Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 19 juni 2010 @ 22:30:

Heli; echt waar, de kas de hele dag open? Hmm Misschien wordt het wel té warm bij mij De sierpepers waren me allemaal 'verbrand' En die wilde ik zo graag! Heb geen zaadjes meer dus als jij ze nog aanbiedt dit jaar, dan heb je hierbij alvast weer een klant Grote kans dat het idd te warm in je kas is (geweest). En ja, in de volgende zadenlijst zit ook weer de Medusa. Mijn schoonouders hebben de plant deze winter overgehouden en hij doet het weer heel erg goed!
artisjok moeilijke plant ? geen idee van. of ie tweejarig is weet ik ook niet

ik heb de ballen verstand van tuinieren, heb gewoon gekocht wat ik lek en lekker vind en verder op hoop van goede zege

veel dingen heb ik als plantje al gekocht omdat het voor zelf zaaien te laat was toen de tuintjes opgeleverd werden.
quote:Yamuna schreef op 19 juni 2010 @ 22:34:

[afbeelding]

kiekje van t kruiden hoekje Whahahahahah, die kabouter ertussen! Dat ziet er allemaal erg netjes en goed uit!
Leuk Yam! Niet vergeten te checken of je rozemarijn wel winterhard is (anders ff oppotten voor de winter). Zo ben ik afgelopen jaar 2 rozemarijn (1 struikje en 1 op stam) kwijtgeraakt )
Niet heel duidelijk, maar hier issie:

Beestje is heel klein, een millimeter ofzo.
geen idee wat dat voor beestje is
Volgens mij is het een soort bladluis, ze bestaan in verschillende kleuren.
Mooie foto's!

Ik heb bloemknoppen in mijn paprika en tomatenplanten, dar houdt het ook mee op. Hier ook een groeiachterstand lijkt het wel. Komt vast nog wel goed, het zijn mooie stevige planten.

Wat ik met de meloen moet doen weet ik niet zo goed...

Ik heb er een stok bij gestoken maar opbinden lukt niet echt, is dat echt nodig?
Hallo!

Door dit topic ben ik helemaal enthousiast geraakt! Ik heb alleen geen tuin, wel een balkon. Alles staat dus in potten. Heb 4 bessenplantjes, maar die zijn nieuw dus daar komen dit jaar nog geen besjes aan. Nouja, aan 3 ervan dan, want aan 1 plantje zaten al besjes bij aankoop en daar heb ik gisteren de eersten van op, lekker! Verder heb ik een heleboel kruiden: ananasmunt, gembermunt, peterselie, basilicum, tijm, salie, bieslook. Oja, ook nog een cherrytomaatje, maar die staat er zielig bij, dus ik weet niet of die iets gaat doen.

Nu wil ik eigenlijk courgette gaan proberen! Ik heb een beetje op internet gekeken en las dat het mogelijk is om tot eind juni te zaaien, in de tuin dan. Zou dit ook gelden voor zaaien in potten? Ik hoop dat het goed gaat. Er is de hele dag zon op het balkon (van zonsopkomst tot +- 20u) en het wordt er erg heet omdat het windstil is.

Volgend jaar wil ik nog meer groenten gaan proberen, maar ik denk dat het daar nu te laat voor is. Het balkon van Jody vind ik echt super! Goed idee om in de hoogte te werken.

Alvast bedankt voor de tips!
Margot: leuk dat je ook aan het balkontuinieren bent geslagen!

Wat betreft de courgette: is het een idee om bij het tuincentrum één plantje te kopen? Dat bespaart jou de moeite van het opkweken en je hoeft geen heel zakje met zaadjes te kopen waar je er maar één van gebruikt... Zo heb ik dat ook gedaan en het groeit bij mij giga hard! Wel veel water geven op het balkon, dat merk ik nu echt. Moet er elke dag met de gieter langs. En niet vergeten regelmatig bij te mesten!

Ik wil volgend jaar andere cherrytomaten. Deze zijn niet leuk, ze groeien letterlijk boven mn hoofd uit (terwijl ik na 4 trossen de top eruit heb gehaald). Heel mn relax-balkon wordt ingenomen door die cherry's Volgend jaar een kleine struik-cherry uitzoeken ofzo, en geen onduidelijke gekregen zaadjes zoals dit jaar...
Eén keer is wel genoeg...
anoniem_54281 wijzigde dit bericht op 22-06-2010 11:17
Reden: dubbel
% gewijzigd
Ik heb uit pure luisfrustratie gisteren touwtjes (van die raffiaopbindtouwtjes) in de framboos gehangen en daar Luuf (Vick vaporub achtig spul) aan gesmeerd. Ze zeggen dat die beesten niet van sterk ruikende dingen houden (zoals lavendel) dus hopelijk verjaag ik ze hiermee.

