Whiplash en nieuw matras

24-06-2010 20:00 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet echt een nieuw matras hebben, maar kan me niet meer dan 300 of max 400 veroorloven momenteel. Ik heb een whiplash en heb erg snel last van mijn bovenrug, armen, schouders, monnikskapspieren en uiteraard nek. Moet goede ondersteuning hebben maar het moet ook niet te zweterig warm worden want dan slaap ik niet. Nou ja, nu ook nauwelijks en ik ben au

Iemand tips omtrent prijs, soort, merk, ondersteuning, hardheid...enz...?

Ik zoek me suf, maar kom er niet meer uit

(dus vrolijk mijzelf op met een poll)

Een matras moet

Totaal aantal stemmen: 5

Hard zijn (20%)
Zacht zijn Geen stemmen
Niet hard niet zacht zijn (20%)
Gevuld met water zijn (40%)
Je warm houden Geen stemmen
Je koel houden (20%)
Geen van bovenstaande Geen stemmen
Ik zeg: waterbed!
Ik heb ook een whiplash, en hàd een waterbed. Dat waterbed was heerlijk qua temperatuur en ondersteuning, maar dat omdraaien...

Waterbed lek, en nu een boxspring (niet duur, van de wehkamp). Stevige matras, met een kussen dat wat weg heeft van deze:

Omdraaien en ondersteuning prima in orde, maar nu loop ik weer te klieren met de temperatuur.

Wil eigenlijk m'n waterbed weer terug...
Iets anders
Van een waterbed wordt de pijn alleen maar erger, niet genoeg ondersteuning. En het is te duur helaas
Oh, waar kan ik dat kussen kopen Babsjuh, ook bij wehkamp?
Ik zit te denken waar ik dat ding ook al weer gekocht had... Aldi volgens mij. Maar wehkamp heeft ze vast ook, en het plaatje dat ik plakte is van Ikea.

Als je voor zo'n kussen gaat, zou ik er eentje nemen met losse vulling zodat je 'm minder hoog kunt maken. Er zijn er ook met een foam vulling maar da's uit 1 stuk en die kun je dus niet naar believen aanpassen.
Iets anders
Hey das een goede tip, dankjewel
Die kussens kun je overal kopen, maar ik zou ze bij een goede beddenspeciaalzaak halen. Reken er op dat een GOED neksteunkussen je zo 80 euro kost. Dat was de mijne namelijk.

En ik wil niet lullig doen, maar met enkel een matras red je het niet. Een goed bed, zeker voor iemand met rug- en/of nekklachten, is een combinatie van een lattenbodem en een matras. En voor 400 euro kun je dat vergeten.

Een echt goede combinatie van matras en lattenbodem kost je een godsvermogen, en eigenlijk is dus die lattenbodem nog belangrijker dan het matras.

Maar goed, je wilt weten naar wat voor matras je moet kijken.

Qua materiaal kun je bijvoorbeeld gaan voor traagschuim of natuurrubber, maar da's allebei niet goedkoop.

En met een matras van enkel schuim ben je ook nog niet zó ideaal uit. Liefst heb je iets wat ook nog geveerd is enzo maar waarbij je bijvoorbeeld een toplaag van traagschuim hebt.

Ik zou me goed laten adviseren bij een goede beddenspeciaalzaak (dus niet de beterbed ) en hun advies volgen.

Oh, enne, een waterbed is NIET ergonomisch en dus in principe absoluut niet ideaal voor mensen met rug- en nekklachten.
668, the neighbour of the Beast
Mijn moeder heeft ook overal pijn klachten. Ze heeft een speciaal luchtmatras gekocht. Kan gewoon (met een onderdekje) op de lattenbodem. Geen idee wat ze kosten eigenlijk. Maar als dat te duur is zou je eens kunnen overwegen tijdelijk op een gewoon luchtbed te slapen? Deed mijn moeder voor die tijd altijd. Lag gewoon op het bed. Kon ze zo hard en zacht maken als ze zelf wilde. Nu trouwens ook met haar luchtmatras.
Misschien een gekke vraag, maar als je een whiplash hebt, kan je verzekering dan niet bijdragen aan een goed matras?
Die traagschuim kussens liggen ook bij action enzo voor een paar euro. Tempur heeft ze ook in verschillende maten. Dan zijn ze inderdaad zo rond de 100 euro.
Oei, dat neksteunkussen van de Aldi is echt pauper. Echt niet doen hoor.

Best leuk, ik heb hem ook op het logeerbed liggen (want ik wilde het wel eens proberen en als het dan niks is belandt het daar), maar het staat absoluut niet in verhouding tot een kwalitatief goed neksteunkussen.

Enne, ik zou er juist niet één nemen die je hoger en lager kunt maken, maar eens naar (komt ie weer) een goeie beddentoko en daar verschillende kussens testen.

Je kunt er één met zo'n nekrol nemen maar je hebt ook bijvoorbeeld kussens met traagschuimvlokken er in. En er is ook nog een gewoon uitziend kussen met een neksteun er in en verder "gewoon" kussen. Er zijn dus nogal wat mogelijkheden.

Bestellen zou ik nooooit doen, want je moet zoiets echt eerst getest hebben.
Maar Tempur is dus echt wel even iets anders dan een "traagschuim" kussen van de Aldi of Lidl.
quote:IngaPinga schreef op 24 juni 2010 @ 20:14:

Misschien een gekke vraag, maar als je een whiplash hebt, kan je verzekering dan niet bijdragen aan een goed matras?En ik weet niet of je ervoor in aanmerking komt maar de gemeente vergoed soms ook het e.e.a. wel. En je zou ook kunnen vragen of je tijdelijk een leenmatras kan krijgen bij de hulpgoederen uitleenpunt. Toen mijn vader kanker had kreeg hij de meest geavanceerde toeters en bellen. Incl. een geweldig ben met (helaas op zijn sterfdag) een luchtmatras.
Ik neem aan dat jullie met een luchtmatras een alternating matras bedoelen? Dat is namelijk echt wel wat té heftig voor gewoon thuis.

Daarbij vallen die krengen zeer royaal buiten het budget

Je wilt niet weten wat die dingen kosten.
quote:Marels schreef op 24 juni 2010 @ 20:18:

Ik neem aan dat jullie met een luchtmatras een alternating matras bedoelen? Dat is namelijk echt wel wat té heftig voor gewoon thuis.

Daarbij vallen die krengen zeer royaal buiten het budget

Je wilt niet weten wat die dingen kosten.Geen idee hoe dat heet. Maar het is in feite een luchtbed in een matras. Dus voet aan als een normaal matras, ziet eruit als een normaal matras maar heeft een luchtkabine die te regelen is. Ze heeft hem gewoon in de beddenwinkel gehaald. Mocht hem zelfs een poosje proberen. Was in de aanbieding want verouderd model en showroommodel. Maar ze ligt er heerlijk op.
Zoiets als dit en ze heeft hem ook bij hun gekocht.
Ja, ik weet het.

Ik werk in de zorg, ik ben ergotherapeut en ergonomisch verantwoord slapen is nogal mijn ding, dus, zeg maar.

Maar ter illustratie;

Onze bewoners liggen in principe op "gewone" traagschuimmatrassen. We hebben een paar alternating matrassen, maar die worden pas gebruikt als mensen echt bedlegerig worden, en dus inderdaad meer dan 12 uur per dag op hun bed liggen.

Ze zullen er vast in goedkopere variant zijn hoor, maar die alternating hebben dus ook een kastje dat je aan en uit kunt zetten, dat je het kunt veranderen van een "gewone" luchtmatras naar eentje die de druk elke zoveel uur wisselt.

En een luchtmatras is verder hetzelfde effect als een waterbed; het vormt zich inderdaad naar je lichaam, waardoor het heerlijk ligt, maar het is niet zoals een echt goed matras met lattenbodem. Dat is namelijk, als het goed is, precies afgesteld op wat jouw lichaam nodig heeft, geeft steun waar jij het nodig hebt en dergelijke... Ergonomisch gezien is dat dus gewoon beter dan een waterbed of luchtbed, omdat dat nergens echt steun geeft. Dat zakt alleen het verste in waar je lichaam het verst uitsteekt

Overigens slaap ik zelf ook op een waterbed hoor, maar echt het beste voor je lichaam is het niet
Ik zal idd eens kijken of de verzekering nu wel wil betalen, de vorige keer dus niet en zie het resultaat...nog meer pijn. Dat kussen zal ik inderdaad eerst eens uitproberen, want daar hangt heel veel van af. Ik las iets over een koudschuimmatras op internet, maar wat kan ik me daarbij voorstellen?
Aaaaah, dat bedoel jij. Nee, da's toch iets anders als wat ik ken als "luchtmatras". Dat is namelijk echt volledig opblaasbaar en daar zit een veel dunnere tijd omheen, vergelijk het met een waterbed waar lucht in zit in plaats van water.

Deze matrassen kan ik wel mee leven, want dit is niet echt een puur "luchtmatras", maar hier zitten gewoon compartimenten met lucht er in in de kern van het ding. Kun je ze ook echt opblazen en af laten lopen?
Een lattenbodem...misschien dat ik daar ook wel wat geld voor vrij kan maken, maar dat zou dan na de vakantie worden. Iemand daar nog ideeën over?
Zat, maar die krijg ik niet in vijf minuten mijn toetsenbord uit

Zoek er in elk geval één met verschillende ondersteuningszones. Je moet een lattenbodem hebben die dus goed geveerd is enzo en een echt goede is afhankelijk van jouw lichaam. Die veert verder door op de plek van je schouders en heupen enzo, dat soort ongein.
Er is geen "dit past bij dat en zus past bij zo" recept dat zo uit de kast getrokken kan worden. Wat voor persoon A met klachten X heerlijk ligt zal voor persoon Y verschrikkelijk liggen.

Even kort huishoudelijk; IngaPinga heeft het over zorgverzekeraar. Vergeet het maar. Matrassen worden binnen de AWBZ niet vergoed voor dit soort problematiek. Dan zul je moeten denken aan zwaardere decubitusproblematiek, volledige bedlegerigheid etc. etc. Zijn zware criteria. Gemeente? Idem dito. Matrassen vallen niet onder de WMO en zullen derhalve niet verstrekt worden. Enige eventuele mogelijkheid is in een enkele situatie een bijzondere bijstand, waar veel haken en ogen aan zitten, inkomenscriteria gesteld worden etc.

Net zoals er voor klacht A geen succesformule is dat matrastype X de oplossing is, geldt het precies hetzelfde voor een matrastype. Er is niet 'een' boxspring, er zijn honderden soorten die allemaal hun eigen ligcomfort hebben. Idem dito voor pocketvering etc.

Het genoemde budget? Niet heel erg realistisch imho, al niet als je wilt investeren in een goed matras voor de komende jaren zonder klachten. Laat staan met. Persoonlijk zou ik me erg achter de oren krabben. Wil ik nu een "klein" bedrag (edoch groot genoeg om het niet zo maar 'over de balk' te willen gooien) voor een matras dat niet geweldig ligt en/of met de wetenschap dat het matras binnen kortere termijn minder ligt? Spaar ik dan liever door? Kan ik iemand in mijn omgeving heel lief aankijken om me een x-bedrag te lenen? Kan ik ergens in mijn omgeving een matras lenen waar ik prettiger op lig dan mijn huidige matras om zo een tijd tot sparen te overbruggen? Nou ja, en nog veel meer van dat soort dingen.

Matraskeuze is erg persoonlijk. Je zult toch echt zelf aan de slag moeten en proef moeten gaan slapen. Bij de behoorlijke 'boeren' kun je kosteloos uitproberen. Zeker een aantal weken, een maand doen alvorens je een besluit neemt. Met een beetje 'mazzel' heb je er dan ook slechtere nachten bij gehad en kun je beter beoordelen of een matras dan ook nog te verdragen is of het spontaan een spijkerbed verworden is.

Marels; er zijn ook alternerende matrassen zonder pompsysteem. Door fabrikanten veelal op de markt gebracht als zijnde 'het walhalla voor pijnproblematiek'. Steeds meer begeven fabrikanten zich daarbij in de werelden tussen "medisch geïndiceerd"-matras en huis-tuin-en-keuken-matrassen-wereld. Daarbinnen is er kaf en koorn. Beetje wat we jaren geleden hebben zien gebeuren met het reclamewoord NASA.
vandaag ga ik van alles kunnen
Als je niet te warm wilt slapen zou ik geen traagschuim nemen. Ik heb een tempur matras en vind het een drama. Echt veel en veel te warm, ik lig zelfs 's winters nog onder een zomerdekbed omdat ik er anders uitdrijf.

Bij lage temperaturen op de slaapkamer wordt het matras keihard. Houd daar rekening mee. Het kan wel heerlijk liggen in de verwarmde beddenzaak, maar thuis slaap je toch meestal met het raam open en heb je in de winter dus een knoeperdjehard matras, tenzij je de verwarming aanzet op je slaapkamer (yuk).

Maar ik presteer het dus om zelfs op die betonnen plaat van een bed in de winter eruit te reuzelen. Het wordt nl. wel zacht waar je ligt en dan zak je er een beetje in, niet comfortabel.
quote:Marels schreef op 24 juni 2010 @ 20:28:

Aaaaah, dat bedoel jij. Nee, da's toch iets anders als wat ik ken als "luchtmatras". Dat is namelijk echt volledig opblaasbaar en daar zit een veel dunnere tijd omheen, vergelijk het met een waterbed waar lucht in zit in plaats van water.

Deze matrassen kan ik wel mee leven, want dit is niet echt een puur "luchtmatras", maar hier zitten gewoon compartimenten met lucht er in in de kern van het ding. Kun je ze ook echt opblazen en af laten lopen?Die zijn er inderdaad en zijn toch niet nieuw te noemen. Komen steeds meer op, ook bij de AWBZ-gecontracteerde leveranciers. Dit o.a. omdat de traditioneel bekendere luchtsystemen ook pijnklachten kan bevorderen. D.m.v. het werken met meerdere lagen wordt dat effect weer bestreden. Wat uiteraard ook weer invloed heeft op hoe het luchtsysteem werkt, vice versa etc.
vandaag ga ik van alles kunnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven