (tabel is te vinden op de website van de balstingdienst).
quote:juffrouwjannie schreef op 21 juni 2010 @ 13:50:

\Trouwens ik vind je bedrag voor een jaarabonnement exorbitant hoog!!! Klopt dat echt? Daar kan je bijna een auto plus chauffeur voor nemen!

Dat bedrag kan wel kloppen. Ik reis verder dan TO, met de trein én bus en heb daarvoor een OV jaarkaart. Die kost me ongeveer 5000 euro per jaar.

En ik krijg ook láng niet alles vergoed daarvan, helaas.

Maar autorijden zou voor mij duurder zijn.
Reiskostenvergoeding in het onderwijs wordt echt gezien als een kleine tegemoetkoming. Dat is allesbehalve kostendekkend. Als je dus meer reist dan 5 zones, gedurende 4 of meer dagen per week dan krijg je die 40,97 euro. Dat is een openbaar vervoer verhaal. Als jij inderdaad die 3,75 per dag aangeboden hebt gekregen zou ik die met beide handen aanpakken, dat is toch ongeveer het dubbele, heel blij mee zijn zou ik zeggen.
quote:Mugske schreef op 21 juni 2010 @ 14:51:

voor de belasting kun je alleen reiskosten aftrekken als je met het openbaar vervoer reist. bedrag is dan afhankelijk van de afstand tot je werk (tabel is te vinden op de website van de balstingdienst).Er zit bovendien een maximum aan wat je terugkrijgt. Is dat al ongeveer het bedrag wat je van je werkgever vergoed krijgt, krijg je van de belastingdienst niks meer.
quote:_Soleil_ schreef op 21 juni 2010 @ 14:56:

[...]

Er zit bovendien een maximum aan wat je terugkrijgt. Is dat al ongeveer het bedrag wat je van je werkgever vergoed krijgt, krijg je van de belastingdienst niks meer.In het onderwijs is het bedrag dat je krijgt per definitie (een stuk) lager dan wat de belastingdienst vergoed. Je krijgt dan dus via de belasting nog wel een deel extra, maar dat gaat alleen op als je met het ov reist, voor auto-kilometers geldt dat voor zover ik weet niet.
quote:zakdoekjeopviva schreef op 21 juni 2010 @ 14:01:

Je krijgt gewoon wat er staat, dus als jij 5 zones reist krijg je 41 euro.

Waarom zou je werkgever jouw complete reiskosten moeten betalen? Jij kiest er voor zo ver van huis een baan te zoeken. En niet dat dat een aanval is vanuit mij, maar het is wel iets waar een werkgever niks mee te maken heeft verder.

Je kan proberen te onderhandelen, maar aangezien ik vermoed dat ze voor jou ook 10 andere kunnen krijgen maak je weinig kans.

Succes met je nieuwe baan in ieder geval!

Right, alsof je tegenwoordig zo veel te kiezen hebt als je werk zoekt.

Ik zie het al voor me.

"Ikbenanoniem komt bij werkcoach van het UWV. Coach ziet dat Ikbenanoniem maar 1x in een half jaar gesolliciteerd heeft. Coach boos. Ikbenanoniem verdedigt zich door te zeggen dat dit een baan in haar eigen woonplaats is en dat ze toch echt niet verder kan reizen, want dat is te duur."

Voor jouw informatie Zakdoekjeopviva: van alle ongeveer 45 sollicitaties die ik de afgelopen maanden heb verstuurd was er welgeteld 1 bij in mijn eigen woonplaats. Ik weet niet waar jij woont, maar bij ons in de periferie kom je al snel op een kilometer of 30 a 40 van je werk te zitten. Je hebt dat gewoon maar te accepteren.

Tikje kortzichtig dus dat jij stelt dat TO er voor kiest zo ver van haar woonplaats te gaan werken.
quote:Sunemom schreef op 21 juni 2010 @ 14:58:

[...]

In het onderwijs is het bedrag dat je krijgt per definitie (een stuk) lager dan wat de belastingdienst vergoed. Je krijgt dan dus via de belasting nog wel een deel extra, maar dat gaat alleen op als je met het ov reist, voor auto-kilometers geldt dat voor zover ik weet niet.Ja, als ik het zo zie, krijg je in het onderwijs niet veel inderdaad (en ik vond mijn vergoeding al zo laag), dus dan is de kans dat je van de belasting iets terug krijgt wel groot. Het is alleen een illusie te denken dat je het volledige bedrag terugkrijgt, je zult altijd een stuk zelf moeten betalen.
Nou ik ben ook blij dat ik een baan heb, als starter in deze tijd. Dus 60 km enkele reis neem ik voor lief. Andere optie is verhuizen voor mijn werk en hoe zou ik dat moeten doen?

Huurwoning moet je 3/4 jaar op wachten en kopen kan ik nog niet omdat ik een starter ben.

Dus of ik er zelf voor kies? Nou nee niet bepaald, ik zou ook liever in mijn eigen woonplaats werken, ik heb gewoon niet echt een andere keus.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 juni 2010 @ 15:02:

[...]Tikje kortzichtig dus dat jij stelt dat TO er voor kiest zo ver van haar woonplaats te gaan werken.

Rustig aan . Je vat het nu als een soort aanval op, alsof er eigenlijk staat "eigen schuld dikke bult".

Maar je moet het anders zien: die werkgever kan er óók niks aan doen als personeel ver weg blijkt te wonen. Heartwork is niet gedwongen te verhuizen door de werkgever.

Dus TO kan er misschien wel niet zoveel aan doen dat het werk 70 km ver weg is (daar kun je over discussieren, maar goed, laten we for the sake of the argument dat even aannemen), maar de werkgever van TO kan er al helemaal niks aan doen. En als er pech is dat TO reiskosten moet maken, waarom zou de werkgever die pech dan per definitie moeten dragen?

Dan kan iedereen wel elke baan op elke afstand aannemen, als de werkgever toch degene is die de lasten moet dragen.

Werkgever betaalt als het goed is een fatsoenlijk salaris, en de werknemer bepaalt of hij dat geld uitgeeft aan reizen, aan een verhuizing, aan een logement, of aan wat voor oplossing dan ook.

Aanvulling: er is ook nog zoiets als de keuze van woonplaats. In sommige woonplaatsen weet je dat je zult moeten reizen voor een baan, terwijl in andere steden weer voor bijna alle beroepen werk is te vinden. Maar in die steden is het wonen dan vaak weer duur.

Je moet dus bij het kiezen van een beroep en een woonplaats afwegen: kan ik met dit beroep overal mijn geld verdienen of alleen in bepaalde plaatsen, hoeveel kans heb ik hier op werk, waar kan ik gaan wonen, hoe groot is de kans dat ik moet reizen, kan ik hier goedkoop en makkelijk aan een woning komen enzovoort. Die hele afweging moet elke werkende volwassene in zijn leven maken en dat hangt allemaal af van jouw keuzes en prioriteiten.

Het heeft niet zoveel zin om al die parameters als vaststaande gegevens te beschouwen ("ik woon nou eenmaal hier en kan er niks aan doen").
Nou de werkgever mag het belastingvrij uitkeren, en zelf als kosten van zijn belasting aftrekken. Dus het is veel voordeliger als hij het betaald dan de werkgever.

Is laatst een onderzoek geweest, Nederland is 1 van de weinige landen waarbij reiskosten vergoed worden. Maar ook 1 van de weinige landen waar werknemers zelf hun lunch moeten meenemen/betalen.

Het zit gewoon in de Nederlandse cultuur. En als er echt tekorten op de arbeidsmarkt komen, zal het alleen nog maar meer voorkomen.
Ik ben het erg met je eens Ikbenanoniem!

Nadat ik een tijd werkloos was, heb ik ook "gekozen" voor een baan zo'n 100 km van mijn woonplaats. Gekozen tussen aanhalingstekens ja, want het was óf dat, óf de bijstand in.

Ik word altijd wat giftig van dat soort opmerkingen, want geloof mij maar als ik zeg dat het hartstikke zwaar is, dat reizen van en naar werk. Een sociaal leven zit er ook nauwelijks meer in. En ik doe dat nu al een paar jaar, want ik woon in een regio waar al voor de crisis nauwelijks werk was, dus het is me niet gelukt alsnog iets dichter bij huis te vinden. De optie die me nu rest is verhuizen naar de regio waar ik werk, om weer iets van een leven terug te krijgen. Ook fijn, verhuizen naar een plaats waar ik niemand ken

Ja ja, maar ik heb het gekózen zeker... Door dit soort opmerkingen denk ik wel eens: volgende keer trek ik wel gewoon die uitkering (doe ik heus niet, maar toch, af en toe had het me makkelijker geleken).
@ Soleil:

ik citeer even uit mijn eerdere aanvulling:

Aanvulling: er is ook nog zoiets als de keuze van woonplaats. In sommige woonplaatsen weet je dat je zult moeten reizen voor een baan, terwijl in andere steden weer voor bijna alle beroepen werk is te vinden. Maar in die steden is het wonen dan vaak weer duur.

Je moet dus bij het kiezen van een beroep en een woonplaats afwegen: kan ik met dit beroep overal mijn geld verdienen of alleen in bepaalde plaatsen, hoeveel kans heb ik hier op werk, waar kan ik gaan wonen, hoe groot is de kans dat ik moet reizen, kan ik hier goedkoop en makkelijk aan een woning komen enzovoort. Die hele afweging moet elke werkende volwassene in zijn leven maken en dat hangt allemaal af van jouw keuzes en prioriteiten.

Het heeft niet zoveel zin om al die parameters als vaststaande gegevens te beschouwen ("ik woon nou eenmaal hier en kan er niks aan doen").

Dus ja, ik ben ook wel eens verhuisd naar een plaats waar ik niemand ken voor werk, ik heb jarenlang 4 uur per dag gereisd op eigen kosten. En? Je punt is?
Mijn punt is, dat het niet altijd een kéuze is. Dat sommige dingen je nou eenmaal een beetje overkomen in het leven en dat je er dan het beste van probeert te maken en dat je daarom soms bepaalde afwegingen moet maken, om er het beste van te maken.

Dat wil dus niet zeggen dat alles maar altijd een 100% keuze is geweest.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik was blij dat ik mijn huidige baan vond en het reizen nam en neem ik voor lief. Maar het is niet altijd makkelijk. Ook het verhuizen is iets, wat voor mij op lange termijn beter is, dat weet ik en doe ik daarom met alle liefde.

Maar als ik echt echt had kunnen kiezen? Nee, dan waren dingen anders gegaan.
quote:diedietje schreef op 21 juni 2010 @ 15:08:

Nou ik ben ook blij dat ik een baan heb, als starter in deze tijd. Dus 60 km enkele reis neem ik voor lief. Andere optie is verhuizen voor mijn werk en hoe zou ik dat moeten doen?

Huurwoning moet je 3/4 jaar op wachten en kopen kan ik nog niet omdat ik een starter ben.

Dus of ik er zelf voor kies? Nou nee niet bepaald, ik zou ook liever in mijn eigen woonplaats werken, ik heb gewoon niet echt een andere keus.

Ik ben verhuisd voor de liefde. Zo'n 100 km van mijn woonplaats. Gezien ik uit een klein gehucht kwam had ik daar nooit gedacht werk te vinden. En wat blijkt? Net mijn huis verbouwd, alles klaar en net op dat moment komen er 2 vacatures vrij in mijn oude omgeving.

In mijn nieuwe omgeving is er Niets te vinden. Wat had ik anders gemoeten als startende? Die buurt ken ik tenminste.

(ook een voordeel dat ik op deze manier wel mijn vriendinnen kan blijven zien).

Verder..

Wow, wat veel reacties al!

Ik zie dat ik bij de belastingdienst wat kan terug vragen. Daar ga ik me gelijk eens in verdiepen. Bedankt Meds.

Ik had heus niet verwacht dat het kostendekkend zou zijn hoor.

Maar toen ik net van de NS medewerkster dat bedrag hoorde voor enkel de treinreis schrok ik wel een beetje.

Hartstikke bedankt voor de vele reacties!
Poelepoelepoelepoes!
Tsja, dingen lopen zoals ze lopen en dat plan je niet altijd vooraf. Maar dat soort risico's draag je wel zélf. (edit: dit is dus een reactie op Soleil)

Deze discussie begon namelijk met de opmerking van zakdoekje:"Waarom zou je werkgever jouw complete reiskosten moeten betalen? Jij kiest er voor zo ver van huis een baan te zoeken".

En in dat licht moet je dat verhaal van keuzes zien: het is misschien wel niet 100% jouw bewuste keuze om te wonen waar je woont en te werken waar je werkt, maar het is nog véél minder de keuze van je werkgever. Dus die kan moeilijk opdraaien voor alle kosten die de werknemers maken bij hun woon/werkperikelen.
quote:Snormel schreef op 21 juni 2010 @ 15:57:

En in dat licht moet je dat verhaal van keuzes zien: het is misschien wel niet 100% jouw bewuste keuze om te wonen waar je woont en te werken waar je werkt, maar het is nog véél minder de keuze van je werkgever. Dus die kan moeilijk opdraaien voor alle kosten die de werknemers maken bij hun woon/werkperikelen.

Tja, bij mijn werkgever was dat wél zijn keuze. Want ik kon dan wel geen werk vinden in mijn regio, het bedrijf vond niemand met mijn kwalificaties in zijn regio (we werken nu zelfs met meerderen uit mijn woonplaats daar, vanwege een bepaalde skill). Hij koos dus heel bewust voor iemand die ver weg woont.

Gelukkig heb ik wel een redelijk goede reiskostenregeling dus, hoewel niet helemaal kostendekkend, en heb ik ook wat andere voordelen eruit weten te slepen.

Dit is allemaal vreselijk off topic natuurlijk, maar ik wilde toch nog reageren, omdat ik vind dat hier (niet specifiek in dit topic trouwens) dingen vaak vreselijk zwart-wit worden gesteld en zo is het vaak niet. Je kent de achtergrond van verhalen hier nou eenmaal niet.
Bij mij is het volgende bekend:

* het eerste jaar in het onderwijs/bij een nieuwe baan kreeg ik alle kilometers vergoed. Daarna max. 25 km enkele reis

* aan het einde van het jaar kregen wij een 'aanbod' om de rest van de kilometers en de resterende paar centen (geloof dat je belastingtechnisch max. ¤0,18 krijgt, dus die ¤0,03 die over zijn) te laten verrekenen met je eindejaarsuitkering. Dan is die dus hoger dan normaal en dat is dan voordeliger (heb ik van mijn collega's op het woord geloofd)

Succes met je nieuwe baan
Wat een gemuk over reiskostenvergoeding. Ik ben per maand ¤140,- aan een abonnement kwijt en krijg nul komma nul van werkgever terug. Wees blij dat je iets krijgt. Werkgevers zijn allang niet meer verplicht om reiskosten te vergoeden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven