Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
vrijdag 2 juli 2010 om 13:06
Hmm, heb het artikel gelezen en ik herken wel het een en ander: soms tussendoor brandende pijn en verbleking van de tepel (net gezien). Een paar dagen terug dacht ik dat mijn tepel ging afsterven (je haalt wat in je hoofd) omdat er donkere plekjes zaten, maar dat hoort er dus ook bij! Een tekort tongriempje: check en verkeerd aanleggen: check....
Ingewikkelde materie toch die BV!
Ingewikkelde materie toch die BV!
vrijdag 2 juli 2010 om 14:31
Achteraf denk ik dat ik ook best het syndroom van r gehad heb kunnen hebben. Erbij zeg maar. Want ik heb echt heftige anti schimmelmedicatie geslikt en de klachten gingen maar gedeeltelijk weg. Ha hield het echter op spruw. Een volgende keer (als dat gegeven is) zou ik miss direct vragen om fabindia's wondermiddel
vrijdag 2 juli 2010 om 20:52
Oh ja, syndroom van Raynaud is erg pijnlijk! Ik heb er zelf helaas ook last van... Dit was een van de redenen dat ik bij zoon nr. 1 FT heb gekolfd. Op de een of andere manier was de pijn dan achteraf ietsje beter te hebben. Bij mij wordt het ook heel erg versterkt door de kou (in november bevallen). Ik zat standaard naast de kachel te kolven zodat ik het lekker warm had en ik legde 2 spuugdoekjes op de kachel die ik dan direct na het kolven op mijn borsten legde. Zelfs dan ging ik nog door de grond van de pijn. Vitamine B6 heeft overigens de scherpste kantjes er wel vanaf gehaald. Advies van mijn huisarts was om de volgende baby in de zomer te krijgen. Gelukt !
Nu is mijn 2e zoontje 4 weken oud en zelfs nu heb ik er als het ietsje frisser is en vooral 's nachts nog last van. Ik ben dan ook maar weer begonnen met het sikken van vitamine B6, in de hoop dat het weer helpt. (stom he, heb er nauwelijks nog bij nagedacht dat die enorme pijn daar weer mee te maken zou kunnen hebben en weet het gewoon aan de spruw. Totdat ik mijn tepels eens bekeek bij zo'n pijnaanval)
Goed aanleggen is bij Raynauds trouwens ook erg belangrijk! Zelfs met de 37graden van vandaag had ik nog een witte tepel en enorme steken in mijn borst na een voeding waarbij zoontje niet perfect aanlag....
Nu is mijn 2e zoontje 4 weken oud en zelfs nu heb ik er als het ietsje frisser is en vooral 's nachts nog last van. Ik ben dan ook maar weer begonnen met het sikken van vitamine B6, in de hoop dat het weer helpt. (stom he, heb er nauwelijks nog bij nagedacht dat die enorme pijn daar weer mee te maken zou kunnen hebben en weet het gewoon aan de spruw. Totdat ik mijn tepels eens bekeek bij zo'n pijnaanval)
Goed aanleggen is bij Raynauds trouwens ook erg belangrijk! Zelfs met de 37graden van vandaag had ik nog een witte tepel en enorme steken in mijn borst na een voeding waarbij zoontje niet perfect aanlag....
vrijdag 2 juli 2010 om 20:57
Nog meer dames hier die opeens een enorme productiedip lijken te hebben? Ik had echt een flinke overproductie, kon zoonlief makkelijk met 1 borst voeden en haalde er dan daarna nog makkelijk 100 per borst uit met de kolf, maar vandaag heb ik echt allebei de borsten nodig per voeding voordat meneer een beetje tevreden is. Babyweegschaal wijst ook op maar 70 ml gedronken per borst. Meneer ligt echt de hele voeding te draaien met zijn hoofd en opnieuw te happen om er maar iets uit te kunnen krijgen....Heb ook al de hele dag ultiem slappe borsten terwijl ik gisteren steeds volle borsten had en op een gegeven moment gewoon dwars door mijn zoogkompressen heen mijn hele shirt natlekte.
Zou dit ook weer aan het weer liggen? Ik drink wel ruim voldoende (rond de 4 liter per dag), dus daar kan het eigenlijk niet aaan liggen.
Zou dit ook weer aan het weer liggen? Ik drink wel ruim voldoende (rond de 4 liter per dag), dus daar kan het eigenlijk niet aaan liggen.
vrijdag 2 juli 2010 om 21:00
geen idee, ogg, ik merk er hier niks van, produktie dip. Wel van een onverzadigbaar mannetje...
Vraagje, wat zouden jullie doen? vandaag heeft hij echt ongeveer elke 2 uur goed gedronken, ivm warmte denk ik. Morgen moet ik werken en krijgt hij gekolfde melk. Zouden jullie gewoon meer potjes gedurende de dag geven of elk flesje wat water bij doen? ik neig naar het laatste. Hij is 6 maanden.
Vraagje, wat zouden jullie doen? vandaag heeft hij echt ongeveer elke 2 uur goed gedronken, ivm warmte denk ik. Morgen moet ik werken en krijgt hij gekolfde melk. Zouden jullie gewoon meer potjes gedurende de dag geven of elk flesje wat water bij doen? ik neig naar het laatste. Hij is 6 maanden.
vrijdag 2 juli 2010 om 21:03
Heel herkenbaar, Opgoedgeluk. Mijn dochter wil de hele dag door drinken en lijkt gewoon te weinig eten binnen te krijgen. Mijn borsten voelen ook erg 'leeg' aan. Nu geef ik pas anderhalve week bv (dochter is 14 dagen) en is dit mijn eerste kindje, dus ik weet niet of het aan het weer lig of aan mijn productie. Kan het zijn dat mijn productie te laag is voor haar behoefte? Is vaker aanleggen dan de enige oplossing of zijn er nog andere oplossingen? Ik ben benieuwd naar jullie meningen....
vrijdag 2 juli 2010 om 21:22
levenisleuk, drink je zelf genoeg? en mijn baby van 6 maanden is ook echt onverzadigbaar met dit weer, en ik heb nooit getwijfeld aan mijn produktie. Hoe vaak leg je aan? Bij een kindje van 2 weken is elke 2-3 uur echt nog heel normaal en met dit warme weer is vaker ook niet gek denk ik. Slaapt ze tussendoor goed? plast en poept ze regelmatig?
vrijdag 2 juli 2010 om 21:44
Arwen, ze wil ongeveer elk uur wel eten en slaapt niet echt goed tussendoor. Erg veel huilen...haar luiers zijn wel goed gevuld. En wat is genoeg drinken? Ik drink zeker 2 liter op zo'n warme dag als vandaag. Misschien maar even aankijken hoe het morgen (als het hopelijk wat afkoelt) gaat.
Is aanvullen met kv nog een optie? Dat deed de kraamhulp de eerste dagen toen mijn bv nog niet goed op gang kwam.
Is aanvullen met kv nog een optie? Dat deed de kraamhulp de eerste dagen toen mijn bv nog niet goed op gang kwam.
vrijdag 2 juli 2010 om 21:50
2 liter is echt te weinig. 2 liter is is goed voor jezelf op een normale dag, nu heb je voor jezelf meer nodig en nog eens een liter extra voor de melk. Je moet echt heel erg veel drinken op een dag als vandaag. Aanvullen is een optie, maar niet als je graag volledig borstvoeding wil blijven geven de komende tijd. Door aan te vullen rem je je eigen produktie en dat werkt alleen maar averechts nu. Verwar je huilen van vermoeidheid niet met huilen om te drinken? dat is in het begin het allermoeilijkste vond ik. Een kleine baby drinkt altijd als je die aanlegt, dus dan word je bevestigd in je eigen idee dat ze honger heeft, maar normaal gesproken (nu met die hitte is het wel lastiger hoor) moet een kleine baby tussen 2 voedingen toch wel in elk geval 45 minuten en meestal wat langer slapen. Leg nu vaak aan, zeker elke 2 uur en vaker als ze echt wil drinken, begint ze te sabbelen en zuigt ze niet meer echt goed, kijk dan of ze wil slapen. Je lijf is nu nog echt bezig om vraag en aanbod af te stemmen en aanleggen is de enige manier om je produktie te verhogen. Maar zorg er wel voor dat je baby goed slaapt en goed uitrust zodat ze ook goed en krachtig kan drinken en je niet in een cirkel terecht komt van moe, beetje drinken, slapen, snel weer wakker van de honger maar te moe om goed te drinken, etc etc. Slaapt ze bij je op schoot? of in een draagdoek of in de box? maakt niet uit waar, als ze maar slaapt. En twijfel niet te snel aan je eigen produktie, dat is maar echt zelden een probleem.
vrijdag 2 juli 2010 om 21:57
quote:opgoedgeluk schreef op 02 juli 2010 @ 20:57:
Nog meer dames hier die opeens een enorme productiedip lijken te hebben? Ik had echt een flinke overproductie, kon zoonlief makkelijk met 1 borst voeden en haalde er dan daarna nog makkelijk 100 per borst uit met de kolf, maar vandaag heb ik echt allebei de borsten nodig per voeding voordat meneer een beetje tevreden is. Babyweegschaal wijst ook op maar 70 ml gedronken per borst. Meneer ligt echt de hele voeding te draaien met zijn hoofd en opnieuw te happen om er maar iets uit te kunnen krijgen....Heb ook al de hele dag ultiem slappe borsten terwijl ik gisteren steeds volle borsten had en op een gegeven moment gewoon dwars door mijn zoogkompressen heen mijn hele shirt natlekte.
Zit er een menstruatie aan te komen? Een eisprong?
Wegen voor en na een voeding is niet representatief. Ik heb een tijd geleden gelezen dat een babyweegschaal niet nauwkeurig genoeg meet om de minimale verschillen van de melk-cc-tjes te meten. Er is een onderzoek gedaan met kinderen die met een fles gevoed werden en die werden voor en na de voeding gewogen. Omdat ze met de fles gevoed werden was precies duidelijk hoeveel ze kregen. Er waren afwijkingen van 30 cc, meen ik.
Zit er een menstruatie aan te komen? Een eisprong?
Wegen voor en na een voeding is niet representatief. Ik heb een tijd geleden gelezen dat een babyweegschaal niet nauwkeurig genoeg meet om de minimale verschillen van de melk-cc-tjes te meten. Er is een onderzoek gedaan met kinderen die met een fles gevoed werden en die werden voor en na de voeding gewogen. Omdat ze met de fles gevoed werden was precies duidelijk hoeveel ze kregen. Er waren afwijkingen van 30 cc, meen ik.
vrijdag 2 juli 2010 om 21:59
quote:arwen173 schreef op 02 juli 2010 @ 21:50:
2 liter is echt te weinig. 2 liter is is goed voor jezelf op een normale dag, nu heb je voor jezelf meer nodig en nog eens een liter extra voor de melk. Je moet echt heel erg veel drinken op een dag als vandaag. Aanvullen is een optie, maar niet als je graag volledig borstvoeding wil blijven geven de komende tijd. Door aan te vullen rem je je eigen produktie en dat werkt alleen maar averechts nu. Verwar je huilen van vermoeidheid niet met huilen om te drinken? dat is in het begin het allermoeilijkste vond ik. Een kleine baby drinkt altijd als je die aanlegt, dus dan word je bevestigd in je eigen idee dat ze honger heeft, maar normaal gesproken (nu met die hitte is het wel lastiger hoor) moet een kleine baby tussen 2 voedingen toch wel in elk geval 45 minuten en meestal wat langer slapen. Leg nu vaak aan, zeker elke 2 uur en vaker als ze echt wil drinken, begint ze te sabbelen en zuigt ze niet meer echt goed, kijk dan of ze wil slapen. Je lijf is nu nog echt bezig om vraag en aanbod af te stemmen en aanleggen is de enige manier om je produktie te verhogen. Maar zorg er wel voor dat je baby goed slaapt en goed uitrust zodat ze ook goed en krachtig kan drinken en je niet in een cirkel terecht komt van moe, beetje drinken, slapen, snel weer wakker van de honger maar te moe om goed te drinken, etc etc. Slaapt ze bij je op schoot? of in een draagdoek of in de box? maakt niet uit waar, als ze maar slaapt. En twijfel niet te snel aan je eigen produktie, dat is maar echt zelden een probleem.Helemaal eens.
2 liter is echt te weinig. 2 liter is is goed voor jezelf op een normale dag, nu heb je voor jezelf meer nodig en nog eens een liter extra voor de melk. Je moet echt heel erg veel drinken op een dag als vandaag. Aanvullen is een optie, maar niet als je graag volledig borstvoeding wil blijven geven de komende tijd. Door aan te vullen rem je je eigen produktie en dat werkt alleen maar averechts nu. Verwar je huilen van vermoeidheid niet met huilen om te drinken? dat is in het begin het allermoeilijkste vond ik. Een kleine baby drinkt altijd als je die aanlegt, dus dan word je bevestigd in je eigen idee dat ze honger heeft, maar normaal gesproken (nu met die hitte is het wel lastiger hoor) moet een kleine baby tussen 2 voedingen toch wel in elk geval 45 minuten en meestal wat langer slapen. Leg nu vaak aan, zeker elke 2 uur en vaker als ze echt wil drinken, begint ze te sabbelen en zuigt ze niet meer echt goed, kijk dan of ze wil slapen. Je lijf is nu nog echt bezig om vraag en aanbod af te stemmen en aanleggen is de enige manier om je produktie te verhogen. Maar zorg er wel voor dat je baby goed slaapt en goed uitrust zodat ze ook goed en krachtig kan drinken en je niet in een cirkel terecht komt van moe, beetje drinken, slapen, snel weer wakker van de honger maar te moe om goed te drinken, etc etc. Slaapt ze bij je op schoot? of in een draagdoek of in de box? maakt niet uit waar, als ze maar slaapt. En twijfel niet te snel aan je eigen produktie, dat is maar echt zelden een probleem.Helemaal eens.
vrijdag 2 juli 2010 om 22:07
Smol, ik ben pas 4 weken geleden bevallen en vloei af en toe nog. Ik weet dat je vrij snel weer kunt menstrueren ondanks volledige bv (bij oudste alweer na 7 weken, maar was ft kolven, dat kan anders zijn), maar ik hoop echt heel erg dat het voorlopig nog even niet zo ver is
Heb maar even een kopje venkelthee gezet, een extra glas drinken ingeschonken en ga zo maar even kort kolven (zoontje heeft net duidelijk genoeg gedronken, als ik hem nu probeer aan te leggen likt hij alleen met een compleet voldane blik aan mijn tepel ) Hopelijk morgen weer wat vollere borsten.
Heb maar even een kopje venkelthee gezet, een extra glas drinken ingeschonken en ga zo maar even kort kolven (zoontje heeft net duidelijk genoeg gedronken, als ik hem nu probeer aan te leggen likt hij alleen met een compleet voldane blik aan mijn tepel ) Hopelijk morgen weer wat vollere borsten.
vrijdag 2 juli 2010 om 22:16
quote:opgoedgeluk schreef op 02 juli 2010 @ 22:07:
Smol, ik ben pas 4 weken geleden bevallen en vloei af en toe nog. Ik weet dat je vrij snel weer kunt menstrueren ondanks volledige bv (bij oudste alweer na 7 weken, maar was ft kolven, dat kan anders zijn), maar ik hoop echt heel erg dat het voorlopig nog even niet zo ver is
Heb maar even een kopje venkelthee gezet, een extra glas drinken ingeschonken en ga zo maar even kort kolven (zoontje heeft net duidelijk genoeg gedronken, als ik hem nu probeer aan te leggen likt hij alleen met een compleet voldane blik aan mijn tepel ) Hopelijk morgen weer wat vollere borsten.Misschien je eisprong? Ik werd ook gewoon na 6 weken ongesteld, bij Mini en nu ook weer. Heel irritant...
Heb maar even een kopje venkelthee gezet, een extra glas drinken ingeschonken en ga zo maar even kort kolven (zoontje heeft net duidelijk genoeg gedronken, als ik hem nu probeer aan te leggen likt hij alleen met een compleet voldane blik aan mijn tepel ) Hopelijk morgen weer wat vollere borsten.Misschien je eisprong? Ik werd ook gewoon na 6 weken ongesteld, bij Mini en nu ook weer. Heel irritant...
vrijdag 2 juli 2010 om 22:39
vrijdag 2 juli 2010 om 23:23
Goffer, ik heb nu al 6 weken spruw weer en dit keer lijkt de gv niet aan te slaan. Zoon loopt te klakken en te doen en ik voel de tanden er af en toe langsschrapen.... Borstweigeren gelukkig niet, maar de fles gaat ronduit slecht. Gisteren overdag heeft hij - schrik niet - 5 ml gedronken! Ik geef nu gv en ook daktarin en voor mijzelf slik ik flucanazol en gv opgelost in lanoline voor de tepels. Misschien moet ik voor zoonlief ook weer de flucanazolsuspensie vragen...
He bah, denk je dat je er na 3 maanden nonstop spruw eindelijk vanaf bent, krijg je het met 8 maanden weer (na ab-kuur).
einde klaagzang...
Ik lees hier over semitandemers.... mijn zoon van ruim 2,5 jaar (gestopt met 17 maanden) probeert nog steeds elk moment dat tepel in zicht is te drinken. Soms mag hij het ook even proberen, maar er komt natuurlijk niets uit dan (kan geen tsr opwekken). Af en toe geef ik hem wat gekolfde melk en dat vindt hij heerlijk. 'Oh ja, lekkol melluk mama! lekkol!!'
He bah, denk je dat je er na 3 maanden nonstop spruw eindelijk vanaf bent, krijg je het met 8 maanden weer (na ab-kuur).
einde klaagzang...
Ik lees hier over semitandemers.... mijn zoon van ruim 2,5 jaar (gestopt met 17 maanden) probeert nog steeds elk moment dat tepel in zicht is te drinken. Soms mag hij het ook even proberen, maar er komt natuurlijk niets uit dan (kan geen tsr opwekken). Af en toe geef ik hem wat gekolfde melk en dat vindt hij heerlijk. 'Oh ja, lekkol melluk mama! lekkol!!'