Ook in de Madame Jeanette peperplant (die volzit met luis) heb ik Luuf gesmeerd. Na een halfuurtje lieten de eerste beestjes los. Vanmiddag nog maar eens kijken hoe de rest erbij hangt.
louise1 wijzigde dit bericht op 22-06-2010 13:23
Reden: krachtterm verwijderd
% gewijzigd
Poep, wie heeft jou gescheten?
@ Mikske, gefeliciteerd!! Dat is nog eens leuk nieuws!

@ Yamuna, haha wat leuk met die tuinkabouter erin.

@ Mmargot, je bent wel enthousiast begonnen, leuk hoor! Als het cherrytomaatje het niet red kun je evt. straks bij de supermarkt vast nog wel een nieuwe halen, zodat je iig tomaten hebt deze zomer.

Hier ook de eerste aardbeien geoogst, superlekker, zo zoet!
jeuj heb al minidoperwtjes gespot in mn plant !

ga vanavond kiekje maken !
Dankjewel iedereen voor de snelle reacties! Ik denk dat ik dan inderdaad het beste voor n plantje kan gaan ipv zaden. Hoeveel courgettes komen er gemiddeld van zo'n plantje?

Het cherrytomaatje zit in n potje met bieslook, heb het zo gekregen, maar het takje hangt gewoon slap. Zal hem vanavond eerst eens in zijn eigen potje zetten.

Pff nu wil ik eigenlijk ook rucola! Volgens mij is er geen stoppen meer aan als je eenmaal bent begonnen, toch?
Margot: ik heb tot nu toe al 7 courgettes geoogst, in een paar weken tijd. Als je ze blijft oogsten maakt de plant steeds nieuwe vruchten aan.

Grote kans dat je tomaat het nog wel redt, flink bijmesten en een eigen pot doen vaak al wonderen.

En inderdaad: als je eenmaal bezig bent zie je overal andere leuke groentes/fruit/kruiden
quote:Jody schreef op 22 juni 2010 @ 13:57:

Margot: ik heb tot nu toe al 7 courgettes geoogst, in een paar weken tijd. Als je ze blijft oogsten maakt de plant steeds nieuwe vruchten aan.

Grote kans dat je tomaat het nog wel redt, flink bijmesten en een eigen pot doen vaak al wonderen.

En inderdaad: als je eenmaal bezig bent zie je overal andere leuke groentes/fruit/kruiden Wow, leuk! Over de mest, wat voor soort mest gebruik je dan? Of zijn er geen verschillende soorten? Ik ga trouwens sowieso al elke dag met mn gieter over t balkon, dus die courgettes kunnen er ook nog wel bij.
Ik heb organische meststof voor serregroenten gekocht, dat is geschikt voor biologische teelt.

Bij een Boerenbond/Welkoop hebben ze een hele verzameling meststoffen, voor allerlei groenten.
@ Sarah: Ik denk ook dat het een luisje is. (Sorry voor de late reactie )

@ Margot: Als je nog een plantje van de courgette kunt bemachtigen: doen! En anders kun je inderdaad nog zaaien. Je zult dan wel pas vanaf augustus kunnen oogsten.

En leuk dat je ook zo enthousiast bent over je plantjes! En ik ben het eens met Jody wat betreft je tomatenplant. Ik gebruik trouwens koemestkorrels.

@ Louise: Ik ben benieuwd of je methodes gaan werken tegen bladluis. En het is een vies werkje, maar het is wel effectief: met je handen alle bladluis verwijderen. Daarna weet je waar de uitdrukking 'groene vingers' vandaan komt

(Dit is trouwens kansloos als je een hele kwekerij planten hebt natuurlijk)

@ Yamuna: Ik heb vanmiddag al een paar doperwten gesnoept! Heerlijk zijn ze!!!

Ik ben momenteel afhankelijk van mijn vriend wat betreft de verzorging van de planten. En mijn vriend doet wel zijn best, maar heeft er natuurlijk helemaal geen verstand van

Ik heb namelijk zo net aan het einde van mijn zwangerschap bekkenklachten gekregen en lig dus eigenlijk de hele dag op bed. Vervelend, maar het einde lijkt in zicht
Vervelend Helianthus! Hopen dat het gauw afgelopen is.

Ik heb vandaag de eerste mini-tuinboontjes gespot. En ook bloemknoppen in mijn courgetteplanten. En verder komen er denk ik bloemetjes aan in mijn cherrytomaatplantjes.

Ik vrees echter voor m'n aardappelen. Geen idee wat er mee aan de hand is. Alle jonge bladeren lijken aangevreten, maar ik weet niet zeker of ze aangevreten zijn want de bladeren lijken eerst om te krullen en in elkaar te kronkelen. Als zijn sommige toppen echt al kaal (dus dat lijkt toch weer op vreterij). Iemand misschien enig idee?

De luizen houden we hier voorlopig nog onder controle door alles te toppen waar ze in zitten (dat is gelukkig nog mogelijk) en de 'groene/zwarte-vinger methode' zoals hierboven beschreven.
Och Heli, auw auw....heb er zelf ook veel last van gehad (vooral mijn 2e zwangerschap die binnen een jaar na de eerste kwam). Succes nog eventjes

Luizen, hm. Shit.

Maar! Heb gisteren al die potjes met stro voor de oorwormen in elkaar geknutseld, dus die hang ik vandaag op. Ik heb ook kervel gekocht gisteren, dus dat ga ik even rondom de sla planten (las ik nog ergens op het net). En voor de vogels heb ik gisteren met de kindjes 2 heuse vogelverschrikkers gemaakt Dus die staan al te pronken in de moestuin Bij even googlen leverde het me op dat cd's aan een touwtje ook vogels afschrikt, dus die ga ik vandaag ook nog even zoeken en voorzien van touw. Hopelijk heb ik nog genoeg stokken waar ik alles aan vast kan maken

Ik zit trouwens op dit moment te genieten van het uitzicht. Er is een hele vliegende-mieren-kolonie aan het uitvliegen naast de schuur, en daarboven zitten talloze kleine vogeltjes (zwartkop, koolmees, mus, vink) in de lucht te happen naar vers eten Mooi om te zien!

Eefje, omkrullen van blad duidt volgens mij meestal op droogte, maar het kan ook wel een ziekte zijn. Zie je nergens beestjes?

Voor de luizen raad ik je ook die oorworm-huisjes aan! Nog geen idee of het werkt, maar proberen kan altijd, toch?
Droogte is het denk ik niet bij de aardappelplanten, de grond is behoorlijk vochtig (klei-ig) geweest de hele tijd. Ik heb ze grondig geinspecteerd op beestjes, maar kan niks vinden. Natuurlijk ook gegoogled op aardappelziekte, maar daar lijkt het toch ook niet op, er zijn geen bruine vlekken op de bladeren. Het is echt alsof ze verfrommeld raken en daarna opgegeten (of misschien verfrommelen ze door de schade door vraat?).
Hmm...

Dit dan? (Is weliswaar bij tomaten, maar dat zou niet uit moeten maken)

http://home.scarlet.be/gr ... ulkoppen-bij-tomaten.html
quote:Sarah Scott schreef op 23 juni 2010 @ 08:39:

En voor de vogels heb ik gisteren met de kindjes 2 heuse vogelverschrikkers gemaakt Dus die staan al te pronken in de moestuin Bij even googlen leverde het me op dat cd's aan een touwtje ook vogels afschrikt, dus die ga ik vandaag ook nog even zoeken en voorzien van touw. Hopelijk heb ik nog genoeg stokken waar ik alles aan vast kan maken

Mijn opa hing vroegah in de boomgaard naast de boerderij altijd in elke fruitboom een radio met harde muziek. Eindeloze verlengsnoeren... dat weet ik nog wel

CD's schijnt idd ook goed te werken, omdat die het zonlicht steeds weerkaatsen, dat schrikt vogels kennelijk af.

Eefje, ik heb dat omkrullen ook bij m'n tomaten, ik hou het er hier op dat het komt door teveel energie (zoals in de link van Sarah). Nu ze vruchten gaan dragen is het omkrullen veel minder.
Dank je Sarah voor het meedenken. Helaas ziet het het ook niet zo uit. Ik denk ook niet dat dit het is. Het is gek, want alle buren (we hebben een volkstuin) hebben het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven