Speklaponduidelijkheden, wie heeft tips?

03-07-2010 17:43 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet van koken, maar vanavond wilde ik eens een keer mijn best doen. Hier heb ik alleen nog wat tips voor nodig.

Het gaat over mijn speklapjes die nu in de koelkast staan met een marinade van knoflook, sambal, mosterd en basterdsuiker. Op de bbq zijn ze heerlijk, in de pan bakken ze te snel aan en dan mik ik ze halverwege de rit de vuilnisbak in, maar hoe zit dat met de oven/grill ?

Wij hebben een combinatie oven/grill. Nu heb ik op internet gelezen dat ze

- 20 minuten in een ovenschaal kunnen (oven 180 graden) of

- 20 minuten op aluminiumfolie kunnen (oven 180 graden) of

- 30 minuten op een rooster kunnen (oven 200 graden) of

- 30 minuten op aluminiumfolie kunnen (oven 180 graden) of

- 30 minuten op aluminiumfolie kunnen (oven 200 graden)

- 20 minuten onder de grill kunnen of

- 30 minuten onder de grill kunnen of

- 16 minuten onder de grill kunnen of

Nouja, een legio aan mogelijkheden, maar hóe krijg ik die speklapjes lekker? Wij houden van niet te vet, een beetje knapperig, maar zwart is weer te. We eten ze met opgebakken aardappelen en gekookte wortelen.

Heeft iemand tips over de bereidingstijd en de keuze; oven of grill? Zodat we uiteindelijk voor 22 uur vanavond lekkere speklapjes kunnen verorberen?

Wat ik het liefst zou weten is;

Wat te gebruiken; Oven of grill. Rooster of ovenschaal?

Hoeveel graden?

Hoelang?

Heel erg bedankt voor degenen die mee willen denken.
Je wilt zeker niet horen dat de bereidingstijd afhankelijk is van de dikte van je speklapjes ?
Ik zou zelf denk ik kiezen voor de grill, en de bereidingstijd af laten hangen van hoe knapperig je ze wilt hebben. Dus af en toe even de oven open en kijken hoe ze er uit zien.

Zo doe je het op de BBQ ook toch?
Als je een ovenschaal gebruikt, drijft 1 kant in het vet, dus als je beide kanten knapperig wilt hebben, zou ik daar iig niet voor kiezen.
Ik zou ze in een grillpan bereiden.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Speklappen is voor mij: paneren en in ruim boter bakken (daarna even op keukenrolvelletjes leggen). Maar ja, paneren is wel vetter, maar je kunt ze toch dan nog goed uitbakken zonder ze te cremeren.

Oh ja, paneren bij mij is flink kruiden incl. mosterd aan 1 kant, dan koffiemelk, dan paneermeel.

*krijgt gelijk zin in speklappen, misschien nog maar even gaan halen voor morgen*
In de oven op een rooster, dan bakken ze beide kanten gelijkmatig bruin en het vet druipt er uit.

Eindresultaat? een lekker knapperig speklapje, zelfs lekkerder dan van de bbq.
Ik zou ze gewoon in een koekenpan (koekepan?) bakken. Klein beetje boter, speklappen aan beide kanten aanbakken, daarna het vet afgieten en de speklapjes op een laag vuurtje lekker knapperig doorbakken. Wel even om en om draaien.

In een oven of onder de grill vind ik zelf niet lekker.

Succes!
quote:Bengal schreef op 03 juli 2010 @ 17:57:

Je wilt zeker niet horen dat de bereidingstijd afhankelijk is van de dikte van je speklapjes ?

Nog meer keuzes

Ze zijn ehm, normaal. Niet van die hele dunne, ook niet van die hele dikke. Aldi speklappen zeg maar .
Bedankt voor de reacties. Mijn maag begint te knorren dus ik moet maar gauw aan de gang.

In de pan wilde ik ze al niet, daar is de marinade ook niet ideaal voor en er komt boter bij. De ovenschaal is ook al afgevallen.

Ik heb besloten het in de oven te proberen (mislukt het, dan probeer ik de volgende keer de grill). Ik twijfel nog over de temperatuur dus ik ga kijken of ik mijn oven op 190 graden kan krijgen (de gulden middenweg) en ga er op een stoel bij zitten zodat ik ze regelmatig kan omdraaien en in de gaten kan houden.

Voor de zekerheid leg ik onder het rooster de bakplaat zodat ik niet met in vet badende lapjes kom te zitten.

* Nu weet ik weer waarom ik zo'n hekel heb aan koken*
Als je nu op de bakplaat, onder de lapjes op het rooster, alluminiumfolie of een overschaal zet om het vet op te vangen, scheelt het je heeeel veel schoonmaakwerk Makkelijker schrobben dan op een bakplaat
Ik ben net terug uit de keuken, de speklapjes liggen erin.

Op folie (toch maar wel) want ik bedacht dat die marinade straks aan dat rooster gaat vastbakken, en dan krijg ik die dingen niet meer omgedraaid.

Ik zit er dus ook niet meer bij. Mijn oven heeft geen raampje en elke 2 minuten die deur opentrekken leek me ook niet zinnig. Bij me staat wel een kookwekker die elke 5 minuten afgaat, want ik ken mezelf. Ik ga ze hartstikke vergeten anders.

Straks moeten de aardappelen ook weer opgebakken (vandaar mijn voorkeur voor verder zo weinig mogelijk vet) en zal ik wel regelmatig met mijn hoofd in de oven duiken.
Hoort het te "ploffen" ????
ik zou de speklappen aan de vettige randjes even inknippen. dan loopt het vet er nog makkelijker uit en ze worden er niet droog van (maar wel weer makkelijker knapperig)
Dat zal ik de volgende keer doen Elizaar. Nu liggen ze al in de oven. Dankje voor de tip.
En? Gesmaakt?
WTF?
Het klinkt lekker hoor, hoop dat het gelukt is!
Madhe en haar plofferige (in plaats van knapperige) speklapjes
Het smaakte heerlijk! We hebben er echt van genoten.

De volgende keer proberen we het alleen wel zonder folie op het rooster, en doen we de folie op de bodem. Het was namelijk wel nog iets vettig, maar ja, dan hadden we ander vlees moeten nemen.

En die marinade kan ik echt iedereen aanbevelen;

2 el mosterd

2 el basterdsuiker

2 teentjes knoflook

1 el sambal en alles een paar uur goed laten intrekken.
*Tjeesis... Madhe op de Eten-pijlert. Waar gaat het naar toe met deze wereld?*
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

Je moet iets als er weinig wordt gepost op andere pijlerTs toch? En ik dacht door de input van het mooie weer; "Laat ik mijn horizon eens verbreden".
Oeh die spekfakkels van de lidl doe ik in de grillpan, die zijn lekker. Maar ja, je hebt ze al op
Ze zijn al op ja, allemaal! Maar ik hou echt niet van speklapjes uit de pan. Of is een grillpan iets waar geen boter bij hoeft? En iets waar de zooi niet aan blijft plakken?

Echt, basterdsuiker door die marinade is heerlijk, maar ga dat maar eens bakken in wat voor pan dan ook.
Ik bak ze gewoon in een koekepan tot ze er klaar uit zien.

Begin nu te denken dat dat raar is.

Moet het echt in een grilpan of in de oven?
Ik zou geen basterdsuiker gebruiken, maar ketjap. Dan zijn ze een stuk minder kleverig. En dan kun je ze gewoon in de koekenpan bakken. Vanaf het begin op een heel laag vuur, dan smelt het vet eruit en dan liggen ze in hun eigen vet te bakken.

En dan ongeveer 10 minuten per kant. Als je ze te licht vindt, kun je het vuur ietsje hoger zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven