Hoe kom ik verder met deze sudoku?

07-08-2025 19:00 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Chatgpt maakt ontzettend veel fouten dus heb ik niks aan. Wie helpt me verder, misschien door een naked pair te vinden of anders 1 cijfer, graag met uitleg erbij.
Ik weet genoeg cijfers waar 2 opties overblijven, maar het lukt me dus niet om dan te vinden welke waar definitief komt.
Wie o wie?

Afbeelding
Oh wacht. Naked pair 1 en 7 linksonder middelste rij. Toch bedankt!
Je kunt in het eerste vak in de 2e rij een 8 invullen boven de 5 en eronder de 6.
Waarom? Graag met uitleg hoe ik het op de foto had kunnen zien anders leer ik er niks van. Bedankt!
Nog even checken
vergeetmijnietje wijzigde dit bericht op 07-08-2025 19:15
94.20% gewijzigd
Graag met uitleg. Hij is inmiddels af en de cijfers kloppen maar dat had ik ook achterin kunnen lezen. Ik wil juist graag doorkrijgen hoe ik het sneller zie. :)
Sorry, ik had een foutje gemaakt. Mijn invulling was dus meer geluk dan wijsheid. ;-) Ik vul altijd alle mogelijkheden in, zoals jij bovenaan ook hebt gedaan. Van daaruit kan ik de rest makkelijk invullen.
Kijk naar de 1 in vak 3 en vak 6. Daaruit volgt dat de 1 in vak 9 alleen in de meest linkse rij kan komen. Nu weet je dat de middelste digit van vak 9 alleen een 8 kan zijn.

Edit: even verder gepuzzeld :) Vanaf dit punt kom je met 'normale sudoku' snel op andere cijfers.
frisfruit wijzigde dit bericht op 07-08-2025 20:02
Reden: Typo's
23.60% gewijzigd
FrisFruit schreef:
07-08-2025 20:01
Kijk naar de 1 in vak 3 en vak 6. Daaruit volgt dat de 1 in vak 9 alleen in de meest linkse rij kan komen. Nu weet je dat de middelste digit van vak 9 alleen een 8 kan zijn.

Edit: even verder gepuzzeld :) Vanaf dit punt kom je met 'normale sudoku' snel op andere cijfers.
Dat de 1 links kwam had ik idd, maar hoe leid je dan af dat de middelste digit een 8 werd?
Vergeetmijnietje schreef:
07-08-2025 19:21
Sorry, ik had een foutje gemaakt. Mijn invulling was dus meer geluk dan wijsheid. ;-) Ik vul altijd alle mogelijkheden in, zoals jij bovenaan ook hebt gedaan. Van daaruit kan ik de rest makkelijk invullen.
Ja tm level 5 gaat dat idd vrij makkelijk, maar met 6 en hoger gaat die vlieger niet meer op en krijgt mn brein het moeilijker 😂
Rij 8 mist nog 1, 2, 7 en 8. In vak 9 zijn de 2 en 7 duidelijk niet mogelijk, en de 1 heb je met de truc hierboven ook weggestreept.
Vandaaruit ga je naar vak 8, zelfde rij. Die is nu makkelijk :)
Ik zou ook zo redeneren dat de 1 in vak negen in de linkerkolom en dus niet op de middelste rij kan staan. De 1 kan niet in vak acht erbij (staat hij al), dus hij moet in vak zeven in de middelste rij staan. Hetzelfde geldt voor de 7 want die kan in vak acht en negen niet op de middelste rij.
Als de 1 en de 7 dus in vak zeven staan dan moeten de 2 en de 8 dus op de middelste rij in vak acht en negen. De 2 kan niet in vak negen dus komt in acht en hieruit volgt dat de 8 in vak negen komt.
Ik hoop dat dit zo klopt, haha maar toen ik het deed leek het logisch.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven