Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hier hebben gisteravond de schoonouders een bak met enorme aardbeien gebracht. Zo groot dat je haast verwacht dat er iemand uit dat aardbeienpak springt

Dus die heeft Bloem vanochtend opgepeuzeld. Eéntje dan, daarmee was een hele boterham belegd (en vriend had nog een paar stukken ervan gesnoept)
Dochter krijgt last van de warmte nu, vannacht elke 2 uur bij me gedronken. Ze ligt zo te zweten, maar gelukkig had ze wel 2x een flink natte luier.
Beste dames, ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar en zou graag jullie advies willen. 4 wkn geleden moeder geworden van een fantastisch mannetje en sindsdien druk aan de BV. Maar ik heb ook al 4 wkn pijnlijke (heeeel) tepels. Flinke kloven met bloed en al. Er is een LK geweest (anders leren aanleggen), de WVK heeft meegekeken. De CB arts heeft ons doorgestuurd naar de HA en deze heeft z'n tongriem geknipt. Maar de pijn bij het aanhappen blijft vreselijk. Mijn tepels zijn enorm gevoelig na het drinken en ik kan niets er tegen verdragen. Heb mother mates geprobeerd, smeer driftig met purelan en een beetje melk. Heeft iemand voor mij de gouden tip?
Klinkt als spruw !
zijn je tepels voorzien van een soort parelmoerglans?

heb je het mondje van je kindje gecontroleert op witte plekjes ?
Door beide artsen en de verpleegkundige is daarnaar gekeken! Hij heeft wel wat aanslag op z'n tong, maar verder is z'n mondje schoon.
soms is spruw moeilijk te constateren. Dus ik ben er nog niet van overtuigd dat dat het niet is.

Als ik jou was zou ik ZSM de lactatiedeskundige nog eens langs laten komen !
Voor het helen van de kloven zo veel mogelijk topless rondlopen.

(wat geen straf is met dit weer)

(maar als het wel spruw is dan is alleen een gedegen behandeling effectief)
Zonne: vervelend (zeg maar kut ;))! Heeft de lk ook gekeken nr spruw? Hier is het door zowel wvpk en ha gemist. Kun je de witte aanslag wegvegen? Je zou evt af en toe kunnen kolven om je tepels wat te ontlasten, dat gaf mij wel wat rust.

Ook zou je een tepelhoedje kunnen overwegen om de kloven wat tijd te geven om te genezen, maar overleg dat even met een lk. Bij mij hielp het niet meer, dat was een teken dat het in mijn borst zat en dat de pijn niet door de kloven kwam.

Pijn sucks. Succes!
ik hoopte al dat jij zou langswaaien soof !

bij jou was spruw ook heel laat geconstateerd.

veel te laat waardoor de BV niet meer ging.
was jij het niet smollie die ondanks dat iedereen zei dat het geen spruw was, toch gesmeerd hebt en dat alles toen beter ging? Een behandeling voor spruw met gentiaan violet (toch?) kan geen kwaad en helpt wel, is dat nog een idee om dat sowieso te doen? ik zou dit normaal niet adviseren, maar met dat verhaal in mijn achterhoofd dat spruw dus echt door alle deskundigen gemist kan worden en met het verhaal van sophy bij wie door spruw in feite de hele bv nooit meer echt makkelijk gegaan is (understatement) zou ik alles op alles zetten om dat in elk geval uit te sluiten. Kijk even op borstvoeding.com daar staat er ook heel veel over geschreven
als je gaat kolven scheutje azijn in het kookwater.

Spruw kan niet tegen t zuur van azijn.

bij elke voeding nieuwe borstcompressen.

als je wasbare compressen hebt, wassen op 60 graden met azijn in spoelwater.
Hi Zonne, je symptomen zijn heel herkenbaar en kan ook gewoon zijn door veel drinken en je tepels die nog moeten wennen. Bij mij is geen spruw geconstateerd (wel getest) en ik gilde het uit van de pijn. Mijn man moest er echt bij blijven staan om me vast te houden bij het aanhappen in het begin.

Ook na de voeding of kolven vooral PIJN! Dan stond ik met blote borsten te trappelen en te kreunen tot het overging. Tepels werden ook helemaal wit na de voeding: kramp van je bloedvaatjes

Ik bleek syndroom van Raynaulds te hebben! Vermoedelijk bij mij vooral door stress veroorzaakt.

Kreeg er vitamine B6 voor en het is helemaal overgegaan. Nu voed ik nog steeds met 8 maanden met plezier.
anoniem_91783 wijzigde dit bericht op 02-07-2010 10:32
Reden: spelfoutje
% gewijzigd
Trouwens, tepels hebben het nu ook weer zwaar. Vannacht ook weer elke 2 uur. Wel gezellig van 2 tot 4 en vanaf half 6 samen in bed. Om half 8 draai ik die graaiende handjes richting Papa zodat die wakker wordt van neusje knijp
Oh ja, dat was jij Fabindia. Wat fijn dat het helemaal is verdwenen!
wen, ja ik was ook bijna vergeten hoe ellendig het was. Het hielp om te lezen dat het ook door stress kon komen, toen kon ik een paar keer diep ademhalen en mezelf tot rust manen en ging het ook over. Of een warme hand erop (het was een koude winter met veel sneeuw) Ik denk trouwens dat het nog niet helemaal over is, ik zie mijn tepels nog wel eens wit worden, maar het doet niet meer zo'n pijn. Ik denk dat je toch eelt kweekt. Het gevoel is niet weg, dat merk ik nu wel met deze 'elke 2 uur' dagen.
Hi allemaal,

Ik ben een meelezer met een vraagje. Met dit warme weer heeft zoon 6mnd de afgelopen dagen vaak gedronken. Vandaag ben ik aan het werk en ik moet echt elke twee uur kolven anders plof ik!! Nou heb ik al 250cc gekolfd. Niks erg natuurlijk, maar het is waarschijnlijk wateriger dan normaal? Volgens mijn bv boek maak je op warme dagen meer voor de dorst, maar zoon heeft het ook wel geregeld. Het ziet er gewoon wit uit....

Ik vries het gewoon in als gewone voorraad? En als het niet voedend genoeg is, dan komt hij die dag maar vaker? Dank alvast!
Zonne,

Ik was laatst ook met reglibaby bij de huisarts voor de zoveelste spruwkuur en zij twijfelde of het niet gewoon melkbeslag was! Terwijl reglibaby een hele dikke, niet weg te vegen laag op haar tong had, het zag er zelfs voor mij als leek heel ongezond uit. Drinkt je kindje ook onrustig? Ik heb trouwens wel pijn gehad, maar geen kloven, maar dat zal wel met het fulltime kolven te maken hebben.

Wij gebruiken hier nu gentiaanviolet, en dat lijkt goed te helpen. In ieder geval veel beter dan nystatine en daktarin. Je kunt het bestellen bij eurolac, op haar site staat ook veel informatie.

Sterkte, zo veel pijn is echt niet leuk!
Smol, wat een fantastische aanmoediging bij het kolven! Heb je genoeg melk voor allebei?

Reglibaby drinkt moeilijk met dit weer, veel kleine beetjes. Vanochtend een bijna droge luier (wel bij nachtvoeding nog verschoond), maar 2 uur later weer een bomvolle. Er is echt geen peil op te trekken. Het is hier binnen nu 30.5 graden, met gordijnen dicht en ramen open! (buiten nog warmer)

Hoe doen andere mensen die fulltime kolven het nu met de melk? Normaal laat ik het buiten de koelkast staan, maar dat durf ik nu niet. Maar omdat reglibaby zo veel kleine beetjes drinkt ben ik nu steeds bezig met in de koelkast, uit de koelkast (ze drinkt het op koelkasttemperatuur ook wel), snel weer terug erin als ze niet meer wil, half uur later de rest er weer uit, etc.. Ik heb gisteren in totaal bijna een hele voeding weggegooid! Iemand tips?
Bedankt voor jullie reacties

Fabindia: dat trappelen tegen de pijn is zo herkenbaar, dat doe ik ook! Op sommige moment waren baby en ik samen aan het huilen (ik van de pijn en hij van ongeduld). Ik ga zo gelijk lezen over dat syndroom.

Reglisse, hij drinkt wel een beetje onrustig: af en toe los laten en dat doet dan natuurlijk ook enorm zeer.
Bij mij was het idd niet zichtbaar de spruw, ik had kloven die niet over gingen. Op advies van de lk 3 dagen gesmeerd met miconazol en weg kloven!

Reglisse, vraag - aanbod, als ik gewoon wat extra kolf moet het makkelijk lukken.
Dat loslaten doet reglibaby dus ook, kan een symptoom van spruw zijn.
Smol, lijkt me fijn als je genoeg kunt kolven voor allebei! Ben je eigenlijk toch aan het tandemen.
leuk vrijdagverhaal op bv.com! Echt supergrappige laatste zin

Smol ja! lekker tandemen, gezellig!

Yaksha: ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Ik zou zeggen wat je zelf al had bedacht en kijken of hij er genoeg aan heeft. Je merkt het vanzelf!

tsja.... en dat loslaten gebeurt hier dus ook en hoeft dus geen symptoom van spruw te zijn maar doet wel F%$^ng zeer.
Klakken met het tongetje kan ook op spruw duiden.

Idd reg, toch soort van tandemen. Heb nu een flesje extra in de koelkast voor vanmiddag als mini van het kdv komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven