(plotselinge) warmte en je baby?

27-06-2010 20:04 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste moeders,

Nu het ineens sinds een paar dagen zo warm is en ook lijkt te blijven, ben ik aan het nadenken of er speciale dingen zijn waarop ik extra goed met letten met mijn ruim 5 maanden oude dochter.

Nu word ik er door mijn moeder op gewezen haar genoeg te laten drinken. Nu wil de pech dat dochter al sinds een week of 2,5 geen enkele fles helemaal leegdrinkt en dat ze nu zelfs sinds vrijdagavond verkouden is en uit haar doen (griepje? tandjes in aantocht? de warmte?). Ik probeer haar naast de flessen soms een paar slokjes (slappe thee) extra te laten drinken maar dat gaat haast niet. Ze wil gewoon niet. Ik houd verder natuurlijk goed in de gaten of ze uitdroogt.

Ik vind het steeds best wel zoeken wat ze aan moet/kan, waar ze in moet slapen, etc etc.

Dus, allle tips voor baby's met dit warme weer zijn welkom!

Groetjes,

Sabine
Ik denk dat een paar slokjes roosvicee geen kwaad kan maar dat je inderdaad dat niet teveel moet doen omdat de melk het belangrijkste is en blijft.

Owja melk van een lepeltje, ook heel interessant.
heej Sabine! Hier zit je dus geintje hoor! Joh wat vervelend dat je je zorgen maakt om je meisje!

Je verhaal lezend, moest ik eerlijk gezegd ook denken aan de mogelijkheid van een sprongetje; in combinatie met de warmte, misschien krijgt ze tandjes en dan verkouden ook nog 'es... Onze Uk drinkt ook minder als hij tandjes krijgt en een sprongetje lijkt te naderen.

Gelukkig lijkt hij geen last te hebben van de warmte en hij dronk zijn flessen vandaag wel, hoewel hij meer laat staan als normaal.

Hoe veel moeten ze op deze leeftijd minimaal hebben, weet iemand dat? Aan de andere kant: met BV weet je ook niet hoeveel ze binnen krijgen...

Heej Sabien: sterkte en een koele nacht gewenst voor jou en je meisje - en kerel natuurlijk!
Ik zou gewoon wat proberen idd. Misschien melk verdund geven uit bekertje, lepeltje, tuitbeker ed. extra fruit (evt meloen op een vorkje geven ivm glibberen) en ik heb ook begrepen liever diksap dan roosvicee.

Is ze verder wel helder en heeft ze voldoende plasluiers? Als dat het geval is, dan zou ik me er niet te druk om maken. Zeg ik zo'n 4x per dag tegen mezelf ik vind het ook niet echt fijn dat focussen op vocht steeds. Maar je vindt vast iets dat werkt!

Kan je kleine babies eigenlijk ook bij zelfgemaakt fruitijs (als in bevroren fruit) geven of zeg ik nu echt iets heel doms?
Heeft ze al tandjes? Want dan zou ik niet te vaak, fruit of diksap aanbieden (water is geen probleem) ivm de zuuraanvallen op de tandjes.

Hier drinkt zoontje (9maand) wel extra met dit warme weer en krijgt een extra stukje fruit. Hij krijgt dan s ochtends ipv 1, 2 stukjes fruit en dan wat diksap erachter aan (normaal niet) en na de fles tussen de middag ook extra diksap. Hij drinkt de diksap niet elke keer op, zn voedingen wel.

Als je dochter door het extra drinken, minder voeding wil, zou ik haar niet extra aanbieden. Blijkbaar heeft ze er dan geen behoefte aan. Haar voeding lijkt mij het belangrijkste, aangezien ze daar nog van moet groeien. Maar uiteraard wel goed in de gaten blijven houden of ze niet uitdroogt (maar dat doe je al)

Mijn zoontje slaapt alleen in een rompertje. Heb nu op onze slaapkamer de ramen en deur open staan, en van zoontje (kamer ligt er tegen over) de deur open. Hoop dat het zo wat afkoelt en dan trek ik hem als ik op bed ga nog een slaapzak aan, anders laat ik hem gewoon zo slapen. Mocht hij het koud krijgen dan wordt hij wel wakker. Ze kunnen het beter iets te koud hebben, dan veel te warm
Gisteravond was de eerste nacht sinds haar geboorte dat we naar haar toe zijn moeten gaan omdat ze wakker werd... (op de eerste 4 weken nachtvoedingen na natuurlijk). Ze sliep al weken zonder speen maar nu is het toch erg handig dat ze daar haar troost uit haalt. Net weer naar boven geweest omdat ze wakker werd...

Vind het zo zielig om te zien dat ze zo uit haar doen is.
Sophy, ik denk dat bevroren fruit prima kan voor die kleintjes. Beetje weer laten ontdooien en dan hebben ze een lekkere koude versnapering.
Hoi, ik zat een beetje met dezelfde vraag. Alleen had ik begrepen dat zolang je baby voldoende natte luiers poduceert, je geen extra drinken hoeft te geven... Maar ja, met die hittegolf in aantocht...

Mijn aapje is overigens 4 maanden, 8 kilo (dat is geen typefout ) en drinkt 5 x 180 cc water met 6 schepjes nutrilon.

Dat is dus een liter vocht, lijkt mij voldoende of niet?
Diksap aanleggen met veel water is een goed idee. Morgen even langs de supermarkt. Iemand ervaring met kindjes die lauwe slappe thee drinken?

Captivating, ik weet ook niet wat ze minimaal moet hebben. Heb een paar kindjes in mijn omgeving van ong dezelfde leeftijd en de meesten zitten op de max, 1 liter, per dag. Dan vind ik 600cc dus erg weinig als ik dat vergelijk. Hoeveel drinkt jouw mannetje?

Sophy, ik vind haar wel helder maar ze is dus erg jengelig en veel moe. Slaapt erg veel. Normaal slaapt ze ook redelijk veel maar dat is sinds een week of 1,5 ook weer extra veel. Plasluiers heeft ze nog gewoon, bij elke luier die ik verschoon. Wel wat minder dan normaal heb ik het idee (ze voelen na 4 uur nog niet echt 'vochtig' van buitenaf terwijk dat eerder wel eens zo was), maar ik denk dan aan dat ze nu zo'n 200cc per dag minder drinkt dat dat ze vóór 2,5 week geleden deed. Poepluiers zijn ietsie groener en wat harder nu.

Nu ik dit opschrijf is dat misschien wel een teken? Minder nat (= minder vocht?) en groener (= altijd teken van teveel of te weinig drinken volgens mij CB)

Maya Bee, nog geen tandjes dus dat scheelt wat betreft diksap. Helaas is dochter nog helemaal geen ander drinken dan melk gewend en was de slappe thee de afgelopen 2 dagen het eerste wat ze krijgt. Ze is natuurlijk nog maar 5 maanden en 1 week oud. Veel meer kan je dus ook niet. Wel extra fruit, dat ga ik morgen proberen.

Ik denk idd dat als ze meer fruit eet en meer drinkt, dat ze haar melk nog slechter drinkt. En dat heeft ze nodig lijkt me voor haar groei.

We maken haar sinds een paar dagen ook weer wakker om 7uur sochtends, zodat er genoeg tijd tussen de flessen zit en de laatste fles niet om 22.30u uitkomt. Maar 4 uur na een voeding heeft ze gewoon nog geen honger...
Sabine, ze groeit echt nog van de melk, dus dat is wel het belangrijkste wat ze binnen moet krijgen.

Wat hardere ontlasting kan wel komen door minder vocht. Maar of ze ook te weinig binnen krijgt, kun je morgen het beste even overleggen op het cb denk ik.
Hier toevallig ook een baby van (bijna) 6 maanden die met geen mogelijkheid in bed te krijgen is. Normaal gaat ze altijd netjes om 19u slapen, maar ze lag maar te piepen en te mopperen. Nu ligt ze klaarwakker in de box te spelen. Ze is hartstikke wakker (en best gezellig eigenlijk ).

Sabine, verkijk je niet op wat andere kindjes drinken hoor. Ik weet dat dat zo kan verschillen. Mijn dochter drinkt grote flessen, heeft ze nooit gedaan. Ben al blij als ze 3x 150 (met 5 schepjes) drinkt. Ze krijgt verder nog 2x bv.

Zolang ze goede natte luiers hebben, hun huid geen uitdrogingsverschijnselen laat zien (zachtjes een huidplooi pakken, als de plooi 'blijft staan' dan moet je je zorgen gaan maken).

Wat je verder mag doen: de flessen melk aanlengen met een extra scheutje water. Of gewoon (lauw) water geven.
Ze zit nu op mijn schoot. Klaarwakker. Ze lag om 19.15 u in bed en slaapt normaal tot 7uur door aan 1 stuk. Nu al 3 keer wakker. Dacht haar even mee naar beneden te nemen en van de mogelijkheid gebruik te maken haar wat extra drinken, melk, te geven. Dit wil ze met geen mogelijkheid. Lippen op elkaar, huilen etc. Terwijl haar vorige fles toch alweer 2,5 uur geleden is...
Volgens mij is er geen minimum hoeveelheid, als je kind voldoende plasluiers heeft krijgt ze genoeg binnen, de een zweet natuurlijk ook meer dan de ander.
Die van mij is ook nog wakker hoor!

En maar druk doen.
Voor de zekerheid gecheckt... geen koorts net!
Meer kindjes wakker dus...! Hier is het nu drukke pret onder de babygym! Haha.

Die van mij lag net haar bed te slopen dus nu is ze met papa voetbal aan het kijken.

En geef ze eens ongelijk, voor die kleintjes is het vast niet lekker!
Ons moppie is nu 3,5 maand. Ik geef nog borstvoeding en bied haar wat vaker aan. Zij krijgt nog vaak BV per dag (7-8 keer per dag inclusief de nachten) en heb op het heetst van de dag zelfs om de 2 tot 2,5 uur aangeboden! Ze dronk gretig, wel minder lang.

Ze zweet best veel, vanmiddag had ze dus alleen een rompertje aan. Nu ligt ze in een rompertje in een zomerslaapzakje. Het is koel op onze kamer en ik heb haar 'gewone' lakentje en dekentje losjes over haar heen liggen (dus niet zoals normaal ingestopt). Ze slaapt. Heerlijk!
Je zou ook kunnen proberen om haar op natte washandjes te laten sabbelen (niet kleddernat, maar zodat ze er nog wel wat uit kan zuigen) krijgt ze extra vocht binnen, is verkoelend en het geeft speelplezier. Mijn dochters vonden het altijd heerlijk.

En slapen, rompertje, zomer slaapzakje en evt een lakentje......
Sabine, wat heeft ze aan in bed? Als ze het te warm heeft, kan haar dat ook wakker houden. Die van mij heeft alleen een luier aan en een superdun slaapzakje (lakenstof zeg maar).

Mijn man heeft haar gisteren met een romper en slaapzakje in bed gelegd en toen wou ze pas slapen nadat ik haar romper uit had gedaan
The time is now
Banba, alleen een luier en rompertje (zo eentje met spagettibandjes)

Leuk en goed idee van dat washandje!
En als je een dun slaapzakje of eenl lakentje probeert? Het kan ook zijn dat ze het geborgen gevoel mist van een slaapzakje of lakentje om haar heen.

Washandje is inderdaad een goed idee, dat ga ik morgen ook eens proberen.
The time is now
Ik had net hetzelfde idee Banba, dus ze ligt er weer in nu. Nu met lakentje. Toen ik meteen daarna van het toilet afkwam en naar binnen keek was het lakentje al weg. Ze beweegt teveel en heeft het er vanaf getrappeld!
Volgens mij slaapt ze... Hopelijk lekker tot morgenvroeg! Mama gaat ook maar slapen. Ben erg benieuwd wat ze morgen bij het CB zeggen over de hoeveelheid melk die ze drinkt.
Hier ook een kindje van 5 maanden die het warm heeft. Ik merk nu dat de slaapzakken die ik in huis heb (Combisleeper en Hema-slaapzak van katoen) best dik zijn voor deze warmte. Zonder slaapzak is geen optie, want dan ligt meneer al snel gedraaid in bed en dan slaapt ie niet. Waar kopen jullie fijne dunne slaapzakjes?
Het is wel 'goed' om te lezen dat er meer baby's van dezelfde leeftijd uit hun ritme zijn en last hebben van de warmte.

Meisje heeft hier goed geslapen. Af en toe nog wel gehoord in tegenstelling tot normaal. Ze drinkt nu haar fles melk en begint gretig zoals altijd. Ben benieuwd.

Ze is erg vrolijk nu maar.... had erg weinig plas in haar luier voor een hele nacht... bijna droog...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven