Geld & Recht alle pijlers

een huis van 3 ton en 4000 netto per maand te doen?

12-06-2010 20:29 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is dat goed te doen?

We zitten ons een beetje te orienteren op wat we willen in de toekomst. Hebben nu een woning die we makkelijk kunnen dragen (180.000 en 3600 inkomen). De woning is prima, maar de wijk is niet zo best. Voor onze kinderen willen we op termijn ergens anders heen.

Ik had het erover met een vriendin en zij vond dat het dan krap zou worden. Zij en haar man zitten op 5000 netto met een huis van 3 ton en alles gaat schoon op. Nou is ons bestedingspatroon anders dan die van haar en haar man. Ze gaan wat vaker op vakantie en moeten voor hun werk 2 auto's hebben. Man en ik willen echter niet elk dubbeltje om moeten draaien om het huis te kunnen dragen.

Willen we echter een stap groeien qua woning, zullen we uitkomen op een huis in die prijsklasse.

Dus, wie heeft ervaring?
Wij hebben een hypotheek van 280.000 en lossen de helft af. Op dit moment is ons netto basisinkomen 3200 euro. Daarnaast dus nog de dertiende maand, vakantiegeld, belastingteruggave etc. Verder heb ik een baby die 2 dagen per week naar de crèche gaat.

Ik vind dit voor mezelf net te doen. Ik kan nog redelijk boodschappen doen en tot op bepaalde hoogte leuke uitgaven, maar het is niet super ruim. Dit kan ook liggen aan het feit dat ik er nog een extra salaris bij gewend ben

Dus ja, ik vind dat het met 4000 euro mogelijk moet zijn om met een normaal bestedingspatroon een huis van 3 ton te kopen.
Ik heb zo'nzelfde vraag maar dan gaat het om lagere bedragen. Wij willen over een tijdje weer huizen gaan bekijken en gaan dan zoeken in de prijsklasse van ong. 2 ton. Ons netto maandsalaris (excl. alle toeslagen en maandelijkse teruggave hypotheek) is op dit moment 2600 euro.

De maandlasten zouden bij een spaarhypotheek met 50% aflossingsvrij gedeelte uitkomen op ong. 750 netto.

Is dit te doen?
ADL: Dat is lastig te zeggen. Volgens mij wordt het wel krap.

Laat goed uitrekenen bij meerdere hypotheekverstrekkers was je hypolasten gaan worden + verzekeringen.

Tel daarbij al je vaste lasten op en kijk wat je overhoudt. Houdt daarbij ook rekening met eventueel verhoging van uitgaven/lasten. Ziektekosten worden alleen duurder. Over het algemeen worden kinderen duurder.

Wij kunnen niet sparen met een netto inkomen van 3200,-. Zonder tantiem en vakantiegeld kinderbijslag enz.

Wij hebben een hypotheek van 255.00,- en nog een extra lening voor het huis van 10.000,-. Eigenlijk hypotheek van 265.000,-.

Wij hebben wel 3 kinderen. Daar doen we veel leuke dingen mee. Hebben leuke kleren. Maar het is opletten af en toe.
Ligt ook aan je toekomstplannen; komt er nog een kindje bij? Als de opvang duurder gaat worden, de hpa wordt verlaagd, als je minder gaat werken vanwege derde kindje, dan wordt het enorm krap denk ik.

Als alles blijft zoals het is en je bereidt bent om soms wat in te leveren op luxe is het haalbaar. Ik denk dat je beter wat meer lucht kunnen hebben en in dure tijden nog steeds je rekeningen kunt betalen, het zou mij de stress en de kopzorgen niet waard zijn.

Hangt er ook vanaf hoezeer je nieuwe huis een vooruitgang zou zijn. Voor 1 kamertje extra is het duur betaald, zeg maar.
Interessant om alles te lezen en mee te rekenen. Toen ik mijn eerste huis kocht (1993 denk ik), werd gerekend met 3x brutojaarsalaris. Dat was toen al heel krap en daarmee kon ik destijds mijn huurhuis aankopen. Ik kon alleen maar een ander - duurder - huis kopen omdat ik mijn koophuis met ontzettend veel winst kon verkopen, er kwam toen 2 (gulden)ton winst uit en dat was dus een mooie basis om mee verder te gaan.

Eigen geld is dus heel belangrijk. Ook geld achter de hand voor reparaties en onderhoud. Want met een duurder huis ga je ook meer verwonen, meer onderhoud etc. De aankoop zelf is maar een eerste stap, maar dat is allemaal al gezegd. Maak echt een budget en neem een grote post onderhoud en onvoorzien op (ook afhankelijk van het soort huis... een boerderij is erger dan een nieuwebouwhuis natuurlijk).

Ik zou nooit twee salarissen geheel meenemen voor mijn eigen berekening. Stel je voor dat er iets gebeurt met één van beiden. Dat je dan ineens het huis uit moet, wat misschien niet een twee drie te verkopen is ook nog. Ellende en je hoort het steeds meer nu.

Zoveel overwegingen... Laat je goed voorlichten, reken jezelf niet rijk en wees eerlijk. Er is iets als met het hart kijken en met het verstand kijken en dat klopt niet altijd met elkaar weet ik uit ervaring. Laat dan toch het verstand maar de boventoon voeren.

Succes met de beslissing. Niet makkelijk.
Dat moet te doen zijn, ik zit op 2000 netto met een hypotheek van 2 ton.
Wellicht behoeft mijn eerdere post wat aanvulling, omdat sommige forummers schrikken van de hoge hypotheken.

Ik had namelijk geschreven dat we met een netto inkomen van 5000 op zoek zijn naar een huis van 5 ton.

Als aanvulling kan ik daar nog op zeggen dat we volgens de bank 6,5 ton kunnen lenen en die 5 dus geen tophypotheek is. Daarnaast hebben we nog een leuke spaarpot die gelijk staat aan meer dan een netto jaarsalaris. Ook hebben we een verzekering afgesloten voor de financiele gevolgen van werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Mocht dit het geval zijn dan krijgen we gedurende een bepaalde periode maandelijks een bedrag uitgekeerd.

Het blijft dus inderdaad handig om goed na te denken voordat je een (te) duur huis koopt.
Plukkie, het ligt er nogal aan wat voor een huis het is. Als het een nieuwbouwhuis van ruime afmetingen betreft dan is je spaarpot leeg wanneer je het betrekt (of het moet een klein huis op een dure locatie zijn, of je moet verder heel weinig woonwensen hebben). Neem ook de rente mee van de overbruggingshypotheek trouwens, voor als je nu al eigenaar bent van een huis. Als het een bestaand huis is, dan betaal je trouwens ook al 30k aan overdrachtsbelasting. Deze zaken kun je wel meefinancieren maar zijn niet aftrekbaar van de belasting.

Een spaarpot van, zeg 60k, lijkt veel, maar bij het aanschaffen van een huis van 5 ton is het dat niet. En bij een hypotheek van 5 ton krijg je die spaarpot ook niet echt lekker meer aangevuld.

Verder heb je relatief veel geld nodig om het door de jaren heen ook te onderhouden, en om de gemeentelijke belastingen te betalen.

De mensen wiens financiele situatie ik een beetje ken en die een huis uit deze prijsklasse hebben, hebben meestal maar een hypotheek voor de helft van de waarde van het huis en verdienen een soortgelijk bedrag als wat jij noemt. Zij hebben het overigens prima. Maar dat zegt wellicht meer over mijn kennissen dan over wat verstandig/normaal/etc. is.
quote:PLUKKIE78 schreef op 23 juni 2010 @ 21:55:

Wellicht behoeft mijn eerdere post wat aanvulling, omdat sommige forummers schrikken van de hoge hypotheken.

Ik had namelijk geschreven dat we met een netto inkomen van 5000 op zoek zijn naar een huis van 5 ton.

Als aanvulling kan ik daar nog op zeggen dat we volgens de bank 6,5 ton kunnen lenen en die 5 dus geen tophypotheek is. Daarnaast hebben we nog een leuke spaarpot die gelijk staat aan meer dan een netto jaarsalaris. Ook hebben we een verzekering afgesloten voor de financiele gevolgen van werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Mocht dit het geval zijn dan krijgen we gedurende een bepaalde periode maandelijks een bedrag uitgekeerd.

Het blijft dus inderdaad handig om goed na te denken voordat je een (te) duur huis koopt.Ik zou niet kijken naar wat een bank je wil lenen, helaas zijn die bedragen altijd nog niet reeel. Bij een huis van 5 ton en een netto inkomen van 5000 is het heel relevant of er eigen vermogen is (overwaarde oude huis) en je spaarpotje. En vooralsnog vind ik dat niet indrukwekkend gezien het netto inkomen. Ik zou het nooit doen
3 keer bruto salaris is reëel

Ik begreep dat je een huis van 3 ton wilt kopen en daar 4000 netto paar maand voor moest betalen, mijn mond viel open... maarrrr ik heb het mis lees ik!
TO

Het hangt ook af van wat je met je toekomst wil. Ik weet niet hoe oud jullie nu zijn, maar behoeftes kunnen veranderen. Zaken waar je vandaag waarde aan hecht, kan je over een paar jaar veel minder belangrijk vinden. (Ik heb dit zelf meegemaakt.)

Misschien kom je over een aantal jaren op een punt in je leven dat je minder wilt gaan werken of een hele andere kant op wil qua werk en moet je daardoor een paar stappen terug doen qua salaris. Of je komt in een vervelende situatie terecht waardoor je meer flexibiliteit nodig hebt, om bijvoorbeeld voor iemand te kunnen zorgen.

Het zou dan jammer zijn dat je dat allemaal niet kan doen, en jezelf in een positie hebt gezet waardoor je wel verplicht bent om je hele leven die goed betaalde baan te blijven doen of om fulltime te moeten blijven werken om je luxe hypotheek te kunnen betalen.

Met dat soort zaken zou ik ook wel rekening houden.

Dus misschien (ALS VOORBEELD, ik weet niet in hoeverre dat in TO's geval opgaat) wel naar een betere wijk verhuizen, maar dan niet ook nog een groter huis, waardoor de verhoging qua kosten toch zoveel mogelijk beperkt blijft. Als je ergens op vooruit gaat wil je vaak ook wel wat inleveren, dus bijvoorbeeld een betere wijk, maar een iets kleiner huis, of kleinere tuin. In plaats van EN een betere wijk EN een groter huis EN meer tuin.

Kort samengevat, je stelt de vraag "is dat goed te doen". Nu onder de huidige omstandigheden waarschijnlijk wel, maar denk ook aan de toekomst. Jullie omstandigheden kunnen veranderen.
Naar mijn idee wordt het wat krap. Maar goed. Ik kijk even naar onze situatie. Wij verdienen samen ongeveer 3600 netto en hebben een hypotheek van 242.500. Daarvan is 58.000 aflossingsvrij. De rest is met een rente van 5,8% als ik me niet vergis. Wij hebben het nu ruim. Houden voldoende over en sparen ook nog eens 800 euro per maand voor onze bruiloft en andere dingen. Geen kids overigens. We gaan regelmatig weekenden weg en 1 keer per jaar 3 weken op vakantie. Hebben 1 auto. Ik zou geen hogere hypotheek willen. Er moet wel geld overblijven voor leuke dingen. En zeker ook om te sparen. Verder vinden wij het heel belangrijk om de hypotheek af te lossen. Willen dat laatste deel er dan ook graag bijnemen over een tijdje. Ik kom hier echt lage hypotheeklasten tegen. Neem aan dat dat aflossingsvrij is voornamelijk. Daar zou ik niet Tevreden mee zijn. Dan heb je aan het eind nog niets. Ik ben dan ook wel opgevoed met de gedachte dat je altijd moet sparen, zorg dat er geld apart staat voor onvoorziene uitgaven etc. Daar houden wij dus wel echt rekening mee. Neem aan dat je zelf ook wel geld wil overhouden voor leuke dingen enzo. Wij hebben het overigens ook zo bekeken. Als ik minder ga werken kan mijn vriend het huis nog steeds in zijn uppie betalen. Dat vonden wij ook e belangrijk ivm eventuele kinderen. Maar goed, of je daar allemaal rekening mee wil houden is natuurlijk de vraag. Ik zou het zelf niet doen, gewoon omdat er weinig ruimte overblijft voor leuke dingen en sparen etc. Ik heb liever wat meer lucht qua financiën
Hier een lager inkomen en een hypotheek van ¤ 250.000,00. We betalen bruto, hebben een behoorlijke spaarpot, sparen iedere maand, 1x per jaar wordt er een extra buffer gestort op de spaarrekening in de vorm van de hypotheekrenteteruggave en hebben een kind. Soms is het te krap per maand en soms niet. Daarentegen maken we het onszelf erg krap door iedere maand toch te willen sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven