Meeneemlunchsalades

24-06-2010 13:54 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kader van galgje een lekker lang woord als titel

Mijn vraag. Ik neem nu meestal brood mee naar mijn werk maar wil wel eens een lekkere, vullende maar ook gezonde salade meenemen. Bij voorkeur van te voren te bereiden (behalve de dressing dan natuurlijk).

Wat nemen jullie mee?
ging iets mis..
Heerlijk al die recepten. Ga eerst eens het een en ander als avondeten proberen. Die couscous lijtk me daar uitstekend voor bv.

Enige wat ik me afvraag bij de recepten met als hoofdingredient sla is dat ik me niet kan voorstellen dat het genoeg vult om de middag mee door te komen zonder te snaaien. Hoe ervaren jullie dat? Eten jullie er nog brood bij?
Ik ben nogal een snaaier maar kan goed een middag op een salade teren. Zeker als je er een grote vleestomaat en een halve komkommer indoet, dan vult dat verassend goed. Of bijvoorbeeld nog een appel erbij. Als ik er stukjes kip bijdoe dan zit ik echt mutvol.

Ik eet dan alleen in de ochtend brood.
Ijsbergsla, gebakken kipfilet (100 gr), brie (50 gr), sperzieboontjes (100 gr), luchtig door elkaar scheppen, en smullen maar!

Ik maak de salades vaak 's avonds klaar, bewaar ze in de tupperware-sla-bak.
Stay with me, let\'s just breathe.
Zure paprika van Kuhne (2 el), 100 gr sperzieboontjes, 100 gr gerookte kip met wat sla dressing
Stay with me, let\'s just breathe.
Rode bietjes met ui, augurk en haring! Evt. minikrieltjes erdoor en een eetlepel mayo.

Koude pastasalades kunnen ook heel goed, met tonijn, rode ui, tomaat en augurk of zo. Of met mozzerella, kip, rucola en gedroogde tomaat.

Ik gooi vaak eerst de vulling en dressing in de bak, en daaroverheen de sla. Pas op het werk husselen dan verlept het niet.
quote:Bergje65 schreef op 24 juni 2010 @ 14:24:

.... waar jullie de tijd vandaan halen om dit klaar te maken. Staan jullie hier extra vroeg voor op?

En hoe bewaren jullie de sla? Je koopt, neem ik aan, een krop of een zak en die gaat gewoon in de groentela? Ik werk deeltijd, dus heb tijd zat. Maar ook toen ik nog fulltime op kantoor werkte, zorgde ik ervoor dat ik een en ander al klaar had voor ik de deur uitging (bijvoorbeeld afwasje, voorbereiding avondeten, bed verschonen, opruimen).

Ik vind een salade sneller gemaakt dan een "normale maaltijd" (aardappels, groenten, vlees of vis). Het kost mij iig net zoveel tijd als het maken van 2 tosti's en dan kies ik liever voor een heerlijke salade. Ik gebruik idd zo'n zak met sla.quote:hinde schreef op 24 juni 2010 @ 14:27:

Ja Bergje dat vraag ik me ook altijd af. Een collega van mij komt behalve salades ook altijd aan met van die verse smoothies die ze 's morgens maakt. En daarnaast doet ze 's morgens aan hardlopen en strijken Ok... dat hardlopen en strijken gaat me niet lukken. Maar ik heb vanmorgen om 11 uur wel al de maaltijd van vanvond gemaakt - telt dat ook (nasi, boontjes, saté). Die smoothies zijn ook niet zo bijzonder tijdrovend. Ik pers elke ochtend 600ml verse jus, doe dat in een blender en gooi er een kiwi of een doosje blauwe bessen of frambozen of bramen of aardbeien bij. Eventueel wat lijnzaad, even mixen en klaar! Kost me 10 minuten (minder zelfs) en het is hartstikke lekker.quote:Bergje65 schreef op 24 juni 2010 @ 14:33:

Maar als je het 'savonds klaarmaakt, dan gaat de hele zwik in een tupperware bakje in de ijskast? Gaat dat niet verleppen???Nee, dat verlept niet. Ik bewaar het idd in zo'n bakje en wat er overblijft van een maaltijdsalade die ik 'savonds eet, eet ik net zo makkeljk de volgende dag als lunch. Ik doe er nooit dressing bij - vaak wel wat citroensap of azijn. Dat neem ik dan apart mee en sprenkel dat op de salade als ik ga eten - dus niet door de bak salade zelf.
Ik ga meestal op maandag in mijn lunchpauze naar Lidl (wat vlakbij mijn werk zit) en koop dat een krop sla, kerstomaatjes, ham, feta, komkommer, nou ja, wat dan ook. Dat in de koelkast op mijn werk en daar eet ik dan de hele week van.
Inmiddels werk ik niet meer. Maar toen ik wel werkte was ik regelmatig op dieet en nam dan ook sla mee. Ik weet eigenlijk niet meer hoe dat ging. Geloof dat ik het gewoon 's ochtends even sneed. Ik stond toch altijd 2 uur eerder op dan dat ik weg moest. (heb veel tijd nodig 's ochtends om wakker te worden) Je kunt de ingredienten natuurlijk ook prima de avond tevoren snijden. Als je alles in apparte bakjes doet heb je nergens last mee. Gewoon een zooi goedkope bakjes van de xenos halen.
Slabak lijkt me ook handig om te hebben daar ga ik eens naar op zoek.

Iemand nog lekkere recepten?
Tonijnsalade, maar dat is meer slaatje als in huzarensalade. Geen idee of je ook zoiets zoekt. Ik eet er meestal wel toast/cracker/pistoletje bij. Wordt na 1 of 2 dagen alleen maar lekkerder doordat de smaken goed doortrekken.

Makkelijk en goed vooraf te maken: pasta (van die kleine wokkels of zo) koken, snel koud afspoelen/laten afkoelen.

Erdoor: gesnipperd uitje, appel, paprika en/of tomaat, paar flinke scheppen sandwichspread (lente-ui tomaat) en evt. hamblokjes, kipreepjes of kalreepjes of zo.

Kan ook met surimisticks of zalm/tonijn uit blik.

Eveneens pastasalade: sla naar keuze, kleine blokjes komkommer, mengsel van mayo/yogho/kerrie/peper, evt. blokjes bleekselderij (houd ik zelf niet van, dan liever restje witte kool of zo), gerookte makreel- of forelfilet. Allebei erg goedkoop bij Aldi/Lidl.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven