Oorpijn en kiespijn tegelijk. Wat is de hoofdoorzaak?
dinsdag 22 juni 2010 om 21:02
Ik heb ongeveer een dag of 5 last van kiespijn en oorpijn. Als ik net onder m'n oor druk doet het pijn, het oor zit ook een beetje dicht. Dit trekt door naar mijn bovenkaak en heb dus ook kiespijn.
Ik weet nu niet zo goed of ik naar de huisarts moet of naar de tandarts.
Weet niet of de pijn van het oor af komt of van de kies.
Wat denken jullie? Iemand dit ook eerder gehad.
Ik weet nu niet zo goed of ik naar de huisarts moet of naar de tandarts.
Weet niet of de pijn van het oor af komt of van de kies.
Wat denken jullie? Iemand dit ook eerder gehad.

dinsdag 22 juni 2010 om 21:26
Toch de kies die de pijn veroorzaakt.
Morgen inderdaad maar eens bellen met de tandarts.
Ik slik wel Ibuprofen tegen de pijn, helpt wel.
Die tandartsass. doet altijd zo moeilijk. Je moet altijd 3 maanden wachten. Alleen als het super spoed is mag je komen op een tijdstip wat voor mij dan weer onmogelijk is. Ze doen daar altijd moeilijk. Als ik dan zeg dat dat tijdstip niet uitkomt doet ze snibbig.
Maar goed, ik moet niet zeuren. Morgen ga ik bellen....
Morgen inderdaad maar eens bellen met de tandarts.
Ik slik wel Ibuprofen tegen de pijn, helpt wel.
Die tandartsass. doet altijd zo moeilijk. Je moet altijd 3 maanden wachten. Alleen als het super spoed is mag je komen op een tijdstip wat voor mij dan weer onmogelijk is. Ze doen daar altijd moeilijk. Als ik dan zeg dat dat tijdstip niet uitkomt doet ze snibbig.
Maar goed, ik moet niet zeuren. Morgen ga ik bellen....

dinsdag 22 juni 2010 om 21:38
quote:queennie schreef op 22 juni 2010 @ 21:32:
Hallo,
Even een paar extra vragen...
Is die kiespijn in je bovenkaak?
Ben je de afgelopen dagen verkouden geweest?
Als je voorover bukt wordt de pijn dan erger?
Groetjes
De kiespijn is inderdaad in de bovenkaak.
Nee, ben niet verkouden geweest de afgelopen dagen,
Als ik voorover buk voel ik niet meer pijn.
Mijn oor gaat wel meer dicht zitten, het is nu erger dan 3 dagen geleden.
Maar, waar dacht je aan?
Hallo,
Even een paar extra vragen...
Is die kiespijn in je bovenkaak?
Ben je de afgelopen dagen verkouden geweest?
Als je voorover bukt wordt de pijn dan erger?
Groetjes
De kiespijn is inderdaad in de bovenkaak.
Nee, ben niet verkouden geweest de afgelopen dagen,
Als ik voorover buk voel ik niet meer pijn.
Mijn oor gaat wel meer dicht zitten, het is nu erger dan 3 dagen geleden.
Maar, waar dacht je aan?
dinsdag 22 juni 2010 om 21:43
Als het in je bovenkaak en in je oor zit denk ik eerder aan een beginnende kaakholte ontsteking. ( combinatie onderkaak en oor denk ik aan kies ).
Tussen je oor en bovenkaak zit een open verbinding. Vandaar dat de pijn dan uitstraalt.
Als er 1 kies duidelijk aanwijsbaar pijn doet moet je bij de TA zijn, maar het meerdere kiezen dan moet je bij de HA zijn.
De wortelpunten van je bovenkaak lopen namelijk door tot in de holte van je bovenkaak en als het daar rommelt raken die wortelpunten geirriteerd en voel je kiespijn, terwijl er met de kiezen zelf niets mis is.
PS ik ben tandartsassistente, mocht je het willen weten
Tussen je oor en bovenkaak zit een open verbinding. Vandaar dat de pijn dan uitstraalt.
Als er 1 kies duidelijk aanwijsbaar pijn doet moet je bij de TA zijn, maar het meerdere kiezen dan moet je bij de HA zijn.
De wortelpunten van je bovenkaak lopen namelijk door tot in de holte van je bovenkaak en als het daar rommelt raken die wortelpunten geirriteerd en voel je kiespijn, terwijl er met de kiezen zelf niets mis is.

dinsdag 22 juni 2010 om 21:51
quote:queennie schreef op 22 juni 2010 @ 21:43:
Als het in je bovenkaak en in je oor zit denk ik eerder aan een beginnende kaakholte ontsteking. ( cominatie onderkaak en oor denk ik aan kies ).
Inderdaad kan ik niet precies aangeven welke kies het is die de pijn veroorzaakt. Het lijkt wel of het er meerdere zijn.
Ik kan mijn mond ook niet echt heel ver open doen, dan voel ik mijn kaak nog meer pijn doen.
Dus als ik jouw advies zo zie, toch maar de HA bellen en mijn klachten uitleggen?
Als het in je bovenkaak en in je oor zit denk ik eerder aan een beginnende kaakholte ontsteking. ( cominatie onderkaak en oor denk ik aan kies ).
Inderdaad kan ik niet precies aangeven welke kies het is die de pijn veroorzaakt. Het lijkt wel of het er meerdere zijn.
Ik kan mijn mond ook niet echt heel ver open doen, dan voel ik mijn kaak nog meer pijn doen.
Dus als ik jouw advies zo zie, toch maar de HA bellen en mijn klachten uitleggen?
dinsdag 22 juni 2010 om 21:57
Beetje offtopic, sorry,
Als het idd een kaakholte ontsteking is, is er op een rontgenfoto van een TA niets te zien en wordt hij dus ook voor niets gemaakt. ( Hoewel tandartsen altijd wel wat zien op een foto )
Ik weet niet hoe je verzekert bent, maar een tandarts kost veel geld, die foto helemaal en dit wordt over het algemeen slecht/niet vergoed door de zorgverzekering.
En daarna moet je alsnog naar de HA ( die wel vergoed wordt )
Als het idd een kaakholte ontsteking is, is er op een rontgenfoto van een TA niets te zien en wordt hij dus ook voor niets gemaakt. ( Hoewel tandartsen altijd wel wat zien op een foto )
Ik weet niet hoe je verzekert bent, maar een tandarts kost veel geld, die foto helemaal en dit wordt over het algemeen slecht/niet vergoed door de zorgverzekering.
En daarna moet je alsnog naar de HA ( die wel vergoed wordt )
dinsdag 22 juni 2010 om 21:59
quote:Anne1977 schreef op 22 juni 2010 @ 21:51:
[...]
Dit klinkt meer als een ontsteking van een holte dan een kies.
Ik zou de HA bellen als ik jou was.
Heel veel sterkte ermee!
[...]
Dit klinkt meer als een ontsteking van een holte dan een kies.
Ik zou de HA bellen als ik jou was.
Heel veel sterkte ermee!
dinsdag 22 juni 2010 om 22:12
Ik heb precies hetzelfde op dit moment. Vanochtend de TA gebeld na 6 dagen pijn. Ik kon gelijk komen (en nee ik heb niet overdreven aan de telefoon, gewoon gezegd dat ik moeilijk kon eten en erg veel pijn had). Nu een antibioticakuur want mijn verstandskies komt (eindelijk!) door, maar dat is flink aan het ontsteken.
Krijg mijn mond amper open (eten is een ramp) en mijn oor 'plopt' en doet ook zeer.
Sterkte!
Krijg mijn mond amper open (eten is een ramp) en mijn oor 'plopt' en doet ook zeer.
Sterkte!
dinsdag 22 juni 2010 om 22:28
Ja, maar door erop te drukken was het wel erg duidelijk... Dat is dus duidelijk te lokaliseren.
Dat kan jij ook nog doen Anne. Met bijvoorbeeld de achterkant van je mes tikken op je kiezen. Eén voor één. Klinkt gek, maar dat doen ze bij de TA ook. Om de pijn te kunnen lokalisren.
Als er dan duidelijk 1 pijn doet en de rest niet kan het alleen je kies zijn, maar blijft het onduidelijk dat zit het toch in je kaak.
Heb je pijn bij het drinken van koude dranken?
Lastig hè die hulp op afstand
Dat kan jij ook nog doen Anne. Met bijvoorbeeld de achterkant van je mes tikken op je kiezen. Eén voor één. Klinkt gek, maar dat doen ze bij de TA ook. Om de pijn te kunnen lokalisren.
Als er dan duidelijk 1 pijn doet en de rest niet kan het alleen je kies zijn, maar blijft het onduidelijk dat zit het toch in je kaak.
Heb je pijn bij het drinken van koude dranken?
Lastig hè die hulp op afstand
dinsdag 22 juni 2010 om 22:38
Interessant dit. Heb hetzelfde (weliswaar niet heel heftig, meer een zeurende pijn). Maar bang om naar de tandarts te gaan. Ook veel last van bijholte ontsteking gehad. Zou het ook kunnen zijn. Vrees dat ook ik die verschrikkelijke afspraak maar moet gaan maken. (moest toch al voor controle een afspraak maken)
dinsdag 22 juni 2010 om 22:51
Bij mij zijn het dus 'nog niet doorgekomen verstandskiezen'. Dus het is bij mij een kwestie van op je tandvlees drukken en daar doet het zeer. Lijkt dus eigenlijk ook op kaakpijn (om dat je nog geen kies ziet), maar het is wel degelijk een kies die aan het prikken is in tandvlees.
Handigste is toch wel een TA laten kijken denk ik, die weet ook heus wel wat van kaken af. Als hij het echt niet weet kun je altijd nog naar een HA?
Tenzij je niet verzekerd ben voor de TA natuurlijk..
Bij mij was het overigens zo erg geworden na 6 dagen dat ik echt niet moeilijk deed over een afspraak maken. Ik had zelf zoiets: als het een kies is, trek hem er dan maar uit! Maar dat was niet nodig.
Handigste is toch wel een TA laten kijken denk ik, die weet ook heus wel wat van kaken af. Als hij het echt niet weet kun je altijd nog naar een HA?
Tenzij je niet verzekerd ben voor de TA natuurlijk..
Bij mij was het overigens zo erg geworden na 6 dagen dat ik echt niet moeilijk deed over een afspraak maken. Ik had zelf zoiets: als het een kies is, trek hem er dan maar uit! Maar dat was niet nodig.