Gezondheid alle pijlers

Ik hyperventileer

29-06-2010 15:13 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Gisteren na mijn tentamen werd ik ineens niet goed: Duizelig, misselijk, compleet in paniek. Gelukkig heeft een klasgenoot me thuisgebracht, vanwaar mijn vriend me naar de EHBO bracht. Daar werd toen hyperventilatie vastgesteld.

Al 2x eerder heb ik dit gehad, alleen wist ik niet wat het was. De dokter dacht toen aan lage bloeddruk. Maar de angst die ik voelde (en nog steeds) is verlammend!

Ik heb een doorverwijzing voor een fysiotherapeut en een psycholoog.

Ik post dit omdat ik me afvraag wat jullie ervaringen zijn met hyperventilatie zijn, en hoe en na hoeveel tijd jullie er vanaf zijn gekomen. Ik ben gewoon bang nu, dat het niet overgaat of wat dan ook. Want op deze manier mis ik gewoon een heleboel leuke dingen om me heen, net nu het bijna vakantie is.
anoniem_94082 wijzigde dit bericht op 29-06-2010 15:32
Reden: Ik overdrijf ;)
% gewijzigd
Waarschijnlijk weet je het al wel, maar hyperventilatie is niet een op zichzelf staande diagnose, maar een symptoom van iets anders. Vaak is dit angst of stress. Dus daar zul je iets aan moeten gaan doen. En daarnaast idd rustig blijven ademen, je er goed op concentreren. Door je neus in, door je mond uit, dat soort truukjes.

Succes!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Concentreren op mijn ademhaling werkt bij mij averechts.

Juist als ik me daarmee bezig ga houden gaat t mis.

Ademhalen is iets natuurlijks, daar hoor je niet bij na te hoeven denken. Als je voelt dat je verkeerd ademt, probeer dan aan leuke dingen te denken. Fluit een liedje mee op de radio of ga een stukje lopen, door het lopen moet je hart sneller kloppen en je ademhaling en je hartslag zijn dan beter op elkaar afgestemd = waardoor je lichaam geen angst uitslaat. (tip van een acapuncturist)

Een paniekaanval ontstaat al ruim voordat je er echt iets van merkt.

Dan ben je dus al een poosje raar aan t ademen zonder dat je t door hebt. En uiteindelijk krijg je een aanval.

Je hart gaat snel je ademhaling is dieper alsof je lichamelijke inspanning levert, echter je zit of staat gewoon rustig. Dat brengt je lichaam in de war en onrustig.

reden dat je winkelen nu enger vind heeft waarschijnlijk niets met de lange rij, de etos of de bruna te maken.

Je lichaam geeft bepaalde signalen waardoor jouw angst groter wordt.

Voorbeeld, ik durf nooit meer in een achtbaan terwijl ik dat vroeger altijd geweldig vond, waarom?

Ik ben bang voor mijn eigen lichaam. Bang dat ik geen controle heb en zo'n aanval niet kan onderdrukken. Ik vertrouw dus niet op mijn eigen lichaam, dat ik capabel genoeg ben om t weg te krijgen.

Nog zo'n voorbeeld is dat ik niet meer wil snorkelen of zwemmen in de zee, waar ik niet kan staan. Ben veel te bang dat als de angst toeslaat ik het dan niet onder controle krijg.

Samenvatting van deze tekst.

Het zit uiteindelijk allemaal tussen je oren.

Je lichaam uit stress, moeheid of andere angsten 1 keer in een paniekaanval en de paniekaanval vormt zich een zwakke plek in je psyche. Na zo'n eerste aanval creeer je een soort angst voor een volgende en dat kan lang duren.

Tip.. ga gewoon eens een winkel binnen. Denk bij je zelf zie je wel :-) en ga naar buiten, frisse neus en de volgende winkel.

Klinkt stom maar je moet je overtuigingen veranderen.

Nu is je overtuiging: Ik kan niet naar een drukke winkel, dat trek ik niet.

Overtuig jezelf dat je het wél trekt.

Ik ben nu op t punt dat ik een paniekaanval op zou kunnen wekken als ik er maar diep genoeg over nadenk. Vreemd zul je denken, maar als je die macht hebt, kun je het ook "wegdenken".
Heb ik ook shivaatje, wordt alleen maar erger als ik me op ademhaling ga concentreren. Gister nog, zat er een psych tegen over me 'adeeeeem ruuuuustiiiig iiiiin, en ruuuuustiiiig uuuuuiiiit.'

Nah echt, ik had de neiging om dr een schop te verkopen!!

Was trouwens ook nog niet echt hyperventilatie, maar 'gewoon' heel onregelmatig en oppervlakkig. Was niet benauwd ofzo.
Ja.. tis gewoon irritant.

Ik weet nog in het begin van de aanvallen.

Bij een ademhalingstherapeut geweest.

Dat ik op mijn rug moest gaan liggen tijdens zo'n aanval en dan denken aan je teeeenen... je knieeeen, je dijbeeeeen en je buiiiiik.

Pff bij mijn knieeen was ik al zo onrustig dat ik alsnog opstond, toegaf aan de onrustigheid en het maar op een lopen zette om 2 uur snachts buiten, omdat ik t idee had dat ik anders "out" ging. Wat een hel.

Ik heb nu geleerd dat je je gedachten moet verzetten. Kruip uit jezelf (want tijdens zo'n aanval ben je niet 100 maar 1000% in jezelf gekeerd, je bent heel alert op alles wat je voelt, voelt dan ook alles)

Ga iets doen wat afleiding geeft!

Zelfs de was opvouwen gaf mij voldoende afleiding!
Kan ik trouwens ook, hyperventilatie opwekken. Ik doe bodybalance en dan moet je bij de oefeningen ook op een bepaalde manier ademhalen. Nou gegarandeerd dat als ik dat doe dat ik stikbenauwd wordt en ga flippen.

Ademhaling is niet voor niks een automatisme, ik moet dat helemaal niet willen controleren! (spreek voor mezelf dan)
Ik heb wel dat ik soms juist heel bewust adem moet halen, heel geconcentreerd, bijv. met hardlopen. Anders gaat het juist niet goed. Maar dat zal idd. bij iedereen anders zijn.
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
quote:Janna80 schreef op 02 juli 2010 @ 15:22:

Ik heb wel dat ik soms juist heel bewust adem moet halen, heel geconcentreerd, bijv. met hardlopen. Anders gaat het juist niet goed. Maar dat zal idd. bij iedereen anders zijn.

bewust ademhalen in het dagelijks leven zou ook geen problemen moeten veroorzaken.

Alleen iemand die last heeft van paniekstoornissen, midden in de hyperventilatie, kan er door erover na te denken juist verkeerder door gaan ademhalen.
Het klopt wat jullie zeggen, iedere keer als ik bezig ga met mijn ademhaling hoef ik maar 1x te diep in te ademen of dan word ik alweer bang dat ik het 'verkeerd' doe en dan wordt het alleen maar erger.

Gisteren is mijn vriend gaan werken, nou doodeng vond ik het! Ik heb een kwartier plat gelegen, rustig proberen te worden, in een zakje ademen etc.

Maar op een gegeven moment had ik er ZO genoeg van, dat ik toen langzaam naar de wc ben gegaan en wat te drinken voor mezelf heb gepakt. Daarna ging het veel beter, omdat ik zoals jullie zeggen niet zo in mezelf gekeerd was.

Het is een heeeeel klein beginnetje, maar het is er in ieder geval! Echt lief dat jullie me al die tips meegeven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven