Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Nou helianthus ik heb t met je te doen met dit warme weer !

ik ging hartje winter overtijd, maar vond het pas de laatste week vervelend worden. yammini kwam met 42+3

Maar met de warme dagen die er aan komen ... rustig aan en pootjes in een koel voetbadje.

quote:mmargot schreef op 23 juni 2010 @ 22:54:

Leuke foto's! Helaas heb ik vandaag witte vlekken (denk schimmel) op mn bessenplantjes gespot. Ik las dat ze dan te vochtig zijn. Dat kan goed kloppen hihi. Moet t allemaal nog leren!Hm, ik dacht dat ik gisteren had gelezen dat die witte schimmelvlekken komen doordat de plant te vochtig is, maar kan het nu niet meer terug vinden. Sowieso in beschrijvingen over schimmelziektes bij aalbessen (ribes rubrum, jonkheer van tets, rood) kan ik niet echt terugvinden hoe onze schimmel er uit ziet. Het is een poederig wit laagje wat op veel blaadjes zit. Heeft iemand een idee?
LOL Heli (slimme lijster )

Mmargot; is het niet gewoon stof? (stuifmeel/zand)
Oh haha, kan dat ook? :D Het is wel echt heel wit. Ik zal vanavond eens kijken of ik het er af kan vegen.

Gisteren voor t eerst kruiden van het balkon gebruikt voor tomatensalsa en pastasalade, jammie! (Helaas de salade vergeten mee te nemen naar mijn werk, haha.) Morgenavond gaan we de courgetteplant halen!

Sorry voor mijn domme vragen hoor!
Hahahaha Yamuna, die plaatjes! Het is nu nog even bikkelen en het einde is in zicht

Meeldauw lijkt op een schimmelachtig, wit laagje. Maar geen idee of dat ook op bessenstruiken kan gaan zitten. Ik heb ook een Jonkheer van Tets, maar nog nooit iets schimmelachtigs gezien. van andere ribes-soorten weet ik dat (Amerikaanse) meeldauw voorkomt.

Oh ja, leuk nieuws: De eerste tomaten verkleuren!!! En verkleuren wil zeggen dat ze binnen nu en drie weken gewoon oogstrijp zijn
Wat leuk van je tomaten! Lekker!

Okay dan denk ik toch dat het meeldauw is. Het lijkt namelijk hier op:

Op wikipedia staat dat het idd ook bij de Ribesfamilie voor kan komen. Morgen even bij het tuincentrum kijken of er iets tegen te doen is.
Dat wit laagje op de blaren van bessen is zeker meeldauw.

Dit jaar krijg je dat niet meer weg, omdat je ze preventief moet behandelen.

Er bestaat een product voor dat je kan kopen bij de boerenbond. Volgend jaar besproeien als de blaadjes ontluiken, en dit na enkele weken herhalen.

Het is niet prettig als je producten moet gebruiken, maar meeldauw is hardnekkig, en sproeien is de enige oplossing.
Okay, dankjewel! Wauw, wat hebben jullie allemaal veel kennis over deze dingen!
Ik ben het niet eens met Roef. Je kunt nu alle aangetaste bladeren verwijderen, om zo besmetting naar andere bladeren te voorkomen. Vruchten zijn gewoon eetbaar.

In de winter snoei je zodanig dat er ruimte in je struik komt. Meeldauw komt o.a. door slechte opdroging nadat het heeft geregend. Maak je struik dus luchtig.

En nog vraag ik me af of een Jonkheer van Tets wel aangetast kan worden door meeldauw. Ik ga vanmiddag even in mijn boeken kijken.

Chemische bestrijding is een dooddoener in je tuin! Waarom zou je dat willen voor een relatief onschuldige schimmel?
En nog een berichtje voor Sarah; De kas gaat de komende weken niet meer dicht: dag en nacht open. En 's ochtends en 's avonds water geven in kas.

En de moestuin krijgt nu ook 's avonds elke avond een sproeibeurt.
Heli, hier staat de kas idd ook sinds gisterochtend open en hebben ze gisteren 2x water gehad

Moestuin idd ook elke dag (hoewel het hier reuze meevalt qua droogte, denk omdat het toch redelijk beschut ligt door de bomen, er komt niet echt de hele hete zon op.

(Zeg enneeh offtopic; moet jij niet eens een meld-topic krijgen? Heb er gisteren al over gedacht om hem te openen maar wist niet of je het wel oke vond Wil het ook niet aan je opdringen )
Later een langere reactie, die ook nog on-topic zal zijn, haha, maar even gauw tussendoor:

Helianthus, veel sterkte met die laatste loodjes!! Ik hoop dat we hier gauw goed nieuws van je lezen!
quote:Helianthus2106 schreef op 24 juni 2010 @ 10:35:

Ik ben het niet eens met Roef. Je kunt nu alle aangetaste bladeren verwijderen, om zo besmetting naar andere bladeren te voorkomen. Vruchten zijn gewoon eetbaar.

In de winter snoei je zodanig dat er ruimte in je struik komt. Meeldauw komt o.a. door slechte opdroging nadat het heeft geregend. Maak je struik dus luchtig.

En nog vraag ik me af of een Jonkheer van Tets wel aangetast kan worden door meeldauw. Ik ga vanmiddag even in mijn boeken kijken.

Chemische bestrijding is een dooddoener in je tuin! Waarom zou je dat willen voor een relatief onschuldige schimmel?

Het gebeurt wel meer, dat jij het niet met me eens bent.

Al een geluk dat we niet in dezelfde tuin moeten werken, het was alle dagen hommeles.

Chemische bestrijding is inderdaad een afrader, maar sommige gewassen zijn heel gevoelig voor meeldauw, en als je dan al die blaren telkens moet verwijderen, zit je met kale gewassen, wat ook geen zicht is.

Je kan beter vooraf voor resistente planten kiezen, dat bespaart je een hoop ellende en kopzorgen, maar die heb je natuurlijk niet bij alle soorten.
Mijn eerste courgette geoogst!
quote:roef schreef op 24 juni 2010 @ 16:53:

[...]

Al een geluk dat we niet in dezelfde tuin moeten werken, het was alle dagen hommeles.

Chemische bestrijding is inderdaad een afrader, maar sommige gewassen zijn heel gevoelig voor meeldauw, en als je dan al die blaren telkens moet verwijderen, zit je met kale gewassen, wat ook geen zicht is.

Je kan beter vooraf voor resistente planten kiezen, dat bespaart je een hoop ellende en kopzorgen, maar die heb je natuurlijk niet bij alle soorten.En het ligt er denk ik ook maar net aan in welke 'soort' tuin je moestuiniert. Wij pompen bv ons eigen (sproei/zwembad-)water op. En dan wil ik er geen chemicalien in hebben zitten natuurlijk
quote:Sarah Scott schreef op 24 juni 2010 @ 18:00:

[...]

En het ligt er denk ik ook maar net aan in welke 'soort' tuin je moestuiniert. Wij pompen bv ons eigen (sproei/zwembad-)water op. En dan wil ik er geen chemicalien in hebben zitten natuurlijk

Nou, zo'n vaart loopt het niet hoor.

In de moestuin gebruik ik nooit zulke produkten.

De bessentuin ligt een heel stuk verder, en ik vernevel heel voorzichtig, blad voor blad, dus zeker niet zoveel dat het er af druipt, en enkel als het hoognodig is.

De meeste van mijn bessenstruiken zijn resistant tegen meeldauw, enkel een kruisbes niet, die moet ik behandelen, maar in het najaar vliegt hij er uit.

Voor de rest tuinier ik heel biologisch.
quote:roef schreef op 24 juni 2010 @ 16:53:

[...]

Ik denk dat we een goed team zouden zijn, met onze gezamenlijke kennis. We pakken de dingen alleen wat anders aan. Ik ben een fel tegenstander van chemische middelen. In dit geval ook: Wat is er mis met een 'lelijke' struik? Ribes zijn sterke soorten, dus die overleeft het wel.

En het vooraf goed uitzoeken van resistente soorten, lijkt mij een goede tip. Doen wij ook altijd als het kan.
quote:Helianthus2106 schreef op 24 juni 2010 @ 19:03:

[...]

Ik denk dat we een goed team zouden zijn, met onze gezamenlijke kennis. We pakken de dingen alleen wat anders aan. Ik ben een fel tegenstander van chemische middelen. In dit geval ook: Wat is er mis met een 'lelijke' struik? Ribes zijn sterke soorten, dus die overleeft het wel.

En het vooraf goed uitzoeken van resistente soorten, lijkt mij een goede tip. Doen wij ook altijd als het kan.

We kunnen dus weer gezellig samen gaan wieden.

Ik ben ook een tegenstander van chemische middelen hoor, maar soms kies ik voor de gemakkelijke weg.

Op zich is er niets mis met een lelijke struik, maar een lelijke struik zit me dwars, en op de duur zie ik enkel nog maar die lelijke struik.

Als je hem geen behandeling geeft, krijgt die het elk jaar weer, met het risico dat hij de andere struiken ook aantast.
quote:roef schreef op 24 juni 2010 @ 20:38:

[...]Als je hem geen behandeling geeft, krijgt die het elk jaar weer, met het risico dat hij de andere struiken ook aantast.Dus: zorgen dat er ruimte komt in de struik of hem op een andere plek zetten. Volgens Guy de Kinder is meeldauw niet een schimmel die (vaak?) te vinden is op de aalbes: http://www.houtwal.be/vak ... ig/ribes/_ribes_index.htm
quote:Suze2 schreef op 24 juni 2010 @ 16:54:

Mijn eerste courgette geoogst!
Driewerf hoera voor de courgette van Suze!

Een vraag over de meloen, die moet ik hier namelijk ook handmatig bevruchten: ik heb vandaag eens bloemen zitten tellen, er zitten zo'n 10 mannelijke bloemen in de plant en géén vrouwelijke. Komen die nog? Of is de plant iets vergeten?

En mijn okra's *diepe zucht* het lijkt een verloren zaak, ze gaven me even de indruk te groeien, maar deze week verschrompelen ze helemaal. Er blijft niets meer van over Experiment mislukt. Denk ik.

Positieve kant: ik heb een grote pot over waar ik volgend jaar iets anders in kan proberen!
Hier de eerste bloemen gespot in de aardappels

En de eerste bloem-in-wording in de courgette
quote:Jody schreef op 24 juni 2010 @ 22:16:

Driewerf hoera voor de courgette van Suze!

Een vraag over de meloen, die moet ik hier namelijk ook handmatig bevruchten: ik heb vandaag eens bloemen zitten tellen, er zitten zo'n 10 mannelijke bloemen in de plant en géén vrouwelijke. Komen die nog? Of is de plant iets vergeten? Bij een meloen groeien de vrouwelijke bloemen + vruchten op de zijranken. Je moet dus toppen om zijranken te krijgen. En als je al getopt hebt, dan is het een kwestie van geduld
@ Jody: Zonde van je okra's!

@ Sarah: voor je eerste bloemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven