siliconen/ouderwetse bakblikken ?

23-06-2010 15:31 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hola mede forummers,

Even een vraag over bak blikken, je ziet ze in silicone materiaal en de roestvrijstale blikken, ik ben in een kook en bak bui gekomen door teveel op de viva eetpijlert te zitten

Ik wil nu gaan beginnen met cake, boterkoek, hartige quise, appeltaart etc etc... zelf een braadslede voor iets van aardappel schotels.

Nu ben ik zowel bij de Xenos, hema en action geweest en heb keuze aan... of silicone of de ouderwetse blikken, wat is nu fijner om te gebruiken ? is het zo dat je bij die ouderwetsebakblikken (daar zit anti aanbaklaag in), geen boter nodig heb en bij die silicone wel ? ik las wel op de silicone verpakking dat het er handig uitgewipt kan worden

Wie kan mij een beetje opweg helpen, qua prijs was ik bij de action het goedkoopste en waren daar geen verschil tussen die siliconen dingen of gewonen blikken.

Alvast bedankt, voor het mee willen helpen.

Groetjes Girlxxx.
Bakblikken, siliconen sucks!
MILF in the making ;-)
siliconenvormen van guydemarle gebruik ik.een frans produkt.

alles komt er goed en heel uit.hartstikke dure dingen zijn ut wel,maar je kan er gegarandeerd10 jaar mee voort.

op MP staan ze wel eens 2dehands.
Ik vind siliconen wel handig eigenlijk.

Ik gebruik ze alleen als ik kapsel, gewone cake of chocoladetaart maken.

Appeltaart gaat in de springvorm.

Als ik het even af laat koelen krijg ik het juist mooi uit zo'n silicoon.
Siliconen is super voor dingen van muffin formaat, je wipt ze er inderdaad zo uit. Nadeel van 't spul is dat het vreselijk slecht schoon te maken is.

Voor groter werk geef ik toch de voorkeur aan metaal, het werkt prettig en, omdat het metaal goed heet wordt, je krijgt een mooiere korst en kleur.

Antiaanbaklaag boeit me niet eigenlijk. Zit er een laag in moet 'ie wel blijven zitten. De beste bakvormen blijf ik kaiser vinden, te koop in de betere kookwinkel.
Ik heb net een siliconen-muffinvorm weggegooid en weer een "normale"muffinvorm gekocht. Vond die siliconen helemaal niets, te wiebelig en slecht schoon te maken.
Ik heb een paar keer een broodje gebakken in een silic. vorm, ging er wel gemakkelijk uit, maar idd zakt de vorm uit (is slap). Dat laatste ben ik wel tegengegaan door van bakpapier een lint te maken en eromheen te binden, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar metalen bakblikken.

Ook al bakte de slic.vorm niet aan, het schijnt toch op den duur aan te koeken.
Ik vind siliconen vormen juist heel handig, ik gebruik ze vooral voor cakes en banenbrood e.d. Mijn vormen komen gewoon van de Hema en de Xenos, en ik heb nog nooit problemen gehad met uitzakken. Als ze uit de oven komen laat ik ze even rustig wat afkoelen en dan leg ik het geheel op de kop op een houten snijplank en kan ik de vorm zo van de cake af omhoog rollen. Ik moet zeggen dat ik mijn siliconen taartvorm nog nooit heb gebruikt, ik maak meestal iets in de richting van appel-, monchou- of kwarktaart en die zie ik mezelf toch niet zo snel op de kop gooien en dan weer omdraaien

Ik kwam wel ooit op het lumineuze idee om een siliconenvorm in de vorm van een roos te gebruiken om pudding in te maken... Dat kwam uiteindelijk als een wel heel treurig hoopje ellende op het bord terecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven